Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- سی و نهمین نشست «شنبه‌های انقلاب» با هدف تبیین دستاورد‌های 40 ساله انقلاب اسلامی روز شنبه در مرکز همایش‌های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار و این دستاوردها در بخش رویکردها، نظریه پردازی و الگودهی رادیو و تلویزیون بررسی و تبیین شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی رضا علیدادی معاون فنی صدا و سیما در سی و نهمین نشست «شنبه‌های انقلاب» که به بررسی دستاوردهای 40 ساله انقلاب می پردازد، گفت: در حوزه زیرساخت‌ها سازمان صدا و سیما گستردگی و پیچیدگی فراوانی دارد، در دهه سوم انقلاب زیرساخت‌های صدا و سیما کامل شد و در دهه چهارم، ما نسل دیگری از فناوری را در ساختار جدید تکنولوژی و فناوری وارد مجموعه کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علیدادی ادامه داد: ما قبل از انقلاب فقط پخش دو شبکه تلویزیونی را داشتیم که یکی فقط برای تهران و دیگری برای پوشش 50 درصد کشور بود، پس از انقلاب تعداد این شبکه‌ها تا دهه دوم انقلاب به هفت شبکه تلویزیونی افزایش یافت.
وی افزود: تا قبل از انقلاب در زمینه فنی تقریبا هیچ کاری انجام نمی‌دادیم و فقط شرکت‌های خارجی در این زمینه فعال بودند؛ اما پس از انقلاب اسلامی بجز یک مورد خرید تجهیزات از خارج از کشور، هیچگونه واردات فنی برای سازمان صدا و سیما انجام نشد.

**ارسال 280 شبکه تلویزیونی از طریق سیگنال های ماهواره ای
علیدادی عنوان کرد: امروز میزان پوشش آنالوگ در کشور 100 درصد است و در حوزه دیجیتال هم به پوشش 95 درصدی رسیده ایم، این موجب شده تا مردم در دور دست‌ترین روستا‌ها هم دسترسی به تلویزیون داشته باشند.
معاون فنی صدا و سیما تصریح کرد: در حال حاضر به فکر صادرات دستاورد‌های فنی هستیم و شرکت‌های ما در حال رقابت با شرکت‌های برتر جهان هستند، کیفیت محصولات فنی سازمان صدا و سیما به دلیل اقلیم پیچیده کشور ما از تکنولوژی و فناوری بالایی برخوردار است. وی گفت: در گذشته دکل‌های رادیویی ما از کانادا وارد می‌شد و مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما در حال حاضر توانسته ایم که آن را با بهترین کیفیت تولید کنیم،280 شبکه تلویزیونی و 165 شبکه رادیویی را از طریق سیگنال‌های ماهواره‌ای ارسال می‌کنیم که عدد قابل توجهی است و همه‌ آن‌ها در سیستم ماهواره‌ای قابل دریافت است.

**راه اندازی صفر تا 100 پروژه های استودیویی در کشورهای همسایه
علیدادی اظهار کرد: در سیگنال رسانی زمینی هم در این چهار دهه حدود دو تا سه نسل تغییر و ارتقا داشته ایم و جزو معدود کشور‌هایی هستیم که وابستگی چندانی به ماهواره نداریم و سیگنال رسانی زمینی کاملی داریم، ما در انتخابات سال 90 توانستیم این توسعه سیگنالی را به نمایش بگذاریم و ارتباطات زنده با 30 مرکز استان را به راحتی برقرار کنیم، این موضوع توان داخلی ما را نشان داد و امروز حدود 85 درصد سیگنال‌های زمینی ما توان برطرف کردن نیازها را دارند.
وی با مقایسه تعداد شبکه‌ها و استودیو‌های قبل و پس از انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در بخشی از آمار‌ها مانند شبکه‌های استانی در قبل از انقلاب از صفر به 30 شبکه رسیده ایم و دیگر نمی‌توان به آنها شبکه استانی گفت؛ زیرا پخش 24 ساعته دارند و مانند شبکه‌های سراسری از تمام امکانات برخوردارند.
علیدادی افزود: در حال حاضر کارشناسان فنی سازمان صدا و سیما در کشور‌های همسایه کار صفر تا صد راه اندازی پروژه‌های استودیویی را انجام می‌دهند که در همین زمینه درخواست ما از دولت حمایت برای صادرات توان فنی مهندسی نیرو‌های متخصص سازمان است.
معاون فنی صدا و سیما در پایان درباره فناوری‌های آینده این معاونت و پروژ‌ه های در دست ساخت، تصریح کرد: هوشمندسازی سیستم فرستنده‌های زمینی و توسعه فناوری‌ها با تکیه بر توان داخل از برنامه اصلی ما در آینده است.

**تولید و پخش سالانه چندین هزار ساعت انیمیشن
در ادامه، عبدالکریم خیامی معاون طرح و برنامه معاونت سیما گفت: تعداد شبکه‌هایی که علیه جمهوری اسلامی راه اندازی شده اند و در حال کار هستند، بی سابقه است، علی رغم تمام کار محتوایی که علیه ما و ارزش‌های موجود در جامعه ما می‌شود، ما کار‌های مهمی در زمینه سریال سازی و تولید محتوا انجام داده ایم.
وی با اشاره به اینکه دیگر کسی فیلم فارسی و سریال‌های مبتذل از تلویزیون نمی‌بیند، عنوان کرد: ما امروز با 17 شبکه تلویزیونی در خدمت مردم هستیم، گرامیداشت آیین‌های معنوی و دینی ما که تا قبل از انقلاب به آن‌ها پرداخت نمی‌شد، امروز با بهترین نوع پوشش تلویزیونی انجام می‌شود.
خیامی ادامه داد: برای سریال هزاردستان تلویزیون مشکل لوکیشن داشت، اما امروز ما یکی از شهرک‌های بزرگ منطقه را داریم و در حال توسعه آن هستیم و به زودی خبر‌های خوشی درباره شهرک غزالی خواهیم داد.
معاون طرح و برنامه معاونت سیما با بیان اینکه در 25 سال قبل از انقلاب در کل 8 ساعت انیمیشن تولید شده است، تصریح کرد: در حال حاضر در 40 سالگی انقلاب شاهد هستیم که سالانه چندین هزار ساعت انیمیشن تولید و نمایش داده می‌شود.

**رشد نمودار مخاطبان صدا وسما
علی طلوعی رئیس مرکز افکارسنجی سازمان صدا و سیما هم در این نشست گفت: محور برنامه‌های سازمان در چند سال اخیر متناسب با نیازسنجی مخاطبان بوده است و با توجه به متغیر‌های تاثیرگذار و رقبایی که در این سال‌ها داشته ایم، نمودار مخاطبان صدا و سیما رشد و افزایش داشته است.
وی عنوان کرد: شبهه شناسی انقلاب اسلامی در موضوع 40 سالگی انقلاب اسلامی در رسانه‌های معاند از جمله کار‌هایی به شمار می‌رود که این مرکز با دقت آن را انجام می‌دهد، اگر برای هر کدام از معاونت‌های سازمان صدا و سیما نشستی ترتیب داده شود باز هم زمان و حق مطلب ادا نخواهد شد، اما رسانه ملی توانسته توفیقات فراوانی را در زمینه‌های مختلف به دست آورد که شاید با توجه به سیل هجوم دشمن به افکار عمومی کشور کم نظیر است.

**بازسازی روایات آرشیوی انقلاب
فاطمی معاون نمایشی امور استان‌ها و دبیر برنامه‌های 40 سالگی سازمان صدا و سیما نیز در این نشست گفت: انقلاب اسلامی در استان‌ها کم‌تر روایت شده است و ما تلاش کردیم همه‌ آنچه در آرشیو‌ها وجود داشته را بازسازی کنیم و بتوانیم از آن در مستند‌های تولیدی ویژه 40 سالگی انقلاب استفاده کنیم.
وی افزود: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و اگر ما دچار جنگ تحمیلی نمی‌شدیم، امروز بسیار جلوتر از این بودیم، تهاجم دشمن در حال حاضر به جنگ نرم تبدیل شده و باید رسانه ابزارش را به روز‌تر و گسترده‌تر کند؛ زیرا جبهه اول مبارزه به شمار می‌رود.
برنامه «شنبه‌های انقلاب» که به همت جنبش مردمی پاسداشت 40 سال انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، شنبه‌های هر هفته یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در موضوعات مختلف را با حضور چهره‌های شاخص آن حوزه بررسی می‌کند.
فراهنگ**9210**3009

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي شنبه هاي انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۳۸۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از «بیژن نوباوه وطن» چه می‌دانیم

به گزارش خبرنگار مهر، ۷ روز بیشتر تا برگزاری دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی نمانده است و بر همین اساس، دور جدید پویش انتخاباتی خبرگزاری مهر تحت عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته‌گزینی» مدتی است که آغاز به کار است.

در دور اول انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی و از میان ١۶٧٩ نامزدی که به پویش خبرگزاری مهر پیوستند، ١۶ نفر در دور اول انتخابات راهی مجلس شورای اسلامی شدند و کار ۵ نفر دیگر به دور دوم کشیده شد. یکی از این ۵ نفر «بیژن نوباوه وطن» بود.

