Web Analytics Made Easy - Statcounter

فتاوای آیت الله العظمی بهجت (قدس سره)


شيربها
گرفتن شيربها توسط مادر زن

سؤال170. آيا مادر مى ‏تواند شيربها بگيرد؟

جواب: حق شرعى نيست و مربوط به تراضى طرفين است.

رابطه شيربها و مهريه

سؤال171. آيا شيربها كه در بعضى بلاد مرسوم است جزو مهريه مى ‏باشد، كه اگر طلاق قبل از دخول صورت گرفت، پرداخت نصف آن لازم باشد؟

جواب: اگر در عقد جزو مهريه واقع شود، حكم مهر را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موارد ضرورت پرداخت شيربها

سؤال172. در هنگام ازدواج، پدر يا اقوام عروس علاوه بر مهريه، پول زيادى به عنوان‏ه اى مختلف، مثل: جعاله، شيربها، مهر حاضر، پدر وكيلى و تهيه‏ ى جهيزيه مى ‏گيرند، لطفا حكم آن را بيان فرماييد.

جواب: اگر جزو مهريه باشد يا به عنوان جعاله باشد يا شرط ضمن عقد باشد، لازم‏الوفاء است.

اموال تهيه شده از شيربها

سؤال173. مرسوم است داماد، مقدارى پول به عنوان شيربها به خانواده ‏ى عروس مى‏دهد و آنان با آن پول جهيزيه مى ‏خرند و به عروس مى ‏دهند. آيا اين لوازم شرعا متعلّق به عروس است يا داماد؟

جواب: به كيفيت جعل شيربها بستگى دارد.

وضعيت شيربها پس از طلاق

سؤال174. اگر زنى بخواهد طلاق بگيرد، آيا شوهر مى ‏تواند شيربهايى را كه به پدرزن خود داده پس بگيرد؟

جواب: اگر به طورى كه مذكور شد لازم ‏الوفاء باشد، نمى ‏تواند پس بگيرد.

پس گرفتن جهيزيه توسط پدر عروس

سؤال175. مبلغى به عنوان شيربها به پدرخانم دادم به اين نيّت و قصد كه براى زوجه‏ ام جهيزيّه تهيّه نمايد. پدر همسرم پس از تهيّه ‏ى جهيزيّه با مبلغ مذكور ـ بعد از گذشت يك سال ـ تمام اجناس جهيزيّه را پس گرفت. آيا حقّ مطالبه‏ ى آن را دارم؟

جواب: شيربها كه جهت تهيّه‏ ى جهيزيّه تمليك شده، اگر قيد شده باشد كه براى اين كار مصرف شود، بايد صرف در آن كار شود و در هر صورت پدر حقّ ندارد بعد از تمليك جهيزيّه و تحويل به فرزند آن را پس بگيرد

منبع: تابناک

کلیدواژه: احکام ازدواج فتوا آیت الله بهجت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۴۶۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عروس امام خمینی درگذشت؛ معصومه حائری که بود؟

معصومه حائری فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و از خاندان آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری بنیان گذار حوزه علمیه قم است. او با آیت الله شهید مصطفی خمینی ازدواج کرده و عروس ارشد حضرت امام خمینی (س) است.

به گزارش جماران، خانم معصومه حائری در تاریخ ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۳۳ با حاج آقا مصطفی خمینی ازدواج کردند، ایشان در ابتدا علاقه‌ای به ازدواج نداشتند، اما با توجه به شرایط آن دوران به توصیه پدرشان و بعد از ملاقات حاج آقا مصطفی به ازدواج با ایشان رضایت می‌دهند، و بعد از گذشت یک سال به عقد ایشان در می‌آیند. 

حاصل ازدواجشان ۴ فرزند بود، دو تن از فرزندانشان در کودکی از دنیا رفته اند، و یک پسر به نام حسین و یک دختر به نام مریم دارند. ایشان در دوران تبعید حضرت امام (س) و حاج آقا مصطفی در عراق حضور داشتند، و همسر گرامیشان را همراهی می‌کردند.

 

دیگر خبرها

  • معصومه حائری، عروس امام خمینی درگذشت
  • عروس امام خمینی(ره) درگذشت
  • عروس بزرگ امام خمینی درگذشت /معصومه حائری که بود؟
  • عروس امام خمینی درگذشت؛ معصومه حائری که بود؟
  • عروس امام خمینی درگذشت
  • عروس امام خمینی درگذشت /معصومه حائری که بود؟
  • فوری/عروس امام خمینی درگذشت
  • نگاهی به زندگی پربرکت آیت‌الله العظمی بروجردی
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد