Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@21:06:34 GMT

آستانه تحمل همدانی‌ها کم شده است

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۵۱۸۶۴

آستانه تحمل همدانی‌ها کم شده است

مدتی است در خیابان که قدم می‌زنیم، به کوچه و بازار که می‌رویم، صداهای بلند و فریادهای وحشتناکی را به خاطر دعوا و جر و بحث‌های طولانی میشنویم.

مدتی است در خیابان که قدم می‌زنیم، به کوچه و بازار که می‌رویم، صداهای بلند و فریادهای وحشتناکی را به خاطر دعوا و جر و بحث‌های طولانی میشنویم.

آنقدر صداهای وحشتناک‌، حرف‌های ناپسند و برخوردهای فیزیکی، شنیده و دیده‌ایم که گوش و چشممان عادت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدت‌ها قبل وقتی متوجه دعوا و جروبحث دو نفر که می‌شدیم فورا با حالتی نگران، هم خودمان و هم دیگر افراد حاضر در خیابان با جمله معروف "صلوات بفرست"، "خوبیت نداره" و از این دست جملات اقدام به ختم به خیر کردن دعوا می‌کردیم. 

انگار همه در قبال هم مسئول بودیم. انگار که نه، واقعا تمام مردم جامعه در قبال هم، خودشان را مسئول می‌دانستند. 

تمام ایران شعر شاعر پارسی زبان خودشان را( بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند..... چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار) با تمام وجود درک کرده بودند و هنگام سختی و مشکلات به داد هم می‌رسیدند. 

اما به طرز باورنکردنی ای دیگر چنین مردمانی وجود ندارند..... 

زمان‌های قبل در خیابان، کوچه و بازار که قدم می‌گذاشتیم چیزی جز صدای خنده، تعارفات محترمانه، ادبیات پسندیده و دلنشین و صمیمت نه میدیدیم و نه می‌شنیدیم. 

اما اکنون در خیابان که قدم می‌گذاری اگر حداقل دو یا سه دعوا برای پارک ماشین، ترافیک، رعایت نکردن صف یا خیلی دلایل دیگر نبینی، صدای بلند مردی را نشنوی و یا شاهد کتک کاری چند نفر نباشی باید تعجب کنی! 

مدت‌هاست از بس انواع حرکات زشت و حرف‌های ناپسند دیده و شنیده‌ایم، چشم و گوشمان عادت کرده است. دیگر با شنیدن حرفی ناپسند صورتمان از فرط خجالت سرخ نمی‌شود، یا با دیدین دعوای مردم دست و دلمان نمی‌لرزد. 

به قدری دعوا و کتک کاری برایمان عادی شده است که بدون کوچک‌ترین اهمیتی می‌گذریم برایمان مهم نیست ممکن است در این دعوا فردی آسیب ببیند یا خانواده‌ای عزادار شود. 

فراموش کردم.......... 

به گزارش ایسنا منطقه همدان، هنوز هم هستند افرادی که برای دیدن دعوا اهمیت قائل می‌شوند، اما نه برای جدا کردن و ختم به خیر کردن دعوا، بلکه برای انتشار آن در صفحات اینستاگرامشان به‌خاطر گرفتن لایک و جذب فالور بیشتر، می‌مانند اما نه به خاطر اینکه دلشان برای هم‌نوعشان نگران است، می‌مانند تا از تمام لحظات دعوا فیلم و عکس بگیرند و از چیزی جا نمانند؛ حال اگر در این شرایط فردی صدمه دید که چه بهتر!، فیلمشان پر بازدید تر می‌شود. 

اما به‌راستی چه شد؟ 

مردمانی که فرهنگشان پهلوانی و وِرد زبانشان گذشت و ایثار بود اینقدر تغییر کردند. 

جوانانی که جوانمردی و شهرت را در صبر و سکوت و کمک کردن می‌دانستند حال اینقدر عجول‌، پرخاشگر و سوء استفاده گر شده‌اند. 

مردمانی که روزی در استقامت و بردباری زبان زد همگان بودند اکنون باید در بیمارستان‌ها و کلانتری‌ها دنبالشان بروی چراکه دیگر بردباری و گذشت را فراموش کرده‌اند و با کوچکترین نارضایتی، صدایشان را برای هم بالا می‌برند. 

دارالمومنین ایران اکنون دیگر مثل سابق نیست. 

مردمانش خسته، جوانانش ناامید و کهنسالانش نگران اند. 

صبرشان لبریز شده است، دیگر دلشان به خنده، شادی و قهقه‌های بلند ناشی از خوشی زندگی را نمی‌خواهد چراکه آن‌هارا فراموش کرده‌اند. 

دست خودشان نیست، خسته هستند. 

خسته و نگران از بازی هزار رنگ زندگی، از دویدن‌ها و نرسیدن‌ها، از ندیدن روزنه امید و از نبودن آینده‌ای روشن به ناچار محکوم به ادامه زندگی کردن هستند. 

آستانه تحمل همدانی‌ها پایین است 

مدیر کل امور اجتماعی استانداری همدان از وضعیت نا مطلوب نزاع‌های فردی، درگیری‌های لفظی در سطح شهر و کاهش آستانه تحمل مردم خبرداد.

مهرداد نادری‌فر در گفت‌وگو با ایسنا منطقه همدان فرهنگ سازی در برخورد هنگام بروز خشم را تنها راه ممکن برای کاهش نزاع‌های فیزیکی دانست و گفت: راه‌های برون رفت درگیری‌های فیزیکی و لفظی باید شناسایی شود و برای عبور از مسائل جزئی و پیش پا افتاده فرهنگ سازی کنیم‌؛ مردم باید یادبگیرند مقابل هر اتفاقی با پرخاشگری و ادبیات ناپسند برخورد نکنند. 

وی بابیان اینکه در ارتقاء فرهنگ شهروندی برنامه‌های جامع و مفصلی پیش‌بینی و بعضا اجرا شده است، مطرح کرد: همکاری با بخش معاونت اجتماعی شهرداری به صورت تبلیغات محیطی، برگزایی دوره‌های نحوه تعامل اجتماعی و کنترل خشم در مدارس و دانشگاه‌ها و برنامه درحال تولید مربوط به فرهنگ شهروندی با همکاری صداوسیما از جمله اقدامات درحال اجرا برای ارتقا فرهنگ شهروندی است. 

وی با اشاره به نبود آمارهای چشمگیر مربوط به نزاع و درگیری‌های گروهی در استان همدان، بیان کرد: این شرایط مطلوب نشان از نبود تعصبات قومی در استان دارد. 

نادری‌فر از کاهش ۱۱.۳۹ درصدی نزاع دسته جمعی در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ خبرداد و اظهار کرد: ‌باتوجه به این‌موضوع که آمارهای مربوط به شهرستان‌ها در روزهای پایانی سال جمع‌بندی می‌شود می‌توان عنوان کرد که در سال ۹۶ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت حدود ۳ درصد نزاع دسته‌جمعی ثبت شده است که این آمار خوشبختانه بسیار پایین بوده‌است. 

مدیر کل امور اجتماعی استانداری همدان برگزاری دوره‌های آموزشی کنترل خشم و اجرای برنامه‌های ارتقا فرهنگ شهروندان را در سال ۹۶ موفق اعلام کرد و گفت: باتوجه به آموزش‌های صورت گرفته، سال ۹۶نسبت به سال ۹۵ ، با کاهش ۴۷ درصدی نزاع فردی و درگیری لفظی در کل استان روبه‌رو بوده‌ایم.

همدان، رتبه نخست نزاع فردی در استان

نادری‌فر بابیان اینکه درسال ۹۶ ، شهرستان همدان باتوجه به کاهش ۷۰ درصدی نزاع‌فردی نسبت به سال۹۵ ، رتبه نخست درگیری‌های فردی را داشته است، عنوان کرد: همچنین شهرستان ملایر با افزایش نزاع‌های فردی و شهرستان نهاوند با کاهش ۱۰ درصدی درگیری‌های لفظی و فیزیکی به ترتیب رتبه دوم و سوم شهرستان‌های پر نزاع را به خود اختصاص داده‌اند.

وی شهرستان‌های همدان و اسدآباد را در حوزه نزاع‌های گروهی در کل استان اول دانست و خاطرنشان کرد: سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ ، شهرستان همدان با کاهش ۸ درصدی درگیری‌های گروهی مواجه بوده است؛ اما شهرستان اسدآباد با آماری ثابت و بدون تغییر همچنان در صدر قرار دارد. 

افزایش شرارت در همدان 

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان همدان از افزایش ۳۶ درصدی شرارت، درگیری و چاقوکشی در ۹ماهه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ خبرداد.

سرهنگ حسین بشری در گفت‌وگو با ایسنا منطقه همدان با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی نزاع و درگیری‌های گروهی در سال‌جاری، بیان کرد: خوشبختانه در کل استان در سال‌جاری پرونده‌ای مربوط به درگیری و نزاع قومی‌وقبیله‌ایی نداشتیه‌ایم. 

افزایش کتک‌کاری زنان همدانی 

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان گفت: 11 هزار و 212 نفر به علت آسیب ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان همدان مراجعه کردند.

دکتر علی‌احسان صالح در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، از افزایش 5.8 درصدی آمار نزاع در 8 ماهه امسال در استان خبر داد و افزود: از 11 هزار و 212 مراجعه‌کننده به پزشکی قانونی 3111 زن و 8101 مرد بوده است. 

وی ادامه داد: در مدت مشابه سال گذشته، 10 هزار و 588 نفر به این منظور به پزشکی قانونی همدان مراجعه کرده بودند که از این تعداد 2892 نفر از مراجعان زن و 7696 مرد بوده است. 

صالح با بیان اینکه ظاهر خون‌آلود تأثیری در صدور نظریه کارشناسی توسط پزشکی قانونی ندارد، اظهار کرد: نوع جراحت و عمق آن مبنای صدور نظریه کارشناسی درباره جراحات است. 

وی یادآور شد: برای صدور نظریه کارشناسی درباره صدمات ناشی از نزاع توسط سازمان پزشکی قانونی ارائه معرفی‌نامه از مراجع قضایی و یا کلانتری الزامی است. 

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان بیان کرد: در صورت وجود جراحات و صدمات عمده و تهدیدکننده، افراد می‌توانند پس از انجام اقدامات درمانی به پزشکی قانونی مراجعه کنند. 

وی خاطرنشان کرد: سوابق اقدامات انجام شده از سوی پزشکی قانونی از مرجع درمان‌کننده گرفته می‌شود تا حق کسی ضایع نشود. 

آموزش مهارت‌های زندگی اهمیت داده نمی‌شود 

کارشناس خانواده و مسائل تربیتی با اشاره به عوامل ریشه نزاع و بروز پرخاشگری، بیان کرد: عوامل فردی، اجتماعی و محیطی از جمله عواملی هستند که در بروز خشم و شکل‌گیری نزاع موثر هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میلاد صالحی فقر عاطفی، خودنمایی، ضعف در دستیابی به آنچه که حق اوست و حسادت را عوامل فردی در بروز خشم و شکل‌گیری نزاع دانست و تصریح کرد: عدم فرهنگ سازی در بازی‌های کودکان و نوجوانان، وضعیت نامناسب اشتغال و رفاه اجتماعی، عدم‌برنامه ریزی مطلوب برای اوقات‌فراغت و فقدان آموزش مربوط به مهارت‌های گفت‌وگو، تحمل و تصمیم گیری از جمله عوامل تاثیر گذار اجتماعی بر شکل‌گیری نزاع و بروز خشم هستند. 

وی آموزش مهارت ارتباط در کشور را ضعیف دانست و مطرح کرد: متاسفانه آموزش مهارت ارتباطات همانند تحمل، تاب‌آوری، گفت‌وگو و تصمیم گیری در ایران جدی گرفته نمی‌شود. آموزش مهارت‌های ارتباطی باید از دوران‌کودکی و یا حتی بدو تولد شروع شود اما متاسفانه این قبیل از آموزش‌ها در مهدهای کودک و حتی مدارس مورد اهمیت قرار داده نمی‌شوند. 

صالحی نبود الگو مناسب در زمان اوقات‌فراغت را یکی دیگر از دلایل بروز خشم دانست و عنوان کرد: ترویج استفاده از برنامه‌های خشونت‌زا مثل بازی‌ و یا برخی برنامه‌های تلویزونی باعث می‌شود تا در ذهن کودکان، شرط موفقیت و پیروزی در تمامی مراحل زندگی را اعمال و رفتارهای خشونت‌زا قرار دهد. 

وی هم‌بازی شدن والدین با فرزندانشان را یکی از بهترین راه‌های مقابله وجلوگیری از خشم دانست و بیان کرد: جهت‌دهی در بازی‌ها به شکل مشابه سازی و نظارت بر اعمال کودکان همانند هم‌بازی شدن والدین با فرزندانشان و تماشای برنامه‌های تلویزیونی به شکل خانوادگی بهترین راه‌های کاهش خشم در خانواده هستند. 

نقش والای معنویات بر کاهش خشم 

  صالحی ادامه داد: نهادینه کردن مفاهیم دینی مانند (کظم‌غیظ) و کلماتی مانند گذشت وصبر توسط خانواده، بیان داستان‌هایی با شخصیت‌های ایثارگر و لالایی خواندن عوامل تاثیرگذار کاهش خشم کودکان در خانواده و مراحل بعد در جامعه است چراکه کودکان امروز افراد تاثیرگذار فردای جامعه هستند.

این کارشناس خانواده و مسائل تربیتی در رابطه با کنترل  و کاهش خشم در نوجوانان و جوانان، اظهار کرد: مهم‌ترین بحث در رابطه با نوجوانان و جوانان"کرامت انسانی" است؛ این افراد به مرحله‌ای رسیده اند که کرامت انسانی را درک کرده و به‌دنبال آن هستند همچنین به کارگیری کلمات عزت وار در خانواده و همچنین رفتار درست مادر و پدر با یک‌دیگر عوامل اصلی در کنترل خشم نوجوانان و جوانان هستند. 

صالحی ادامه داد: هنگامی که نوجوان یا جوان در خانواده مورد تحمیل عقیده قرار گیرد و یا شاهد خواسته‌های پدر و مادر با لحن تند و صدای بلند باشد، دور از انتظار نیست که این اعمال را در جامعه منتقل نکند. 

این کارشناس تربیتی با بیان اینکه ارزش‌های معنوی در کنترل خشم و کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار تاثیر گذار است، اظهار کرد: حاکم و مشهود کردن ارزش‌های معنوی نیز از عوامل کاهش آسیب‌های اجتماعی است؛ به‌راحتی می‌توان دید هنگام فرارسیدن ایام مذهبی در جامعه‌ای که شاهد دعوا و درگیری بالا است، این آمار بسیار کم می‌شود چراکه تحمل افراد در سایه دین درحال افزایش است. 

صالحی زندگی در حاشیه شهر، شیوه‌غذایی، وجود افراد مجرم در خانواده، مناطق جرم‌خیز و بد آب‌وهوا را نیز موثر در خشم دانست و عنوان کرد: براساس آموزه‌های دینی، ترک و تغییر محیط زندگی و یا محیط‌های تنش‌زا یکی دیگر از راه‌های کنترل و فراموشی خشم است. 

