Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- امیررضا نقش سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در گفت‌ وگو با «فرهیختگان» می گوید: در پایش نیاز شدید ما به شبکه‌سازی میان واحدهای دانشگاهی کاملا روشن است؛ هرچه این شبکه بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور تقویت شود، پیرو آن شبکه اعضای هیات‌علمی و صنعت هم موفق خواهد بود. درحقیقت پایش دارای سه ضلع دانشگاه، صنعت و دانشجو است و سیستم یکپارچه‌ای که باید به هم متصل شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد در آخرین رتبه‌بندی اعلام‌شده از سوی مرکز سایماگو به‌عنوان اولین واحد دانشگاهی برتر استان و پنجمین واحد دانشگاهی برتر کشور در بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شده است. این واحد در عرصه‌ای به مساحت هزار و 277 هکتار در شمال شهر نجف‌آباد و در فاصله 20 کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است.

بر اساس اعلام پایگاه بین‌المللی اسکوپوس، این واحد دانشگاهی حائز رتبه چهارم و براساس اعلام پایگاه وبومتریکس هم حائز رتبه سوم بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور شده است. مجموع کل فضاها و بناهای ساخته‌شده در این دانشگاه حدود 2209720 مترمربع است که 147734 مترمربع آن فضای آموزشی- پژوهشی، 11960 مترمربع فضای اداری و 3937 مترمربع بیمارستان و درمانی، 3229 مترمربع مسجد، 69353 مترمربع خدمات عمومی و تاسیسات زیربنایی را شامل می‌شود. در حوزه زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی، دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد دارای 51323 مترمربع فضای ورزشی، 35524 مترمربع فضای خوابگاهی برای دانشجویان و 1873000 مترمربع محوطه‌سازی و فضای سبز است.

در حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه دارای 220 واحد آزمایشگاهی و کارگاهی در قالب 138 آزمایشگاه و 80 کارگاه به‌منظور ارائه آموزش و ایجاد فرصت‌های پژوهشی برای دانشجویان و استادان است. کتابخانه مرکزی واحد نجف‌آباد اکنون تعداد 939 عنوان مجله علمی، 231629 عنوان کتاب، 993 عنوان پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی برای استفاده دانشجویان فراهم کرده است. در مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه تاکنون تعداد 314 عنوان کتاب چاپ و منتشر شده است.

همچنین چهار عنوان مجله علمی پژوهشی و دو عنوان مجله علمی عمومی درحال انتشار است. اینها همه امکانات و موفقیت‌هایی است که از این به بعد با تمام توان در راستای طرح پایش خیلی بیشتر از گذشته مورد استفاده قرار خواهند گرفت، تا این دانشگاه هم در مسیر دانشگاه‌های نسل چهارم، به حل مسائل کشور بپردازد. در این راستا امیررضا نقش، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در گفت‌ وگو با «فرهیختگان» ما را بیشتر با این واحد دانشگاهی و نحوه حضور این دانشگاه در طرح پایش آشنا می‌کند؛ همراه ما باشید.

**چرا طرح پایش اهمیت دارد و در حقیقت چه کمبودی در عرصه علمی کشور احساس شده بود که عملیاتی‌شدن این طرح در دستور کار قرار گرفت؟
جوانان ایران دردهه‌های اخیر در سطح دنیا مقام‌های علمی مختلفی کسب کرده‌اند و در این سال‌ها جهش علمی خیلی خوبی در حوزه‌های علم و دانش داشته‌ایم. اما حلقه مفقوده ما و گپی که در این میان ایجاد شده، این بود که بتوانیم علم را به فناوری (آن هم فناوری ارزش‌آفرین) متصل کنیم، تا از این طریق بتوانیم با تبدیل علم به فناوری نیاز‌های جامعه را برطرف کنیم. به جرات می‌توانم بگویم در این سال‌ها در این مورد خاص، آنچنان که باید کاری را انجام نداده‌ایم و این باعش شده استفاده‌های لازم را از آن جهش‌های علمی نبریم؛ درحقیقت به سمت پژوهش‌های کاربردی حرکت نکنیم.

درحال حاضر دیگر، فصل پژوهش برای پژوهش گذشته است و باید رشد علمی و پژوهش‌های خود را به سمت کاربردی کردن و مساله‌محور کردن و به سمت رفع نیازهای جامعه حرکت بدهیم تا بتوانیم از دستاوردهای علمی خود در بطن جامعه و در جهت حل مشکلات آن استفاده کنیم. قاعدتا طرح پایش، هدف اصلی‌اش این است که پژوهش‌های فراوانی را که در سطح دانشگا‌ه‌های آزاد اسلامی کشور درحال انجام است، یکپارچه و شبکه‌ای کرده و به هم متصل کند و این پژوهش‌ها را به سمت حل و رفع چالش‌های اساسی کشور سوق دهد. در واقع انتظاری که مقام معظم رهبری از دانشگاه‌ها داشتند، بر این بود که پژوهش‌ها باید به سمت رفع نیازها و مسائل جامعه سوق داده شود. امیدواریم با اجرای بلندمدت پایش، این مهم به بهترین وجه ممکن عملیاتی شود.

**چه توانایی‌هایی در دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد وجود دارد تا در طرح پایش، حضور موثری داشته باشید؟
پیشنهادهای زیادی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، با توجه به زیرساخت‌های خوبی که در این واحد دانشگاهی وجود دارد، مطرح و بررسی شده است. 11 مرکز تحقیقاتی مصوبی که در این واحد هست و سابقه بسیار خوبی که در طرح‌های برون‌دانشگاهی داشته‌ایم، باعث شد پیشنهاد ما بر این مبنا باشد که بتوانیم به صورت منطقه‌ای در راستای حل مشکلات صنایع خاص حرکت کنیم.

ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی هم کلیات این پیشنهاد را پذیرفتند و قرار بر این شد با توجه به چالش صنعت فولاد کشور مخصوصا ذوب‌آهن اصفهان و مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، بتوانیم کل این صنعت را درنظر بگیریم و چالش‌های مختلفی را که در این صنعت هست با توجه به تنوع رشته‌ای و تنوع امکاناتی که در این واحد دانشگاهی به‌خصوص در رشته‌های فنی و مهندسی داریم، به صورت محلی، درراستای طرح پایش انجام دهیم.

هرچند به صورت ملی هم پیشنهاد‌هایی را داده‌ایم که درحال بررسی است. مثلا بحث مواد پیشرفته را داریم؛ چون پژوهشکده مواد پیشرفته را در دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد تاسیس کرده‌ایم که مصوب وزارت علوم هم هست. همچنین می‌توانیم روی بحث مواد پیشرفته کار کنیم و فناوری‌های نوین ساخت و تولید را هم پیشنهاد دادیم. اما اگر موافقت سازمان مرکزی دانشگاه وجود داشته باشد، بیشتر علاقه داریم به این سمت برویم که مشکلات صنایع خاص را به صورت کلی بررسی کنیم.

**آیا در تعیین نظام موضوعات پایان‌نامه‌ها هم کاری انجام شده است؟
ما یک قرارداد «باز» با مجتمع فولاد مبارکه اصفهان داریم که در قالب آن موضوعاتی را به ما ارجاع دادند. این قرارداد باز به مبلغ 500 میلیون تومان است و تا الان چهار کلان‌موضوع خود را به ما ارائه داده‌اند و ما بیش از 60 درصد قرارداد را هم پیش برده‌ایم. همچنین رایزنی‌هایی با ذوب‌آهن اصفهان داشتیم که آنها هم موضوعات مدنظر خود را به ما ارائه دهند تا در رشته‌های مختلف به وسیله ما دسته‌بندی شود.

**پیش از عملی شدن طرح پایش، چه اقداماتی در بحث کاربردی شدن پایان‌نامه‌ها و مهارت‌محوری دانشجویان انجام داده‌اید؟
در دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد به‌خصوص در سال‌های اخیر حرکت‌های بسیار خوبی در زمینه کارآفرینی و مهارت‌آموزی به دانشجویان انجام شده است. درحال حاضر دو مرکز رشد داریم که یکی از آنها با عنوان مرکز رشد تجهیزات پزشکی مصوب وزارت بهداشت و یکی دیگر هم وابسته به وزارت علوم است. واحدهای فناور‌ مختلفی در این مراکز کار می‌کنند؛ حدود 20 واحد فناور در این دو مرکز رشد فعالیت دارند و نیروهایشان تماما دانشجویان خود ما هستند که از توان علمی بالایی هم برخوردارند.

این مراکز 10 محصول فناور را آماده تجاری‌سازی کرده‌اند. در بحث فن‌بازار اخیر تجهیزات پزشکی در سازمان مرکزی سه محصول این واحد دانشگاهی به‌عنوان محصول برتر این فن‌بازار مورد حمایت و آماده تجاری‌سازی قرار گرفته است. از طرف دیگر ما سرمایه‌گذاری بزرگی در جذب طرح‌های برون‌دانشگاهی انجام داده‌ایم. جالب است بدانید این واحد دانشگاهی تا امروز 10 طرح پژوهشی برون‌دانشگاهی را پیگیری کرده که چهار طرح آن مربوط به سال 97 است.

بنابراین ما در سال 97، 20درصد کل طرح‌ها را با رقم بالایی جذب کردیم. بسیاری از این طرح‌های برون‌دانشگاهی، پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری دانشجویان خود ما بوده است که همگی در راستای نیاز صنعت انجام شده است. تا امروز حدود 14میلیارد ریال این طرح‌ها برای ما آورده مالی داشته است. همچنین قراردادهایی را هم با بخش صنعت داریم. تعهد ما به سازمان مرکزی درخصوص طرح‌های برون‌دانشگاهی طی بودجه مصوب امسال یک میلیارد و 700 میلیون ریال بوده و امیدواریم تا پایان امسال از اهداف تعیین‌شده هم پیشی بگیریم. ان‌شاءالله امسال تا سقف 20 میلیارد ریال هم پیش می‌رویم و با صنایع مختلفی که در استان اصفهان است و حتی استان‌های دیگر، قراردادهای خود را خواهیم داشت که در حقیقت، اینها حاصل کاربردی کردن پایان‌نامه‌های دانشجویان بوده است.

**آیا در ثبت اختراعات هم اقدام قابل‌توجهی انجام شده است؟
واحد نجف‌آباد در بحث ثبت اختراعات پیشتاز بوده است، مخصوصا تا الان توانسته‌ایم سه اختراع بین‌المللی را به نام این واحد به ثبت برسانیم و نسبت به خیلی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه پیشتاز هستیم. ما توانستیم مقام برتر را هم در جشنواره فرهیختگان و در جشنواره‌های اختراعات داخلی و بین‌المللی نصیب خود کنیم. موفق به کسب مقام اول از نظر تعداد برگزیدگان جشنواره ششم فرهیختگان شده‌ایم؛ چون در این جشنواره هشت مقام برتر داشتیم. بنابراین هم در اختراعات دانشجویی و هم در سطح بین‌المللی مقام‌های برتر را از آن خود کردیم.

**به محصولاتی که باعث شد در جشنواره‌ها حائز مقام شوید، ‌اشاره کنید.
محصول مرکز تحقیقات ریز شبکه‌های هوشمند که شامل مانکن آموزشی ریه و قلب است. مانکنی که برای آموزش دانشجویان پزشکی و پرستاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین جلیقه خنک و گرم‌کننده که برای مصارف نظامی می‌تواند مورد استفاده باشد؛ این دستاورد، محصول برتر سطح اول فن‌بازار شده است. یک محصول دیگر هم مربوط به سیستم آموزشی هوشمند است که در سطح دوم برتر شده است.

