Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرناپلاس- يک نماينده مجلس شوراي اسلامي مي‎گويد اگر قرار باشد مجمع تشخيص مصلحت نظام به مصوبات مجلس ورود کند، بايد قانون اساسي اصلاح شود. نظارت بر مجلس از طريق شوراي نگهبان صورت مي‎گيرد و نه مجمع.

محمدحسين فرهنگي، نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي درباره انتقاداتي که اخيرا به اقدامات مجمع تشخيص مصلحت نظام وارد مي‎شود، به ايرناپلاس مي‎گويد: يکي از وظايف مجمع تشخيص مصلحت نظام، رفع اختلاف بين مجلس و شوراي نگهبان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرهنگي در ادامه تصريح مي‎کند: از ابتدا دو نظر حقوقي درباره مجمع وجود داشته اما هيچ کدام از اين دو مورد در قانون نيامده. يکي اين است که گفته مي‎شود مجمع تنها مي‎تواند نظر «بله» و «خير» بدهد، يعني اين‎که نظر مجلس و يا شوراي نگهبان را رد کند يا بپذيرد. نظر ديگر هم اين است که رفع اختلاف صرفا به تأييد و عدم تأييد برنمي‎گردد بلکه براي رفع اختلاف، مي‎تواند راه‎حل‎هاي بينابيني اتخاذ کند.
وي مي‎افزايد: موضوع اصلي اين است که مسئولاني در مجمع اعلام کردند که بايد بر مصوبات مجلس نظارت داشته باشند و اين نظارت محل بحث است. نظارت هم بايد از طريق شوراي نگهبان صورت بگيرد و نه از طريق مجمع. اگر قرار باشد مجمع به مصوبات مجلس ورودي داشته باشد بايد قانون اساسي اصلاح شود.
آيت‎الله آملي لاريجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اولين حضور خود به عنوان رئيس مجمع گفت: اگر در جامعه اسلامي با معضلي مواجه شويم بعد از ارجاع مقام معظم رهبري، مجمع تشخيص در پي حل معضل خواهد بود و سياست‌هايي که به نحو پيشنهادي خدمت مقام معظم رهبري تقديم مي شود و همچنين تنافي برخي آرا بين مجلس شوراي اسلامي و شوراي محترم نگهبان پديد آيد مصالح جامعه را تشخيص و تصويب مي کند، البته در حقيقت تنافي و تعارضي در بين نيست، چرا که شوراي نگهبان بر حسب وظيفه قانوني، خلاف شرع و خلاف قانون اساسي و مجمع تشخيص مصلحت نظام، مصلحت را تشخيص مي دهند و لذا بعضا وقتي برخي فقهاي شوراي نگهبان در مجمع حضور پيدا مي کنند، براي تشخيص مصلحت، راي و نظري غير از آنچه در شوراي نگهبان داده اند، مي دهند. لذا تعبير تعارض که در متن آئين نامه مجمع تشخيص مصلحت نظام آمده، دقيق نيست و در واقع مجمع از حيث مصلحت نظر مي دهد و اين هيچ تنافي با وظيفه شوراي نگهبان ندارد و به لحاظ نتيجه ، نظر مجمع حاکم است.
محمود صادقي، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين باره به ايرناپلاس گفته‎بود که اختيار رهبري، نظارت بر حسن اجراي سياست‎ها است و نه قانونگذاري و مداخله. قانون اساسي، مجلس را نهادي براي قانون گذاري مشخص کرده‎است، خود اين کار مجمع، خلاف فلسفه تشکيل مجمع و فرمان امام است و مجموعا باعث تداخل قوا مي‎شود. از مجمع انتظار مي‎رود معضلات نظام را حل کند نه اين‎که به آن اضافه کند.
**اداره کل اخبار چندرسانه‌اي**ايرناپلاس**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۳۶۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیست «ائتلاف امناء» برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ سید نظام الدین موسوی گفت: از ۳۰ نامزد ائتلاف امناء در دور اول انتخابات ۷ نفر انتخاب و ۱۵ نفر نفر نیز به دور دوم راه پیدا کردند.

بیشتر بخوانید؛ چرا انتخابات ۴۵ صندلی باقی مانده مجلس دوازدهم اهمیت زیادی دارد؟

وی افزود: با تصویب شورای مرکزی ائتلاف تمامی ۱۵ نامزد راه یافته فهرست ائتلاف به دور دوم، در این مرحله نیز در لیست امناء قرار دارند.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه آقای مهدی شریفیان در اطلاعیه ای رسما اعلام کرد که خود را متعهد به رویکردهای ائتلاف امنا در مجلس آینده می داند، با تصویب شورای مرکزی حضور وی به عنوان نفر شانزدهم فهرست امناء در دور دوم قطعی شد.

دبیر شورای مرکزی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (امناء) در ادامه اسامی کامل ۱۶ نفر ائتلاف انتخاباتی امنا در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس را به این شرح اعلام کرد:

۱- سید نظام الدین موسوی
۲-احمد نادری
۳- ابراهیم عزیزی
۴-پیمان فلسفی
۵-سمیه رفیعی
۶-ابوالفضل ظهره وند
۷-محمد سراج
۸-ابوالقاسم جراره
۹-زینب قیصری
۱۰-ریحانه اخلاقی
۱۱-صالح اسکندری
۱۲-سید مرتضی محمودی
۱۳-بیژن نوباوه وطن
۱۴-حسین صمصامی
۱۵-مجتبی رحماندوست
۱۶-مهدی شریفیان

انتهای پیام/

کد خبر: 1229360 برچسب‌ها انتخابات مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • مصوبات شورای شهر تهران قابل ردیابی شد
  • سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران رونمایی شد
  • رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران | معاون شهردار: نظارت گریز نیستیم
  • نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات
  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند
  • مصلحت قطعی همچنان در انتظار تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • انتقاد عضو حزب اعتدال و توسعه از شورای نگهبان
  • نیروهای شرکتی منتظر نباشند؛ خبر نگران کننده درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
  • ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟
  • لیست «ائتلاف امناء» برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران