Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-28@20:01:55 GMT

نحوه صحیح مصرف ۹ گزینه غذایی را بدانید

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۶۱۶۱۰

انتخاب سالم‌ترین و مفیدترین مواد غذایی بدون در نظر گرفتن نحوه صحیح مصرف آنها، نمی‌تواند شما را از همه فواید و مواد مغذی موجود در آن‌ها بی نیاز کند.در ادامه نحوه استفاده از چند نمونه از سالم‌ترین گزینه‌های غذایی را بشناسید تا از تمام فواید تغذیه‌ای آن‌ها بهره‌مند شوید:

غلات کامل: غلات کامل و حاوی سبوس مانند انواع لوبیا، حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام فیتات هستند که به ویتامین‌ها و مواد معدنی در غذا‌ها متصل می‌شود و از جذب آن‌ها جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس همیشه این غلات را قبل از مصرف در آب قرار دهید و بگذارید مدتی سپری شود تا فیتات موجود در آن‌ها از بین برود.

ماست: ماست حاوی آب است که البته خیلی‌ها راغب به مصرف آن نیستند. این در حالی است که این مایع حاوی پروتئین، ویتامین ب. ۱۲ و فسفر است. پس ماست را با آب موجود در آن مخلوط کنید و از حرارت دادن آن با غذا‌ها نیز اجتناب نمایید، چون باکتری‌های مفید موجود در آن، در اثر حرارت از بین می‌روند.

گوجه فرنگی: لیکوپن موجود در گوجه فرنگی ضد سرطان و ضد بیماری‌های قلبی است، اما بهتر است برای بهره بردن از این فواید، گوجه فرنگی را بپزید.

مارچوبه: این سبزی ارزشمند را آب پز نکنید. این کار باعث خارج شدن ویتامین ث. موجود در مارچوبه می‌شود. بهتر است این سبزی را بخارپز و در نهایت کبابی کنید. آب مارچوبه را که بخارپز شده، دور نریزید و از آن برای تهیه سوپ و سس استفاده کنید تا از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن بهره ببرید.

دانه کتان: این غلاف حاوی تعداد زیادی از خواص درمانی است ضمن این که منبع غنی از فیبر، امگا ۳، و لیگنان؛ ماده شیمیایی گیاهی نیز محسوب می‌شود که خاصیت ضد سرطان دارد. بدن ما قادر به هضم این دانه نیست و بنابراین برای استفاده از خواص تغذیه‌ای آن، این دانه را آسیاب کنید تا بخش‌های ارزشمند آن از بین نروند.

چای سیاه: قبل از این که مقادیری شیر به چای خود بیفزایید، این را بدانید که مطالعات نشان داده اضافه کردن لبنیات به چای سیاه، خواص آنتی اکسیدانی چای را از بین می‌برد. پروتئین‌های شیر به ترکیب موجود در چای سیاه که کاتچین نام دارد می‌چسبد و ترکیبات مفید چای را از بین می‌برد.

کلم بروکلی: این نوع کلم سرشار از ویتامین ث، کلروفیل، آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد سرطانی است؛ بنابراین آن را به شکل بخارپز و یا آب پز مصرف کنید و از سرخ کردن آن بپرهیزید تا باعث از دست رفتن مواد مغذی موجود در این سبزی نشوید.

توت فرنگی: چاقو زدن به توت فرنگی و یا خرد کردن آن، منجر به کاهش جذب ویتامین ث. و آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه می‌شود. ویتامین ث. موجود در توت فرنگی به نور و اکسیژن حساس است و وقتی در معرض آن‌ها قرار می‌گیرد، سیر از بین رفتن دارد. اگر قرار است میوه‌هایی مثل توت فرنگی را خرد کرده و بعد مصرف کنید، بهتر است اصلا قید خوردن آن را بزنید.

سیر: برعکس توت فرنگی که حاوی ویتامین ث بوده و در برابر نور حساس است، آلیسین موجود در سیر که خواص ضد سرطانی دارد، با قرارگیری در معرض نور و هوا، بیشترین میزان اثربخشی را دارد. سیر را خرد کرده و بعد آن را به مدت ۱۰ دقیقه در معرض هوا قرار دهید.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: مواد غذایی ویتامین سرطان گوجه فرنگی شیر چای لبنیات چای شیر لبنیات مواد غذایی ویتامین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۱۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید

الهه جعفرزاده: در مبحث کاهش وزن، توجه به مصرف قند نکته بسیار مهمی است. بدیهی است که مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند تلاش‌ شما در امر کاهش وزن را بی‌ثمر کند؛ اما مسئله قابل توجه‌تر این است که شما با مراعاتِ هرچه‌تمام خوراکی‌هایی را به طور روزمره می‌خورید که در ظاهر شیرین نیستند ولی حاوی مقادیری قند پنهان هستند. تدوام در مصرف این قندها، بدون اینکه متوجه شوید، می‌تواند منجر به تجمع چربی در بدن و مانع از کاهش وزن شود.

خطرات قندهای پنهان

۱. افزایش وزن: بر اساس شواهد علمی، مصرف زیاد قندهای افزوده با افزایش وزن و خطر چاقی مرتبط است. قندهای افزوده‌شده بدون تأمین مواد مغذی ضروری، منجر به دریافت کالری اضافی و درنهایت افزایش وزن و سایر مشکلات می‌شوند.

۲. افزایش قند خون: قندهای پنهان می‌توانند باعث افزایش سریع سطح قند خون و در ادامه سبب افت شدید آن شوند و هم‌چنین احساس خستگی، گرسنگی و تمایل به خوردن بیشتر غذاهای شیرین را در شما ایجاد کنند. این اثر مخرب می‌تواند متابولیسم را مختل کند و مانع کاهش وزن شود.

کدام گروه از مواد غذایی حاوی قند پنهان هستند؟

۱. موادغذایی فرآوری‌شده: بسیاری از موادغذایی فرآوری‌شده، از جمله چیپس، پفک، سس‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی حاوی قندهای افزوده‌شده برای افزایش طعم و ماندگاری هستند.

۲. لبنیات کم چرب: یکی از انواع لبنیات که دارای قند پنهان است، ماست کم‌چرب است و در هر ۲۲۶ گرم از ماست کم‌چرب، حدود ۱۷ تا ۳۳ گرم قند افزوده وجود دارد؛ که این مقدار با میزان قند موجود در یک بسته شکلات یکسان است. علاوه بر ماست، شیر کم‌چرب نیز به عنوان یک ماده غذایی حاوی قند پنهان محسوب می‌شود.

۳. نوشیدنی‌های شیرین: نوشابه‌ها، آبمیوه‌ها، نوشیدنی‌های ورزشی و حتی برخی از آب‌های طعم دار به ظاهر سالم مملو از قندهای پنهان هستند. این نوشیدنی‌های شیرین دارای کالری بالایی هستند و عملاً هیچ فایده‌ای برای سلامت ما ندارند و به طور قابل توجهی باعث افزایش وزن می‌شوند.

۴. تنقلات بسته‌بندی‌شده: گرانولابار، ماست‌های طعم‌دار و اغلب خوراکی‌های صنعتی که به عنوان تنقلات سالم به بازار عرضه می‌شوند، اغلب حاوی مقادیر زیادی قند افزوده هستند. برای کاهش آسیب‌های احتمالی، سعی کنید به دنبال جایگزین‌های سالم‌تر بدون قند افزوده باشید یا مواد غذایی کامل مانند میوه‌ها، آجیل‌ها یا میان‌وعده‌های خانگی را انتخاب کنید.

۵. غلات

عناوین «غلات کامل» یا «غنی‌شده با ویتامین‌ها و مواد معدنی» روی محصولات غلات حتماً به این معنی نیست که درون آن محصول قند افزوده وجود ندارد. سعی کنید غلاتی را انتخاب کنید که در هر وعده حاوی ۱۰ تا ۱۲ گرم یا کمتر قند هستند.

راهکارهایی برای شناسایی و حذف قندهای پنهان

۱. سعی کنید در هنگام خرید مواد غذایی، برچسب مواد تشکیل‌دهنده خوراکی‌ها را با دقت بخوانید و مواردی که حاوی قندهای پنهان مانند فروکتوز، مالتوز، دکستروز، ساکارز، گلوکز یا هر کلمه‌ای که به "-ose" ختم می‌شود را حذف کنید.

۲. روی مواد غذایی مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و غلات کامل تمرکز کنید. اینها قندهای طبیعی را همراه با فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای بدن فراهم می‌کنند و به‌طور کل گزینه‌های سالم‌تری هستند که و به کاهش وزن و سلامت کلی کمک می‌کنند.

۳. آماده کردن وعده‌های غذایی در خانه به شما امکان کنترل مواد تشکیل‌دهنده غذا را می‌دهد و شما را قادر می‌سازد قندهای پنهان را کاهش دهید. به جای قندهای تصفیه‌شده از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند میوه‌ها، ادویه‌جات و مقدار کمی عسل یا شربت افرا استفاده کنید.

۴. فریب محصولاتی که برچسب "کم‌چرب" یا "کم‌کالری" دارند را نخورید. این محصولات در عوضِ کم‌چرب بودن ممکن است حاوی قندهای پنهان برای جبران طعمِ ازدست‌رفته باشند.

بیشتر بخوانید:

چرا زنان باید قند را حذف یا کم کنند؟ با حذف قند از رژیم غذایی، چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟ این نوشیدنی‌ها را نخورید؛ چاق می‌شوید با این کارها به سادگی وزن کم کنید/ ۱۰ چالش آسان و مؤثر برای کاهش وزن

منبع: socialboat

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896537

دیگر خبرها

  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • «نمک دریا» حاوی ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی است/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • این سبزی رژیمی سرشار از ویتامین C است
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
  • شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید