Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@00:02:50 GMT

اجرای طرح جایگزینی سوخت مناسب در روستاهای کرمان

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۴۹۰۲۶

اجرای طرح جایگزینی سوخت مناسب در روستاهای کرمان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی استان کرمان، مهدی رجبی زاده با اشاره به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اختصاص ۲۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه های آبخیز داری، گفت: در حوزه های آبخیز استان کرمان با توجه به جامع نگری و حفظ پوشش گیاهی در حوزه های مربوطه، طرح جایگزینی سوخت مناسب در روستاها، باعث جلوگیری از تخریب جنگل ها و مراتع می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه هزار و ۱۰۰ خانوار ساکن در روستاهای استان کرمان، از مزایای طرح جایگزینی سوخت بهره مند شدند، افزود: طرح جایگزینی سوخت مناسب به جای بوته و هیزم، یکی از طرح های اثرگذار اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان این مطلب گفت: ۳۲۰ روستا و ۱۴۰ سکونتگاه عشایری در استان کرمان از هیزم جنگلی و بوته های مرتعی برای پخت و پز، گرم کردن منازل، حمام و دیگر نیازهای خود استفاده می کنند.

رجبی زاده اظهار داشت: سالانه حدود دو هزار تُن هیزم و بوته برای این مصارف سوزانده می شود که این مقدار برداشت هیزم باعث تخریب جنگل ها و مراتع در سطحی حدود ۳۰ هزار هکتار می شود.

وی افزود: یکی از پروژه های اثرگذار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، خرید و توزیع اقلام گرمایشی مانند تنور گازی، اجاق گاز، والور، اجاق نفتی، آبگرمکن و چراغ خورشیدی، بین مصرف کنندگان روستایی و عشایری است.

رجبی زاده تصریح کرد: یکی دیگر از حرکت هایی که در این رابطه پیگیر و دنبال آن بوده ایم، احداث جایگاه توزیع سوخت فسیلی نفت و گاز سیلندر در روستاها بوده است.

وی بیان داشت : در سال جاری هزار و ۱۰۰ خانوار ساکن در روستاها و سکونتگاه ها از مزایای این طرح استفاده کرده اند که این امر باعث شده از برداشت حدود ۵۰۰ تُن هیزم جلوگیری و حدود چهار هزار هکتار از جنگل های گرمسیری و سردسیری از تخریب محافظت بشوند.

کد خبر 4511260

منبع: مهر

کلیدواژه: جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۴۹۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض

ایسنا/ایلام مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام گفت: برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی بومی توسط افراد بومی و غیر بومی در استان ایلام، وجود برخی از این گیاهان را در انقراض قرار داده است.

«علی فرضی‌نژاد» در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب، اظهار کرد: از حدود ۱۰۰۰ گونه گیاه دارویی شناخته شده کشور ۳۵۰ گونه در استان ایلام وجود دارد که در هر منطقه از طبیعت استان بسته به شرایط آب و هوایی و خاک رشد می‌کنند و مردم برای مصارف درمانی و همچنین برخی صرفه اقتصادی و فروش، به برداشت آن‌ها مبادرت می‌کنند.

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی، داروخانه کوچک طبیعت محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: متأسفانه برداشت بی‌رویه و بهره‌برداری غیراصولی به‌واسطه عدم شناخت از نحوه برداشت این گیاهان، آن‌ها را در خطر انقراض قرار داده است.

 مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام افزود: کنگر، پاقازه، ترگ، پیچگ و ونگی و ازبوه، تشنه‌داری بلاورو گیاهانی هستند که بیشترین استفاده را دارند و بیشترین خطر متوجه این گیاهان است.

فرضی‌نژاد گفت: برای پیشگیری از انقراض این گیاهان باید سیاست‌های ابلاغی سازمان منابع طبیعی کشور و استان در خصوص ممنوعیت‌ها و میزان برداشت گیاهان دارویی را اجرایی کرد.

وی با بیان اینکه حفاظت، احیا و توسعه گیاهان دارویی کار منابع طبیعی استان است عنوان کرد: سازمان منابع طبیعی به تنهایی از عهده این مهم برنمی‌آید و باید همه مردم و بهره‌برداران برای این کار آموزش ببینند تا این این گیاهان برای نسل‌های بعدی حفظ شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • رانندگی خودرو دیزلی با سوخت زیستی
  • توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • اسباب‌بازی‌های چوبی جایگزینی مناسب برای بازی‌های سرد و بی‌روح + عکس و فیلم
  • نقاط حادثه خیز با احکام برنامه و منابع مالی مناسب رفع می شود
  • گازرسانی به ۱۰۰ واحد صنعتی در کردستان
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم