Web Analytics Made Easy - Statcounter

الجزیره - ایرنا - 12 ژانویه نخستین روز از سال 2969 «آمازیغی» است . آمازیغ ها قومی گسترده در شمال آفریقا اهمیت زیادی برای این روز سال خود قائل هستند و خانواده ها با جمع شدن در کنار هم، آن را جشن می گیرند.

به گزارش ایرنا، آمازیغ به معنای «مرد آزاده» است. آمازیغ ها در شمال آفریقا بویژه در الجزایر، مغرب، لیبی و همچنین نیجر، مالی ، موریتانی، مصر و تونس زندگی می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمار دقیقی در خصوص شمار آمازیغ ها در دست نیست، اما تارنمای «هسپرس» مغرب شمار آن ها را حدود 25 میلیون نفر می داند.
آمازیغ ها قبایل و لهجه های متنوعی دارند و وضعیت آن ها در کشورهای مختلف شمال آفریقا متفاوت است. «عبدالعزیز بوتفلیقه » رئیس جمهوری الجزایر سال گذشته برای نخستین بار موافقت کرد، روز دوازدهم ژانویه که آمازیغ ها به آن روز «ینایر» می گویند، تعطیل رسمی باشد. ینایر از دو کلمه «ینا» به معنای ابتدا و« یر» به معنای ماه تشکیل شده و در زبان آمازیغی به معنای روز اول ماه است.
بوتفلیقه در این خصوص گفت، این اقدام در جهت حفظ هویت اسلامی، عربی و آمازیغی الجزایر صورت گرفته و هدف از آن تقویت یکپارچگی و ثبات در کشور است .
گفته می شود، روز آغاز سال آمازیغی همان روزی است که «شاشناق» شاه آمازیغ ها بر «رامسیس دوم» فرعون مصر پیروز شد .
خبرگزاری رسمی الجزایر اخبار خود را در کنار زبان های عربی، فرانسه و انگلیسی ، به زبان آمازیغی نیز منتشر می کند.
یکی از مسئولان بخش فنی خبرگزاری الجزایر در گفت و گو با ایرنا گفت: زبان آمازیغی از نظر هویتی برای مردم الجزایر اهمیت زیادی دارد و با اینکه شمار زیادی ازمردم کشور مسلط به این زبان نیستند، اما این خبرگزاری در راستای تقویت این زبان، اخبار خود را به زبان آمازیغی با سه رسم الخط عربی ، لاتین و آمازیغی منتشر می کند.
آداب و رسوم قبایل آمازیغی به مناسبت آغاز سال جدید شباهت زیادی به عید نوروز در ایران دارد. خدیجه که خود آمازیغ و از منطقه قبائل در الجزایر است، در خصوص آداب و رسوم مردم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت، شب عید اعضای خانواده در خانه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها جمع می شوند. زنان غذاهای محلی و از جمله «کسکسی» می پزند و برای این شب شیرینی و آجیل نیز تهیه می کنند. آن ها اعتقاد دارند تنوع غذا در این شب باعث می شود در طول سال نیز رزق و روزی آن ها بیشتر شود.
وی در خصوص آداب و رسوم دیگر آمازیغ ها افزود: در این شب برای همه اعضای خانواده آرزوی طول عمر و خیر و برکت می شود و خانواده ها معمولا بر سر خردسالترین فرزند خانواده شیرینی و آجیل و شکر می ریزند، سر کودکان یک ساله را می تراشند و زیباترین لباس ها را بر تن آن ها می کنند ، زنان و کودکان بر دست خود حنا می گذارند و خانواده ها برای همسایگان غذا و شیرینی می فرستند.
یکی دیگر از رسوم آمازیغ ها در این روز قربانی کردن است. «محمد امین » یکی از آمازیغ های الجزایری در این خصوص گفت، خانواده های آمازیغ با توجه به توان مالیشان معمولا در این روز اقدام به قربانی گوسفند یا خروس می کنند، در برخی روستاها برای مردان یک خروس و برای زنان یک مرغ و برای زنان باردار یک مرغ و خروس قربانی می کنند و اعتقاد دارند قربانی کردن باعث می شود افراد از بیماری و چشم حسود در امان باشند.
آمازیغ ها برای خود پرچمی هم دارند که از سه رنگ زرد، سبز و آبی تشکیل شده و در وسط آن حرف «ز » با رسم الخط آمازیغی نقش بسته است.
گفته می شود «عباس بن فرناس» ستاره شناس و مخترع آمازیغ که در «اندلس» زندگی می کرد، از جمله نخستین کسانی بود که در پی اختراعی برای پرواز انسان بود اما تجربه او با شکست مواجه شد و او جانش را در این راه از دست داد.
طی سال های گذشته برخی آمازیغ ها در کشورهای مختلف خواستار اتحاد با هم و تشکیل یک کشور آمازیغی خالص شده اند که البته توفیقی در این کار به دست نیاورده اند.
خاورم **2041**1651

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سال نو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۴۸۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش‌ از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری آنا، محمدمهدی اسماعیلی با تبریک روز معلم، روز کارگر و روز خلیج فارس گفت: تغییر نام جزیره ابوموسی به بوموسی در دستور کار دولت قرار دارد؛ یاد شهدایی که در خلیج فارس به شهادت رسیدند از جمله شهید مهدوی را نیز گرامی می‌داریم.

وی همچنین با گرامی‌داشت یاد شهدایی که در جنگ با پرتغال به شهادت رسیدند، افزود: روز ملی خلیج فارس روز فتح بندرعباس و مناطق در اختیار پرتغال و روز شکست غربی‌ها از ملت ایران است که دولت شیعی صفوی توانست در این مبارزه پیروز شود.

وزیر فرهنگ پس از ارائه گزارش معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: کسانی که از میانسالی عبور کرده‌اند ارزش اقدامات مربوط به سلامت را می‌دانند؛ در همین راستا به تبیین گسترده در مورد ضرورت این کار نیاز داریم، انشاالله این رویکرد به عنوان بخش مهمی از فرهنگ عمومی کشور که تاثیر مستقیم بر سبک زندگی دارد، تلقی شود.

وی در ادامه پس از شنیدن گزارش رئیس شورای فرهنگ عمومی زنجان گفت: روند اینگونه است که اولویت‌های ملی را اعلام می‌کنیم که اولویت‌های استانی و شهرستانی هم در آن قرار دارد؛ اما مسأله واحدی نیستند؛ سال گذشته پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌ها و سبک‌زندگی را انجام دادیم، به ازای هر شهرستان می‌توانیم خروجی کتاب مستقلی را ارائه کنیم امسال هم مشابه سال ۱۴۰۲ اولویت‌هایی اعلام کردیم و وضعیت توصیفی ملی آنها بیان می‌شود.

اسماعیلی افزود: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها برش استانی خود را خواهند داشت؛ شهرستان‌ها نیز همینطور، ممکن است در شهرستانی مسأله طلاق پررنگ باشد در شهرستانی دیگر مسأله مواد مخدر که باید همه این مسائل مدنظر قرار گیرد.

وزیر فرهنگ درباره عملیات وعده صادق گفت: بیش از ۷۰ درصد مردم از این عملیات احساس غرور کردند که عدد بسیار بالایی محسوب می‌شود و همه پاسخ جمهوری اسلامی را مبتنی بر اصول جهانی در حوزه تعاملات دیپلماتیک دانستند، پشتیبانی از اقدام نظامی در این سطح برای ما مغتنم است.

اسماعیلی ادامه داد: در سفر اخیر به پاکستان و سریلانکا هیچ اجتماعی نبود مگر اینکه مردم مسلمان این کشور‌ها با شور و شعف از این اقدام جمهوری اسلامی تشکر کنند.

با توجه به صورت گرفتن عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونسیتی، در مورد ثبت این روز در تقویم نیز بحث و بررسی صورت گرفت.

در این جلسه حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از اقدامات انجام شده در هفته سلامت و محمدامین محمدی دبیر کارگروه تغذیه و سلامت خانواده در رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه گزارشی در مورد اقدامات اجرایی در حوزه سفره خانواده و ارتقای سطح سلامت تغذیه در بین جوانان و اعضای خانواده و توجه به جنگ فرهنگی و تغییر سبک تغذیه سالم در جامعه ارائه کردند.

در ادامه جلسه آیت الله علی خاتمی رئیس شورای فرهنگ عمومی زنجان نیز گزارشی از فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی این استان ارائه کرد.

بررسی مناسبت‌های تقویم ۱۴۰۴هجری شمسی نیز از دیگر دستورکار‌های این جلسه بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود
  • نیمه کاره رها شدن پروژه گازرسانی در بخش کوهنانی از زبان اهالی
  • احساس غرور بیش از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • بیش‌ از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند
  • همدان نیازمند کارگر و کارمند در بخش خصوصی
  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  • عزم هیات تجاری الجزایر برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • الجزایر در آستانه پیوستن به بانک بریکس