Web Analytics Made Easy - Statcounter

آئین نامه راه اندازی بورس بین الملل که پس از انجام اصلاحات تقدیم کمیسیون اقتصادی دولت شده است بسیاری از مراحل به اجرا رسیدن این طرح تاکنون طی شده است و به نظر می رسد تا پایان سال شاهد تصویب نهایی این آیین نامه در هیات وزیران باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بازار بورس بين الملل يک بازار 24 ساعته است که برخلاف بازارهاي سنتي محدوديت زماني براي انجام معاملات در آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به امکانات موجود سرعت عمل در معاملات بازار بورس بين الملل بسيار زياد است به طوری که تريدر بازار بورس بين الملل در کمتر از چند ثانيه مي تواند تصميمات خود را عملي کند.

 

با توجه به ویژگی های این بازار تیرماه سال جاری مشاور رئیس‌جمهوری خبر راه‌اندازی «بورس بین الملل» در مناطق آزاد در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب و با هدف توسعه اقتصادی کشور را داده و در نشست نشست هیئت موسس بورس بین الملل در مناطق آزاد گفته بود: «تاکید دولت بر این است که فعالیت مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی برای حیات اقتصادی کشور ضروری است. مناطق آزاد می توانند الگوهای جدیدی در فعالیت های اقتصادی کشور خلق کنند و فرصت تعمیم نتایج این الگوها به کل کشور از مناطق آزاد مورد انتظار است. استفاده از ظرفیت بورس بین الملل در مناطق آزاد به منظور تامین مالی ارزی از محل منابع خارجی در دستور کار قرار دارد، این ماموریت بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب و با مشارکت و همکاری سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی، سازمان بورس، وزارت امور اقتصادی و دارایی، فعالان اقتصادی کشور و صاحبنظران این حوزه صورت می‌پذیرد.»

 

 وی با یادآوری این‌که آیین نامه بورس بین الملل در مناطق آزاد کشور در شورایعالی بورس  تصویب شده که پس از تصویب نهایی در شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی اجرا می شود، اضافه کرده بود: «بورس بین الملل در مناطق آزاد سکوی پرتاب اقتصاد به سوی موفقیت های بیشتر است و مناطق آزاد کشور به ابزارهای نوین کسب و کار مانند مراکز پولی و مالی، بازار سرمایه و بورس بین الملل مجهز می شوند. هر روز اتفاقات جدیدی در بازارهای پولی و مالی جهان رخ می‌دهد و مناطق آزاد با وجود محدودیت ها و سیاست های عمومی نباید از این جریان کسب و کار نوین باز بماند.»

 

چندی پیش نیز «مرتضی بانک» به ایرنا گفته بود که آئین نامه این بورس ابتدا با هماهنگی سازمان بورس تدوین و به تصویب شورایعالی بورس رسید؛ پس از آن، اصلاحاتی در بانک مرکزی روی آن اعمال شد و با تصویب بانک مرکزی، تقدیم دولت شد. آئین نامه راه اندازی بورس بین الملل در کمیسیون های فرعی کمیسیون اقتصادی دولت نیز با اصلاحاتی تکمیل و سپس به کمیسیون اقتصادی تقدیم شد. این آئین نامه در آینده ای نزدیک در صحن کمیسیون اقتصادی دولت مطرح می شود و پیش بینی می کنیم مورد تصویب و تائید این کمیسیون قرار گیرد. پس از تائید کمیسیون اقتصادی، آئین نامه تشکیل بورس بین الملل به هیات دولت می رود و معمولا، یک آئین نامه بعد از تصویب در کمیسیون اقتصادی، مشکل خاصی برای تصویب در هیات دولت ندارد.»

 

حالا در ادامه مسیر برای راه اندازی بورس بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار به نقل از «بهادر بیژنی»، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل نوشته است: «با توجه به اینکه بسیاری از مراحل به اجرا رسیدن این طرح تاکنون طی شده است، به نظر می رسد تا پایان سال شاهد تصویب نهایی این آیین نامه در هیات وزیران باشیم. طرح تاسیس و فعالیت بورس در مناطق آزاد تجاری - صنعتی ایران در حال آماده سازی است

 

وی درباره مراحل طی شده برای اجرای این طرح گفته است: «در پانصد و چهاردهمین جلسه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در 26 اردیبهشت امسال طرح تاسیس بورس بین الملل در مناطق آزاد بررسی و مورد تایید این شورا قرار گرفت و سپس برای بررسی بیشتر به شورای عالی بورس ارجاع شد. اینکه این آیین نامه اکنون در هیات دولت است. کمیسیون اقتصادی دولت این روزها در حال بررسی زوایای محتلف تشکیل بورس بین الملل است و کارهای مطالعاتی در این زمینه توسط این کمیسیون انجام می شود.»

 

بیژنی گفته است: «تصویب نهایی این آیین نامه شرایطی را فراهم می کند تا متقاضیان درخواست تاسیس بورس، درخواست های خود را به صورت کتبی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه دهند؛ سازمان نیز بر اساس مهلت تعیین شده در آیین نامه، بررسی های اولیه را انجام می دهد.»

 

درخواست های تاسیس بورس به چند شیوه می تواند به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شود. این درخواست ها می تواند توسط عده ای از سهامداران کشورهای دیگر ارائه شود، یا به شکل تلفیقی از سرمایه گذاران خارجی و ایرانی در کنار یکدیگر باشد. در آیین نامه پیشنهادی آمده است که سرمایه تشکیل بورس باید فقط ارزی باشد.

 

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین الملل درباره مزایای تاسیس بورس بین الملل در مناطق آزاد تجاری - صنعتی گفته است: «تشکیل چنین بورسی می تواند گام مهمی در بین المللی شدن بازار سرمایه ایران باشد؛ همچنین این موضوع می تواند یکسان سازی مقررات و استانداردها و پذیرش همزمان اوراق بهادار و کالا را به همراه داشته باشد. از سوی دیگر تاسیس بورس بین الملل به افزایش سطح استانداردها و رویدادهای اجرایی کمک می کند و باعث می شود بازار سرمایه ایران فعال تر، منصفانه تر و شفاف تر از قبل شود. همچنین می تواند سطوح رقابتی را ارتقا دهد و میان بورس ها رقابت سازنده ایجاد کند.»

 

وی درباره مبادلات بانکی این بورس گفته است: «جزییات این موضوع در آیین نامه پیشنهادی ارائه نشده و اتخاذ تصمیم نهایی به نظر سازمان بورس و شورای عالی بورس موکول شده است. در آیین نامه به این موضوع اشاره شده که وجود یک نهاد متولی برای تاسیس بورس بین الملل الزامی است. با توجه به اینکه معمولا نهادهای متولی بزرگ در دنیا، بانک ها هستند باید منتظر حضور این گروه ها باشیم. این امکان نیز وجود دارد تدابیری اتخاذ شود تا شاهد اتصال نهاد متولی ایران (شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه) به شرکت های سپرده گذاری دیگر کشورها باشیم.»

 

یادآور می شود: بورس تهران، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا در بخش سهام، اوراق بهادار و کالا در کشور در حال فعالیت هستند و با راه اندازی بورس بین الملل با هدف جذب سرمایه گذاران خارجی در جزیره کیش تعداد بازارهای بورس فعال در کشور به پنج می رسد./

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیرجند ششمین نمایشگاه بزرگ کتاب استانی جنوب کرمان چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی روز پرستار اصفهان شیراز نماز جمعه خراسان جنوبي خبرگزاری شبستان سفر رئیس جمهور بورس بین الملل اقتصاد ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۲۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوتاهی سازمان لیگ در اجرای آیین‌نامه در جریان دیدار جنجالی

رأی مسابقه استقلال ملاثانی- فجرسپاسی در حالی از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال صادر شده که سهم سازمان لیگ در این میان نادیده گرفته شده است. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، طبق برنامه‌ریزی سازمان لیگ قرار بود بازی استقلال ملاثانی و فجرسپاسی در چارچوب هفته  بیست و هشتم لیگ دسته اول فوتبال، دوم اردیبهشت ماه  سال جاری برگزار شود. با این وجود عدم امکان ورود دو تیم به ورزشگاه غدیر اهواز  باعث لغو و تعویق مسابقه شد. این در حالی است که فجر یکی از 4 تیم مدعی صعود به لیگ برتر قلمداد می‌شود و این موضوع می‌تواند روی سرنوشت صعود تأثیرگذار باشد.

واکنش باشگاه فجر سپاسی به برگزاری بازی لغو شده

طبق رأی کمیته انضباطی قرار است بازی دوباره برگزار شود هر چند فجرسپاسی اعلام کرده پرونده را به کمیته استیناف می‌برد.

کمیته انضباطی نقش 2 باشگاه میهمان، میزبان و همچنین متولی ورزشگاه یعنی باشگاه استقلال خوزستان را بررسی کرده اما در این میان طبق آیین‌نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر و لیگ دسته یک، سازمان لیگ هم قصوراتی داشته است. برای نمونه طبق ماده 18 آیین‌نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر و دسته اول فوتبال ایران،  تیم‌ میهمان باید یک تمرین رسمی یک ساعته در ورزشگاه محل برگزاری مسابقه داشته باشد. 

با این وجود بررسی‌های تسنیم نشان می‌دهد فجر در روز اول اردیبهشت سال جاری، در ورزشگاه غدیر اهواز جلسه تمرینی نداشته است. هر چند عدم رعایت اجرای  آیین‌نامه در لیگ دسته اول فوتبال کشور، مسبوق به سابقه است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار درباره تعویق لیگ برتر فوتبال
  • پیش‌نویس آیین‌نامه جامع تغذیه و رستوران‌های دانشجویی بررسی می‌شود
  • پیش‌نویس آیین‌نامه جامع تغذیه و رستوران‌های دانشجویی بررسی می شود
  • علوی: در صورت عدم انجام الزامات، لیگ آینده به تعویق می‌افتد!
  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد
  • اعتراضات دانشجویی آمریکا و ماجرای ۲ نامه
  • مجمع وارس ۱۴۰۳ | چه میزان سود تصویب شد؟
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • نخستین آیین‌نامه اجرایی سند تحول آموزش و پرورش تصویب شد
  • کوتاهی سازمان لیگ در اجرای آیین‌نامه در جریان دیدار جنجالی