Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-02@02:46:44 GMT

شمارش ستارگان در قصر بهرام گور

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۵۴۳۲۸

شمارش ستارگان در قصر بهرام گور

به گزارش ایرنا، کاروانسرای قصر بهرام یکی از بناهای تاریخی بسیار جذاب، ویژه و قدیمی است که در دوره ساسانیان توسط شاه بهرام ساسانی در مسیر کاروان روی اصفهان، کاشان، خوار(گرمسار) و خراسان ساخته شده است.
پای در مسیر گردشگری جدید می گذاریم و از مرکز استان سمنان به سمت گرمسار یکی از شهرهای غربی این استان و مرکز شهرستانی به همین نام حرکت کرده و پس از طی مسافتی 110 کیلومتری به گرمسار می رسیم و با پرسیدن از افراد محلی و آشنا به مسیر، راه خود را به سمت قصر بهرام گور پیدا می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از شهر گرمسار به سمت روستای لجران و پس از آن کهک حرکت می کنیم، با گذشت مسافتی نسبتا کوتاه از این روستا، به ابتدای جاده ای بی نظیر سنگ فرش شده از دیرباز می رسیم که به جاده سنگ فرش کاروانسرای بهرام معروف است و سالانه گردشگران زیادی را از جای جای دنیا برای تماشای هنر، معماری و تخصص تمدن ایران در آن دوران به این منطقه می کشاند.
کویر به دلیل وسعت و پهناور بودن و دوری از آلودگی های شهری و هیاهوی زندگی های مدرن و ماشینی، همواره جذابیت های خاص خود را به همراه داشته که پای گذاشتن در مسیر سفر به این کاروانسرا، تجربه ای زیبا، بی نظیر و جذاب از شمارش ستارگان در نگینی از جنس تاریخ در دل کویر خواهد بود.
به دلیل اینکه این منطقه گردشگری در دل پارک ملی کویر جای گرفته، برای ورود پس از اخذ مجوز های لازم از حفاظت محیط زیست، به سمت کاروانسرا حرکت می کنیم، پس از طی مسافتی 100 کیلومتری دیواره های زیبای قصر بهرام پوشیده شده از تخته سنگ های بزرگ آهکی که به باور کارشناسان از کوهی به نامه سیاه کوه در نزدیکی کاروانسرا جمع آوری شده است نمایان می شود.
نقشه کاروانسرای قصر بهرام از چهار ایوان، دو دروازه یکی در شمال و دیگری در جنوب به همراه سردرهای زیبا، چهار برج نگهبانی، 24 اتاق برای مسافران، فضای نگهداری حیوانات و محلی برای پخت و پز و خواب غلامان، شاه نشین، سردابی بزرگ در زیر ایوان شاه نشین، حوضچه ای زیبا در وسط حیاط بزرگ کاروانسرا تشکیل شده است.
با حضور در این کاروانسرای، پای در دل کویر و در جاذبه ای تاریخی گذاشته و گوش به روایت های محلی، زیبا و کهن از شاهزاده ها، تجار، بازرگان ها و مسافرانی می دهیم که گویا در یه سریال تاریخی زیبا قرار گرفتیم با این تفاوت که این بار خود بخشی از سکانس های این سریال بوده و در آن زندگی می کنیم.
آبرسانی مدرن در تمدنی به قدمت تاریخ یکی دیگر از ویژگی های شگفت انگیز این منطقه گردشگری است که توسط کانال هایی سنگی، آب شرب از چشمه ای به نام «چشمه شاهی» در دامنه سیاه کوه، به حوضچه ای در 100 متری قصر انتقال و پس از سر ریز شدن، آب در دو مسیر تقسیم می شود، یک مسیر به حوضچه یاد شده در حیاط قصر و دیگری به سمت حمام قصر که نشان دهنده اوج هنر و معماری مردمان آن زمان بوده است.
یکی دیگر از گروههایی که علاوه بر گردشگران در این منطقه از این مکان تاریخی دیدن می کندد، گروههای نجوم و رصد ستارگان هستند، چرا که در این نقطه از کویر، آسمان رنگ مهتابی دیگری به خود می گیرد و ستارگان گویا خود را برای تماشای این جاذبه های تاریخی به زمین نزدیک تر کرده اند و این گروه ها شب را در دل کویر استقرار خواهند یافت و از مناظر دیدنی و فضایی آن لذت می برند.
برخی منابع از شاه بهرام ساسانی یا بهرام گور به عنوان سازنده این کاروانسرا یاد می کنند و اتفاق نظر بر این است که شاه عباس صفوی با مرمت بنا رونقی دوباره به آن داده است.
برای شمارش ستارگان بی نظیر و دیدنی، شبهای آرام و مهتابی و به دور از هیاهوی زندگی مدرن و تماشای زیبایی های جذاب و تاریخی کاروانسرای عین الرشید، قصر حرمسرا و جاده سنگ فرش با سابقه تاریخی 400 ساله، حتما از این نگین جذاب در دل کویر دیدن کنید.
به گزارش ایرنا، این کاروانسرای تاریخی که در 123 کیلومتری جنوب شهرستان گرمسار و شمال دریاچه نمک کویر قرار دارد، در سال 1354 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
7356م/7408
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها استان سمنان جاذبه های تاریخی حفاظت محیط زیست زیبایی گردشگری جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۵۴۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) بهرام بیضایی به بهاره رهنما: بازیگری نکن!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • حزباوی دوباره برای قهرمانی برگشت! (عکس)
  • جنگ ستارگان پاریسی با زنبور‌های پرشور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا
  • نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم
  • ببینید | زبان مار؛ دره‌ای عجیب در دل کویر لوت
  • (ویدئو) بهرام بیضایی به بهاره رهنما: بازیگری نکن!
  • شمارش معکوس: رانگنیک این هفته به بایرن جواب می‌دهد
  • شمارش معکوس راه اندازی خط مسافربری دریایی خرمشهر به بصره
  • عکس| تازه‌ترین عکس بهرام رادان با ظاهری جدید
  • سفرنامه| مسیر بی بازگشت به ریگ جن!/ مثلث برمودای ایران کجاست؟