Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@13:53:10 GMT

شرط اخذ عوارض عبور از تونل‌های پایتخت چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۴۳۶۰۸

شرط اخذ عوارض عبور از تونل‌های پایتخت چیست؟

تهران- ایرناپلاس- یک کارشناس امور شهری می‌گوید: شهرداری‌های دنیا از شهروندان برای استفاده از فضاهای شهری مانند اتوبان‌ها عوارض اخذ می‌کنند، اما این یک پیش شرط دارد، آن هم این است که بخش خصوصی اقدام به سرمایه‌گذاری و ساخت آن پروژه کرده باشد.

پیشنهاد معاونت حمل و نقل و ترافیک مبنی بر اخذ بهای تردد از تونل‌های شهر تهران در روزهای اخیر واکنش‌های بسیاری به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورت تصویب لایحه‌ مذکور در شورای شهر، عبور از تونل‌های پایتخت پولی می‌شود.

آن‌طور که خبرگزاری مهر اعلام کرده است، بر اساس این لایحه، تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به‌عنوان عوارض پرداخت کنند که گفته می‌شود حداقل عوارض پیش بینی شده حدود 3 هزار تومان و مؤلفه‌هایی که نرخ عوارض را تعیین می‌کند شامل طول تونل، داشتن معاینه فنی و معاینه فنی برتر و ساعت تردد خواهد بود.

**می‌خواهند اذهان عمومی را از کاستی‌ها دور کنند

محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از جمله مخالفانی است که معتقد است مطرح کردن چنین موضوعاتی بدون مشورت با کمیسیون، انحراف اذهان از کاستی‌ها و نواقص عملکردی و ایجاد مشکلاتی نظیر طرح ترافیک است.

به گفته وی، هزار میلیارد درآمد مجتمع‌های ایستگاهی مترو، دو فاینانس 340 میلیون یورویی مترو و حداقل 300 میلیارد پارک حاشیه‌ای اولویت‌هایی هستند که معاونت حمل و نقل می‌تواند برای کسب درآمد به دنبال تحقق آن باشد.

**شهرفروشی نکنیم

الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران نیز با توییتی به پولی شدن عبور از تونل‌های تهران واکنش نشان داد و نوشت: ‏شهرفروشی فقط تراکم‌فروشی و ساخت‌وساز بی‌رویه نیست؛ شهرفروشی یعنی از میان‌ بردن حق مردم به شهر، از میان‌بردن فضاهای عمومی به بهانه تأمین هزینه، شهرفروشی یعنی پولی‌کردن تجربه عمومی شهر، بوستان‌ها، راه‌ها، گذرگاه‌ها… در هیچ شکل و با هیچ توجیهی، شهرفروشی نکنیم.

**مردم دستگاه پولسازی برای جبران کسری بودجه نیستند

در دیگر واکنش توییتری، حجت نظری، دیگر عضو شورای شهر تهران نوشت: اخذ عوارض از خودروها برای تردد در تونل‌های شهری صرفاً ایده‌ای است که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مطرح کرده و لایحه‌ای برای آن به شورا نیامده است. مردم دستگاه پولسازی برای جبران کسری بودجه نیستند و با شناختی که از همکارانم دارم این پیشنهاد در صورت ارائه به شورای شهر، رد می‌شود.

**شورا هنوز در رد و قبول اخذ عوارض عبور از تونل نظری نداده است

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در صفحه خود در توییتر نوشت: مرجع تصویب عوارض شهر و بهای خدمات، شورای شهر است. لایحه تعیین بهای خدمات تردد وسایل نقلیه در چند تونل و بزرگراه، هنوز به شورا ارسال نشده و بنابراین شورا هنوز در رد و قبول آن نظری نداده است. پس از ارسال لایحه از شهرداری، شورا با رعایت جمیع جهات و مصالح عمومی، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

حناچی: هنوز اتفاقی نیفتاده است

شاید به دلیل گستردگی واکنش‌ها و انتقادات به این لایحه بود که سبب شد پیروز حناچی، شهردار تهران نیز ناگزیر به واکنش شد: « موضوع پولی شدن تردد از تونل‌ها در حوزه‌های کارشناسی مطرح است و لزومی ندارد مباحثی را که در حوزه کارشناسی در حال بررسی هستند، در رسانه‌ها مطرح کنیم. ممکن است در حوزه کارشناسی نظراتی مخالف این پیشنهاد باشد و برخی موافق، اما زمانی این موضوع عملیاتی می‌شود که شهردار تهران لایحه را به شورا ارسال کرده، شورا نیز آن را بپذیرد و عوارض برای تردد از تونل‌های پایتخت آن تعیین شود که هیچ‌کدام از این اتفاقات نیفتاده است.»

**دریافت عوارض عبور، شرط دارد

اما سؤالی که در مواجهه با این لایحه مطرح می‌شود این است که اساساً شهرداری تهران می‌تواند از پروژه‌هایی که با پول خود شهروندان ساخته شده عوارض بگیرد و هزینه‌های خود را از این محل تأمین کند؟

سید جعفر موسوی، قائم مقام دبیرخانه کلان‌شهرهای کشور در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: در دنیا این رسم وجود دارد که شهرداری‌ها از شهروندان برای استفاده از یک سری فضاهای شهری مانند اتوبان‌ها عوارض اخذ کنند، اما این یک پیش‌شرط دارد. آن هم این است که بخش خصوصی اقدام به سرمایه‌گذاری و ساختن آن پروژه کرده باشد.

وی ادامه می‌دهد: در این شرایط، مدیریت شهری با پیمانکار و سرمایه‌گذار بخش خصوصی توافق می‌کند که بعد از اتمام یک پروژه و در هنگام بهره‌برداری از آن به مدت معلوم، برای عبور و استفاده شهروندان از این پروژه‌ها، عوارض تعیین کنند تا ضمن تأمین هزینه‌های نگهداری، سود و هزینه سرمایه‌ای که هزینه شده به سرمایه‌گذار بازگردد. اما این امر نیازمند یک سری زیرساخت‌هاست که دسترسی به این معابر را تسهیل کند.

**شهرداری زمینه حضور بخش خصوصی را فراهم کند

به گفته موسوی، اگر تونلی با پول مردم ساخته شده باشد، دیگر حق نداریم به مردم بگوییم عوارض بدهند.

«اگر مدیریت شهری قصد دارد برای پروژه‌های شهری که مورد استفاده شهروندان است، اخذ عوارض کند باید زمینه حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در مگاپروژه‌ها را فراهم کند. در غیر این صورت، گرفتن عوارض از پروژه‌ای که با پول خود مردم ساخته شده، کارشناسی و قانونی نیست.»

**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی ایرناپلاس عوارض شهرداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۴۳۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت بر حریم تهران هوشمند می شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل حریم شهر تهران گفت: مساحت محدوده ۵ هزار و ۹۱۸ کیلومتر مربعی که به عنوان حریم پایتخت شناخته می‌شود، بالغ بر ۹ برابر وسعت محدوده شهر تهران است و صیانت از این عرصه بسیار دشوار است.

علی اکبر فسایی افزود:شهرداری تهران در حال برنامه ریزی برای هوشمندسازی و پایش تصویری حریم پایتخت است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اجرای پویش «پای تختی هستیم» در پایتخت
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد | توسعه فضای سبز با عوارض قطع درختان
  • آزاد سازی ۱۳هزار پلاک فرسوده حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران
  •  ساخت ۳۰ هزار مسکن در حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران
  • وزیر راه و شهرسازی: نوسازی بافت فرسوده از سیاست‌های اصلی دولت است / امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در منطقه ۱۷ تهران
  • امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران
  • ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی با آزادسازی حریم ریلی «منطقه ۱۷ تهران»
  • امکان ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی با آزادسازی حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران
  • نظارت بر حریم تهران هوشمند می شود
  • ویژگی پل های جدید عابر پیاده تهران | این پل ها در کدام نقاط شهر نصب می شوند؟