مروری بر تاریخچه گیتار کلاسیک در سیوچهارمین جشنواره موسیقی فجر
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۴۳۲۶۹
«آنچه درباره گیتار کلاسیک میدانید» عنوانی برنامه سیمون آیوازیان در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر است که طی آن این استاد پیشکسوت موسیقی درباره گیتار کلاسیک سخنرانی میکند و قطعاتی مرتبط هم اجرا خواهد شد.
به گزارش عصر ایران به نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر، سیمون آیوازیان ـ موسیقیدان و نوازنده گیتار ـ درباره نحوه سخنرانی که با همکاری و همراهی یکی از شاگردان قدیمیاش است، گفت: قرار است در یکی از مراسم جشنواره موسیقی فجر درباره گیتار کلاسیک سخنرانی کنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آیوازیان با تاکید بر اینکه خود نیز بعد از سخنرانی به اجرای تکنوازی گیتار کلاسیک میپردازد، ادامه داد: بعد از اجرای شاگردم خودم نیز اجراهای کوتاهی به عنوان نمونه کار و به عنوان تحلیل موسیقی که دربارهاش صحبت کردهام خواهم داشت. این قطعات هر کدام به مدت ۲ تا ۳ دقیقه است که آنها را آماده کردهام و اجرا میکنم.
این استاد دانشگاه در زمینه قابلیت نوازندههای ایرانی در حوزه گیتار کلاسیک افزود: شخصا در زمینه گیتار کلاسیک با آهنگسازهای ایرانی در ارتباط نبودهام. برای همین متاسفانه در بخش سخنرانیام به نوازندههای قوی ایرانی در این زمینه نپرداختهام. با این وجود نمیتوان وجود چنین هنرمندانی را در عرصه موسیقی ایرانی دستکم گرفت و قدردان آنها نبود.
او درباره توجه به آهنگسازهای ایرانی که در جشنواره موسیقی فجر به طور ویژهای به آن پرداخته شده است گفت: در کنار آهنگسازهای ایرانی لازم است تا آهنگسازهای بزرگ اروپایی و آمریکایی نیز حضور داشته باشد تا در مقایسه با یکدیگر جذابیت جشنواره موسیقی افزایش پیدا کند.
آیوازیان هم چنین تاکید کرد: در حال حاضر نوازندههای اروپایی و آمریکایی زیادی هستند که میتوانند در کنار نوازندههای ایرانی قرار گیرند و به جذابیت یک جشنواره بیفزایند. اما در این چند سال بیشتر به نوازندههای کشورهای همسایه توجه شده و همین باعث شده تا نوازندههای ایرانی و البته اروپایی به حاشیه رانده شوند.
او ادامه داد: در جشنوارههای این چنینی که میتواند بعد جهانی داشته باشد، همراهی آهنگسازان ایرانی با دیگر آهنگسازان دنیا رمز موفقیتی خواهد بود که نباید آن را از قلم انداخت.
سیوچهارمین جشنواره موسیقی فجر از تاریخ ۲۴ تا ۳۰ بهمن ماه سال جاری با دبیری دکتر شاهین فرهت در تهران برگزار میشود.
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: جشنواره فجر موسیقی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۴۳۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزییات «شب نغمههای اذان ایرانی» اعلام شد/ تجلیل از ۲ موذن پیشگام
به گزارش خبرگزاری مهر، اولین «شب نغمه های اذان ایرانی» روز شنبه بیست و دوم اردیبهشت سال جاری با ارایه نمونههایی از تولیدات تازه اجرای اذان در دستگاههای موسیقی اصیل ایرانی و اجرای برنامه ارکستر «نیایش» به سرپرستی علیرضا امینی با منتخب مجموعهای از آثار حوزه مناجاتخوانی در تالار اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی میزبان مخاطبان و علاقهمندان موسیقی آیینی خواهد بود.
آثار اجرا شده توسط ارکستر «نیایش» در این ویژهبرنامه به آهنگسازی علیرضا امینی بوده و تنظیم قطعات را نیز ایمان ملکی انجام داده است. ضمن اینکه هاشم احمدوند، سید ابوالفضل عدل، مهدی محمدی، حامد کاظمی و جواد کاپریمی خوانندگان آثار اذانها و آثار منتخب ارکستر نیایش هستند.
مراسم تجلیل از اجرای رحیم موذنزاده و نیز احمد مراتب و اهدای لوحهای یادبود نیز یکی از چند قسمت این برنامه است. ضمن اینکه رونمایی از لوح ثبتی پرونده ثبت اذانگویی با موسیقی اصیل دستگاهی آواز ایرانی نیز از دیگر بخشهای این برنامه خواهد بود.
علیرضا امینی درباره «شب نغمههای اذان ایرانی» گفت: من برای اولین بار در پرتو معرفی اجرای نغمههای اذان ایرانی به روش پیشینیان که اسناد ضبط شده آن از حدود ۱۱۰ سال پیش موجود است اجرایی را روی صحنه خواهم برد.
وی افزود: نماز جایگاه معنوی بسیار بالایی در میان ایرانیان داشته است و در هر کوچه و خیابانی، هر ایرانی با بیان خود اذان میگفته و مردم را برای نماز و عبادت آگاه میکرد. همانطور که در حال حاضر اذان بیات ترک رحیم موذنزاده اردبیلی و شور محمد آقاتی در بهترین روایت ارزش این گونه مهم هنر معنوی را در جامعه ما نشان میدهد، ما میتوانیم با رونق روایت دوباره اذان ایرانی بین هنرمندان آواز اصیل ایرانی، تمام ایرانی ها را با حفظ و روایت اذان آشتی دهیم. اذان میتواند به عنوان یک نغمه و مناجات در تمامی لحظات زندگی مردم حضور داشته باشد چرا که تمام جملاتش گفت و گو از صفا و صمیمیت و اصول دینی ما است. اگر بتوانیم این باورها را تقویت کنیم تاثیر مثبتی روی تربیت اخلاقی جامعه خواهد داشت.
این پژوهشگر موسیقی گفت: اجرای اذان ایرانی به عقیده من میتواند یکی از بزرگترین اتفاقات در پرورش نسل جوان جدید ما باشد. وقتی این نسل بتواند اذان را با نغمات قومی و ملی خود بشنود میتواند جملات زیبای اذان را اجرا و زمزمه کنند. اذان یک اجرا مختص به اوقات شرعی نیست. موسیقی ملی ما قابلیتهای والایی دارد که وقتش رسیده به آن اصالت برگردیم و بیاعتناییهایی که به موسیقی ملی ایران شده است را پایان دهیم و بدانیم این موسیقی نیاز به برنامه و حمایت دارد. البته باید از حجت الاسلام مهدی خاموشی که از این طرح در سازمان اوقاف و امور خیریه حمایت کردند تشکر کنم. البته جناب مهدی وجدانی وتیم اجرایی پژوهشی ویژه ثبت میراث ناملموس فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی و جناب علیرضا ایزدی که لوح ثبتی پرونده اذانگویی با نغمات موسیقی اصیل دستگاهی آوازی ایران را برای ما ثبت کردند همکاری های بسیار خوبی با پروژه ما داشتند. این درحالی است که باید از احمد مراتب هم قدردانی ویژه ای داشته باشم که پذیرفت تا برنامه ما حضور پیدا کرده و خاطره اذانگویی ایشان بر بام کعبه به عنوان دومین نفر بعد از بلال حبشی و اولین ایرانی را روایت کند.
کد خبر 6094985 علیرضا سعیدی