Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-26@03:07:34 GMT

سومین دوره شب‌های جنوب آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۷۰۰۳۰

به گزارش ایلنا، سومین دوره شب‌های جنوب با اجرای متفاوت استاد قنبر راستگو (خالو قنبر) و گروه داماهی آغاز شد.

«خالو قنبر»؛ «اشووو»؛ «قنبر راستگو»؛ «لنج و بیوه»؛ «محله خاموشان» و… . سالن یک لحظه هم آرام نمی‌گرفت. مخاطبانی که خیلی‌هاشان از بندرعباس به پایتخت آمده بودند تا در نخستین شبِ جنوبی، اجرای «قنبر راستگو» و «داماهی» را ببینند، یک‌صدا و بی‌وقفه می‌خواندند و با موسیقی همراهی می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسیقی «هرمزگان» در نخستین شبِ این رویداد سه روزه، سالن را احاطه کرده است. قنبر راستگو با دو پسرش و ابراهیم علوی روی سن می‌آیند. این بار خالو مانند سال‌های پیش و اجراهای دیگرش فقط به خواندن و نی جفتی نواختن اکتفا نمی‌کند؛ او شروع می‌کند به روایت قصه‌ای از قصه‌های جنوب. همان کاری که در موسیقی نواحی و مقامی ایران مرسوم است. پیش از این خالو در هیچکدام از اجراهای تهران‌اش داستان نخوانده بود.

پس از بخش نخست، اعضای داماهی کم‌کم روی سن می‌آیند و همه با خالو هم‌نوا می‌شوند. موسیقی آن‌ها همه در خدمت نی‌جفتی خالوست و هر بار خالو در جفتی‌اش می‌دمد مخاطبان تمام انرژی خود را آزاد می‌کنند. قصه‌گویی خالو که تمام می‌شود، نوبت به داماهی می‌رسد.

داماهی این‌بار متفاوت از گذشته ظاهر می‌شود. تنظیم‌ها کمی فرق کرده بود که اقتضادی شب‌های جنوب است و روشن که تنظیم‌ها بیش از پیش در خدمت موسیقی هرمزگان قرار گرفته‌اند. داماهی در این اجرا تنها دو قطعه فارسی اجرا کرد. مجید سالاری هم حضور پررنگ‌تری در خوانش و همراهی با رضا کولغانی داشت. درامر گروه تغییر کرده بود و احمد عباس‌نیا جایگزین شده بود. درامر جوانی به تازگی همکاری با داماهی را آغاز کرده بود؛ شلوغ‌کاری نمی‌کرد و بسیار محدود، کنترل‌شده، تکمیل کننده پرکاشن بود.

حسین نظری اما نقطه روشن و تازه‌ای در اجرای داماهی بود. قیژک‌نوازی از مکران‌زمین. او در سه قطعه نواخت و در دو قطعه خواند. او قطعه در سایه‌ی گل را در مقام کهنویی بازخوانی کرد که تحریرهایش بیش از هر چیزی به موسیقی جَز نزدیک بود و به نوعی اجرای «جزبندری» داماهی را کامل کرد. تنظیم و آهنگ و شعر یکی از همین قطعه‌ها خودش انجام داده بود. در این شب پر شور تنها صدابرداری سالن برخلاف همیشه کمی شنونده را آزرده می‌کرد.

شب‌های جنوب پس از این میزبان کماکان با اجرای مهدی ساکی و ماکان اشگواری، گروه جالبوت، محسن شریفیان و گروه سلیدون خواهد بود.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۰۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات توسط شرکت روسی

مدیر اجرایی شرکت روسی «افغان گاما» از آغاز ساخت بخش دوم قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات خبرداد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «امیر حمزه» مدیر اجرایی شرکت روسی «افغان گاما» از آغاز کار ساخت بخش دوم قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات خبر داد و تصریح کرد: این پروژه بخش نهایی این خط ریلی است که از رباط پریان شروع و تا شهرک صنعتی و فرودگاه هرات امتداد می‌یابد.

قرارداد 53 میلیون دلاری ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات با حضور «ملابرادر» معاون اقتصادی نخست وزیر و برخی مقامات حکومت طالبان و همچنین «ایالیا کازاکوف» معاون راه آهن روسیه ماه گذشته امضا شد.

راه‌ آهن هرات- خواف چهار بخش دارد که تاکنون سه بخش آن تکمیل شده و قطعه چهارم آن که از راه آهن خواف-هرات  47 کیلومتر طول دارد به عنوان بخش نهایی از این پروژه، افغانستان و ایران را به بازار‌های بین‌المللی متصل می‌کند.

امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسیافزایش انتقال کالا از مسیر ریلی خواف-هراتراه‌آهن خواف- هرات کشورهای حوزه دریای خزر را به یکدیگر وصل می‌کند

گفته می‌شود با تکمیل خط آهن خواف-هرات، افغانستان به بنادر دریایی ایران و از طریق آن به ترکیه و از آنجا به اروپا وصل می‌شود و این ترانزیت از طریق افغانستان باعث تقویت روابط تجاری بین آسیای مرکزی و جنوبی خواهد شد.

این مسیر ریلی بخشی از مسیر راه‌ گذر بین‌المللی شرق به غرب است و تعاملات اقتصادی میان پنج کشور از منتهی الیه شرق آسیا تا غرب این قاره را سرعت می‌بخشد.

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت
  •  سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد
  • برگزاری جشن تولد برای خالو قنبر راستگو هنرمند محبوب هرمزگانی
  • برگزاری پنج کنسرت در نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
  • آغاز ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات توسط شرکت روسی
  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند
  • اجرای طرح‌های محله محور در روستا‌های استان همدان
  • شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت/ «غزه» همچنان مهم است!
  • میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر