Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس بررسی های زمین شناسی، برداشت بی رویه از سطح ذخایر زیرزمینی و ساخت و سازهای صورت گرفته بدون توجه به قناتهای خشک و مدفون شهر اشتهارد از دلایل فرونشست در این منطقه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تیتریک، تا چشم کار می کند آسفالت های فرورفته خیابان ها را فرش کرده است و بوی کود مرغ داری و گاوداری های اطراف به مشام می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
فقر امکانات مردم را برای خرید های روزمره شان وادار به طی کردن مسافتی یک کیلومتری می کند و دانش آموزانش برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان ناچار به عبور از قریب به 500 متر مسیر بیابانی هستند.
 
بوی بد چاه های فاضلاب با تاخیر در تخلیه توسط تانکرها در منطقه می پیچد، سرریز فاضلاب هایش در کف خیابان موجب نارضایتی اهالی شده است، زندگی مردمانش با بوی آلایندگی شهرک های صنعتی و کارخانه ها عجین شده است.
 

  سگ های ولگرد آرامش را از کودکان این منطقه برای بازی گرفته است، ریزش سنگ نمای ساختمان ها و فرونشست حیاط منازلش خانواده ها را نگران کرده است، زمینش خودروها را می بلعد و تنها جرثقیل می تواند آنها را از محوطه خطر برهاند.
 
اینجا مسکن خیرین شهرستان اشتهارد است، منطقه ای که به عقیده بسیاری از کارشناسان مستعد فاجعه ای تلخ است، زیرا سراسر این مجموعه روی قنات قرار دارد.
 
برداشت بی رویه از سطح ذخایر زیرزمینی موجب فرونشینی بخشی از منطقه اشتهارد شده است و ساخت و سازهای صورت گرفته بدون توجه به قناتهای خشک و مدفون شهر اشتهارد از دلایل دیگر احتمال فرونشست در این منطقه خواهد بود.
 
بررسی عوامل مؤثر در فرونشست زمین دشت اشتهارد توسط محسن رنجبر، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر ری و نسرین جعفری دانشجوی کارشناسی ارشد ژئومرفولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی نشان می دهد که سازندهای منطقه اشتهارد مربوط به دوران سوم زمین شناسی است و منطقه از رسوبات رس و مارن و گچ و نمک پوشیده شده است که همزمان موجب شوری آب سطحی و زیرزمینی شده و به علت حساسیت در برابر فرونشست زمین، با بهره برداری بی رویه از ذخایر دچار آسیب می شود.    
در بین عوامل مؤثر در ایجاد فرونشست، بنظر می رسد که ترکیب عواملى چون برداشت بیش از حد مجاز از منابع آب زیرزمینى، ضخامت لایه رسوبى و ویژگیهاى مهندسى رسوبات عامل اصلى ایجاد این فرونشست می باشد.
 
وجود کوره های قنات و کاهش سطح آب زیرزمینی در اثراستفاده بی رویه و وجود سازندهای تبخیری رسوبات دانه ریز مانند سیلت و رس در مقایسه با رسوبات دانه درشت مانند شن وماسه در این منطقه از مؤثرترین عوامل فرونشست زمین می باشد.
 
بنابراین با توجه به اقلیم منطقه، حفاظت از منابع آب زیرزمینی ضرورت دارد زیرا با بهره برداری بیش از حد از آبهای شیرین زیرزمینی، آب شور جایگزین آن خواهد شد و این مسئله در بخشی از غرب اشتهارد رخ داده است.    
برداشت بیش از حد مجاز را می توان نتیجه عدم وجود مدیریت درست منابع آب در بخش برداشت و از سوى دیگر به هدر رفتن حجم عظیمى از آب در نتیجه نادرست بودن شیوه هاى کشاورزى و مصارف صنعتى یا بطور خلاصه مصرف نامتناسب دانست.
 
در صورت نظارت و آگاهی از آمار چاهها، چشمه ها و قناتهای مناطق کشور، و بستن چاههای غیر مجاز و جلوگیری از برداشت بی رویه، میزان خسارات ناشی از فرونشست زمین نیز کاهش می یابد لذا لازم است در این راستا قوانین تعیین صلاحیت شرکتهای حفاری وضع شود.
 
جهت تغذیه آبخوان دشت اشتهارد میتوان از کانالهای بتونی برای تغییر مسیر آب شیرین به منطقه استفاده نمود البته این روش نیاز به هزینه های سنگین دارد اما در جهت رفع مشکل منطقه کارساز است.
 
احداث سدهای خاکی و یا ایجاد مخازن آب غیر قابل نفوذ در فصل بارندگی از شوری و هدر رفت آب جلوگیری می کند، همچنین از میزان سیلاب و گسترش شوره زار نیز می کاهد.    
به عنوان راهکار دراز مدت بر مبناى تجربه سایر کشورها چارهاى جز اصلاح روشهاى مدیریت منابع آب وجود ندارد و تا زمان باقى است باید بسوى آن حرکت کرد.
 
اما تا آن هنگام و بعنوان راهکار فورى و اضطرارى دست کم میتوان به جلوگیرى از ادامه فعالیت استفاده کنندگان غیر مجاز و چاههاى  حفر شده به این طریق (که در بسیارى موارد تعداد آنها از چاههاى مجاز بیشتر است) مبادرت ورزید.
 
در غیر اینصورت و با روند موجود ضمن از دست دادن بخش عظیمى از منابع آب براى همیشه، پدیده هایى نظیر فرونشست هاى نقطه اى یا ناحیه اى با ابعاد نامعلوم و با آسیب هاى جبران ناپذیری به وقوع خواهد پیوست، همچنین فرونشست زمین موجب خسارت به ساختمانهای مسکونی می شود.
 
گلاویژ اصحابی     انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۵۷۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرزوی سه ساله تامین زمین در طرح نهضت ملی مسکن شیراز

به گزارش سرویس شهروند خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در طرح نهضت ملی مسکن سه طرح تسهیلاتی برای تامین و ساخت مسکن برای متقاضیان پیش‌بینی شده است. در طرح اول تامین زمین و ساخت مسکن را دولت انجام می دهد. در طرح دوم متقاضیانی که زمین دارند، تسهیلات وام ساخت مسکن دریافت خواهند کرد و در طرح سوم، تسهیلات وام کم‌بهره ساخت در اختیار متقاضیان در مناطق بافت فرسوده قرار می‌گیرد. طرح نهضت ملی مسکن با همکاری وزارت راه و شهرسازی (شرکت بازآفرینی شهری) و بانک‌های کشور اجرا می‌شود. 

متن شهروند خبرنگار ما:

پس از سه سال همچنان بیش از پنجاه هزار نفر از تایید شدگان نهضت ملی مسکن شیراز بلاتکلیف هستند و متاسفانه مسئولین و متولیان امر ، زمین را تامین نکرده اند.مسئولین استانی هیچ تلاشی برای پیگیری و پیشبرد کار ندارند و به نظر میرسد اصلا هدف اصلی دولت که نهضت ملی مسکن هست برایشان بی اهمیت است.

دیگر خبرها

  • ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار واحد عبور کرد
  • لزوم تخصیص زمین برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی
  • اجرای ۱۰۷ میلیاردی پروژه دفع آب‌های سطحی در بافت تاریخی یزد
  • فاضلاب خانگی عامل ریزش قنات‌ و فرونشست زمین در یزد است
  • زمین ساخت ۱۴۰ هزار مسکن کارگران تامین شد
  • آرزوی سه ساله تامین زمین در طرح نهضت ملی مسکن شیراز
  • (تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد
  • ۳۰ درصد مساحت خوزستان تحت تاثیر فرونشست زمین قرار دارد
  • عرضه به هنگام زمین و تأمین اعتبارات برای خرید مصالح از ضروریات ساخت مسکن توسط مردم است
  • عرضه به هنگام زمین و تامین اعتبارات لازم برای خرید مصالح از ضروریات ساخت مسکن توسط مردم است