Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@05:57:43 GMT

کابوس ترامپ

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۶۳۳۶۴

کابوس ترامپ

تهران- ایرنا- ترامپ که این روزها به دلیل تعطیلی دولت بر سر اختلافاتش با دموکرات‌های کنگره در خصوص بودجه ساخت دیوار مرزی با چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند ظاهرا با مطرح شدن دوباره تحقیقات جدید از احتمال همکاری‌اش با مسکو تحت فشار جدیدی قرار گرفته که آینده کمپین‌های انتخاباتی در سال 2020 را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افشای تحقیقات جدید درباره احتمال همکاری مخفیانه دونالد ترامپ با روسیه، به کابوسی برای رییس‌جمهوری آمریکا تبدیل شده و او را با چالشی جدید مواجه کرده است. ترامپ تاکنون هر گونه همکاری مخفیانه به نفع روس‌ها را قویا تکذیب کرده است. او شنبه شب گذشته نیز بار دیگر از فرصت استفاده کرد و در گفت‌و‌گو با فاکس‌نیوز، گزارش جدید روزنامه نیویورک‌تایمز را درباره آغاز تحقیقات پلیس فدرال آمریکا درباره نقش او به عنوان یک عامل روسیه و به ضرر منافع ملی توهین‌آمیز خواند.

نیویورک‌تایمز نوشت: بعد از اینکه ترامپ، جیمز کومی، رییس سابق اف‌بی‌آی را در می 2017 اخراج کرد تحقیقات درباره احتمال همکاری مخفیانه او با مسکو آغاز شده است. ترامپ در گفت‌و‌گوی زنده با فاکس‌نیوز به دفاع از خود پرداخت و اظهار کرد: اگر این گزارش را بخوانید متوجه می‌شوید که آنها مطلقا چیزی پیدا نکرده‌اند.

نیویورک‌تایمز به تازگی به نقل از منابع ناشناس گزارش داد تحقیقات مذکور بخشی از تحقیقاتی است که از بُعد ضد اطلاعاتی انجام می‌شود و هدف از آن دستیابی به نتیجه‌ای در این زمینه است که آیا ترامپ اگاهانه یا غیرآگاهانه برای مسکو کار کرده و امنیت ملی را به خطر انداخته است یا نه. این تحقیقات همچنین برای تعیین این مساله است که آیا اخراج کومی کارشکنی در اجرای عدالت است یا نه.

ترامپ در مجموعه توئیت‌هایی مدعی شده او در سیاست روسیه حتی از سه رییس‌جمهور قبل از خود سختگیرتر بوده و موضع او در قبال روسیه از همه روسای جمهوری آمریکا سختگیرانه‌تر است. او همچنین بار دیگر بدون ارائه شاهدی گفت تحقیقاتی که رابرت مولر، بازرس ویژه تحقیقات دخالت روسیه انجام می‌دهد، سیاستی تضمینی برای جلوگیری از ادامه ریاست‌جمهوری اوست که حزب دموکرات در سازمان‌دهی آن نقش دارد.

ترامپ‌ جیمز کومی، آندرو مک کیب، سرپرست سابق اف‌بی‌آی و دیگر مقامات سابق پلیس فدرال آمریکا را بازندگانی توصیف کرد که تلاش می‌کنند اقداماتی را علیه رییس‌جمهور انجام دهند. ایندیپندنت درباره گزارش تحقیقات درباره همکاری ترامپ با روسیه نوشت: معلوم نیست که این تحقیقات به چه نتیجه‌ای دست یابد.

گفته می‌شود مولر همچنین مسوولیت این تحقیقات را برعهده دارد. او چنین مسوولیتی را همزمان با انتصابش برای انجام تحقیقاتی گسترده‌تر درباره دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا و احتمال تبانی با کمپین ترامپ برعهده گرفت. این رسانه انگلیسی نوشت: تاکنون شاهدی علنی درباره احتمال ارتباط مخفیانه ترامپ یا دستور مستقیم از سوی مقامات دولت روسیه وجود نداشته است.

در تحقیقاتی که مولر هدایت آن را برعهده دارد بسیاری از مقامات دولت ترامپ به عنوان بخشی از تحقیقات مولر متهم یا محکوم شده‌اند. پل مانافورت، رییس سابق ستاد تبلیغات ترامپ و مایکل کوهن، وکیل سابق او به دلیل فعالیت غیرقانونی در کمپین انتخابات سال 2016 محکوم شده‌اند. علاوه بر این‌ مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی دولت ترامپ به دلیل دروغگویی به اف‌بی‌آی درباره مکالماتش با سفیر روسیه در دسامبر 2016 مجرم شناخته شد.

روابط گرم ترامپ با ولادیمیر پوتین از مدت‌ها پیش زنگ هشدار را به صدا در‌آورده است. ترامپ یک روز بعد از اخراج کومی، میزبان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دفتر بیضی‌ شکل کاخ سفید بود و گفته می‌شود به افشای اطلاعاتی درباره عملیات مبارزه با تروریسم تل‌آویو پرداخت. ترامپ تابستان سال گذشته در نشستی که در هلسینکی، پایتخت فنلاند برگزار شد درباره گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در خصوص دخالت روسیه در انتخابات، از پوتین طرفداری کرد.

**مخفی‌کاری ترامپ در قبال مقامات ارشد دولت خود
واشنگتن‌پست شنبه گذشته نوشت که ترامپ جزئیات دیدارهای مستقیم خود با پوتین را از مقامات ارشد دولتش پنهان می‌کند. این روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات کنونی و سابق این کشور نوشت: ترامپ بعد از دیدارش با پوتین در سال 2017 که با حضور رکس تیلرسون، وزیر خارجه وقت آمریکا برگزار شد، چنین اقدامی را انجام داده است.

واشنگتن‌پست توضیح داد مقامات آمریکایی این موضوع را بعد از آن متوجه شدند که مشاور کاخ سفید و یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا غیر از گزارش رسمی تیلرسون، از مترجمی که در جلسات حضور داشت خواستند اطلاعاتی را ارائه دهد. مقامات آمریکایی می‌گویند به همین دلیل جزئیات ثبت شده‌ای حتی در پرونده محرمانه درباره ارتباطات مستقیم ترامپ با رییس‌جمهوری روسیه در پنج مکان و در عرض دو سال گذشته وجود ندارد.

واشنگتن‌پست خاطرنشان کرد که چنین نقصی درباره هر رییس‌جمهوری غیرعادی است چه برسد به رییس‌جمهوری مانند ترامپ که روسیه تلاش کرده از طریق آنچه به گفته سازمان‌های اطلاعاتی کمپین بی‌سابقه دخالت در انتخابات آمریکا بوده است، در آمریکا به قدرت برساند. هر چند ترامپ ادعای واشنگتن‌پست درباره مخفی‌کاری در جلسات گفت‌وگویش با رییس‌جمهور روسیه را تکذیب کرده اما مقامات سابق آمریکایی می‌گویند رفتار ترامپ در تضاد با اقدامات روسای جمهوری سابق آمریکاست که به مشاوران ارشد خود برای نظارت بر نشست‌ها متکی بودند و با تهیه گزارشی جامع از جلسات آن را در اختیار مقامات ارشد و ادارات دیگر قرار می‌دادند.

استروپ تالبوت، معاون سابق وزارت خارجه آمریکا و عضو کنونی اندیشکده آمریکایی بروکینگز در مورد مخفی‌کاری درباره مسائل مربوط به پوتین گفت: این موضوع نه تنها بر اساس استانداردهای تاریخی غیر‌عادی‌ بلکه بی‌شرمانه است.

تالبوت که خود در بیش از 12 نشست بیل کلینتون، رییس‌جمهور پیشین آمریکا و بوریس یلتسین، رییس‌جمهور وقت روسیه در دهه 1990 شرکت داشته است، اضافه کرد: این اقدام ترامپ، دولت و از جمله کارشناسان، مشاوران و اعضای کابینه را که برای خدمت به رییس‌جمهور جمع شده‌اند، تضعیف می‌کند و ابزار بیشتری در اختیار پوتین برای سوءاستفاده از ترامپ در اختیار می‌دهد. قانونگذاران ارشد دموکرات در آمریکا مخفی‌کاری ترامپ درباره نشست‌هایش با ترامپ را بی‌سابقه و مخرب توصیف کرده‌اند. به نوشته واشنگتن‌پست، نگرانی‌ها با اقدامات ترامپ به نفع کرملین تشدید شده است.

ترامپ دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را حق توصیف و اشاره کرده که روسیه مستحق الحاق کریمه بوده است. او بارها به ناتو حمله کرده است، در مقابل تلاش‌ها برای تحریم مسکو ایستاده و در‌صدد خارج کردن نیروهایش از سوریه است؛ اقدامی که به گفته منتقدان، چنین راهبردی به شکل موثری تسلیم شدن در مقابل روسیه است.

**واکنش وزیر خارجه آمریکا
وزیر خارجه آمریکا در واکنش به گزارش نیویورک‌تایمز گفت: مضحک است که گمان کنیم دونالد ترامپ یک تهدید امنیت ملی است. پمپئو در برنامه رو‌در‌رو با ملت سی‌بی‌اس گفت: قصد ندارم درباره مطالب نیویورک‌تایمز اظهارنظر کنم، اما این را می‌گویم که فرض اینکه دونالد ترامپ تهدیدی برای امنیت ملی آمریکاست، قطعا مضحک است. این تفکر که در مطلب نیویورک‌تایمز گنجانده شده تا دونالد ترامپ را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا نشان دهد، احمقانه است و ارزش پاسخگویی ندارد.

براساس گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، اخراج جیمز کومی از ریاست اف‌بی‌آی چنان نگرانی‌ای به وجود آورد که مقام‌ها شروع به تحقیقات کردند تا مشخص شود آیا دونالد ترامپ تهدیدی برای امنیت ملی است یا به صورت محرمانه دستورکار‌های ضد آمریکایی به نفع مقام‌های روسی اجرا می‌کند یا خیر.

کاخ سفید در واکنش به آن تاکید کرد‌ موضع رییس‌جمهوری آمریکا علیه روسیه بسیار سرسختانه است. سخنگوی کاخ سفید جمعه گذشته با ارسال بیانیه‌ای برای ان‌بی‌سی‌نیوز، گزارش تایمز را مضحک دانست. او نوشت: جیمز کومی اخراج شد، چون او یک مزدور دو حزبی روسیاه است. برخلاف باراک اوباما که اجازه داد روسیه و دیگر متخاصمان خارجی اطراف آمریکا باشند، موضع رییس‌جمهوری ترامپ علیه روسیه سرسختانه است.

در همین حال وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به ابوظبی، روحیه دیپلمات‌های آمریکایی را باوجود تعطیلی دولت واشنگتن خوب توصیف کرد. در شرایطی که تعطیلی دولت آمریکا وارد چهارمین هفته شد، پمپئو گفت: آنها درک می‌کنند که چالش‌هایی در واشنگتن وجود دارد، اما ماموریت آنها همچنان پا‌برجاست، خدمات آنها ادامه دارد و آنها وظایفشان را انجام می‌دهند. ما نهایت تلاشمان را به کار می‌بندیم تا اطمینان حاصل کنیم دیپلماسی ما تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.

**کومی: مرا با دشمنانم قضاوت کنید
جیمز کومی، مدیر سابق دفتر اف‌بی‌آی که از سوی دونالد ترامپ در ارتباط با تحقیقات مربوط به ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه کنار گذاشته شد، در توئیتی کنایه‌آمیز خطاب به ترامپ نقل قول مشهوری از فرانکلین دی روزولت رییس‌جمهور سابق آمریکا ذکر کرد.

جیمز کومی در این توئیت این نقل قول مشهور از روزولت را ذکر کرد که گفته است: از شما تقاضا دارم من را با دشمنانی که درست کرده‌ام قضاوت کنید. این توئیت جیمز کومی ساعاتی بعد از آن منتشر شد که دونالد ترامپ در توئیت‌هایی از جانب خود انتقاد از این مدیر سابق اف‌بی‌آی را از سر گرفت.

منبع: روزنامه جهان صنعت؛ 1397.10.24
گروه اطلاع رسانی**9370**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي جهان صنعت دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۳۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه

کمیته تحقیقات روسیه گزارش داد که یکی از معاونین وزیر دفاع روسیه که مظنون به دریافت رشوه است، بازداشت شده و رئیس جمهور روسیه در جریان جزییات این پرونده قرار گرفته است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، شب گذشته مشخص شد که تیمور ایوانف، معاون وزیر دفاع روسیه، که مظنون به دریافت رشوه است بازداشت شده و  تحت بازجویی سازمان‌های مجری قانون قرار دارد.

به گفته یک مقام نزدیک به نهادهای اجرای قانون روسیه، عملیات بازداشت این مقام وزارت دفاع بیشتر از یک ماه است که توسط ماموران سرویس امنیت فدرال و کمیته تحقیقات آماده شده بود. 

به گفته یک منبع دیگر، علاوه بر ایوانف، چند نفر دیگر نیز بازداشت شده‌اند که کمیته تحقیقات آنها را در انتقال پول دخیل می‌داند. احتمالاً صحبت بر سر تخلفات در اجرای قراردادهای ساختمانی در وزارت دفاع است.

یک مقام کمیته تحقیقات یادآور شد که طبق قانون 290 قوانین جزایی فدراسیون روسیه "دریافت رشوه" تا 15 سال زندان مجازات دارد و مقام، رتبه و مبالغ شرایط کلیدی در بررسی ماهوی پرونده تاثیری نداشته و فرد متخلف از این اتهامات مصونیتی نخواهد داشت.

سازمان های مجری قانون روسیه، شامل سرویس امنیت فدرال، وزارت امور داخلی و کمیته تحقیقات - به طور فزاینده‌ای درگیر چنین پرونده‌هایی است و از توانایی و اختیارات جدی در این زمینه برخوردار هستند. 

بازداشت تیمور ایوانف عصر روز سه شنبه مشخص شد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از بازداشت معاون وزیر دفاع مطلع شده و در جریان جزییات این پرونده قرار گرفته است.

ایوانف در 15 آگوست سال 1975 در مسکو به دنیا آمد. او تا سال 2012 در شرکت‌های مجتمع سوخت و انرژی کشور کار می کرد و بعداً معاون رئیس دولت منطقه مسکو شد. او از مارس سال 2013 تا زمان انتصاب خود به عنوان معاون وزیر دفاع در سال 2016، سمت مدیر کل یک شرکت تخصصی در زمینه ساخت مسکن برای پرسنل نیروهای مسلح روسیه را بر عهده داشت.

دو مقام عالی رتبه اوکراینی متهم به فساد و دریافت رشوه شدند

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزی تخصصی در استان مرکزی
  • بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است
  • سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • سناریو زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • معاون وزیر دفاع روسیه بازداشت شد
  • معاون وزیر دفاع روسیه به ظن دریافت رشوه بازداشت شد
  • بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت