Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق آخرین آمار پایگاه آمار و اطلاعات استت نانو، ایران در ثبت پتنت فناوری نانو نسبت به سال قبل حدود ۶۸ درصد رشد داشته است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در سال ۲۰۱۸ جمعا ۱۳ هزار و ۵۰ ثبت پتنت نانو در دو دفتر آمریکا و اروپا انجام شد که ایران با ثبت ۴۲ پتنت و رشد ۶۸ درصدی نسبت به سال قبل در رده بیست‌ویکم دنیا قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایگاه آمار و اطلاعات استت نانو (statnano.com) از سال ۲۰۱۰ با استفاده از روش‌های علمی و با استفاده از یک عبارت جستجوی مناسب به استخراج آمار و اطلاعات فناوری نانو از منابع معتبر و انتشار آن‌ها می‌پردازد و مرجع محققان و سیاست گذاران در دنیا به حساب می‌آید.

مطابق استاندارد ایزو (ISO/TS ۱۸۱۱۰) اختراعاتی در حوزه فناوری نانو قرار می‌گیرند که حداقل دارای یک ادعا مرتبط با فناوری نانو باشند و یا بر اساس کد‌های طبقه‌بندی IPC دارای کدی مرتبط با حوزه فناوری نانو باشند.   بر اساس این تعریف، در سال ۲۰۱۸ در کل، ۱۳۰۵۰ ثبت اختراع نانو در دو دفتر ثبت پتنت آمریکا (USPTO) و اروپا (EPO) انجام شده است که از این تعداد سهم USPTO، تعداد ۱۱۲۸۰ ثبت پتنت بود. سهم پتنت‌های فناوری نانو از کل پتنت‌های ثبت‌شده قابل‌توجه نبوده و در چند سال اخیر رشد اندکی داشته و بین دوونیم تا سه‌درصد بوده است. این در حالی است که این سهم برای مقالات علمی حدود ۱۰ درصد است. این آمار نشان می‌دهد که همچنان سهم بیشتری از دستاورد‌های علمی حوزه نانو در حد انتشار مقالات علمی بوده و به مرحله نوآوری و فناوری نرسیده است.

فهرست ۲۵ کشور برتر در ثبت اختراعات فناوری نانو در سال ۲۰۱۸ به همراه سهم پتنت‌های نانوی آن‌ها از کل پتنت‌های آن‌ها در جدول زیر آمده است:     بیش از نیمی از ثبت پتنت در حوزه فناوری نانو در USPTO متعلق به آمریکا بوده و این کشور در EPO نیز بعد از ژاپن در رده دوم قرار دارد. بعد از آمریکا کشور‌های شرق آسیا رده‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند که نشان‌دهنده توجه خاص این کشور‌ها به بازار فناوری نانو در آمریکا و اروپا است.
از میان ۵ کشور اول در تولید علوم نانو، هند با ۶۶ ثبت پتنت در رده هفدهم و ایران با ۴۲ ثبت در رتبه بیست‌ویکم قرار دارند. ایران در سال گذشته حدود ۶۸ درصد در تعداد ثبت پتنت فناوری نانو رشد داشته و رتبه خود را در این شاخص بهبود داده است. این تعداد درخواست حدود ۲۷ درصد از کل ثبت پتنت ایران در USPTO را در سال ۲۰۱۸ شامل می‌شود و از این منظر یعنی "سهم پتنت‌های نانو از کل پتنت‌های یک کشور" در رده اول قرار گرفته و بعد از آن عربستان با ۱۸ درصد قرار دارد که نشان‌دهنده توجه بیشتر این کشور‌ها به این حوزه از فناوری است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۴۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ دستاوردهای هوافضای کشور در ۱۴۰۲ را بشناسید

سال ۱۴۰۲ یکی از سال‌های پرتلاش ایران در تحقق مبحث چهارم سند تحول در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات به شمار می‌آید و دانشمندان فضایی ما چندین ماهواره را با اهداف مختلف در این سال با موفقیت به فضا پرتاب کردند.

به گزارش ایسنا، این پیشرفت‌ها تا جایی بوده که حالا ایران جزو ۶ کشور دارای این فناوری قرار گرفته است. در ادامه ویدیویی از دستاوردهای هوافضای کشورمان در ۱۴۰۲ را مشاهده کنید:

منبع: کانال لشکر قدس

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • پرافتخارترین تیم های جام حذفی به یک چهارم نهایی هم نرسیدند
  • پرافتخارترین تیم‌های جام حذفی به یک چهارم نهایی هم نرسیدند!
  • ویدیو/ دستاوردهای هوافضای کشور در ۱۴۰۲ را بشناسید
  • شانس ۶۰ درصدی تیروکمان برای سهمیه المپیک/ هزینه ۱۰ میلیاردی سفر به چین و کره
  • شانس ۶۰ درصدی تیروکمان برای سهیمه المپیک/ هزینه ۱۰ میلیاردی سفر به چین و کره
  • همه چیز درباره ثبت اختراع در سطح جهانی یا پتنت بین‌المللی
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • (ویدئو) فردا بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های ایران افتتاح خواهد شد
  • تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی دوبرابر می‌شود/ فردا ۸ اردیبهشت زمان افتتاح بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های ایران