Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@06:58:08 GMT

رفع خلاء های بازار با طرح مالیات بر عایدی مسکن

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۶۲۰۰۸

رفع خلاء های بازار با طرح مالیات بر عایدی مسکن

موسوی با اشاره به اینکه اما در بازار مسکن خلاء وجود دارد، گفت: اگر زمان ارائه لایحه دولت درباره مالیات بر عایدی مسکن به مجلس طولانی شود منتظر لایحه دولت نمی مانیم و طرح مالیات بر عایدی مسکن را مطرح می کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «سید فرید موسوی» با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته (یکشنبه 23 دی ماه) شبکه دو سیما به بررسی وضعیت مسکن و آمارهای ارائه شده در این حوزه درباره مالکین و مستاجرین پرداخت و گفت: «تعداد مستأجران در سال 95 نسبت به سال 90 چهار درصد افزایش یافته است و بر اساس این آمار 30.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7 درصد خانوارهای کشور مستأجرهستند.»

                

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اولویت های موجود در بازار مسکن گفت: «بازار مسکن اولویت بسیار بیشتری از بازارهای دیگر دارد. بانک مرکزی راهکارهایی برای کنترل بازار ارز و طلا انجام داده است اما در بازار مسکن خلاء وجود دارد.»

 

وی ادامه داد: «با توجه به اینکه طرح مالیات بر عایدی مسکن نیاز به بررسی بیشتری دارد دولت اعلام کرده است لایحه ای را در این زمینه آماده می کند که همه بخش ها در بر بگیرد.اگر زمان ارائه لایحه دولت به مجلس طولانی شود منتظر لایحه دولت نمی مانیم و طرح مالیات بر عایدی مسکن را مطرح می کنیم.»

 

موسوی در ادامه درباره طرح مالیات عایدی سرمایه در بخش مسکن گفت: «تورم در این طرح در نظر گرفته شده و مالیات بر درآمد و نه بر فروش اختصاص یافته است. به دلیل سهل و الوصول بودن دریافت مالیات از بخش تولید بیشترین فشار را به این بخش وارد کرده ایم. زمانی که دریافت مالیات از بخش تولید آسان است پایه ها و زیرساخت های جدید مالیاتی را ایجاد نمی کنیم.»

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه زیرساخت ها از جمله اطلاعات برای اجرای طرح عایدی بر سرمایه مسکن در کشور وجود دارد، گفت: «باید فشار مالیات را از بخش تولید برداریم.​»

 

بنابراین گزارش در ادامه این برنامه خبری «شهرام غراوی»، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت های موسوی درباره طرح مالیات عایدی سرمایه در بخش مسکن گفت: «با ساختار طرح مالیات بر عایدی بخش مسکن مخالفم. مالیات بر سرمایه باید شامل همه بخش ها شود چون اگر فقط از بخش مسکن مالیات گرفته شود بخش بزرگی از سرمایه گذاران به سمت بازار های دیگر مانند طلا و ارز می روند.»

 

وی با بیان اینکه قیمت مسکن در مناطق مختلف مشخص نیست بر لزوم مشخص شدن قیمت ها و سود آن برای دریافت مالیات تاکید کرد و گفت: «پس از آن باید زیر ساخت ها را در این زمینه فراهم کرد.»

 

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی قرار دادن مالیات بر عایدی سرمایه مسکن بدون زیر ساخت را عامل آن دانست که بسیاری از قراردادها،  قول نامه ای شود و افزود: «با ماهیت طرح عایدی بر سرمایه مسکن مشکلی نداریم اما باید ساختار اجرای آن تهیه شود که چند ساله بعد نخواهیم آن را اصلاح کنیم. طرح عایدی بر سرمایه مسکن ماهیت ضد تورمی ندارد اما ابزار کنترل تورم است.»

 

در ادامه «پروانه اصلانی»، معاون دفتر برنامه ریزی و اقتصادی وزارت راه و شهرسازی در ادامه صحبت های این دو نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مخالف مالیات بر عایدی ارزش مسکن نیستیم اما اجرای موفق این طرح نیازمند شرایطی است که باید قواعد آن بر اساس وضع کنونی مسکن تنظیم شود. ممکن است طرح مالیات بر عایدی ارزش مسکن معاملات در واحدهای کوچک را تهدید کند.​»

 

وی در بخش دیگری از صحبت هایش در این برنامه خبری به بررسی حضور سوداگران در بازار مسکن پرداخت و گفت: «حضور سوداگران در بازار مسکن کم و 10 درصد معاملات در این بخش به دلیل سوداگری است.​ حجم معاملات خانه های 30 تا 90 متری 64/5 درصد کل معاملات را شامل می شود و در این بخش نیز بیشترین معاملات در خانه های 50 تا 60 متری است. معاملات 150 تا 450 میلیونی 45 درصد معاملات را شامل می شود و معاملات بیش از سه میلیارد تومان فقط پنج درصد معاملات بخش مسکن را به خود اختصاص داده است.»

