Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-30@21:55:09 GMT

هجمه همه‌جانبه آمریکا علیه ایران

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۵۸۹۵۸

هجمه همه‌جانبه آمریکا علیه ایران

رویداد۲۴ از لبنان تا لهستان، مقامات آمریکا کره زمین را دور می‌زنند تا ایران را در گوشه رینگ قرار بدهند. در روز‌های اخیر، تلاش‌های چندین مقام آمریکایی برای تشدید فشار روانی و عملی بر ایران به طور ملموسی افزایش یافته است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، از هفته گذشته، در یک تور غیر معمولی، به هشت کشور خاورمیانه سفر کرده و هنوز در منطقه خلج فارس حضور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در تمام کشور‌هایی که در این تور به آن‌ها سفر کرده، مسئله «تهدید ایران» را به نحو مبالغه‌آمیزی مطرح کرده است.

پوشش رسانه‌ای سفر پومپئو به گونه انجام شده که موجی از فشار دیپلماتیک و روانی علیه ایران ایجاد کرده است. او تعمدا از خاورمیانه، برگزاری یک نشست بین المللی در لهستان را اعلام کرد. گروهی از روزنامه‎نگاران محافظه‌کار آمریکایی، که ظاهرا پومپئو را در این سفر همراهمی می‌کنند، مکررا اظهارات ضدایرانی او را برجسته می‌کنند.

پومپئو در خلیج فارس بر ضرورت وجود انسجام میان کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس در برابر ایران تاکید کرده و از ابوظبی مدعی شده ایران ظرف چند روز یک موشک ماهواره‌بر شلیک خواهد کرد که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد. پومپئو، به وبگاه واشنگتن فری‌بیکن گفته که برنامه ایران برای پرتاب ماهواره به فضا، در واقع پوششی برای آزمایش مستمر فناوری‌های پیشرفته موشکیِ قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است. پومپئو، با ادعای اینکه ایران برای پرتاب چند ماهواره در روز‌های آینده آماده می‌شود، گفته این امر نگرانی‌هایی مبنی بر استفاده ایران از این پرتاب‌ها به عنوان ترفندی برای آزمایش فناوری موشک بالستیک بین قاره‌ای ایجاد کرده است. او سپس خواستار این شده که جهان برای مقابله با این امر متحد شود.

در حالی که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، دستور خروج همه نیرو‌هایی آمریکایی از سوریه را صادر کرده است، اخیرا وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرده که آمریکا سیاست «اخراج» همه نیرو‌های ایران از سوریه را دنبال خواهد کرد. پومپئو با اشاره به این سیاست گفت: اخراج «همه نیرو‌های ایران، یک هدف بلندپروازانه است، اما هدف ما هست. این ماموریت ماست. ابزار‌هایی که ما استفاده خواهیم کرد، گسترده هستند. حقیقت اینکه دو هزار سرباز آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد، یک تغییر تاکتیکی است.»

او با بیان اینکه خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه بر توانایی آمریکا جهت انجام اقدامات نظامی تاثیر نمی‌گذارد، تصریح کرد نیرو‌های آمریکایی کاملا از منطقه بیرون نمی‌روند و ائتلاف ضدایرانی که آمریکا رهبری می‌کند، کاملا قادر است عملیات نظامی برای اخراج نیرو‌های ایران از سوریه انجام دهد.

پومپئو درحالی از «اخراج» ایران از سوریه سخن می‌گوید که نفر سوم وزارتخانه متبوعش، دیوید هیل، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی، برای ابراز نگرانی از فعالیت‌های حزب الله به لبنان رفته است. روز شنبه، سفارتخانه آمریکا در بیروت، ضمن اعلام سفر هیل به لبنان، گفت که این مقام آمریکایی برای «بررسی مجموعه کاملی از امور دوجانبه و مسائل مرتبط با منطقه» با مقامات بلندپایه لبنان دیدار خواهد کرد. سفارتخانه آمریکا همچنین اعلام کرد هیل «بر نگرانی ایالات متحده از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده حزب الله تاکید خواهد کرد.»

همزمان با این تحرکات، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، از ابوظبی بر عزم کشورش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تاکید کرد. هوک روز شنبه گذشته، طی نشست اندیشکده شورای آتلانتیک در ابوظبی، گفته آمریکا برای حداکثر کردن فشار اقتصادی بر ایران، مصمم است که صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

هوک مدعی شد: «ما به لحاظ تاریخی می‌دانیم که ایران بدون فشار، به میز مذاکره بازنمی‌گردد... بنابراین، ما بر بخش انرژی بسیار متمرکز هستیم. زیرا اقتصاد ایران به نحوی ساختاربندی شده که بزرگترین آسیب‍‌پذیری آن در این بخش است.»

این مقام آمریکایی که سیاست کشورش در برابر ایران را هماهنگ می‌کند، صدور معافیت برای مشتریان نفت ایران در آینده را هم منتفی دانست و گفت: «ما اعطای معافیت‌ها به واردات نفت خام از ایران را بررسی نمی‌کنیم.»

همه این تحرکات فشرده علیه ایران در واقع بخشی از یک پازل ضدایرانی است که در ۱۳ و ۱۴ فوریه آینده در لهستان تکمیل خواهد شد. منابع آگاه به روزنامه الحیات گفته‌اند که سفر هیل به لبنان، در چارچوب تور وزیر خارجه آمریکا در خاورمیانه، انجام شده که این تور هم به منظور زمینه سازی برای نشست آینده ضدایرانی در لهستان انجام شده است.

پومپئو گفته در نشست لهستان، رهبرانی از همه قاره‌های جهان شرکت خواهند کرد. او با بیان اینکه این ائتلاف، بزرگ خواهد بود، اعلام کرد: «ما بسیار خوشحالیم که بخش مهمی از آن (ائتلاف) هستیم».

نشست لهستان، از چند هفته پیش در حال تدارک بود، اما آمریکا برای ایجاد جو روانی، آن را همزمان با سفر پومپئو به خاورمیانه اعلام کرد.

در همین رابطه، شبکه ده تلویزیون اسرائیل، در گزارشی اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بیش از دو هفته پیش، از پومپئو دعوت‌نامه‌ای برای حضور در نشست لهستان دریافت کرده است. اما تاکنون درباره حضور یا عدم حضور در این نشست تصمیمی نگرفته است. علاوه بر این، برخی از وزرای خارجه عرب هم در این نشست حضور پیدا خواهند کرد.

به موازات همه این تحرکات، برخی رسانه‌ها از کاهش صادرات نفت ایران، که شریان اساسی اقتصاد این کشور است، خبر می‌دهند. خبرگزاری رویترز، که در پوشش اخبار کاهش صادرات نفت ایران از سایر رسانه‌های خارجی فعال‌تر بوده است، اخیرا با استناد به منابع صنعتی مدعی شد که باوجود صدور معافیت تحریمی برای مشتریان نفت ایران، در ماه ژانویه صادرات ایران برای سومین ماه کاهش شدیدی را شاهد خواهد بود.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 پومپئو لهستان ترامپ تحریم فشار اقتصادی بر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۵۸۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هرج و مرج در شمال اراضی اشغالی و هجمه تند ضد مقامات صهیونیست

شهرک‌نشینان ساکن شمال فلسطین اشغالی با انتقاد از وضعیت هرج و مرج موجود در این منطقه از زمان آغاز جنگ غزه و عملیات‌های فزاینده حزب‌الله ضد رژیم صهیونیستی، مقامات این رژیم را مورد هجمه قرار داده و آنها را متهم به بی‌مسئولیتی کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که از زمان ورود مقاومت اسلامی لبنان به نبرد طوفان الاقصی در حمایت از مقاومت و مردم غزه شهرک‌های شمالی فلسطین اشغالی از ترس حملات فزاینده حزب الله به شکل تدریجی تخلیه شد، شهرک نشینان ساکن این شهرک‌ها به شدت از عملکرد کابینه و ارتش رژیم صهیونیستی خشمگین بوده و می‌گویند که مقامات اسرائیلی ساکنان شمال را رها کرده‌اند.

وب سایت عبری والا در گزارشی به نقل از تعدادی از شهرک نشینان ساکن شمال اراضی اشغالی اعلام کرد که مقامات اسرائیلی اخیراً دستوری را صادر کرده‌اند مبنی بر اینکه تردد در مناطق روستایی در منطقه الجلیل اعلی ممنوع است.

این شهرک نشینان گفتند، تصمیم مذکور که توسط «اوری گوردین» فرمانده منطقه شمالی ارتش اسرائیل صادر شده اسرائیلی‌ها را از پیاده‌روی و تردد در مناطق روستایی اطراف شهرک‌های شمالی در تعطیلات عید یهودیان منع می‌کند.

« یورام تسور» از ساکنان شهرک‌های شمالی فلسطین اشغالی در این زمینه گفت که ارتش اسرائیل از یک سو به ما می‌گوید که به دره‌ها و مناطق روستایی نزدیک نشوید و از سوی دیگر دستور می‌دهد که در خانه‌های خود که در نزدیکی این مناطق هستند بمانیم.

شهرک نشینان صهیونیست می‌گویند که ارتش اسرائیل آنها را موظف به پیروی از دستورالعمل‌های متناقض اضطراری می‌کند و در حالی که حتی نظامیان زن از رفتن به مناطق روستایی در شهرک‌های شمالی منع شده‌اند دانش‌آموزان باید مسافت 40 کیلومتری را در شمال برای رسیدن به مدارس خود طی کنند.

این شهرک نشینان صهیونیست با اشاره به هرج و مرج حاکم در شمال فلسطین اشغالی اعلام کردند که ارتش تیم‌های بسکتبال را از بازی در شهرک «کفار بلوم» منع کرده اما به دو مدرسه که در این شهرک هستند اجازه می‌دهد تا درهای خود را به روی دانش آموزان باز کنند.

وب سایت صهیونیستی والا در ادامه گزارش خود تاکید کرد که ورود به مناطق ممنوعه‌ای که ارتش تعیین کرده تنها با اخذ مجوز ویژه از مقامات نظامی امکان‌پذیر است. مسئولان شهرک‌ها در شمال کابینه بنیامین نتانیاهو را به سهل‌انگاری و بی‌توجهی به ساکنان این شهرک‌ها متهم می‌کنند. این مسئولان اخیراً نامه‌ای را برای نتانیاهو ارسال کرده و از عملکرد ضعیف و نادرست مقامات سیاسی در مدیریت بحران انتقاد کردند.

شلیک 150 موشک از جنوب لبنان به شمال فلسطین اشغالیضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله بر این اساس، مسئولان شهرک‌های شمالی فلسطین اشغالی به کابینه نتانیاهو هشدار دادند که تا چند هفته دیگر فرصت دارند کاری برای بهبود اوضاع شهرک‌های شمالی انجام دهند. البته آنها دقیقاً نگفتند که اگر کابینه اسرائیل چنین اقدامی انجام ندهد چه کار خواهند کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های عبری ارتش اسرائیل اندکی بعد از آغاز جنگ غزه دستور تخلیه ده‌ها شهرک واقع در 5 کیلومتری مرز با لبنان را به دلیل ترس از حملات موشکی و پهپادی حزب الله صادر کرد و تاکنون دست کم 120 هزار شهرک نشین ساکن مناطق شمالی مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند و آواره هستند.

در همین راستا بعد از انجام عملیات‌های پیشرفته کمی و کیفی حزب‌الله لبنان علیه مواضع رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی طی چند هفته گذشته انتقادات مسئولان و شهرک نشینان صهیونیست از ارتش و کابینه این رژیم به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده و آنها به شکل مداوم درباره عواقب تشدید جنگ با مقاومت لبنان و وضعیت آشفته جبهه شمالی فلسطین اشغالی هشدار می‌دهند.

«یعقوب عمیدور» مشاور پیشین شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در واکنش به ادعاهای اخیر «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم اشغالگر که مدعی شده بود «اسرائیل نیمی از فرماندهان حزب الله را در جنوب لبنان حذف کرده است» گفت: این اظهارات گالانت بسیار مبالغه آمیز بوده و از او می‌خواهیم که در توهم زندگی نکند و واقع بین باشد. تعداد موشک‌ها و سایر تجهیزات نظامی پیشرفته که حزب الله در اختیار دارد بسیار زیاد است و اکنون زمان جنگ در شمال نیست.

«گیورا زلاتس» رئیس شورای منطقه‌ای در الجلیل اعلی نیز به نوبه خود گفت که در حال حاضر شهرک های شمالی کاملا خالی شده و همه از آمدن به اینجا می‌ترسند. آنچه که گالانت اخیرا گفته و برخی تحلیلگران نظامی اسرائیلی می‌گویند هیچ اهمیتی برای ساکنان شمال که آواره شده‌اند ندارد. اسرائیل باید تصمیم بگیرد که چگونه ساکنان شمال را در تابستان به خانه‌هایشان برگرداند.

از طرف دیگر روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت اعلام کرد که هدف راهبردی اسرائیل عقب راندن نیروهای ویژه رضوان حزب الله از مرزهاست تا ساکنان شمال بتوانند به خانه‌های خود برگردند اما می‌بینیم که این هدف محقق نشده است. در حال حاضر شهرک‌های شمالی خالی بوده و بعد از گذشت بیش از نصف سال از جنگ هیچ چشم اندازی برای پایان درگیری‌ها در شمال دیده نمی‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه نداشته و نخواهد داشت
  • ادعای تکراری وزیرخارجه انگلیس علیه ایران
  • رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح
  • تلاش آمریکا برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای تکراری وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود
  • همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است
  • هرج و مرج در شمال اراضی اشغالی و هجمه تند ضد مقامات صهیونیست
  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد