Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@14:00:29 GMT

گذری بر زندگی اتباع خارجی در استان مرکزی

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۶۲۶۲۸

گذری بر زندگی اتباع خارجی در استان مرکزی

اراک - ایرنا - برخی از استان های کشور و از جمله استان مرکزی میزبان اتباع خارجی و به ویژه مهاجران افغانی هستند که نظارت جدی بر نحوه ساماندهی آنان می تواند از بروز بسیاری از پیامدهای مختلف جلوگیری کند.

به گزارش ایرنا، حضور اتباع خارجی در هر کشوری دارای پیامدهای مختلف، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی است که مسئولان کشور مقصد نیز برنامه ها و تمهیدات مدونی در دستور کار قرار می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ورود و اقامت اتباع بیگانه غیرمجاز یا به صورت آواره یا پناهنده از جمله مشکلات جدی است که دولت را با گرفتاری های مختلفی از جمله تضعیف قانون ورود و اقامت اتباع بیگانه، قابل اجرا نبودن قوانین مرتبط با تابعیت، ازدواج و اشتغال غیرقانونی، کودکان بی هویت روبرو می سازد.
اشتغال اتباع بیگانه در ایران تنها یکی از موضوعاتی است که طی چهار دهه گذشته به گره کوری در بازار کار ایران تبدیل شده و دولت‌ها همواره با آن دست و پنجه نرم می کنند.
بر اساس ماده 120 قانون کار ایران اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول به کار شوند، مگر آنکه دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و مطابق قوانین و آیین ‌نامه‌های مربوطه پروانه کار دریافت کرده باشند.
عمده اتباع خارجی در کشور و استان مرکزی را افاغنه تشکیل می دهند که آنها به دنبال ناامنی و جنگ‌های طولانی و نبود اشتغال در افغانستان به ایران مهاجرت کردند.
طبق آمار سال 96 که وزارت امور مهاجران و عودت کنندگان افغانستان منتشر کرده، 839 هزار 912 نفر از مهاجران افغانستانی در ایران دارای کارت پناهندگی آمایش، ۳۰ هزار نفر دارای سند طولانی مدت، ۴۵۰ هزار نفر دارای گذرنامه کوتاه مدت و 734 هزار 622 نفر نیز بدون مدرک هویتی در ایران زندگی می‌ کنند.
براساس سرشماری 1395 مرکز آمار ایران، هشتصد و 45‌ هزار و 267 نفر از جمعیت اتباع افغانستانی در ایران را مردان و 738 هزار و 712 تن دیگر را زنان تشکیل می‌دهد.
براساس این گزارش 53‌ درصد از جمعیت اتباع افغانستانی در ایران را مردان و 47‌ درصد دیگر را زنان تشکیل می‌دهد.
با توجه به حضور 40‌ ساله این مهاجران در ایران بسیاری از مهاجران احتمال می ‌رود که متولد شده ایران باشند.
استان مرکزی نیز به دلیل برخورداری از شرایط ویژه صنعتی و کشاورزی در دهه 60 پذیرای تعداد قابل توجهی از مهاجران افاغنه بود که هم اکنون در سه شهرستان اراک، ساوه و دلیجان سکونت دارند و سکونت مهاجران افغانی در دیگر شهرهای استان ممنوع است.

*** شرایط ویژه اشتغال مهمترین دلیل اسکان اتباع افغانی در استان مرکزی است
مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی استانداری مرکزی گفت: بیش از 60 درصد اتباع افغانی استان مرکزی به دلیل شرایط ویژه اشتغال در شهرستان ساوه زندگی می کنند.
« محمود حسنی» افزود: مهاجران افاغنه استان مرکزی بر اساس قانون در گروه های کوره پز خانه ها از قبیل گچ پزی، آهک پزی، کیسه زن،، پوره چین، فخار، قالب زن، کوره پز و خشت زن کوره و گروه ساختمانی از قبیل بسته بندی مصالح ساختمانی، چاه کن، حفار، آسفالت کار، بتن ریز، تعمیرکار کوره آجرپزی، بتون ساز، بلوک ساز، تیرچه ساز، پرس موزائیک، صیقل کار، برشکار کاشی، کارگر پل سازی، تعمیرکار و نگهدار تونل، کارگر استخراج و حفاری معدن اشتغال دارند.
وی ادامه داد: گروه کارهای کشاورزی از قبیل کارگر بیل زن، زراعت کار، سمپاش، علوفه جمع کن، دامپرور، مرغدار، چوپانی، سلاخ دام و طیور، جمع آوری فاضلاب و ضایعات کشتارگاه، چرم ساز، ماشین کار شست وشوی پوست و کارگر مواد شیمیایی و گروه چهارم از قبیل کارگر پسماند، بازیافت مواد شیمیایی، کارگر تخلیه و بارگیری، کارگر کوره ریخته گری، کمپوست سازی، تولید کودشیمیایی، تولید غذای دام و تخلیه و نظافت مخازن استخرهای فاضلاب از دیگر مشاغلی هستند که مهاجران به آن اشتغال دارند.
حسنی ادامه داد: رویکرد وزارت کشور جمع آوری اطلاعات دقیق پناهدگان و اتباع خارجی است چرا که در این صورت ضمن جذب حمایت های سازمان ملل، می توان برنامه های مدونی نیز برای مسائل آموزشی و فرهنگی اتباع خارجی تدوین کرد.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مرکزی افزود: اولین سرشماری استان مرکزی از اتباع خارجی در سال 1379 انجام شد و بعد از آن تا کنون 13 آمایش از اتباع افغان و 12 مرحله آمایش اتباع عراقی در این استان همزمان با نقاط مختلف کشور انجام شده است.
وی ادامه داد: پس از آمایش از اتباع افغانی و عراقی به اتباع عراقی کارت هویت و به اتباع افغانی نیز کارت آمایش ارائه می شود که که تا کنون 12 کارت هویت به اتباع عراقی و 13 کارت آمایش به اتباع افغانی در استان مرکزی ارائه شده است.
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری مرکزی بیان کرد: بر اساس آمایش 12 که در سال 1396 برگزار شده است 20هزار و 815 نفر اتباع افغانستانی در قالب چهار هزار و 751 خانوار در استان مرکزی زندگی می کنند.
حسنی ادامه داد: بر اساس آمایش امسال، تعداد اتباع افغان در استان مرکزی به 20 هزار و 565 نفر در قالب چهار هزار و 724خانوار رسیده است.
وی بیان کرد: اگر چه براساس سرشماری آمایش امسال، 250 اتباع افغان نسبت به سرشماری سال گذشته از استان مرکزی کم شده است اما این به معنای مهاجرات اتباع افغان به افغانستان نیست و این افراد به درخواست خود به استان های قزوین و کرمان مهاجرت کرده اند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مرکزی افزود: بر اساس سرشماری هویت 11 سال گذشته، 166 اتباع عراقی در قالب 75خانوار در استان مرکزی زندگی می کردند که این آمار امسال به 160 نفر در قالب 74 خانوار رسیده و یک خانوار با دریافت خروجی به کشور خود بازگشتند.
حسنی ادامه داد: اتباع عراقی و افغانی استان مرکزی تنها در سه شهرستان اراک، ساوه و دلیجان می توانند زندگی کنند و حضور این افراد به هر دلیل در دیگر شهرستان ها جرم محسوب می شود.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مرکزی افزود: توجه به مسائل فرهنگی اتباع خارجی از مهمترین برنامه های استانداری مرکزی است و بر این اساس مسابقات استانی قرآن کریم برای اتباع افغانستانی برگزار و نفرات برتر نیز به مسابقات کشوری یزد اعزام شدند.
حسنی افزود: همچنین ششمین جشنواره افغانستان شناسی نیز در استان مرکزی در جریان است که تا پایان سال جمع بندی و نتایج اعلام می شود.
وی اظهار داشت: پیش از این اتباع مجاز امکان مراجعت به کشور خود را نداشتند اما امسال طرح خروج و مراجعت اتباع خارجی عملیاتی شده و اتباعی که کارت هویت دارند می توانند با دریافت گذرنامه هر سال یک بار و به مدت یک ماه به کشور خود سفر کنند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری مرکزی اضافه کرد: پنج هزار و 150 نفر از اقشار آسیب پذیر و ناتوان افغانستانی در مهمانشهر ساوه به سر می برند و از کمک های مستقیم سازمان ملل برخوردار هستند.
وی اظهار داشت: پایبندی اتباع خارجی استان مرکزی به خصوص افاغنه به مسائل اعتقادی و فرهنگی مثال زدنی است به طوری که میانگین طلاق در بین این قشر 6 دهم درصد ارزیابی می شود.

*** 1714 نفر از اتباع خارجی استان مرکزی بیمه سلامت دارند
مدیر کل بیمه سلامت استان مرکزی گفت: یک هزار و 714 نفر از اتباع بیگانه این استان زیر چتر خدمات حمایتی بیمه سلامت قرار دارند
« محمدرضا جیریایی » افزود: اتباع افغانستانی و عراقی بیشترین افراد تحت پوشش بیمه سلامت استان مرکزی را تشکیل داده اند.
وی ادامه داد: بیشتر این بیمه شدگان در شهرستان های اراک، ساوه و دلیجان ساکن هستند.

*** 4 هزار و 880 نفر تبعه خارجی افغان و عراقی در شهرستان اراک زندگی می کنند
فرماندار شهرستان اراک گفت: مجموع اتباع خارجی در این شهرستان چهار هزار 880 نفر در قالب 888 خانوار هستند که از این تعداد چهار هزار 750 نفر در قالب 863 خانوار اتباع افغانی و 130 نفر در قالب 25 خانوار نیز اتباع عراقی هستند.
«حسین بختیاری» افزود: علاوه بر این حدود سه هزار و 500 مهاجر افغانی نیز به صورت غیر مجاز در نقاط مختلف شهری و روستایی شهرستان اراک سکونت دارند و تعدادی نیز در اردوگاه ابراهیم آباد اراک زندگی می کنند که آمار مشخصی از آنها در دست نیست.
وی ادامه داد: شهرستان اراک در شناسایی، جمع آوری و ترد اتباع غیرمجاز افغانستانی معین استان های سنندج، همدان، کردستان و کرمانشاه است و اتباع غیر مجاز این استان ها پس از شناسایی به اردوگاه ابراهیم آباد اراک منتقل و به صورت دوره ای به مرز افغانستان منتقل می شوند.
فرماندار شهرستان اراک بیان کرد: بیش از یک هزار و 430 دانش آموز اتباع افغانی در مدارس پایه های مختلف تحصیلی در شهرستان اراک تحصیل می کنند و هیچ محدودیتی در این زمینه برای این قشر وجود ندارد.
وی بیان کرد: توانمندی اتباع افغانی یکی از سیاست های مهم کشوری و استانی است و به همین دلیل اتباع افاغنه برای گذراندن امور زندگی خود می توانند در چهار بخش قانونی ابلاغی وزارت کشور اشتغال داشته باشند.
بختیاری بیان کرد: رسیدگی به مسائل فرهنگی و سلامتی اتباع افاغنه نیز مورد توجه مسئولان استان مرکزی و شهرستان اراک است و بر همین اساس همه ساله مسابقات قرآن و اذان، افغانستان شناسی و مسابقات رشته های مختلف ورزشی برای این افراد در نظر گرفته می شود.
وی اظهار داشت: حمایت از اتباع افغانی در اعزام به کربلای معلی در پیاده روی اربعین، حمایت در استقرار موکب اتباع افغانستانی در روستای شهسواران اراک، برپایی جشنواره غذا در روستای حاجی آباد اراک، برگزاری مسابقات فوتسال جام رمضان، برگزاری مسابقات ورزش های رزمی، مسابقات کتابخوانی و نمایشگاه های عفاف و حجاب از مهمترین اقدامات فرهنگی فرمانداری شهرستان اراک برای اتباع خارجی در سال جاری است.

*** اسکان 60 درصد از اتباع افاغنه استان مرکزی در ساوه
فرماندار شهرستان ساوه نیز گفت: هم اکنون 12 هزار مهاجر افغان با کارت و سه هزار نفر دیگر نیز با پاسپورت در نقاط مختلف این شهرستان سکونت دارند.
«محمد بهاروند» افزود: علاوه این 15 هزار مهاجر افغان مجاز حدود 15 هزار نفر نیز به صورت غیر مجاز در ساوه سکونت دارند و بر اساس آمارهای موجود 60 درصد از مجموع مهاجران افغان استان مرکزی در ساوه سکونت دارند.
وی ادامه داد: اشتغال مهاجران افغان در ساوه دنبال می شود و مهاجرانی که کارت اقامت و کارت کار از دفتر کفالت استان دارند می توانند در مجموع چهار گروه اشتغال مهاجران به کارگیری شوند.
فرماندار شهرستان ساوه اظهار داشت: 200 کارت کار جدید در سال جدید برای مهاجران افاغنه شهرستان ساوه صادر شد و در مجموع مشاغل چهارگانه مشغول به کار شدند.
بهاروند گفت: گشت ها و کنترل های محسوس و نامحسوس کار هر هفته سه روز در نقاط مختلف شهرستان ساوه انجام می شود و کارگران افغان غیرمجاز شناسایی و ساماندهی می شوند.
وی به کارگیری کارگران غیرمجاز افغان را غیرقانونی عنوان کرد و گفت: چنانچه کارفرمایی اقدام به جذب کارگر افغان غیرمجاز در هر رده شغلی کند هر روز معادل پنج روز حقوق اداره کار جریمه می شوند.
فرماندار ساوه ادامه داد: حدود پنج هزار نفر از مهاجران افغان در مهمانشهر ناصری سکونت دارند و امکانات تفریحی، درمانی، فرهنگی و آموزشی نیز در این اردوگاه فراهم شده است.
بهاروند بیان کرد: فرزندان مهاجران غیرمجاز افغانی نیز در مدارس عادی این شهرستان پذیرفته می شوند.
وی افزود: از سال 1385 تا کنون ازدواج اتباع بیگانه با ایرانیان غیرقانونی شد چرا که فرزندان این ازدواج ها بی هویت می شدند و نمی توانستند شناسنامه دریافت کنند.

*** شمار مهاجران افغانی ساکن در شهرستان دلیجان بیش از 10 هزار نفر است
فرماندار شهرستان دلیجان نیز گفت: حدود سه هزار و 600 مهاجر افاغنه به صورت مجاز و حدود هفت هزار نفر نیز به صورت غیر مجاز در این شهرستان سکونت دارند.
«سیامک سلیمانی» افزود: 26 نفر از مهاجران افاغنه در سال های گذشته به عنوان مدافعان حرم در کشورهای سوریه و عراق به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و به همین دلیل از احترام ویژه ای نزد اقشار مختلف مردم این شهر برخوردار هستند.
وی ادامه داد: مهاجران افاغنه در کنار دیگر مردم شهرستان بدون هیچ محدودیتی زندگی می کنند و تا کنون هیچ گونه مشکل فرهنگی، سیاسی و امنیتی در این شهرستان ایجاد نشده است.
فرماندار دلیجان اظهار داشت: اگرچه تا کنون هیچ مشکل امنیتی در نتیجه سکونت افاغنه در دلیجان ایجاد نشده اما مراکز درمانی و آموزشی این شهرستان از ظرفیت قابل توجهی برخوردار نیستند که این مهم مشکلات و محدودیت هایی را در شهرستان ایجاد کرده است.
سلیمانی بیان کرد: هم اکنون یک هزار دانش آموز افاغنه در مدارس دلیجان تحصیل می کنند که این مهم حجم وسیعی از فضای آموزشی شهرستان را به خود اختصاص می دهد که ممکن است در آینده نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته باشد.
وی افزود: کمیساریایی عالی و وزارت کشور باید نسبت به جذب سرانه حضور افغانه در این شهرستان اهتمام ورزد تا زمینه ساخت مراکز آموزشی جدید در دلیجان فراهم شود.
فرماندار دلیجان ادامه داد: مهاجران مجاز این شهرستان در چهارگروه کوره پزخانه ها، کشاورزی، ساختمانی و بخش سوزاندن و بازیافت پسماند اشتغال دارند و مهاجران غیرمجاز نیز در صورت مشاهده دستگیر می شوند.
یکی از اتباع افغانی شهرستان اراک که در روستای خیرآباد از بخش معصومیه این شهر زندگی می کند؛ گفت: شرایط زندگی در این شهرستان و در مجموع استان مرکزی مطلوب و آرامش بخش است و در مسائل مختلف آموزشی، پزشکی و فرهنگی محدودیتی نداریم.
«عزیز حسن علی» افزود: مردم شهرستان اراک با ما مهربان هستند و سه فرزند من در کنار 400 دانش آموز ایرانی در مدرسه تحصیل می کنند.
وی که از اتباع مجاز محسوب می شود و در یک دامپروری سنتی مشغول به کار است، بیان کرد: برخورد کارفرما انسان دوستانه است و حقوق نیز بدون تاخیر پرداخت می شود.
یکی دیگر از اتباع مجاز افغانی ساکن در شهر اراک که در کوره آجرپزی فعالیت دارد، گفت: من به اتفاق 2 افغانی و هشت ایرانی در این کوره آجرپزی فعالیت می کنیم اما همگی با هم رفاقت داریم.
«حسین عبدالصالح» افزود: رفاقت و دوستی ما با همکاران ایرانیمان به شکلی است که هنگامی که یکی از ما یا آنها به مرخصی چند روزه می رود احساس دلتنگی می کنیم.
وی بیان کرد: تنها مشکل اتباع افغانی محدودیت در انتقال سند است که این هم چون از قوانین کشور ایران است، به آن احترام می گذاریم .
هم اکنون 20 هزار و 565 اتباع افغانی در قالب چهار هزار و 724 خانوار و 160 اتباع عراقی در قالب 74 خانوار در سه شهرستان اراک، ساوه و دلیجان استان مرکزی فعالیت می کنند.
3017/3075

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اتباع و مهاجرين خارجي ايران استان مركزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۲۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرارداد رهن و اجاره برای افغانستانی‌ها در این استان سفت و سخت می‌شود

به گزارش خبرآنلاین،‌سیروس دهقان شیری گفت: عقد قرار داد رهن و اجاره با اتباع خارجی مجاز نیز منوط به استعلام از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز بوده و درصورت تاییدیه در این بخش امکان پذیر است .
ایرنا نوشت: وی بیان کرد: تمام مشاوران املاک موظف به کسب مجوز قانونی برای اجاره املاک به اتباع خارجی غیر مجاز هستند و بر این اساس با سکان دهندگان بدون مجوز برخورد قانونی به عمل می آید.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز افزود: درصورت بی توجهی به این امر و انعقاد قرارداد بدون تاییدیه اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان، بنگاه های مشاوران املاک مشمول اعمال مقررات ماده۹ آیین نامه اجرایی ماده ۸۱ قانون نظام صنفی خواهند شد.
وی تاکید کرد: براین اساس این بنگاه های مشاوران املاک که بدون رعایت ضوابط ابلاغی به خصوص معرفی نامه اجاره ،رهن واحد مسکونی یا تجاری به اتباع خارجی اقدام به تنظیم قرارداد کرده اند، پلمب خواهند شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900703

دیگر خبرها

  • ممنوعیت به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در زنجان
  • اجاره خانه به این افراد ممنوع شد
  • تحصیل ۷۰ هزار اتباع خارجی در خراسان رضوی
  • قرارداد رهن و اجاره برای افغانستانی‌ها در این استان سفت و سخت می‌شود
  • بررسی مشکلات اتباع شهرستان برخوار 
  • گذری کوتاه بر تاریخ و زندگی اسطوره استعمارستیزی جزیره هرمز ایران
  • کارگران رکن تولید هستند
  • سرمایه‌های خُرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی ساماندهی می‌شود
  • توزیع دفترچه های سپرده گذارای اتباع در یزد
  • توزیع دفترچه های اقامت طرح سپرده گذاری به اتباع