 

در بخش دیگری از این برنامه «سعید توتونچی ملکی»، مدیر کل دفتر پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی نیز در این برنامه با ابراز تاسف نسبت به اینکه  قانون را تصویب می کنیم اما دستگاه های مربوطه به وظایف خود عمل نمی کنند، گفت: «در سال 94 قانونی برای دریافت مالیات از خانه های خالی گذاشته و سامانه ای نیز در این زمینه تهیه شد اما این قانون به دلیل فراهم نشدن زیر ساخت های آن و تشکیل نهادهای لازم اجرا نشد.»

 

وی همچنین درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن گفت: «در جلساتی که برای بررسی این طرح برگزار کردیم مشخص شد این طرح با زیرساخت های کنونی قابلیت اجرا ندارد.»

 

این گزارش می افزاید: «وحید عزیزی»، کارشناس مسائل اقتصادی نیز به عنوان دیگر مهمان این برنامه درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن با تاکید بر اینکه مالیات بر عایدی سرمایه راه حل کنترل سوداگری نیست، گفت: «باید سوداگری در همه بخش ها کنترل شود. در شرایطی نیستیم که دو سال برای ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه مسکن صبر کنیم زیرا تورم در این بخش به بیشترین حد خود رسیده است.»

 

وی با بیان اینکه ساز و کار قیمت گذاری در طرح عایدی بر سرمایه مسکن مشخص شده است، گفت: «زیر ساخت ها برای دریافت مالیات از خانه های خالی وجود دارد و چطور سازمان مالیاتی مالیات بر ارزش افزوده را اجرا کرد اما مالیات بر خانه های خالی که زیر ساخت های آن نیز فراهم بود اجرا نشد.»

 

عزیزی با تاکید بر لزوم کنترل بخش مالکیت در حوزه مسکن گفت: «اگر موفق به این کار نشویم سال آینده به متقاضیان اجرای مسکن افزوده می شود و قیمت اجاره ها افزایش می یابد.»/

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ششمین نمایشگاه بزرگ کتاب استانی جنوب کرمان چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی روز پرستار اصفهان شیراز بیرجند نماز جمعه خبرگزاری شبستان سفر رئیس جمهور طرح مالیات بر عایدی مسکن مسکن اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۲۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند

به گزارش «نماینده»، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس و در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی در پاسخ به تذکر دنیامالی نماینده بندرانزلی در انتقاد به مصوبات کمیسیون در این طرح گفت: طرح مالیات بر سوداگری یکی از طرح‌های مهم مجلس یازدهم است.

وی با بیان اینکه با این طرح، چهار دارایی پایه در اقتصاد کشور از سوداگری جدا می‌شود، افزود: ما باید بخش مولد اقتصادی را تقویت کنیم تا منابع به سمت بخش مولد اقتصادی بازار طلا، ارز، خودرو و مسکن حرکت کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به روند بررسی ایرادات شورای نگهبان در این طرح گفت: در طی مسیر تصویب طرح مالیات بر سوداگری سه طرح دیگر تصویب و ابلاغ شد که بر محتوا و متن طرح مالیات بر سوداگری تأثیر می‌گذارد لذا باید طرح اصلاح می‌شد.

پورابراهیمی در پایان تاکید کرد: قانون مالیات بر سوداگری به کاهش قیمت و التهابات در بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند و اینکه می‌توانیم منابع اقتصادی را به سمت بازارهای مولد به جای بازارهای سوادگرانه انتقال دهیم.

دیگر خبرها

  • نرخ مالیات بر عایدی سرمایه املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟
  • چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند؟
  • مالیات بر سوداگری، صیاد دلالان نه مردم عادی
  • معافیت‌های خودرو در طرح مالیات بر عایدی سرمایه
  • چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف شدند؟
  • موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد
  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • شروط مجلس برای معافیت مالیات بر سرمایه در انتقال املاک
  • اشخاص غیرتجاری مشمول معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه شدند
  • پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند