Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@14:50:02 GMT

تحرکات دولت افغانستان برای فرآیند صلح آن کشور

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۶۹۲۴۰

تحرکات دولت افغانستان برای فرآیند صلح آن کشور

تهران - ایرنا - دولت افغانستان بعد از آنکه از سپردن مذاکرات صلح در این کشور به دولت آمریکا و اعراب ناامید شد، طی روزهای اخیر اقداماتی را مستقلا برای پیگیری این فرآیند آغاز کرده است .

دولت افغانستان بعد از آنکه دریافت مذاکرات صلح به مدیریت آمریکا و اعراب در ابوظبی دستاوردی برای ایجاد آشتی میان دولت افغاستان و طالبان ندارد و از دیدار با نماینده طالبان در نشست جده نیز نا امید شد، فعالیت هایی را برای تحقق صلح تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در پیش گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از جمله حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری این کشور را پس از سفر رسمی که به جمهوری خلق چین انجام داده بود، شب گذشته عازم عربستان سعودی کرد تا مشورت هایی را از ریاض در این خصوص دریافت کند.
وی قبل از سفر به ریاض، دیروز در ابوظبی با مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی و در دبی با زلمی خلیل زاد نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان به طور جداگانه دیدار کرد.
به گزارش، خبرگزاری شفقنای افغانستان، مشاور امنیت ملی این کشور در دیدار با مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی روی موضوعات صلح به رهبری و ‌مالکیت افغان‌ها و همچنان مبارزه مشترک علیه تروریسم بحث های مفصل انجام داد.
براساس این گزارش، محب که به تازگی بعد از استعفای حنیف اتمر طرفدار انگلیس و پاکستان، جانشین او شد قرار است در جریان این سفر به عربستان سعودی با مقامات ارشد این کشور در مورد گفت وگوهای صلح حکومت افغانستان و همکاری های مشترک بحث و تبادل نظر نماید.
مشاور امنیت ملی افغانستان پنجشنبه گذشته 13 دی ماه نیز در سفری به هند تلاش کرد با دولت دهلی نو نیز درباره روند صلح افغانستان مذاکره کند، کشوری که آمریکا و اعراب تاکنون هیچ توجهی به آن نکردند.
پایگاه خبر انگلیسی 'خامه پرس' افغانستان نیز امروز به نقل از یک بیانیه شورای امنیت ملی این کشور ضمن تایید این خبر تاکید کرد که کابل قصد دارد سکان مذاکرات صلح افغانستان را خود در دست گیرد تا به نتایج مطلوب اش نزدیک شود.
بعد از آنکه طالبان در نشست ابوظبی با ترکیب نماینگان آمریکا، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و پاکستان بدون حضور نمایندگان ایران، روسیه، چین و یا هند از دیدار با نماینده دولت سرباز زد و حتی قول داد در جده نیز به این مهم تن نخواهد داد، دولت این کشور دریافت که باید مسیر دیگری را بپیماید.
هفته گذشته، مشاور امنیت ملی این کشور (محب) دیداری را با علی شمخانی، مشاور امنیت ملی ایران در کابل انجام داد و در این دیدار جمهوری اسلامی ایران را یکی از اصلی ترین پایه های برقراری امنیت در منطقه توصیف کرد.
او به خوبی می داند که ایران می خواهد نقشی مثبت و سازنده در روند صلح افغانستان ایفا کند. این همان نقشی است که دیگر هم پیمانان ایران از جمله روسیه، چین و هند نیز می خواهند ایفا کنند.
به عنوان مثال، در نشستی که در ماه نوامبر (آخر آبان ماه) در مسکو با مخالفت واشنگتن و عدم حضور نمایندگان رسمی دولت افغانستان، برگزار شد، برای نخستین بار نمایندگان رسمی طالبان و هیأت شورای عالی صلح افغانستان، زیر یک سقف و دور یک میز حضور پیدا کردند.
ایران هم در آن کنفرانس حضوری فعال داشت و با دو طرف جنگ، گفت وگوهای مؤثری انجام داده بود.
این در حالی است که در سوی دیگر بازی جنگ و صلح افغانستان، آمریکا و اعراب و پاکستان قرار دارند که تاکنون یا نخواسته و یا نتوانسته اند برای گفت وگوهای مستقیم نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان، زمینه سازی کنند؛ اما خود در اقداماتی که ناقض حاکمیت ملی افغانستان است، با طالبان وارد مذاکره شده اند و حتی در این مذاکرات، درباره مسایلی گفت وگو کرده و تصمیم گرفته اند که منحصرا حق مردم و دولت مشروع افغانستان است.
حمد الله محب به خوبی می داند که ایران می خواهد با ارتباط و تماس با طالبان، روند صلح افغانستان را در مسیری قرار دهد که دولت می خواهد و آن، گفت وگوی رو در روی نمایندگان کابل با گروه طالبان است؛ کاری که نه تاکنون آمریکا انجام داده، نه عرب ها و نه پاکستان؛ زیرا این اقدام، به نفع آنها نیست و مانع از معامله شان با طالبان بر سرنوشت سیاسی افغانستان و مردم آن می شود.
ایران اما انتظار دارد که هرچه سریع تر در افغانستان، صلح برقرار شود تا امنیت ملی آن کشور، استحکام پیدا کند، امنیت مرزها تقویت شود، مواد مخدر مهار گردد و یک دولت مسلط بر سراسر افغانستان در کابل شکل گیرد که مسؤولانه و مقتدرانه با تروریزم مبارزه کند و با قدرت های همسایه و منطقه، در شرایطی برابر و از از موضعی مستقل و قابل احترام، وارد تعامل و ارتباط استراتژیک در تمامی حوزه ها شود.
گزارش از علی نصیری
آساق**1378**1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي افغانستان مذاكرات صلح طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۹۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد مرکز لجستیکی تجاری در هرات

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان، گفته است که با قزاقستان و ترکمنستان برای ایجاد یک مرکز لجستیکی در هرات با هدف تبدیل کشور به نقطه لجستیکی اصلی برای صادرات منطقه توافق کرده‌اند.

عزیزی افزود که هدف این کار صادرات منطقه از جمله نفت روسیه به جنوب آسیا است.

به گفته وی، پس از نشست هفته گذشته طالبان با مقام‌های ترکمنستان و قزاقستان در کابل، توافق شده است که گروه‌های فنی در جریان دو ماه توافق‌نامه کتبی را در مورد طرح‌های رسمی برای ساخت این مرکز لجستیکی آماده کنند.

عزیزی افزود پس از شش ماه گفت‌وگو روی طرح ایجاد این مرکز تصمیم گرفته شده است که هر سه کشور در ساخت این مرکز مشترک سرمایه‌گذاری کنند.

وی خاطرنشان کرد «این مرکز بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر طالبان برای بهره‌گیری از موقعیت استراتژیک افغانستان» است.

عزیزی گفت: «براساس گفت‌وگوهای ما، قرار است یک مرکز لجستیکی در ولایت هرات ایجاد شود که می‌تواند شمال را به جنوب آسیا متصل کند.»

طبق اظهارات سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان، این مرکز لجستیکی در یک زمان ظرفیت نگهداری یک میلیون تن نفت را خواهد داشت.

با این حال، این مقام طالبان در مورد تاریخ آغاز عملی این پروژه جزییات ارائه نکرده است.

پیش از این، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس الوزرای طالبان نیز گفته بور که افغانستان نقطه اتصال منطقه است و این موضوع بدون این کشور ممکن نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ایجاد مرکز لجستیکی تجاری در هرات
  • رایزنی ایران و افغانستان بر تقویت ترانزیت از مسیر چابهار
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد
  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • مناقشه آبی ایران و افغانستان وارد فاز جدیدی شد
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به مناطقی در یمن
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور