Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- سردار بهمن کارگر رییس بنیاد حفظ و نشر آثار مقدس گفته است: «این بنیاد، مدعی‌العموم دفاع مقدس است و در برابر تحریف کنندگان دفاع مقدس می‌ایستد و به این منظور قرارگاه نهضت فرهنگی دفاع مقدس تشکیل شده و ابلاغیه‌ای به دستگاه‌های مختلف ارسال کرده‌ایم که پاسخ به شبهات و ابهامات دفاع مقدس، وظیفۀ بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس است و هر که دفاع مقدس را تحریف کند، مجرم شناخته می شود و برابر مقررات با متخلف، برخورد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

به نظر می رسد این عبارات، واکنشی باشد به دو اتفاق:

یکی بحث هایی که پس از توییت سرلشگر پاسدار محسن رضایی درباره عملیات کربلای 4 و پاسخ سردار قالیباف و دیگران، درگرفت و دیگری فعالیت‌های پژوهشی و تاریخی آقای جعفر شیرعلی نیا که به عنوان راوی جنگ، گاه روایت های متفاوتی را بیان و منتشر می کند.

در این باره اما نکاتی را می توان مطرح کرد:

1. اصطلاح «دفاع مقدس» را اول بار شهید بهشتی و در همان هفته‌های آغازین شروع جنگ در سال 1359 بر زبان آورد تا تصریح کند ایران به ناچار و در مقام دفاع، وارد جنگ شده است و پس از آن و حتی زمانی که ایران بعد از بازپس گیری بندر خرمشهر وارد خاک عراق شد این اصطلاح در رسانه‌های رسمی به کار رفت.

بنا‌بر این دفاع مقدس در مقابل جنگ و در کنار جنگ تحمیلی به کار می‌رود نه در تقدیس اصل جنگ و خشونت. پس هر فعالیتی که نفی جنگ و خشونت در آن مستتر باشد به نوعی با اهداف دفاع مقدس هم‌خوانی دارد. حال آن که از گفتار سردار تفسیرهای دیگری هم قابل برداشت است.

2.«مدعی‌العموم» یک اصطلاح حقوقی است و در دستگاه قضایی کاربرد دارد و دیگران نمی‌توانند خود را مدعی‌العموم حوزۀ خود بدانند. کما این که بنیادهای دیگری هم فعالیت می کنند و اگر قرار باشد پژوهش در هر موضوعی منحصر و مختص به همان بنیاد باشد کار تحقیقی و تاریخی بلا موضوع می شود و بنیاد مستضعفان هم لابد باید بگوید کسی دربارۀ مستضعفان سخن نگوید چون من مدعی‌العموم آنهایم و دفتر حفظ و نشر آثار امام هم هر تحقیق و پژوهشی را منحصر به خود بداند.

3.این که در برابر «تحریف» دفاع مقدس باید ایستاد و وظیفۀ این بنیاد همین است سخن درستی است. بسیار هم درست است. اما آیا هر روایت متفاوت با روایت غیر رسمی مصداق «تحریف» است و آیا بنیاد نمی تواند به آنچه تحریف می پندارد یا می داند مستدل و مستند پاسخ دهد؟

4. فرموده‌اند « هر که دفاع مقدس را تحریف کند، مجرم است و برابر مقررات با مجرم برخورد می شود.»

اما اولا تحریف را باید دادگاه ثابت کند و بنیاد نهایتا می تواند به دادگاه شکایت بَرَد. ثانیا: مجرم، کسی است که جرمی را مرتکب شده باشد و جرم هم فعل یا ترک فعلی است که قانون برای آن مجازات تعریف کرده باشد. اگر چنین قانونی داریم طبعا قاضی باید جرم را تشخیص دهد و سردار کارگر و بنیاد متبوع ایشان دستگاهی قضایی نیستند تا جرم را تشخیص دهند و فردی را مجرم بدانند و با او برخورد کنند.

ضمن این که در فقره اخیر آقای محسن رضایی بود که اول بار گفت «کربلای 4 عملیات فریب بود» و بعد در برنامۀ «حالا خورشید» اصلاح کرد که «عملیات فریب شد» و دیگران که آنان هم دستی در جنگ داشتند گفتند « عملیات فریب نبوده» و اگر لو رفته به این معنی نیست که به قصد فریب بوده است. حالا خدای ناکرده کی مجرم است؟ آقای رضایی یا آقای قالیباف؟! آیا رضا رشید پور و صدا وسیما هم تخطی و تخلف کرده اند که به جای دعوت از سردار کارگر از سردار رضایی دعوت کرده اند؟!

