Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@01:10:26 GMT

طراحی سوخت مدرن۲۰درصد برای راکتور تهران

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۵۳۴۱۸

طراحی سوخت مدرن۲۰درصد برای راکتور تهران

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران برای نخستین بار موفق به طراحی سوخت مدرن ۲۰ درصد برای استفاده در راکتور تهران شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی‌اکبر صالحی افزود: اقدامات اولیه برای طراحی سوخت مدرن ۲۰ درصد آغاز شده است و در آستانه آن قرار داریم، این محصول با سوخت ۲۰ درصد قبلی متفاوت است. هر راکتوری مانند راکتور تهران ساخته شود قادر به تامین سوخت آن از این طریق هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی هم‌چنین گفت که تامین سوخت و ساخت اتاق کنترل از گلوگاه‌های اصلی در ساخت راکتور است و اکنون طراحی راکتور برای متخصصان کشورمان، کاری بسیار ممکن شده است.   صالحی اضافه کرد: راکتور هسته‌ای تهران تاکنون با سوخت قدیم کار می‌کرد، اما سوخت مدرن، بهره‌وری راکتور را افزایش می‌دهد.   رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دانش هسته‌ای را مهار کرده‌ایم افزود: در دانش و صنعت هسته‌ای آن قدر پیشرفت کرده‌ایم که به جای مهندسی معکوس و استفاده از طراحی دیگران، خودمان می‌توانیم سوخت جدید طراحی کنیم که این دستاوردی بزرگ برای کشور است.   بنا بر گزارش خبرگزاری صدا و سیما، صالحی در ادامه گفت: از دیگر دستاورد‌های بزرگ هسته‌ای ما این است که علاوه بر تجهیزاتی که می‌سازیم، دانش صنعت هسته‌ای را مهار کردیم و توانستیم مستندسازی کنیم به نحوی که فرمول‌های علمی را به صورت نرم‌افزاری درآورده‌ایم و پس از راستی‌آزمایی از آن برای طراحی استفاده می‌کنیم.   رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از توانمندی دانشمندان هسته‌ای کشورمان در تولید ماده اولیه FDG یعنی داروی مورد استفاده در تجهیزات پت خبر داد و افزود: ماده اولیه FDG، اکسیژن ۱۸ است که توانستیم این اکسیژن را با خلوص ۹۵ درصد در اراک تولید کنیم.   وی گفت: اگر مرحله هیدرولیز به پایان برسد می‌توانیم بگوییم در این زمینه خودکفا شده‌ایم و دیگر نیازی به واردات اکسیژن ۱۸ به نرخ هر کیلو ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار نیست.   صالحی تاکید کرد: توان تولید ما در این زمینه آن قدر افزایش یافته است که می‌توانیم بخشی از تولیدات‌مان را صادر کنیم که ارزآوری نسبتاً خوبی برای کشور دارد. پت اسکن تصویربرداری پزشکی هسته‌ای به منظور تولید سه بعدی تصاویر رنگی از فرایند‌های عملکردی در درون بدن انسان و یکی از تجهیزات پزشکی پرهزینه برای تشخیص برخی سرطان‌ها است.   انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۵۳۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود

جواد اوجی وزیر نفت در جمع خبرنگاران گفت: استفاده از هلدینگ‌های پتروشیمی‌ در توسعه میادین و سرمایه گازی مدنظر است  به طوری که حجم سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و با هدف تولید روزانه ۱۲۷ میلیون مترمکعب گاز است و با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی در این زمینه قرارداد امضا شد.

او ادامه داد: سال گذشته قراردادهای خوبی برای جمع‌آوری گازهای مشعل داشته‌ایم و همچنین برای تولید بنزین در پتروشیمی‌ها تفاهم نامه خوبی داشته ایم و بخشی از متانول کشور به سمت سوخت بنزین سوق داده می شود، امروز در بسیاری از کشورها از متانول سوخت بنزین تولید می‌کنند که امروزه کشور ما هم به این دانش رسیده است.

وزیر نفت گفت: ناترازی بنزین می تواند از طریق متانول برطرف شود همچنین تولید ۳۵ میلیون متر مکعب گاز و ۵۰ هزار بشکه نفت در پالایشگاه‌های کشور از برنامه های وزارت نفت در سال ۱۴۰۳ است.

اوجی تصریح کرد: بیش از ۵۰ میلیون نفر در کشور در صنعت پتروشیمی دارای سهام هستند، در این دولت مردمی ما منتظر شرکت‌های خارجی نخواهیم ماند این در حالی است که بالاترین جذب سرمایه‌گذار خارجی در این دولت انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر
  • قدرتمندترین موتور فضایی چین ۵۰۰ تن پیشرانش تولید کرد
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • (عکس) تصویری جذاب از انبار رنو در تهران در دهه ۵۰
  • شکلات های مخصوص المپیک تولید شد + نحوه تولید | ویدئو
  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود
  • طراحی پلتفرم آنلاین معاملات مسکن در دستور کار
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان
  • فصل جدید برنامه «جام جم» به زودی تولید می‌شود