Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با بومی‌سازی کاتالیست‌های مورد نیاز واحدهای پتروشیمی، پالایشگاهی و فولادسازی، توانسته است ۸۵ درصد از کاتالیست‌های مورد نیاز تولید آهن اسفنجی و ۷۰ درصد کاتالیست‌های صنایع پتروشیمی را تامین کند.

به گزارش ایسنا، محمود رضایی از محققان این طرح در نشست خبری که در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به چالش‌های کشور در زمینه‌ تامین کاتالیست‌های آهن در یک دهه گذشته، گفت: با تولید انبوه و بومی‌سازی دانش فنی این نوع کاتالیست‌ها این تهدید امروز به عنوان یکی از نقاط قوت ما محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تولید کاتالیست‌های ریفرمینگ اولیه و ثانویه و متانیشن را از جمله محصولات این شرکت دانش‌بنیان نام برد و افزود: علاوه بر آن ما به دانش فنی کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی دست یافته‌ایم.

رضایی با بیان این‌که پیش بینی می‌شود تا افق ۱۴۰۴، ۵۵ میلیون تن فولاد خام در کشور تولید شود، اظهار کرد: بر این اساس برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش ظرفیت تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع فولاد صورت گرفته است که برای دست یافتن به این هدف ایجاد زنجیره تامین کالای پیشرفته بسیار حائز اهمیت است.

این محقق با اشاره به اعمال تحریم‌ها علیه کشور بر ضرورت بومی‌سازی محصولات "های‌تک" تاکید کرد و یادآور شد: کمپرسورها و کاتالیست‌ها از جمله محصولات های‌تک در این زمینه هستند که در حال حاضر تولیدکنندگان اندکی در دنیا اقدام به تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت کرده‌اند.

وی با اشاره به تلاش‌های این شرکت دانش‌بنیان برای تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت، یادآور شد: در حال حاضر در صنایعی چون نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاهی و صنایع فولاد بیش از ۱۰۰ کاتالیست تولید می‌شود و در صورت نبود کاتالیست‌ها، واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی قادر به ادامه حیات نیستند.

رضایی از تولید و بومی‌سازی ۳۰ نوع کاتالیست در این شرکت خبر داد و یادآور شد: در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های خارجی که کاتالیست‌های مورد نیاز واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی کشور را تامین می‌کردند، با اعمال تحریم‌ها از ارائه این نوع کاتالیست‌ها سر باز زدند. از این رو ما اقدام به تولید این نوع محصولات در کشور کردیم.

به گفته‌ وی، کاتالیست‌های تولید شده در این شرکت دانش‌بنیان در چرخه‌ فولاد سازی، واحدهای پتروشیمی و تولید متانول کاربرد دارد.

رضایی با اشاره به کسب سهم ۷۰ درصدی بازار کاتالیست در کشور، گفت: علاوه بر آن از کاتالیست‌های تولیدشده این شرکت در فرایند تولید ۴۰ درصد آهن اسفنجی کشور استفاده می‌شود.

به گفته‌ وی، ایران بزرگترین تولیدکننده‌ احیای مستقیم آهن، در دنیا است و بر اساس پیش‌بینی‌های این شرکت تا افق ۱۴۰۴، ۸۵ درصد از آهن اسفنجی تولید شده در کشور با استفاده از کاتالیست‌های بومی خواهد بود.

رضایی در اختیار گرفتن ۸۰ درصد کاتالیست تولیدکننده گاز سنتز را از دیگر برنامه‌های این شرکت دانست و یاد آور شد: در حال حاضر از ۳۰ نوع کاتالیست تولیدشده ۵ نوع آن در چرخه‌ فولاد سازی و ۲۵ نوع آن در واحدهای پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کاتالیست‌های مورد نیاز واحدهای تولیدکننده آمونیاک و متانول را به طور ۱۰۰ درصدی تامین کرده‌ایم، خاطر نشان کرد: در حال حاضر  کشور سالیانه به ۱۳ هزار تن کاتالیست احیای مستقیم آهن نیاز دارد که این میزان ارزش ۱۶ میلیون دلاری را دارد. سهم شرکت ما از این میزان ۹۰۰ تن تولید است که با عرضه‌ آن از ۱۱ میلیون دلار ارزبری جلوگیری خواهد شد.

این محقق نیاز کاتالیست چرخه‌ سنتز گاز در واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه‌ها را ۵۰۰ تن ذکر کرد و افزود:‌ این میزان ارزش ۸ میلیون دلاری دارد و در حال حاضر ۸۵ درصد این بازار که شامل ۳۸۰ تن کاتالیست می‌شود، در اختیار این شرکت است. این میزان کاتالیست از خروج ۷ میلیون دلاری ارز جلوگیری می‌کند.

رضایی خاطر نشان کرد: با فعالیت‌های علمی که در این شرکت دانش‌بنیان صورت می‌گیرد، اشتغال ۲۰۰ نفری را ایجاد کرده‌ایم که از این میزان ۳۰ نفر فعالان جزو نخبگان و اساتید کشور هستند، علاوه بر آن ۳۸۰ نفر نیز اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده‌ایم. بر اساس برنامه‌ریزی‌های ما تا افق ۱۴۰۴ میزان اشتغال مستقیم ما به ۸۰۰ و میزان اشتغال غیر مستقیم به ۱۶۰۰ نفر افزایش می‌یابد.

این محقق حوزه کاتالیست با بیان اینکه در کمتر از یک دهه توانستیم چالش کاتالیست را در کشور به فرصت تبدیل کنیم، یادآور شد: با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر ۷۰ درصد بازار کشور در این حوزه در اختیار این شرکت دانش‌بنیان قرار گرفته است.

وی گام بعدی این شرکت را صادرات محصولات دانش‌بنیان تولید شده ذکر کرد و ادامه داد: برای این منظور در فاز اول اقدام به شرکت در همایش‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی کردیم که در حال حاضر روابط مناسبی ایجاد شده است. در فاز بعد درصدد هستیم که تا سال ۱۳۹۸ محصولات خود را به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر کنیم.

رضایی، دسترسی به بازار کشورهای آمریکای جنوبی را از دیگر برنامه‌های آتی این شرکت نام برد.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن به منظور بررسی چالش‌های حوزه کاتالیست در روزهای ۲۶ و ۲۷ دی ماه نسبت به برگزاری سومین همایش دو سالانه بومی‌سازی کاتالیست و فرآیند احیای مستقیم آهن اقدام کرده‌ایم.

رضایی خاطر نشان کرد: در این همایش در خصوص موضوعاتی چون توسعه صنعت فولادسازی با نگاه فنی و فناورانه، حمایت از دانش‌های نوین با هدف بسترسازی تولید انبوه، بومی‌سازی زنجیره تامین در مسیر اقتصاد مقاومتی و خودکفایی کاتالیست فولاد با دانش فنی ایرانی بحث و تبادل نظر می‌شود.

به گفته وی، رونمایی از تمبر یادبود همایش با هدف حمایت از تولید داخل از دیگر برنامه‌های این همایش است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آهن اسفنجی پتروشيمي دانش بنیان فناوری بومی کاتالیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۵۲۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر دهقانی در مراسم رونمایی از این موتور با اشاره به توانمندی دانش‌بنیان‌ها در طراحی، تولید و بهینه‌سازی قوای محرکه افزود: قوای محرکه در حجم بالا با سوخت بنزین، یکی از انواع قوای محرکه است که در بسیاری از انواع خودروها، متناسب با نیاز صنایع راهبردی کشور کاربرد دارد. این یک نیاز کاملاً راهبردی است که کشور اهمیت آن را دریافته و شرکت‌های مختلف در مسیر بومی سازی و تولید آن گام برداشته‌اند.

یک شرکت دانش‌بنیان متشکل از چندین متخصص و عضو هیئت علمی برترین دانشگاه‌های ایران و سراسر جهان در مسیر بومی سازی این موتور گام برداشته و امروز به موفقیتی چشمگیر دست یافته‌اند.

۴۰ نفر از برجسته‌ترین دانشگاهیان مطرح در عرصه ملی و بین‌المللی با طرح‌ریزی یک برنامه عمیق ۴ ساله، در مسیر اکتساب فناوری‌های یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین موتور‌های شش سیلندر گام گذاشتند و امرز موفق شدند که نمونه بومی‌سازی شده این موتور را با کیفیتی بالا و منطبق با روزآمدترین استانداردها، طراحی، تولید و آزمون کنند.

