Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@08:50:22 GMT

اعتراضات سودان تغییر یا تعدیل

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۷۱۲۳۰

اعتراضات سودان تغییر یا تعدیل

تهران - ایرنا - کشور سودان از 28 آذر 97 با اعتراضات مردمی به دلیل مشکلات اقتصادی روبه رو شده، اعتراضاتی که دولت خارطوم را به شدت تحت فشار قرار داده تا حدی که این دولت برای مهار ناآرامی ها مجبور شده چند مقام عالی رتبه را برکنار و به مردم وعده بهبود وضعیت معیشتی دهد.

بنابر گزارش های منتشر شده، اقتصاد سودان هم اکنون با کمبود ارز خارجی و افزایش نرخ تورم به میزان 70 درصد مواجه شده و ارزش پول ملی این کشور نیز به شدت کاهش یافته است؛ این مشکلات موجب شده تا مردم سودان در اعتراض به گرانی برخی کالاهای اساسی از جمله نان و اوضاع بد معیشتی از 28 آذر ماه به خیابان ها بیایند؛ اعتراضات ابتدا از شهر عطبره (شمال شرقی خارطوم) آغاز شد و به سرعت به 15 ایالت دیگر از مجموع 18 ایالت سودان، گسترش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با گسترش اعتراضات در سودان و برخورد خشونت آمیز پلیس و نیروهای امنیتی این کشور، دولت خارطوم اعلام کرده که از زمان آغاز اعتراضات سودان تاکنون 24 نفر کشته و 131 نفر نیز زخمی شده‌اند و این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل شمار کشته‌ها را 40 نفر اعلام کرده است.

** پشت کردن سودان به محور مقاومت
سودان از زمان به قدرت رسیدن جنبش اسلامی سودان در سال 1989 میلادی روابط بسیار مستحکمی با ایران و گروه های مقاومت فلسطین داشت و میزبان شماری از گروه های فلسطینی از جمله جنبش اسلامی فلسطین (حماس) و جهاد اسلامی در خاک خود بود و حتی به خاطر مواضع ضداسراییلی خود مشکلات زیادی را متحمل شد؛ با وجود مشکلات اقتصادی و بحران های داخلی سودان، حمایت این کشور از فلسطین یکی از مهمترین دلایل حمایت مردم سودان از حکومت عمر البشیر بود، اما از سال 2015 شاهد تغییر در سیاست خارجی سودان بودیم و این تغییرات با توجه به سیاست خارجی 29 ساله عمر البشیر در حمایت از محور مقاومت و حضور در کنار ایران، به حدی ناگهانی جلوه کرد که بسیاری را از جمله در جهان عرب متعجب کرد.
از سال 2015 به یکباره سیاست سودان به ویژه عمر البشیر رییس جمهور این کشور سعودیزه شد و وی با پشت کردن به جبهه مقاومت اسلامی که جمهوری اسلامی ایران در راس آن قرار دارد به جبهه عربی - آمریکایی در تجاوز به یمن پیوست.
این تغییر رویکرد، ابتدا با تغییر در سیاست خارجی سودان در قبال جمهوری اسلامی ایران کلید خورد و با اخراج رایزن فرهنگی ایران از خارطوم همراه بود؛ هر چند ابتدا این اقدام سودان یک اقدام تاکتیکی تحلیل می شد، اما سیاست سودان در پیوستن به ائتلاف عربی - آمریکایی علیه یمن و در ادامه قطع کلی روابط خود با جمهوری اسلامی ایران در همبستگی با موضع عربستان در اعتراض به حمله به سفارت سعودی در تهران نشان داد، تغییر در سیاست خارجی سودان نه تنها تاکتیکی نبوده، بلکه حکایت از تحولی جدی در رویکرد خارطوم به مسائل منطقه دارد.
در سال 2015 طی توافق خارطوم - ریاض، هزاران نیروی نظامی و مزدوران سودانی برای جنگ با مردم یمن برای دریافت دلارهای نفتی به این کشور اعزام شدند؛ اعزام مزدوران سودانی به جنگ یمن درحالی بود که هیچ یک از کشورهای بزرگ منطقه همچون پاکستان و مصر که دارای ارتش قوی هستند به درخواست آل سعود پاسخ مثبتی ندادند.
دولت خارطوم با انگیزه دریافت کمک های مالی و اقتصادی از محور مقاومت جدا شد و به اردوگاه عربستان و متحدانش پیوست؛ ریاض در سال های اخیر با ارائه کمک های اقتصادی به صورت قطره ای سودان را بیشتر در باتلاق سیاست های خود فرو برد، به گونه ای که هزاران نظامی سودانی در جنگ یمن کشته یا مجروح شدند، اما مشکلات اقتصادی سودان همچنان لاینحل باقی ماند.
البته سودان یکبار دیگر در دوران جنگ تحمیلی صدام علیه ایران نیز این اشتباه را کرده بود و هزاران سودانی در حمایت از رژیم بعث عراق علیه ایران وارد جنگ شده بودند.
عربستان به همراه چند کشور دیگر عربی برای دور کردن سودان از ایران و محور مقاومت وعده های مالی به خارطوم دادند، مثلا ریاض وعده داد که 4 میلیارد دلار، قطر 2 میلیارد دلار و امارات مبلغ دیگری در اختیار سودان قرار دهند؛ بخشی از این وعده ها انجام شد، اما بخش زیادی از آنها هنوز جامه عمل به خود نپوشانده است. باید گفت که عمر البشیر برای بقا در قدرت و دریافت کمک های مالی تصمیم به جدایی از ایران و محور مقاومت و نزدیک شدن به کشورهای عربی گرفت.
به نظر می رسد رئیس جمهوری سودان با اتخاذ چنین تصمیمی دچار اشتباه راهبردی شد؛ او به خوبی می داند که بعد از فروکش کردن تحولات منطقه، عربستان و سایر کشورهای عربی کمک های مالی خود را به طور کامل به خارطوم قطع خواهند کرد. شاید به همین دلیل است که سودان ناگهان اعلام کرد که آماده برقراری مناسبات با رژیم صهیونیستی است تا برای فردای خود چاره اندیشی کند.
اکنون خارطوم راه حل مشکلات خود را در برقراری روابط با آمریکا می داند؛ دولت خارطوم امیدوار است مشکلات سیاسی و اقتصادی خود را از طریق بهبود رابطه با آمریکا حل کند، لذا در حال گفت‌وگوها با واشنگتن است و به نظر می‌رسد که یکی از شروط آمریکا همان عادی سازی مناسبات خارطوم با تل آویو باشد.
بحران و مشکلات داخلی سودان نقش تعیین کننده ای در تغییر سیاست خارجی خارطوم ایفا کرده است؛ در حقیقت، این بحران ‌در موضوعات اقتصادی، امنیتی و سیاسی آسیب پذیری دولت خارطوم را به شدت بالا برده، به طوری که رهبران سودان برای رفع برخی از نیازها و برطرف کردن تهدیدات، ناگزیر به تغییر رویکردهای خود شدند. باید گفت که زمینه اصلی آسیب پذیری دولت سودان به جدایی بخش جنوبی این کشور و به دنبال آن از دست دادن 75 درصد از درآمدهای نفتی خارطوم باز می ‌گردد که باعث وقوع بحران اقتصادی و نارضایتی مردمی شده است.
در این زمان، یارانه سوخت قطع شد و عربستان که یکی از سرمایه گذاران مهم در سودان بود، به دلیل اینکه خارطوم در خط مقاومت قرار داشت، سرمایه گذاری های خود را در سودان کاهش داد و بر مشکلات اقتصادی مردم این کشور و دولت خارطوم افزود، لذا می ‌توان یکی از انگیزه های تغییر رفتار سودان را دریافت کمک مالی برای مدیریت بحران اقتصادی تحلیل کرد.
ناگفته نماند، مشکلات داخلی دیگری در سودان وجود داشته که در این روند تاثیرگذار بوده اند که از جمله آن می ‌توان به گسترش تنش های قومی و امنیتی در مناطقی نظیر 'دافور' ، «کردوفان» و «نیل آبی» و تحریم های آمریکا علیه خارطوم به بهانه حمایت از تروریسم اشاره کرد.
همچنین ناآرامی در نواحی مرزی همانند مرزهای جنوبی از دیگر مشکلات دولت سودان است که در کنار موارد دیگر فشارهایی را بر دولت این کشور تحمیل کرده اند؛ بنابراین، چنین چالش هایی در نهایت به تصمیم رهبران سودان در تغییر رویکردهای خارجی این کشور با انگیزه دریافت کمک ‌های مالی و رفع تهدیدات منجر شد.
اعزام نیروهای نظامی سودان به یمن و اعلام خبرهایی مبنی بر احتمال برقراری روابط سودان با رژیم صهیونیستی را باید در راستای تلاش برای کسب کمک های مالی عربستان و آمریکا و کاستن از مشکلات اقتصادی سودان دانست.

** عربستان مزد خوش خدمتی عمر البشیر را داد
این گونه که به نظر می رسد، زمان اعتبار عمر البشیر به رغم خوش خدمتی های فراوان برای سعودی ها به پایان رسیده است از این رو سفیر عربستان در قاهره بیستم دی ماه طی سخنانی با اشاره به خواسته معترضان سودانی برای سرنگونی دولت خارطوم گفت که برای ریاض چندان مهم نیست، چه کسی قدرت را در سودان در اختیار داشته باشد.
'اسامه نقلی' سفیر عربستان در قاهره و نماینده دائمی این کشور در اتحادیه عرب با اشاره به تظاهرات مردم سودان که خواستار برکناری رئیس جمهوری این کشور هستند، افزود: برای ریاض چندان مهم نیست که چه کسی قدرت را در سودان در اختیار داشته باشد، بلکه برای عربستان اجرایی شدن خواسته های مردم سودان و کرامت آنان مهم است!
ظواهر امر نشان می دهد که آمریکایی ها، سعودی ها و صهیونیست ها عزم خود را برای سرنگونی دولت عمرالبشیر جزم کرده اند و این موضوع در روزهای آینده اتفاق خواهد افتاد؛ نکته مهم اینجاست که عمر البشیر به جای نگاه به درون و استفاده از قدرت مردم سودان و پتانسیل های موجود در این کشور، نگاه و توجه خود را به خارج سودان معطوف کرد و با طناب پوسیده سعودی ها خود را به چاه انداخت.
خاورم*1275*1436*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سودان تظاهرات محور مقاومت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۱۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر بخشی از مسیر‌های اتوبوس شهری پایانه دولت‌آباد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، مدیر روابط عمومی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد از تغییر بخشی از مسیر‌های پایانه دولت‌آباد اتوبوس شهری به دلیل اقدامات عمرانی برای رفع فرونشست زمین در بخشی از خیابان شهید رجایی و رفع مشکل طی ساعات آینده خبر داد.

علی مزیدی مسیر مسدود شده را بخشی از خیابان ایرانشهر از چهاراه ایرانشهر تا میدان شهید بهشتی عنوان کرد و افزود: از این رو روال حرکت اتوبوس‌های مسیر شماره ۵۵ که از پایانه دولت آباد حرکت کرده و بعد از طی خیابان کاشانی به پایانه جانباز می‌رسند، تغییر کرد.

وی همچنین از تغییر حرکت مسیر ۳۳ از پایانه دولت آباد و خیابان مهدی و مسیر ۲۳ از پایانه دولت آباد به خیابان امام، خیابان مهدی و خیابان مسکن و شهرسازی خبر داد و خواستار صبوری شهروندان تا زمان مرمت مسیر مزبور و استفاده از خطوط جایگزین شد.

مدیر روابط عمومی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد مسیر‌های جایگزین تردد را خیابان شهید مطهری، میدان آزادی، خیابان فرخی معرفی کرد و افزود: مسیر به زودی بازگشایی می‌شود.

دیگر خبرها

  • دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند
  • رییسی مطرح کرد؛کاهش نرخ بیکاری در کشور/ بر عهد خود با شما مردم باقی هستم
  • پیشنهاد تغییر نام دانشگاه «فنی حرفه‌ای» به «مهارت» قابل پیگیری است
  • کرملین: کمک جدید آمریکا به اوکراین قابل انتظار بود
  • نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد
  • تغییر بخشی از مسیر‌های اتوبوس شهری پایانه دولت‌آباد
  • دهه نود بدترین دهه زندگی مردم بود
  • گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی
  • اعضای دولت به صورت شبانه‌روزی برای حل مشکلات و توسعه کشور می‌کوشند
  • علت تغییر استاندار مازندران چه بود؟ | ویدئو