Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که ایران و هند در حال مذاکره برای توسعه بندر چابهار هستند، عربستان صعودی اعلام کرده است که در صدد ساخت یک پالایشگاه ۱۰ میلیارد دلاری نفت در بندر گوادر پاکستان، رقیب چابهار، است. از سویی پکن هم خبر از سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد دلاری برای توسعه «کریدور اقتصادی پاکستان چین» داده است.

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» عربستان و چین عزم خود را توسعه گوادر جزم کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عربستان صعودی در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک پالایشگاه نفت در پاکستان است. گفته می شود هزینه ساخت این پالایشگاه به ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید. این پالایشگاه در بندر گوادر پاکستان ساخته می‌شود. در کنار آن پکن هم خبر از سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد دلاری برای توسعه «کریدور اقتصادی پاکستان چین» داده است.

خبر ساخت پالایشگاه نفت بندر گوادر را خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، در سفر به این بندر اعلام کرده است. بندر گوادر در پاکستان توسط چینی‌ها توسعه داده می‌شود.

این بندر به عنوان رقیبی برای بندر چابهار مطرح است. از سویی رقابت بین هند و چین برای مالکیت بازارهای منطقه و آسیای میانه در دو بندر گوادر و چابهار به اوج خود رسیده است.

از سویی توسعه بندر گوادر در پاکستان و بندر چابهار در ایران توسط هند، به عامل رقابت بین هند و پاکستان در منطقه، که رابطه بسیار پر تنشی هم باهم دارند، تبدیل شده است. حالا پای عربستان هم به این رقابت باز شده است.

سال گذشته عربستان سعودی یک کمک ۶ میلیارد دلاری برای تامین مالی واردات نفت خام به پاکستان را در نظر گرفت.

خالد الفالح می‌گوید که عربستان سعودی می‌خواهد اقتصاد پاکستان را از طریق ساخت پالایشگاه‌های نفت و همکاری با پاکستان در «کریدور اقتصادی پاکستان چین  CPEC» تقویت کند.

به گفته فالح، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در ماه فوریه از پاکستان دیدن خواهد کرد تا موافقتنامه‌ای بین دو کشور امضا شود.

او می‌گوید: عربستان در دیگر بخش‌های پاکستان هم سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

اما چین هم برای پاکستان نقشه‌هایی در نظر گرفته است.

پکن خبر از سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد دلاری برای توسعه «کریدور اقتصادی پاکستان چین» داده است که قرار است در ساخت یک نیروگاه برق، راه‌آهن، بزرگ‌راه و یک بندر بزرگ با ظرفیت بالا به کار گرفته شود تا بتواند پاکستان را به یک پل ارتباطی برای راه‌یابی سریع‌تر چین به اروپا تبدیل کند.

وزیر نفت پاکستان می‌گوی «با ساخت یک پالایشگاه نفت در گوادر، عربستان به یک شریک مهم در CPEC تبدیل می‌شود».

پیش از این خبرگزاری عربستان SAP گزارش داده بود که خالد الفالح در دیدار با وزیر نفت و وزیر امور دریای پاکستان در گوادر در خصوص همکاری‌های بخش پالایش و پتروشیمی، معدن و انرژی‌های تجدیدپذیر باهم مذاکراتی داشتند.

از زمانی که عمران خان، نخست وزیر پاکستان، در این کشور به قدر رسیده است، پاکستان حمایت‌های اقتصادی زیادی از طرف عربستان، امارات متحده عربی و چین دریافت کرده است.

در ماه نوامبر، پاکستان مذاکراتی هم با صندوق بین المللی پول IMF داشته است.

نخست وزیر پاکستان در روز ۵ شنبه اعلام کرده بود که این کشور در هفته‌های آینده قرارداد همکاری با امارات متحده عربی امضا خواهد کرد.

هم پیمانی چین و عربستان در بندر گوادر به عنوان رقیب بندر چابهار ایران در صورتی تقویت شده است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در سفری سه روزه به هند، شق دیگر این رقابت، اعلام کرد تصمیمات خوبی در زمینه توسعه بندر چابهار گرفته شده است.

بندر چابهار یک موقعیت ویژه و فوق‌العاده‌ای با مزیت‌های خیلی بالای اقتصادی، سیاسی و امنیتی است، هم برای ایران، هم برای هند و هم برای افغاستان که چشم انتظار توسعه این بندر برای رهایی از سلطه پاکستان بر جاده‌های حمل و نقلی بین دو کشور است.

اهمیت این بندر برای ژئوپلیتیک منطقه به حدی است که حتی ایالات متحده هم اعلام کرده است که توسعه بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا علیه ایران مستثنی است.

علی چگنی، سفیر ایران در دهلی تاکید کرده، امکاناتی همانند بخشودگی مالیاتی ۲۰ ساله و مزایای دیگر برای سرمایه‌گذاران در چابهار وجود دارد. یکی از بندهایی که پیش‌بینی شده در مکانیسم مالی و بانک مرکزی دو کشور امضا کردند استفاده از همین پول برای  سرمایه‌گذاری طرفین  است، ضمن اینکه معافیت تحریمی چابهار سقف زمانی ندارد و یک بندر بسیار مهم و استراتژیک است که به اقیانوس هند متصل است.

در سال ۲۰۱۶، مسوولان سه کشور افغانستان، ایران و هند با امضای چند موافقت‌نامه زمینه‌های سرمایه‌گذاری هند در پروژه بندر چابهار را فراهم آوردند. این بندر همراه با خط آهن باید زمینه‌های انتقال و حمل کالاهای ساخت هند را به افغانستان و همچنین دیگر کشورهای آسیای میانه فراهم آورد.اهمیت ژئوپلیتیک و جغرافیایی بندر چابهار ایران موجب شده است که هند بارها خواستار سرمایه‌گذاری در توسعه و مدیریت منطقه آزاد تجاری بندر چابهار شود. از آنجا که هند درحال‌حاضر به یکی از مهم‌ترین کشورهای صادر‌کننده کالا و خدمات در جهان تبدیل شده است، یافتن مسیری که از لحاظ هزینه و امنیت و زمان حمل کالا مطلوب باشد دغدغه همیشگی دولتمردان و بازرگانان هند بوده است و بندر چابهار می‌تواند به‌عنوان دروازه ورود هندی‌ها به کشورهای ترکمنستان، افغانستان، ازبکستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و روسیه نقش‌آفرینی کند.

حالا باید منتظر ماند دید که کدام یک از طرفین، سرازیر شدن پول‌های سعودی و چینی به گوادر یا تلاش ایران، هند و افغانستان برای توسعه چابهار، در نهایت برنده نهایی این رقابت خواهند بود.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۴۹۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌ یابد

تین نیوز

 استاندار هرمزگان از تخصیص اعتبارات ویژه دور دوم سفر رییس جمهور به هرمزگان برای توسعه خطوط ریلی استان خبر داد.

مهدی دوستی  در حاشیه کلنگ زنی پل خورگو و زیرگذر سرخون، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اصلاحات نرم افزاری در درگاه های گمرک را از سال گذشته آغاز کردیم از محل سفر هم اعتبار خوبی تخصیص داده شده و به زودی عملیات اجرایی خطوط ریلی بندر شهید رجایی را آغاز خواهیم کرد.

وی توسعه خطوط ریلی بندر شهید رجایی را شامل خطوط و ایستگاه مانوری اعلام و تصریح کرد: یکی از پروژه های مهم ما بحث راه آهن و تقویت اتصال ریلی بندر شهید رجایی است.

استاندار هرمزگان با تاکید بر مزیت رقابتی بندرشهیدرجایی افزود:این بندر در رقابت با رقبای منطقه ای خود باید بتواند جایگاه برتر خود را حفظ کند و لازمه این اتفاق مهم احداث خطوط ارتباطی مناسب در پس کرانه ی این بندر است.

به گزارش ایسنا، امروز استاندار هرمزگان با همراهی احمد مرادی محمد آشوری تازیانی و فاطمه جراره نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با حضور در روستاهای سرخون و خورگو از توابع بخش مرکزی بندرعباس، عملیات اجرایی پروژه های احداث پل خورگو و زیرگذر سرخون را کلنگ زنی کرد این دو پروژه جزء ۵۴ نقطه حادثه خیز هرمزگان هستند که تاکنون تلفات جانی و نقص عضو را برای مردم بهمراه داشته و اصلاح آن ها در زمره مطالبات جدی مردم منطقه بوده که وارد مرحله عملیاتی شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • آتش‌سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار/ یک نفر فوت کرد
  • آتش‌ سوزی ۲ فروند لنج در چابهار؛ یک نفر فوت کرد
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار | فوت یک نفر و خسارت سنگین مالی به صیادان
  • بندر کنگ نماد حفظ و صیانت از فرهنگ و معماری بومی است
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار
  • خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌ یابد