Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@20:27:51 GMT

تنها 7 درصد خشکی دریاچه ارومیه ناشی از سدهاست

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۶۱۹۲۰

تنها 7 درصد خشکی دریاچه ارومیه ناشی از سدهاست

ارومیه - ایرنا - در حالی که افکار عمومی سهم مهمی از دلایل خشکی دریاچه ارومیه را به احداث سدهای متعدد و توسعه بی رویه کشاورزی در اراضی پایاب نسبت می دهند، به گفته معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی سهم سدها در خشکی این دریاچه تنها هفت درصد برآورد شده است.

«یاسر رهبردین» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس بررسی های دفتر مطالعات شرکت آب منطقه ای و ستاد احیای دریاچه ارومیه، 93 درصد سهم خشکی دریاچه ارومیه مربوط به تغییر رژیم بارش ها، تغییرات اقلیمی، تغییر الگوی کشت و همچنین افزایش سطح زیرکشت در این حوضه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اهداف احداث سدها، بیان کرد: سدهای موجود استان در راستای تامین آب مطمئن، کنترل و توزیع عادلانه آب، مهار سیلاب ها و جلوگیری از بروز مشکلات و خطرهای ناشی از وقوع سیلاب احداث شد.
وی بیان کرد: به طور مثال سد شهرچای ارومیه 70 درصد از آب شرب مردم ارومیه را تامین می کند و در سیلاب های فروردین 2 سال گذشته شاهد آن بودیم که خسارت و مخاطره ای برای مردم این منطقه ایجاد نشد اما در رودخانه های باراندوز و نازلو شاهد خسارت به کشاورزان این مناطق بودیم که در سیلاب های بعدی نیز ادامه یافت.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با انتقاد از برخی آمار غیرکارشناسی در موضوع توسعه کشاورزی و با اشاره به اجرای طرح های تعادل بخشی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ادامه داد: حضور مستمر 41 اکیپ گشت و بازرسی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه باعث کاهش اضافه برداشت غیرمجاز از آبخوان ها شده است.
به گفته وی از اقدامات مهم در این بخش می توان به توقیف یکهزار و 100 دستگاه موتورپمپ آب غیرمجاز، توقیف 213 دستگاه حفاری غیرمجاز، پر و مسلوب المنفعه کردن سه هزار و 700 حلقه چاه غیرمجاز و نصب و راه اندازی چهار هزار و 500 دستگاه کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه های دارای پروانه بهره برداری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اشاره کرد.
به گزارش ایرنا، در حوضه آبریز دریاچه ارومیه هفت سد شهرچای ارومیه، بوکان، مهاباد، حسنلوی نقده، زولا و دریک سلماس و ساروق تکاب وجود دارد.
برخی افراد در سال های اخیر از سهم قابل توجه سدهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در خشکی دریاچه ارومیه سخن گفته بودند ولی تا پیش از مطالعات شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، مطالعه دیگری در این خصوص صورت نگرفته بود.
8137/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي درياچه اروميه سد آذربايجان غربي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۱۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی از تامین حقابه ۱۱ تالاب اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه در سال آبی جاری خبر داد.

سعید شهند ۶ اردیبهشت ماه، در حاشیه بازدید از تالاب سولدوز شهرستان نقده در جمع خبرنگاران افزود: طی سال آبی جاری، ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه ۱۱ تالاب اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه رهاسازی شد که ۱۳ میلیون مترمکعب بیشتر از میزان حقابه مصوب رهاسازی‌شده است. 

وی با بیان اینکه پس از ۲۰ سال تالابهای درگه سنگی،طالقان،قوپی بابا علی و گرده قیط و ممیند آبگیری شده است،گفت: امسال نیز همانند سال گذشته وضعیت زیست محیطی تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه مطلوب است و با شرایط موجود شاهد تنوع زیستی و گونه‌ای در این تالابها هستیم. 

شهند اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تابستان امسال نیز حقابه ۳ تالاب شورگل حسنلو، سولدوز و کانی برازان تامین خواهد شد.


انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • بهره مندی هشتاد درصدی جمعیت روستایی ارومیه از شبکه آب و فاضلاب
  • رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟
  • رقابت ۵۲ هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان غربی