Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- ساخت پایگاه نظامی چین در جیبوتی باعث ایجاد نگرنی هایی برای هند و آمریکا شده است، پکن نیز با انتشار مقاله ای، نیاز به چنین پایگاه های نظامی در جیبوتی را توضیح داد و به تمام ترس ها و اضطراب ها ناشی از ساخت این پایگاه پایان داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان به نقل از تارنمای اوراسیا تایمز، این مقاله با اشاره به چهلمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک چین و جیبوتی، بهبود روابط این دو کشور را نتیجه پیوستن پکن به جامعه جهانی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این مقاله که توسط چین منتشر شده است، همکاری های چین و جیبوتی در طول 40 سال گذشته به خوبی ادامه داشته است؛ اعتماد سیاسی تشدید شده و روابط دو جانبه مکررا گسترش یافته است. این دو کشور موافقت کردند تا در راستای تقویت همکاری دو جانبه در زمینه های مختلف در سال 2017 شراکتی استراتژیک ایجاد کنند که این موضوع منجر به یک دوره جدید در روابط چین و جیبوتی شد.

این مقاله افزود، شاخ آفریقا، پس از تاسیس یک پایگاه پشتیبانی توسط جمهوری خلق چین در این مناطق، توجه کشورهای غربی را به خود جلب کرد. این کشورها ایجاد چنین پایگاه هایی را جاه طلبی چین در خارج از مرزها دانستند و این موضوع را به عنوان راهکاری برای نفوذ هرچه بیشتر چین در اقیانوس هند خواندند. اما تنها با گذشت یک سال از تاسیس این پایگاه ثابت شد که این پایگاه به طور عمده برای تأمین منابع لجستیکی نیروهای عملیاتی ویژه اسکورت چین در خلیج عدن استفاده می شود.

به نوشته این مقاله، به دلیل اهمیت استراتژیکی جیبوتی، این کشور به محل مناسبی برای برخی از کشورهای غربی نظیر آمریکا و فرانسه شده است. هرچند ساخت چنین پایگاه هایی در این مناطق زندگی خوبی برای مردم جیبوتی به ارمغان نیاورده است. کشورهای غربی بیش از توسعه این مناطق به تاثیرات نظامی آنها چشم دوخته اند.
اما چین رویکرد متفاوت تری دارد، افزایش حضور چین در قاره آفریقا به دلیل گستردگی منابع طبیعی و یافتن بازار برای فروش محصولات تولید چین است. اما ساخت این پایگاه در جیبوتی که منابع طبیعی اندکی دارد، گویای داستانی دیگر است.

بر اساس این مقاله، سرمایه گذاری و کمک چین، تغییرات بزرگی در کشور توسعه نیافته ایجاد کرده است. رشد اقتصادی جهانی در سالهای اخیر بیش از 5 درصد بوده است و در سال 2017 به حدود 6.8 درصد رسیده است. بنا به گزارش صندوق بین المللی پول، افزایش سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی در سال 2015 آغاز شد که بیشتر از وام های مالی موسسات مالی چین تامین شده بود از محرک های اصلی رشد اقتصاد جهانی بوده است.

چین ماه جولای سال گذشته میلادی اولین مرحله از ساخت منطقه تجارت آزاد بین المللی را با سرمایه گذاری 3.5 میلیارد دلار در جیبوتی آغاز کرد؛ این بزرگترین منطقه تجارت آزاد در آفریقا خواهد بود و موقعیت اقتصادی جیبوتی را به صورت چشمگیری ارتقا خواهد داد و انتظار می رود تا سال 2025 میلادی بیش از 50 هزار شغل برای بومی های این کشور ایجاد کند که طبق برآورها تا سال 2045 به 100 هزار شغل افزایش خواهد یافت.

از طرفی پکن در صدد افزایش سرمایه گذاری در آفریقا به وسیله پروژه « یک کمربند- یک جاده» است؛ بسیاری از مقامات جیبوتی می گویند ابتکار « یک کمربند- یک جاده» بهترین فرصت برای دو کشور در راستای تقویت همکاری است که به پیشرفت کشورهای آفریقایی کمک خواهد کرد.

طرح «یک کمربند- یک جاده» یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از 60 کشور جهان و توسعهٔ دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است که توسط چین در سال 2013 ارائه شده ‌است. پشتوانه این طرح قدرت صنعتی اقتصاد چین و توان سرمایه‌گذاری آن است.

سرمایه گذاری ها و کمک های چین به جیبوتی بر اساس نیازهای محلی است. اهداف چین منافع ملموسی را برای جیبوتی و دیگر کشورهای آفریقایی به ارمغان آورده است. چین باید فعالانه به توسعه آفریقا کمک کند، بنابراین نفوذ چین در آفریقا ناگزیر افزایش خواهد یافت اما باید به خاطر داشت که تعاملات چین و آفریقا همانند بازی دو سر برد خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان مقاله تاسیس پایگاه استراتژیک تقویت گسترش جاه طلبی جامعه جهانی کشورهای غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۲۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در این وزارتخانه و پیگیری مسائل مهم در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، عباس علی آبادی-وزیر صنعت، معدم و تجارت- روز جمعه در دومین اجلاس ایران و آفریقا اظهار کرد: این دبیرخانه دائمی گام مهمی است تا مسیر توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی بین ایران و آفریقا هموار شود.

وی افزود: تلاش برای اصلاح تعرفه های گمرکی در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی یکی از مسائل مهمی است که از طریق این دبیرخانه پیگیری خواهد شد.

وزیر صمت با بیان اینکه رفع موانع تجارت و صادرات در اولویت کاری ما قرار دارد، گفت: اطلاعات کاملی از ظرفیت کشورهای آفریقایی از تولید و امکان صادرات انواع سنگ های معدنی، قیمتی و صنایع دستی وجود دارد و بر این باور هستیم که با توسعه معادن و خطوط محصولات فراوری به کمک توانمندی های یکدیگر و واردات بخش عمده نیازهای ایران از قاره آفریقا را از طریق روابط برد برد توسعه دهیم.

وی ادامه داد: برنامه های ما برای توسعه تجارت شامل توسعه زیرساخت های فیزیکی، رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی و افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره ای است.

علی آبادی به توسعه زیرساخت های فیزیکی بین ایران و آفریقا اشاره کرد و گفت: ایران درصدد است تا با توسعه خطوط کشتی رانی به غرب و جنوب آفریقا و سرویس دهی منظم و خطوط هوایی با اولویت یک یا دو کشور در هر منطقه با استفاده از ظرفیت خطوط حمل و نقل مبادلات تجاری را توسعه بخشد.

وی تاکید کرد: رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی از طریق استفاده از ارز محلی و تهاتر کالا یکی از مسائل در توسعه تجارت است، یکی از ابزارهای مهم برقراری روابط مالی و بانکی بین ایران و منطقه تبادل کالاست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در این اجلاس فرصت بسیار خوبی فراهم شده است تا نهادهای مالی مهم و پشتیبان صادرات و سرمایه گذاری با یکدیگر مذاکره و ملاقات داشته باشند تا نتیجه آن در تعمیق روابط بانکی طرفین را مشاهده کنیم.

علی آبادی، بر افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره ای بین توسعه تجارت ایران و آفریقا تاکید کرد و ادامه داد: آمادگی بر تشکیل اتاق های بازرگانی و افزایش تعداد مراکز تجاری از ۱۰ مرکز به حداقل ۱۵ مرکز و افزایش تعداد رایزنان به ۱۲ رایزن در یک افق کوتاه مدت، تسهیل در دسترسی متقابل رایزن ها در قالب هیات های تجاری و حضور در نمایشگاه ها و عرضه محصولات ایران در افریقا به صورت متقابل را داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ابرای امیداوری کرد: کشورهای افریقایی در موارد توسعه تجارت، اقداماتی را انجام دهند.

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، وی با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه های مختلف گفت: جمهوری اسلامی ایران از توانمندی‌های صنعتی قابل توجهی در زمینه‌هایی مانند پتروشیمی مواد شیمیایی ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، صنایع معدنی، صنایع خلاق و دانش بنیان شوینده و مواد بهداشتی دارو و تجهیزات پزشکی مصالح ساختمانی مواد غذایی و همچنین در بخش خدمات فنی و مهندسی به خصوص در زمینه زیرساخت‌های پالایشگاهی نیروگاهی حمل و نقل مسکن گردشگری بهداشت و درمان و آموزش برخوردار است.

علی آبادی افزود: ایران می‌تواند این توانمندی ها را در جهت توسعه هرچه بیشتر کشورهای آفریقایی به کار گیرد.

وی ادامه داد: همه تلاش ما در این چند روزه این بوده که این اجلاس از جنبه تشریفاتی خارج شود و به یک رویداد کاری تبدیل گردد از اینکه امروز شاهد حضور بیش از ۲۰۰ بازرگان برجسته آفریقایی در این نشست هستیم بسیار خوشحالیم و تقاضا می‌کنم در نشست‌هایی که از نزدیک بین بازرگانان برگزار می‌شود همه تلاش کنیم تا این اجلاس را از سطح یک اجلاس صرفاً تشریفاتی به یک اجلاس کاری تبدیل کنیم.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم    
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا
  • انتقاد چین از تاثیرات منفی گسترش «آکوس» بر صلح و ثبات منطقه
  • نگرانی آمریکایی ها: بایدن در دوره دوم ریاست جمهوری می میرد
  • نگرانی آمریکایی‌ها: بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری می‌میرد
  • پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا
  • ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا، جنگ اوکراین را به کدام سو می برد؟
  • 60 میلیارد دلاری آمریکا، جنگ اوکراین را به کدام سو می برد؟
  • نگرانی از یورش گارد ملی آمریکا به دانشجویان معترض
  • نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد