Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - روزنامه 'ژاپن تودی' نوشت: بعید است وزرای خارجه ژاپن و روسیه در مذاکرات امروز (دوشنبه) موفق به حل مناقشه جزایر چهارگانه تحت تصرف مسکو شوند، درواقع، آنها وظیفه دشوار هموار کردن راه پیشبرد گفت وگوهای دوجانبه سران دو کشور درباره معاهده صلح را به عهده دارند.

به نوشته این روزنامه ژاپنی، 'تارو کونو'، وزیر خارجه ژاپن و 'سرگئی لاورف'، وزیر خارجه روسیه دقیقا دو ماه پس از توافق 'شینزو آبه'، نخست وزیر ژاپن و 'ولادیمیر پوتین'، رئیس جمهوری روسیه در سنگاپور بر سر تسریع روند مذاکرات در جهت امضای معاهده صلح و پایان دادن به خصومت های دوران جنگ جهانی دوم دیدار می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گرچه طبق بیانیه 1956، دو جزیره از جزایر چهارگانه تصرف شده از سوی شوروی در پایان جنگ جهانی دوم باید به ژاپن واگذار شود، بعید است اختلاف دو کشور بر سر این جزایر در مذاکرات کونو و لاوروف حل شود و این مذاکرات محکی برای مهارت های دیپلماتیک این دو وزیر است که تصمیم دارند زمینه نشست آبه و پوتین را در اواخر ماه جاری میلادی را فراهم کنند.
حل مناقشه بر سر این جزایر که در ژاپن اراضی شمالی و در روسیه کوریل جنوبی نامیده می شوند، از اولویت های دیپلماتیک آبه است که تا کنون بارها با پوتین گفت و گو کرده است.
روسیه پنجشنبه گذشته در اعتراض به اظهارات مقام های ژاپنی در باره آینده وضعیت حقوقی جزایر کوریل جنوبی و حاکمیت ژاپن بر آنها، سفیر این کشور را احضار کرد.
نخست وزیر ژاپن به تازگی گفت، در صورت حاکمیت کشورش بر جزایر کوریل جنوبی، به خواسته ها و نظرات ساکنان این جزایر توجه خواهد شد.
از آنجا که توکیو امضای معاهده صلح با روسیه را به واگذاری جزایر کوریل جنوبی به ژاپن مشروط کرده است و روسیه نیز شرایط فعلی را به عنوان پیامدهای جنگ جهانی دوم تمام شده و غیرقابل بازگشت می داند، دو کشور با گذشت بیش از 70 سال از پایان جنگ جهانی دوم، هنوز موافقتنامه صلح امضا نکردند.
مسکو با استناد به نتایج کنفرانس یالتا، بیانیه پوتسدام و سایر اسناد، بارها تاکید کرد که در حاکمیت روسیه بر جزایر کوریل جنوبی تردیدی وجود ندارد. ژاپن نیز به نوبه خود تاکید می کند که این جزایر تحت مالکیت این کشور است و حضور نیروهای روسی در آن، به نوعی اشغال خاک ژاپن محسوب می شود.
جزایر کوریل جنوبی شامل کوناشیر، ایتوروپ، هابومای و شیکوتان، به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز و نیز آبزیان و واقع شدن در اقیانوس آرام، موقعیت راهبردی ویژه ای برای هر دو کشور دارند.
این در حالی است که روزنامه نیکی ژاپن امروز نوشت، در بحبوحه همکاری روزافزون اقتصادی بین ژاپن و روسیه، خطوط هواپیمایی 'ANA' ژاپن تصمیم دارد برای اولین بار، در سال مالی 2019، پرواز ژاپن به مسکو و ولادی وستک روسیه را راه اندازی کند.
به نوشته نیکی، تاکنون، تنها خطوط هواپیمایی Nikko ژاپن از توکیو به مسکو پرواز داشت و پروازهای ژاپن به ولادی وستک منحصرا با خطوط هواپیمایی روسیه انجام می شد.
آساق**1088**1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ژاپن روسيه جزاير كوريل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۹۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم ترکیه برای پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از آنکارا، هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: «تصمیم گرفته ایم به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم اسرائیل در دادگاه لاهه بپیوندیم.»
فیدان با اشاره به لزوم تشکیل کشور فلسطین و راه حل دو دولتی افزود: چند کشور غربی نیز به این مطلب اذعان کرده اند که چاره ای جز پذیرش راه حل دو دولتی وجود ندارد.
وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه اسرائیل به جنایتهای خود علیه مردم فلسین ادامه می دهد تآکید کرد این جنایت نه تنها علیه مردم فلسطین بلکه علیه بشریت است و مجامع جهانی باید جلوی این جنایتها را بگیرند.

دیگر خبرها

  • بلینکن: به تنهایی قادر به رقابت با حضور فزاینده چین دراقیانوس آرام نیستیم
  • به تنهایی قادر به رقابت با حضور فزاینده چین دراقیانوس آرام نیستیم
  • آخرین شانس صلح؛ مذاکرات آتش‌بس در قاهره نتیجه بخش است؟
  • نتیجه آزمایش نسل ششم اینترنت در ژاپن: ۵۰۰ برابر سریع‌تر از ۵‌جی
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • تحولات اوکراین|قصد بایدن برای حمایت غیرعلنی از کی‌یف
  • واکنش کرملین به مذاکرات «صلح اوکراین» در سوئیس در غیاب روسیه!
  • سوئیس: روسیه به مذاکرات صلح اوکراین دعوت نشده است
  • تصمیم ترکیه برای پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی
  • پیشرفت‌های علمی نتیجه آموزش‌های معلمان است