دکتر دهقانی، مهم‌ترین دستاورد شرکت‌های دانش‌بنیان را اثبات توانمندی کشور در توسعه فناوری ساخت انواع قوای محرکه متناسب با نیاز کشور و نیز امکان توسعه و بهینه‌سازی آنها دانست و افزود: امروز توانمندی تولید موتور شش سیلندر بنزینی خورجینی با حجم ۴۰۰۰ سی‌سی که موتوری راهبردی بوده و دارای کاربری‌های متنوع صنعتی، تفریحی و نظامی است، در این مجموعه دانش‌بنیان به اثبات رسید و امیدوارم این جریان قوی که در این شرکت و سایر شرکت‌های دانش‌بنیان به راه افتاده است، با قوت ادامه پیدا کند و به زودی تولید انبوه و استفاده از این تولیدات را در کاربری‌های خاص خود نظاره‌گر باشیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این‌که فناوری‌های موتور، جزو راهبردی و کلیدی‌ترین دانش‌ها و فناوری‌ها جای دارند و سرریز این فناوری‌ها می‌تواند به توسعه و ساخت محصولات دیگری منجر شود، ادامه داد: وقتی یک شرکت از توانمندی طراحی، ساخت و ارتقای قوای محرکه‌ای با این حجم، کیفیت و سطح استاندارد برخوردار است، در واقع به سرمایه ارزشمند دانش فنی دست یافته است که به مراتب از خود محصول ارزشمندتر است و قابلیت تسری به دیگر بخش‌های صنعت خودروسازی را دارد و می‌تواند زمینه‌ساز تولید و توسعه محصولات ارزشمند دیگری شود.

وی به حمایت جدی معاونت علمی از کسب دانش فنی و تولید محصولات فناورانه حوزه حمل و نقل و به طور خاص ساخت انواع قوای محرکه، اشاره کرد و ادامه داد: معاونت علمی به عنوان پشتوانه اصلی این شرکت، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه را بر عهده گرفته و در دیگر حمایت‌ها که از جنس دانشی است مانند دسترسی به فناوری‌های خاص دنیا، همراه این مجموعه دانش‌بنیان بوده است.

پژوهشکده فناوری‌های راهبردی شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف که در زمینه پژوهش‌ها و کسب دانش فنی، ارتباط میان صنعت و دانشگاه و بومی‌سازی فناوری‌های کلیدی و راهبردی فعالیت دارد، طراحی و تولید موتور شش سیلندر بنزینی را با توجه به نیاز صنایع کشور آغاز کرده است.

به طور میانگین نیاز بخش دفاعی کشور به این قوای محرکه حدود ۱۰ هزار خودرو است و با در نظر گرفتن نیاز سایر حوزه‌ها این ظرفیت به ۳۰ هزار عدد نیز می‌رسد و پژوهشگاه شهید رضایی با ورود به توسعه دانش فنی بومی قوای محرکه، مطالعه و کار بر روی خودرو‌های تاکتیکی و آفرود را آغاز کرد.

در این طرح، ضمن الگوبرداری از بیش از ۱۳۰ موتور بنزینی، دستاورد ۱۳ سازنده نامی موتور در سطح جهانی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و در نهایت موتور مبنای ۴هزار سی‌سی شش سیلندر، برای بومی سازی انتخاب و پس از یک کار تحقیقاتی و فناورانه چهار ساله، نخستین نمونه از این موتور با رویکرد اثبات توانمندی تولید داخل طراحی و ساخته شد.

متخصصان در این طرح موفق شدند به ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور دست پیدا کنند و ۱۰ بخش اصلی موتور با موفقیت کامل مهندسی معکوس شد. از اقدامات این گروه تحقیقاتی و فناور می‌توان به طراحی و ساخت قطعات با دقت ۹ میکرون، شبیه سازی، طراحی سامانه راهگاهی و قالب‌های بلوک چدنی، طراحی ساخت محور بلوک موتور، ساخت بلوک آلومینیومی موتور خورجینی برای اولین بار در کشور، ساخت میل لنگ موتور خورجینی با استحکام تسلیم ۸۰۰ مگاپاسکال، ساخت میل بادامک موتور خورجینی و ساخت شاتون موتور خورجینی با یکی از بهترین انواع مواد اولیه و مبتنی بر دانش روزآمد متالوژی اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت
  • نهاده‌های مورد نیاز مرغداران تامین شد
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا
  • موتور ایرانی برای خودروی ایرانی
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی
  • رونمایی از نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری