Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا به نقل از نیویورک‌تایمز، این روزنامه در گزارشی به مواضع جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا پرداخت و مواضع این دو عضو ارشد دولت ایالات متحده را کاملا ضدایرانی و ستیزه جویانه خواند و این مواضع سخت‌گیرانه را عامل نگرانی پنتاگون دانست.

این گزارش همچنین به مقاله‌ای که چندی پیش روزنامه «وال استریت ژورنال» منتشر کرد نیز پرداخته شده است؛ گزارشی که از نگرانی پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا درباره پیشنهاد «جان بولتون» برای  استفاده از گزینه نظامی علیه ایران خبر داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس خبر منتشر شده در  وال استریت ژورنال، تابستان امسال پس از آنکه آمریکا «نیروهای متحد ایران» را به انفجار خمپاره در نزدیکی کنسولگری واشنگتن در عراق متهم کرد، بولتون از پنتاگون درخواست کرد که  امکان استفاده از گزینه  نظامی علیه ایران را به عنوان یکی از گزینه‌های مورد استفاده و محتمل مورد بررسی قرار دهد. اما این درخواست با عدم موافقت پنتاگون و جیمز ماتیس و سایر مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا مواجه شد.

یک مقام ارشد آمریکایی در آن زمان در خصوص این پیشنهاد گفت که چنین حرکتی ممکن است منجر به یک درگیری مسلحانه شدید در منطقه شود و می‌تواند عراق را برای مقابله با آمریکا نیز تحریک کند

بر اساس گزارش منتشر شده در نیویورک تایمز، ، مواضع بولتون علیه ایران در زمان حضور وی در دولت «جورج بوش» و همچنین در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» که وی از کار دولتی کنار رفت و به عنوان کارشناس شبکه «فاکس‌نیوز» کار می‌کرد، آمده است. جان بولتون تاکنون چندین بار خواسته که از گزینه حمله نظامی به ایران و تلاش برای «تغییر نظام ایران» استفاده کند. وی اکنون مشاور امنیت ملی دولت آمریکا است و  مواضع ضد ایرانی او کماکان باقی است.

بولتون در برخی از مسائل نقش مهمی داشته است مثلا در ترغیب ترامپ به خروج از برجام یا تصمیمی  همچون حفظ حضور نظامی آمریکا در شمال شرقی سوریه برای مقابله با نفوذ ایران.

یک مقام ارشد آمریکایی  می‌گوید که بولتون درخواست استفاده از گزینه‌های نظامی را صرفا به عنوان مشاور امنیت ملی ارائه کرده است؛ چراکه بولتون اشاره کرده که گروه‌هی تحت حمایت ایران کنسولگری آمریکا را در بصره را هدف قرار داده‌اند.

این در حالی است که در ۱۱ سپتامبر، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایالات متحده  تهران را مسبب هر حمله‌ای که منجر به آسیب رساندن به پرسنل ما و آسیب رساندن به تأسیسات دولتی ایالات متحده خواهد شد، می‌داند.»

گزارش نیویورک تایمز به موضع ضدایرانی مایک پومپئو نیز پرداخته شده است.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: جان  بولتون ۷۰ ساله، تنها فرد ستیزه‌جو و تندرو علیه ایران در میان مشاوران ارشد ترامپ نیست. این در حالی است مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی هفته گذشته در دانشگاه آمریکایی قاهره مدعی شد که کشورها به تدریج این موضوع را متوجه می‌شوند که ما باید با ایران برخورد کنیم.

پیش از اینکه بولتون به دولت ترامپ بپیوندد،  پمپئو از «براندازی نظام ایران» حمایت کرده بود. این در حالی است که این مقام آمریکایی بارها اعلام کرده است که تغییر حاکمیت هدف ما نیست.

بر اساس این گزارش در ماه مارس ۲۰۱۵، هنگامی که اوباما در حال مذاکره برای انعقاد توافق‌نامه با ایران بود، بولتون خواستار حمله نظامی به ایران شده بود؛ چراکه مدعی بود دیپلماسی هرگز از دستیابی به سلاح هسته‌ای توسط ایران جلوگیری نمی‌کند.

در ادامه این گزارش مفصل آمده است که مایک پمپئو در خصوص برنامه‌های موشکی ایران اظهار کرده بود که او اوایل ماه جاری به ایران درباره پرتاب ماهواره به فضا اخطار داده بود و ارسال ماهواره را ابزاری برای ایران در جهت آزمایش فناوری موشکی برای حمل کلاهک اتمی می‌داند.

این اظهارنظر پومپئو درباره برنامه فضایی ایران، باعث تعجب بود؛ چرا که ایران از سال ۲۰۰۵ از این برنامه فضایی معمولا برای ارسال ماهواره‌ها استفاده کرده است و هدف نظامی از این برنامه نداشته است.

یک مقام ارشد آمریکایی به نیویورک‌تایمز گفت: «پنتاگون و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا با نظرات پومپئو درباره تهدید ناشی از پرتاب ماهواره‌های ایران موافق نیستند»

انتشار خبر تلاش‌های اخیر بولتون برای مقابله با ایران می‌تواند به خروج ایران از برجام منجر شود.

این در حالی است که علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران یکی از فیزیک‌دانان تحصیل کرده در ایران، روز یکشنبه گفت که تهران فعالیت‌های اولیه برای طراحی یک فرایند غنی‌سازی اورانیوم را آغاز کرده است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اورانیوم ایالات متحده ایران پنتاگون کاخ سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۶۹۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت وزیر خارجه انگلیس با اقدام علیه سپاه

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس احتمال اقدام علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و قرار دادن آن در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» را منتفی دانسته است.

در جلسه‌ای که امروز در مقابل کمیته روابط بین‌المللی و دفاعی مجلس اعیان انگلیس برگزار شد دیوید کامرون موضع دولت کشورش در قبال طرح قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» را تشریح کرد.

او در پاسخ به سوالات برخی از نمایندگان توضیح داد که انجام چنین اقدامی علیه سپاه ضرورت ندارد و وضعیت فعلی که کلیت سپاه در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته کفایت می‌کند. 

کامرون گفت: «همه اقداماتی که ما باید برای اعمال فشار علیه ایران انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که اگر جایی آنجا کار غیرقانونی انجام دهند می‌توانند علیه ان‌ها اقدام کنیم در چارچوب نظام تحریم‌هایی که تقویتشان کرده‌ایم وجود دارند.»

وی در ادامه گفت: «ما کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کرده‌ایم. وقتی که من از نهاد‌های مجری قانون، پلیس، سرویس‌های اطلاعاتی و دیگران می‌پرسم آیا این گام اضافی [برای قرار سپاه دادن در فهرست سازمان تروریستی]لازم است پاسخ آنها منفی است.»

دیپلمات ارشد انگلیس در ادامه توضیح داد که چنین اقدامی علاوه بر آنکه سودی ندارد باعث تخریب روابط دیپلماتیک میان دو کشور خواهد شد. 

او گفت: «اگر بخواهم صادق باشم چنین اقدامی یک ضرر هم دارد و آن هم این است که عملاً روابط دیپلماتیک ما را پایان خواهد داد.»

وی در ادامه گفت: «هنگامی که می‌خواهیم از تشدید درگیری‌ها جلوگیری کنیم، هنگامی که می‌خواهیم پیام مستقیمی به ایرانی‌ها ارسال کنیم من می‌خواهم خودم گفتگو انجام دهم. نمی‌خواهم اینطور باشد که به همتای فرانسوی‌ام زنگ بزنم و بگویم که ممکن است این پیام را به ایرانی‌ها برسانید؟»

دیوید کامرون در ادامه گفت: «من فکر می‌کنم که این در راستای منافع بریتانیا نیست و چنین اقدامی نه تنها رویه ما را تقویت نخواهد کرد بلکه از بسیاری جهت باعث تضعیف آن خواهد شد.»

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • لحظه اصابت پهپاد انتحاری ارتش یمن به کشتی اسرائیلی+ فیلم/ مخالفت وزیرخارجه انگلیس به تروریستی اعلام کردن سپاه/ هشدار مهم انصارالله به آمریکا درباره حمله به یمن/ حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به یمن
  • خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان؛ پرتاب معترضان از روی پله! + فیلم
  • هشدار انصارالله به آمریکا درباره تشدید تنش نظامی علیه یمن
  • پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها
  • مخالفت وزیرخارجه انگلیس با تروریستی خواندن سپاه
  • مخالفت وزیرخارجه انگلیس با تروریستی خواندن سپاه پاسداران
  • مخالفت وزیر خارجه انگلیس با اقدام علیه سپاه
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • تصویربرداری ۹۵ درصد از اراضی کل کشور توسط ماهواره پارس