«بیژن نوباوه وطن» در دور اول انتخابات مجلس دوازدهم در دور اول انتخابات مجلس، در لیست امنا قرار گرفت که فقط برای حوزه تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس ارائه شد. در نهایت با کسب ۱۸۰۳۳۵ رأی در جایگاه ۳۵ تهران قرار گرفت و راهی دور دوم شد. آنچه در ادامه می‌آید بخشی از پیشینه کاری و مدیریتی رضوانی است که از نظر می‌گذرانید.

«بیژن نوباوه وطن» متولد ۱۳۳۸ و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد تولید از دانشگاه صدا و سیما است. در دوره‌های هشتم، نهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی توانست از حوزه انتخابیه تهران، شمیرانات، ری، پردیس و اسلامشهر وارد مجلس شورای اسلامی شود.

او پس از پیروزی انقلاب اسلامی وارد سپاه شد اما دوره کوتاهی در سپاه ماند و پس از آن به سازمان صدا و سیما رفت. نوباوه شغل اصلی خود را خبرنگاری می‌داند: «در صدا و سیما در بخش خبر کار می‌کردم، حدود دو ماه بعد از ورودم به جبهه رفتم. بعد از آن زندگی من در جبهه رقم خورد و حدود ۹۶ ماه در جبهه حضور داشتم.» او در مدت حضورش در دفاع مقدس، بیش از هزار دقیقه مستند به ویژه از عملیات‌های بزرگ در منطقه جنوب تولید کرده است. آخرین حضور او در مناطق عملیاتی، مربوط به عملیات مرصاد و خیانت منافقین در سال ۱۳۶۷ است.

بعد از پایان جنگ تحمیلی به پاکستان اعزام شد و حدود ۴ سال در منطقه شبه قاره هند به عنوان خبرنگار سازمان صدا و سیما فعالیت کرد. پس از پایان مأموریت پاکستان در بوسنی که آن روزها درگیر جنگ بود حاضر شد و تحولات منطقه بالکان را پیگیری کرد. با تمام شدن حضورش در بوسنی، به عنوان خبرنگار به انگلستان رفت اما چون از سوی انگلیس عنصر نامطلوب شناخته شد، به خاطر عدم تمدید ویزا، پس از چند ماه با کشور بازگشت.

در سال ۱۳۷۹ برای تأسیس دفتر صدا و سیما در آمریکا و در مقر اصلی سازمان ملل، به این کشور سفر کرد. آمریکایی‌ها برای کارشکنی در ایجاد دفتر خبری صدا و سیما در سازمان ملل، به او ویزای مخصوص کارگران کشتی موسوم به «سی تو» اعطا کردند. این مجوز اقامت، محدودیت‌های زیادی برای رفت و آمد و دارد. اما با این همه، او توانست دفتر صدا و سیما در سازمان ملل را تأسیس کند و ۵ سال مأموریت خود را در نیویورک ادامه دهد.

نوباوه از خبرنگارانی بود که همزمان با حوادث مهم ۱۱ سپتامبر در آمریکا حضور داشت: «آن وقت هیچ وسیله‌ای نداشتم؛ با دوربین کرایه‌ای و در گوشه خیابان گزارش تهیه می‌کردم.» او در مدت حضورش در آمریکا دو بار تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد. خودش احتمال می‌دهد که در این جراحی‌ها مسموم شده باشد: «در آمریکا عمل جراحی داشتم، وقتی که وارد تهران شدم دچار سرطان شدید خون شده بودم. البته نشانه‌های شیمیایی را از قبل هم در پی عملیات‌های خودمان در فاو و کربلای ۵ داشتم که آزاردهنده نبود.» نوباوه در تمام سال‌های حضورش در مجلس، عضو کمیسیون فرهنگی بوده است.

کد خبر 6095850

دیگر خبرها

  • شبکه خبر هک شد؟ گزارش ویژه صداوسیما درباره پخش صوت مشکوک در پخش زنده! + ویدئو
  • ببینید | شبکه خبر هک شد؟ گزارش ویژه صداوسیما درباره پخش صوت مشکوک در پخش زنده!
  • شبکه خبر 2 هک شد؟! + فیلم و واکنش صداوسیما
  • واکنش صداوسیما به ادعای هک شدن
  • صداوسیما ادعای هک را رد کرد
  • صداوسیما ادعای هک رد کرد
  • از «بیژن نوباوه وطن» چه می‌دانیم
  • امیرعبداللهیان تهران را به مقصد بانجول ترک کرد
  • «رخنه» سریالی درباره امنیتی‌ترین طراحی عملیات نفوذ
  • رییس صداوسیما: سریال حشاشین بر اساس تحریف تاریخ اتفاق افتاده؛ ساترا برای پخشش تذکر داد و سکوها هم در همین راستا اقدام کردند/ نمره صداوسیما در حوزه کار روی مساله عفاف و حجاب خیلی بالا نیست