Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@09:12:27 GMT

گسست‌ها میان پزشکان و پرستاران ترمیم شود

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۳۸۳۴۹

گسست‌ها میان پزشکان و پرستاران ترمیم شود

سرپرست وزارت بهداشت ضمن تاکید بر لزوم دگرگون شدن آموزش پرستاری و تغییر نگاه به حرفه پرستاری گفت: باید گسست‌های میان پزشک، پرستار، پرستار و ماما و ... را ترمیم کرده و حفره‌ها را پر کنیم؛ امروز زمان تفرق نیست، ‌ بلکه زمان وفاق ملی و تجمع است.

به‌ گزارش ‌ایسنا، دکتر سعید نمکی در مراسم روز پرستار ضمن تشکر از زحمات دکتر سیدحسن هاشمی در وزارت بهداشت، با اشاره به این که تقارن ولادت حضرت زینب کبری با روز "پرستار" بسیار زیبا است، گفت‌: من ۳۲ سال پیش دانشگاه علوم پزشکی را بنا نهادم و ۲۸ سال پیش هم در نظام بهداشتی کشور فعالیت می‌کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز که وارد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی می‌شویم دستاوردهای بزرگی در حوزه سلامت داشته‌ایم و در بین ۲۳ کشور شرق مدیترانه رتبه اول را به خود اختصاص داده‌ایم، اما متاسفانه امروزه با شیوع بیماری‌های غیر واگیردار، بیماری‌های بهداشت روان و گسترش جمعیت سالمند آن هم سالمندان افسرده که پر هزینه هستند، مواجه هستیم. از طرفی در حوزه سلامت مردان نیز مشکلات متعددی داریم.

لزوم توجه به سلامت مردان

وی افزود: طی این سال‌ها دو گروه زنان و کودکان  را به طور مرتب پایش کرده‌ایم، اما در فرهنگ ما مردان اهل چکاپ نیستند و سلامت مردان به عنوان یکی از جدی‌ترین مباحث نظام سلامت پیش روی ما قرار دارد. من ۲۸ سال پیش اداره کل بیماری‌های غیر واگیردار را در وزارت بهداشت راه‌اندازی کردم، هر چند که بعدها درش را تخته کردند، اما دوباره و با توصیه من و با کمک دکتر هاشمی فعال شد.

آموزش پرستاری دگرگون شود

نمکی با اشاره به این که پرستاران می‌توانند بزرگ‌ترین رکن نظام سلامت باشند، در ادامه صحبت‌هایش گفت: بر این اساس باید نگاه‌مان را به پرستاران تغییر  دهیم. به قول همشهری‌ام سهراب "چشم‌ها را باید شست و جور دیگر باید دید" به آقای لاریجانی هم اعلام کردم که باید چهار سال آموزش پرستاری را دگرگون کنیم. پرستار باید در نظام ارائه خدمت نقش آفرینی کند. این جایگاهی است که از پرستاران می‌خواهیم تا به عنوان یکی از اعضای اصلی نظام ارائه خدمات در حوزه بهداشت و درمان کشور جایگاه داشته باشند.

نگاه به پرستاری تغییر کند

وی خاطر نشان کرد: طرح تحول نظام سلامت را که طرح وزیر خاصی نیست و طرح رییس جمهور است، با قدرت و شدت ادامه می‌دهیم، اما یک بار دیگر باید اولویت‌ها را تعریف کرده و جایگاه‌ها را بازنگری کنیم. باید نگاه‌مان را به پرستاری تغییر دهیم. البته به این معنی نیست که کارشناسان بهداشت را کنار بگذاریم و به جای آن پرستار قرار دهیم، باید بدانیم که همه ما یک تیم هستیم و باید گسست‌های میان پزشک، پرستار، پرستار و ماما و ... را ترمیم کرده و حفره‌ها را پر کنیم. امروز زمان تفرق نیست، ‌ بلکه زمان وفاق ملی و تجمع است.

نمکی تصریح کرد: چرا باید دعاوی میان پزشکی و پیراپزشکی را به بیرون از خانه بکشانیم. حق نداریم کسی از بیرون حرفه را برای این دعاوی به درون حرفه‌ بیاوریم. زمانی که همه بدانند ما پشت یکدیگر هستیم، کسی جرات نخواهد کرد که به این دعاوی ورود کند.

سرپرست وزیر بهداشت با اشاره به مسائل صنفی و معیشتی پرستاران و مطالبات آنها، گفت‌: ساعت‌ها در این باره صحبت کرده‌ایم.

ادامه‌ دارد...

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پرستار سلامت وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۳۸۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمده شکایات مردمی از این پزشکان؛ علت چیست؟

دکتر محمدرضا خردمند در پاسخ به این سؤال که «عمده شکایات مردم به کدام اقدامات پزشکی مربوط است؟» اظهار کرد: در تمام جهان در رشته‌هایی که اعمال جراحی پرخطرتری وجود دارد احتمال صدمه به بیمار نیز بیشتر است و به دلیل پرریسک بودن اعمال جراحی در حوزه‌های زنان، ارتوپدی و جراحی، شکایات و محکومیت‌ها در این تخصص‌ها نیز بیشتر است، اما در سال‌های اخیر بیشتر آسیب‌ها در حوزه زیبایی بوده و اکنون بیشترین شکایات مردمی در زمینه خدمات زیبایی و ترمیمی است.

مراکز زیرزمینی منشأ اصلی صدمه به زیبایی مردم

به گزارش تسنیم، وی افزود: در حال حاضر مراکز زیبایی به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ یک دسته از این مراکز توسط پزشکان تحصیل کرده که عضو سازمان نظام پزشکی و دارای مجوز مرکز تخصصی پوست و مو هستند اداره می‌شود و دسته دیگر توسط افرادی که فاقد تحصیلات و مجوز‌های پزشکی هستند اداره و این خدمات زیبایی ارائه می‌شود که دسته دوم، یعنی مراکز فاقد مجوز و صلاحیت، منشأ اصلی صدمات فوق العاده زیادی هستند که به سلامت و زیبایی مردم وارد می‌شود.

عوارض اعمال زیبایی در بسیاری از موارد غیرقابل جبران است

خردمند با بیان اینکه جبران این صدمات بسیار مشکل و پرهزینه است؛ هشدار داد: صدمات ناشی از جراحی و انجام اقدامات زیبایی در مراکز زیرزمینی و فاقد مجوز و صلاحیت پزشکی، در بسیاری از موارد متأسفانه اصلاً قابل برگشت نیست.

عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی

وی با بیان اینکه عمده این اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی انجام می‌شود؛ بیان کرد: باید این مراکز بلافاصله پلمب و به مراجع قضایی معرفی شوند. دامپینگ یا قیمت شکنی، یعنی ارائه خدمات زیبایی با قیمت پایین‌تر از آنچه پزشکان دریافت می‌کنند؛ یکی از دلایلی است که مردم را به انجام جراحی‌ها و اقدامات زیبایی در این مراکز غیرمجاز سوق داده است.

پزشکان عمومی حق انجام جراحی زیبایی دارند؟

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این سؤال که پزشکان عمومی حق انجام اعمال زیبایی را دارند؟: تصریح کرد: پزشکان عمومی بیش از ۹۰ درصد اورژانس‌های بیمارستان‌های کشور را اداره می‌کنند و بیماران در بدو ورود در اورژانس‌ها عمدتاً توسط پزشکان عمومی معاینه می‌شوند و سپس پزشکان متخصص به ادامه درمان می‌پردازند، اما برای ورودشان در حوزه زیبایی، باید کمیسیون تعیین صلاحیت‌ها تعیین تکلیف و حدود وظایف پزشکان را معین کند تا از این نابسامانی که وجود دارد برطرف شود.

وی ادامه داد: ترکیب این کمیسیون شامل اعضای وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است که باید با حضور معاون درمان وزارت بهداشت یا نمایندگان او در محل نظام پزشکی تشکیل شود، اما بیش از سه سال است که این کمیسیون تشکیل نشده است. با وجود این، به طور کلی می‌توان گفت که پزشکان عمومی برخی اعمال کوچک زیبایی مانند ژل و بوتاکس را انجام می‌دهند و اگر در همین حدود باقی بماند فعلاً منعی برای ادامه فعالیت‌شان وجود ندارد.

مجازات قصور پزشکی در حوزه زیبایی

خردمند درباره قصور پزشکی در حوزه زیبایی و مجازات آن نیز افزود: اگر صدمه به بیمار، محرز شود پزشک باید دیه پرداخت کنند و اگر شکایت انتظامی شود در مراجع انتظامی نیز محکومیت اعمال خواهد شد. همچنین قانون مجازات اسلامی برای مواردی که قصور پزشکی منجر به فوت شود مجازات حبس را در نظر گرفته، اما سازمان نظام پزشکی معتقد است که این مجازات باید به جرائم نقدی یا خدمات پزشکی تبدیل شود تا مردم از دسترسی به پزشک محروم نشوند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که در قانون سازمان نظام پزشکی، وظیفه نظارت بر عهده سازمان نظام پزشکی گذاشته نشده است؛ ادامه داد: وظیفه نظارت بر مراکز درمانی و عملکرد پزشکان بر عهده معاونت‌های درمان و بهداشت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است البته در جرائم مشهور ضابطین قضاتیی نیز می‌توانند به موضوع ورود پیدا کنند.

دیگر خبرها

  • ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران تخصیص یافت
  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده پرستاران
  • افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است
  • جزئیات لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران/ از استخدام تا معیشت
  • پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران
  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست
  • دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
  • توسعه مدیریت در نظام سلامت مبتنی بر جوان‌گرایی
  • تاثیر سلامت دهان و دندان بر تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • عمده شکایات مردمی از این پزشکان؛ علت چیست؟