5. به فرض که رسانه ها از انتشار روایت های غیر رسمی دربارۀ جنگ هشت ساله منع شوند، آیا این ابلاغیه را برای فراگیرترین رسانه ایران- تلگرام- هم می توان فرستاد؟ چنانچه فرد از خارج از کشور کانال خود را به روز کند و 500 هزار نفر عضو هم داشته باشد آیا بنیاد درصدد پاسخ برمی آید یا برخورد می کند؟

6. روایت های غیر رسمی به اصل دفاع مقدس نقد وارد نمی کند. دربارۀ پاره ای تصمیمات و پیش روی یا توقف ها در خاک عراق نظراتی مطرح می شود و بنیاد می تواند پاسخ دهد. میلیون ها ایرانی درگیر جنگ بوده اند و طبعا هر که روایت خود را دارد.

ضمن این که 30 سال از ختم جنگ گذشته و صدام حسین هم در پی جنگ دیگری و 15 سال پس از آن ساقط و بعدتر اعدام شده است و بسیاری از ملاحظات امنیتی هم منتفی شده است.

7. در میزگرد نقد وبررسی فیلم مستند «زیر صفر مرزی» در تالار ایوان شمس دیدیم که یکی از میهمانان (آقای شیر علی نیا) در نقد سخنان سردار علایی به کتاب های رسمی که خود نهادهای مربوطه منتشر کرده اند استناد می کرد.آیا استناد به کتاب های رسمی را هم می توان مصداق تحریف دانست یا این کتاب ها تنها برای خواص و دانشگاه های نظامی است نه عوام؟

7. به فرض که آقای کارگر موفق شود وبتواند هر دهان غیری را ببندد و همه را ملزم کند یک متن را واحد را تکرار کنند. آیا باز هم می توان گفت بنیاد یک کار فرهنگی و تاریخی انجام می دهد یا عملا به سازمانی نظامی تبدیل می شود؟

این گفتار را با این تأکید به پایان می برم که ندیده و نشنیده ام که راویان یا منتقدان برخی تصمیمات در صداقت و رشادت فرماندهان و بچه های جنگ تردید کنند.

در بیانیه‌های سیاسی دهۀ 60 هم با وجود همۀ انتقادها کسی ذره ای در اخلاص بچه های جنگ تردید و تشکیک نمی کرد.

صحبت از تصمیمات و رویکردهاست تا خدای ناکرده جنگی دیگر درنگیرد و اگر گرفت کم خسارت تر باشد. به چنین انگیزه هایی نباید اتهام تحریف وارد ساخت و در عین حال در برابر تحریف هم طبعا نمی توان سکوت کرد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: دفاع مقدس سردار کارگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۳۷۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران ۱۱ اردیبهشت تعطیل هستند؟

 به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، علی اصلانی اظهار کرد: ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر است و از نظر قانونی روز رسمی تعطیلی کارگر است. متاسفانه بسیاری از کارخانه‌ها این بخش از قانون را اجرا نمی‌کنند و در این روز کارگر را سر کار می‌برند.
 

وی همزمان با گرامیداشت هفته کارگر اظهار کرد: امسال دو موضوع بزرگ مطالبه جامعه کارگری بود یک درخواست مبنی بر اینکه که از نظر سبد هزینه و معیشتی حال کارگر خوب نیست. اگر حال کارگر خوب شود، حال جامعه کارگری هم خوب خواهد شد، چون در کشور نزدیک به ۴۴ میلیون نفر کارگر هستند که تقریبا نیمی از جمعیت را در برمی‌گیرد.

وی افزود: در دیداری که با حضور مقام معظم رهبری با جمعی از کارگران برگزار شد، هر آنچه که خواسته واقعی نمایندگان کارگری بود، توسط مقام معظم رهبری تدوین شده بود و بر ضرورت پیگیری و اجرای آن‌ها رهنمود و تاکید کردند، لذا جا دارد که تشکر و قدردانی جامعه کارگری را از این توجه مقام معظم رهبری اعلام کنیم.

اصلانی ادامه داد: درخواست دوم جامعه کارگری امنیت شغلی بود که از سال‌های قبل در جامعه کارگری ضرورت و تحقق این نیاز در حال پیگیری است. در آغاز دوره سیزدهم ریاست جمهوری در جلسه‌ای که با جامعه کارگری و وزیر کار برگزار شد، نمایندگان جامعه کارگری درخواست امنیت شغلی کارگران را مطرح کردند و رئیس جمهوری هم به وزیر کار دستور دادند که این خواسته جامعه کارگری را در اولویت قرار داده و تبصره یک ماده ۷ اصلاح شود تا کارگران هم شغل پایداری داشته باشند.

وی درباره نوع قرارداد‌های کارگری اظهار کرد: در کارخانه‌های بزرگی که به صورت دائمی در حال فعالیت هستند و شغل در آن ماهیت مستمر دارد، چرا کارگر برای کار در این محل‌ها باید با عنوان قرارداد موقت مشغول به کار شود. البته قبول داریم که کار در مشاغلی مثل پیمانکاری‌ها، ساختمان‌سازی، سدسازی، نقاشی و... که غیر مستمر هستند قراردادی است، اما کارگری که در خط تولید کار می‌کند و این شغل مستمر است، انتظار می‌رود که امنیت شغلی برای آن‌ها ایجاد شده و قرارداد‌های مدت معین به قرارداد‌های دائم تبدیل شود.

دبیر کانون شورای کار البرز اظهار کرد: در روز کارگر سال گذشته، رئیس جمهوری باز هم به وزیر کار تاکید کردند که خواسته‌ای که سال گذشته مطرح شد به کجا رسیده است؛ لذا امیدواریم دولت انقلابی و مردمی دولت سیزدهم بر مبنای کلام مقام معظم رهبری در سال جاری دستور ویژه بدهند که این موضوع امنیت شغلی کارگران پیگیری و اجرا شود.

اصلانی در ادامه گفت: ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر است و از نظر قانونی روز رسمی تعطیلی کارگر است. متاسفانه بسیاری از کارخانه‌ها این بخش از قانون را اجرا نمی‌کنند و در این روز کارگر را سر کار می‌برند. از طرفی اگرچه مجوزی برای راهپیمایی روز جهانی کارگر نداریم، اما روز ۱۱ اردیبهشت احتمالا جامعه کارگری در مکانی با حضور روسای تشکلات از تمام استان‌ها جلسه‌ای برقرار کرده و برای بحث و گفتگو پیرامون مشکلات کارگری گرد هم خواهند آمد تا در این روز خواسته‌های خود را طی نامه‌ها و بیانیه‌هایی به دولت، شخص رئیس جمهور و شخص وزیر کار برسانند.

وی درباره تعیین دستمزد سال جاری کارگران گفت: متاسفانه دو سال است که ماده ۴۱ قانون کار که دو تبصره داشته و تورم اعلامی از بانک مرکزی و هزینه معیشت خانواده را در تعیین دستمزد لحاظ کرده، اجرا نشده است. این رقم سال گذشته ۲۷ درصد تعیین شد، در حالی که تورمی که بانک مرکزی اعلام کرد، ۳۸ درصد بود. امسال هم با توجه به آخرین آماری که بانک مرکزی در اسفند ماه اعلام کردند تورم حدود ۴۲ درصد بود، ولی دستمزد ۳۵ درصد تعیین و سبد هزینه‌ای که برای یک خانواده ۳.۳ نفری در نظر گرفته شده بود، لحاظ نشد.

وی گفت: به هر حال امسال علی رغم اینکه سه تن از شش نماینده کار صورتجلسه را امضاء نکردند این مزد تعیین و ابلاغ شد و بسیاری از کارخانه‌ها هم همین بخشنامه را اجرا کرده‌اند و گویا طبق گفته‌ها افزایش دستمزد سال ۱۴۰۳ بسته شده و دیگر جای هیچ بحثی ندارد.

اصلانی در ادامه افزود: اما جامعه کارگری از وزیر کار به مناسبت هفته کارگر یک انتظاری دارد و امیدوار است که در روز جهانی کارگر عیدی خود را در مورد حق مسکن دریافت کند. چون دستمزد به اندازه تورم افزایش پیدا نکرده و ماده ۴۱ قانون کار هم اجرا نشده است، لذا درخواست جامعه کارگری از وزیر کار و دولت این است با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و به مناسبت روز کارگر با افزایش حق مسکن حال کارگر را در این ایام خوب کنند تا جبران مافات شده و این حق مسکن با یک عدد خوبی مصوب و اجرا شود و جامعه کارگری بتواند حداقل زندگی خودش را بچرخاند.

دیگر خبرها

  • بیشترین و کمترین تعطیلات رسمی از آن کدام کشور است؟
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • تقدیم ۳۶۵ شهید کارگر آران و بیدگلی، مهر تأییدی بر مجاهدت جامعه کارگری شهرستان
  • «روز کارگر» تعطیل رسمی است
  • افتخار دستگاه آموزشی آران و بیدگل ۳۶ شهید معلم است
  • کارگران ۱۱ اردیبهشت تعطیل هستند؟
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • مسجد مقدس جمکران میزبان پیکر دو شهید گمنام می‌شود
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • اصرار شنبه‌ای‌ها و مقاومت پنجشنبه‌ای‌ها