  شهروند خوش اخلاق انتخاب شود

وی در رابطه با وظیفه مسئولان و دستگاه‌های مربوطه برای کاهش خشم و بروز نزاع‌ در جامعه، مطرح کرد: مسئولان باید در کنار برخورد قهری و یا قضایی، برخورد تشویقی مانند انتخاب شهروند خوش‌اخلاق، شهروند مهربان، شهروندی که تاکنون جرمی مرتکب نشده است نیز داشته‌باشند و با تبدیل این افراد به غول رسانه‌ایی به سایر افراد بفهمانند که دیده شدن تنها از راه‌های خشن و مجرمانه نیست. 

صالحی با اشاره به وجود مرکز پژوهش‌شورای شهر در کارگروه نشاط اجتماعی، گفت: در این کارگروه راه‌کارهایی مانند برگزاری برنامه‌های شاد و در عین حال عزت‌بخش، زیبا سازی سیمای شهر و ایجاد محیط‌هایی برای گفت‌وگو از جمله برنامه‌ریزی‌های اجرایی این کارگروه است. 

وی در پایان بابیان اینکه نیروی‌انتظامی باید اقدام به جمع‌آوری سلاح‌های سرد کند، تصریح کرد: سلاح‌های سرد عمل مهمی در بسترسازی و تسهیل گری در دعوا هستند که متاسفانه در برخی از مناطق شهرستان همدان، خرید و فروش انواع سلاح‌های سرد به آسانی صورت می‌گیرد. 

انتهای پیام/

گزارش از: فائزه صلواتی خبرنگار ایسنا منطقه همدان

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آستانه تحمل اعصاب خشونت نزاع و درگیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۵۱۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نام جدید ورزشگاه خیبر خرم آباد؛ «لُر آره‌نا»!

مالک باشگاه خیبر خرم‌آباد برای پاسداشت قوم لُر، نام جالبی برای ورزشگاه جدید این باشگاه انتخاب کرده است.

طرفداری | خیبر خرم‌آباد با کسب 64 امتیاز در صدر جدول لیگ دسته اول قرار گرفته است و فاصله زیادی با صعود به لیگ برتر ندارد.

در آستانه این اتفاق مهم برای فوتبال استان لرستان، پروژه ساخت ورزشگاه جدید در شهر خرم‌آباد در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است. این استادیوم که فرایند ساخت آن از حدود 14 سال پیش آغاز شده است، به باشگاه خیبر واگذار شده و مسعود عبدی مالک این باشگاه، نام «لُر آره‌نا» را برای این ورزشگاه برگزیده است.

خیبر در پنج هفته باقیمانده لیگ یک به مصاف تیم‌های شهرداری آستارا، شاهین بندرعامری، استقلال آبی‌پوش ملاثانی، آریو اسلامشهر و شهر راز شیراز خواهد رفت.

از دست ندهید ????????????????????????

مجری آرسنالی خطاب به سرمربی منچستریونایتد: حالا آرامبخش بخور! سوپرگل شهاب زاهدی در جی لیگ چطور به ثمر رسید؟ (فیلم) اریک تن باخت؛ رکورد بیشترین شکست منچستریونایتد شکسته شد خشم اسطوره منچستریونایتد: شب بخیر!

دیگر خبرها

  • تدوین ۳ جلد کتاب از نقش روحانیون رزمنده همدانی
  • نزاع بر سر متلک ۳ شرور به دختر جوان
  • عاملان رعب و وحشت در احمد گوراب رشت دستگیر شدند
  • نام جدید ورزشگاه خیبر خرم آباد؛ «لُر آره‌نا»!
  • پیگیری نارضایتی شهروندان همدانی از خدمات راه آهن
  • گوترش: حمله اسرائیل به رفح غیرقابل تحمل خواهد بود
  • یک فوتی در نزاع عمومی در روستای راسفند ایذه
  • بازداشت هشت نفر از عوامل درگیری در آبادان
  • واکنش محمد مهاجری به زندانی شدن یک وکیل دادگستری /یکسوی دعوا سعیدمرتضوی است و یکسو وکیلی شریف!
  • دستگیری ۸ اراذل و اوباش مسلح در آبادان