**چه ضمانت اجرایی‌ای را برای تداوم طرح پایش پیشنهاد می‌کنید؟
در پایش نیاز شدید ما به شبکه‌سازی میان واحدهای دانشگاهی کاملا روشن است؛ هرچه این شبکه بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور تقویت شود، پیرو آن شبکه اعضای هیات‌علمی و صنعت هم موفق خواهد بود. درحقیقت پایش دارای سه ضلع دانشگاه، صنعت و دانشجو است و سیستم یکپارچه‌ای که باید به هم متصل شوند.

پس هرچه این شبکه‌سازی را تسهیل کنیم، می‌توانیم بیشتر موفق‌ باشیم و این مهم می‌تواند به پایداری طرح کمک کند. باید بین صنعت و جامعه و نهاد‌های تصمیم‌گیر در جامعه به نحوی ارتباط ایجاد کنیم که اعتماد‌سازی لازم شکل بگیرد؛ چون بین دانشگاه و صنعت اعتماد متقابل وجود ندارد و ما باید این حلقه را محکم‌تر کنیم تا طرح پایش پایدار‌ی بیشتر داشته باشد.

منبع: روزنامه فرهیختگان؛ 1397.10.24
گروه اطلاع رسانی**9370**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد فرهيختگان طرح پايش دانشگاه و صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۲۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت یک واحد آلاینده لعاب سازی در اردکان متوقف شد

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست یزد، طی پایش‌های شبانه از واحدهای صنعتی شهرستان اردکان که با حضور اعضای تیم پایش آن شهرستان صورت گرفت فعالیت یک واحد آلاینده لعاب سازی در شهرک صنعتی متوقف و مدیر متخلف به مراجع قضائی معرفی شد.

همچنین با صدور اخطاریه نهایی برای یک واحد صنعتی سرامیکی به سبب نداشتن سیستم‌های کنترل آلودگی و عدم مدیریت پسماند، توصیه‌های لازم به مدیر واحد جهت رفع نواقص و رعایت قانون هوای پاک طی مهلت قانونی ابلاغ شد.

حسب ضوابط حاکم، در صورت عدم اجرای اینگونه واحدها به تعهدات خود پس از اتمام مهلت تعیین شده، ضمن توقف فعالیت، پرونده قضائی تشکیل خواهد شد.

گفتنی است؛ در این پایش با توجه به بوی نامطبوع حاصل از تخلیه غیر بهداشتی پساب صنعتی واحدهای فرآوری کنجدی در شهرک صنعتی گزارش تخلف با مشارکت دو دستگاه متولی بهداشت عمومی شامل اداره حفاظت محیط‌زیست و شبکه بهداشت و درمان تهیه و مقرر شد پرونده قضائی تشکیل و افراد خاطی و واحدهای مورد نظر به مراجع قضائی معرفی شوند.

کد خبر 6090821

دیگر خبرها

  • 3 پیشنهاد برای بهینه‌سازی عملیات توزیع در حوزه لجستیک و تجارت الکترونیک
  • دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند/ هر استاد و دانشجو یک رسانه باشد 
  • مهارت آموزی به یک هزار دانشجو در واحد‌های صنعتی دزفول
  • ۵ اصفهانی در بین پراستنادترین استادان دانشگاه آزاد اسلامی
  • بیانیه جامعه دانشگاهی آزاد کرمانشاه در اعلام همبستگی با دانشجویان آمریکا
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • رویداد صدرا با حضور ۶۰ شرکت در دانشگاه آزاد بوئین‌زهرا آغاز شد
  • ضرورت جبران کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد
  • فعالیت یک واحد آلاینده لعاب سازی در اردکان متوقف شد
  • بابل قهرمان مسابقات بدمینتون منطقه ۳ دانشگاه آزاد شد