Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@15:01:26 GMT

بازدید از دژ تاریخی «حسن صباح» میسر نیست

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۷۱۱۳۵

بازدید از دژ تاریخی «حسن صباح» میسر نیست

به گزارش ایکنا از قزوین، حمیده چوبک مدیر پایگاه میراث فرهنگی الموت با اعلام این خطر ضمن اشاره به خطرات احتمالی بازدید از دژ تاریخی حسن صباح برای گردشگران اظهار کرد: با توجه به بارش برف و باران، یخ‌زدگی و لغزنده بودن مسیر دسترسی به قلعه تاریخی حسن صباح و لزوم حفظ امنیت گردشگران امکان بازدید عمومی از این سایت تاریخی تا اطلاع ثانوی وجود ندارد و تاریخ شروع مجدد بازدید قلعه از طریق سایت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ایکنا، دژ تاریخی حسن صباح واقع در شمال روستای گازرخان منطقه الموت شرقی در سال 81 به شماره 7252 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این اثر تاریخی به سال 226 هـ. ق به دست حسن بن زید علوی بناشده و ششم رجب سال 483 به تصرف حسن صباح درآمد و تا زمان سقوط اسماعیلیان ایران به سال 654 مرکز فرمانروایی آنان بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قزوین قرآن میراث فرهنگی حسن صباح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۱۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان

به گزارش خبرنگار مهر، محمدهادی طهرانی‌مقدم پیش از ظهر امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: طی بارندگی‌های شدیدی که هفته‌های اخیر در استان رخ داد، بخش زیادی از بناها و آثار تاریخی استان خسارت‌هایی از ۱۵ تا ۹۰ درصد دیده‌اند.

وی ادامه داد: در این راستا و پس از ارزیابی و بررسی‌های کارشناسان میراث‌فرهنگی استان، مسجد تاریخی عبدالقادر واقع در شهرستان نیکشهر با ریزش حصار، دیوارها و نفوذ آب مواجه شد که طبق ارزیابی کارشناسان حدود ۹۰ درصد دچار خسارت شده که بیشترین خسارت را در میان آثار دیده است.

وی اضافه کرد: قلعه فیروزآباد راسک و آتشکده کله گنگ نیز به دلیل ریزش دیوارها ۵۰ درصد تخریب شده‌اند، همچنین بافت قلعه نو زهک، قلعه کنت سراوان و مقابر سورو و شیشه ریز سیب و سوران به دلیل ریزش دیوارها و نفوذ آب و رطوبت و از بین رفتن کاهگل ها تا ۴۵ درصد دچار تخریب شده‌اند.

به گفته طهرانی‌مقدم، برج‌ها و دیوارها و فضاهای داخلی قلعه‌هایی مانند انوشیروان چابهار، دانش‌سرای مقدماتی زاهدان، قلعه تیس چابهار و قلعه بمپور هم به دلایلی همچون شستشوی کاهگل ها، نفوذ آب و ریزش دچار تخریب شده و خسارت‌هایی تا ۴۰ درصد به هر کدام از این بناها وارد شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در مجموع بارندگی‌های اخیر به ۶۰ اثر و بنای تاریخی در سطح استان سیستان وبلوچستان خسارت‌هایی بین ۱۵ تا ۹۰ درصد وارد کرده است.

وی تصریح کرد: تا این لحظه میزان برآورد خسارت وارده شده به این بناها بر اثر بارندگی و سیلاب‌ها بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال تخمین زده شده و بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی ممکن است بارندگی‌هایی که در روزهای آینده خواهیم داشت میزان خسارت را افزایش دهد.

کد خبر 6087435

دیگر خبرها

  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان
  • نخستین اظهار نظر اسماعیلیان در مورد سریال رمضانی الحشاشین
  • برگزاری جشنواره سماق درآینده نزدیک باحضور گردشگران داخلی وخارجی
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • بارندگی های اخیر ۱۸۴ میلیارد ریال به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی به بنا‌های تاریخی سیستان و بلوچستان
  • «دست‌های فیلمسازان ما را در پروژه‌های تاریخی بسته‌اند»
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان