Web Analytics Made Easy - Statcounter

همه علما و اندیشمندان شیعه و اهل تسنن، مبلغ اسلام و سیره پیامبر و اهل بیت علیهم السلام هستند /امواج فناوری از ما اجازه نمی گیرند؛ باید از شیوه های جدید استفاده و در فضای مجازی فعال باشیم/ دی ماه 41، 56 و 57 سه مرحله مهم در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی بود / حوزه های علمیه و اندیشمندان نقش مهمی در ترویج معنویت، پاکی، وفای به عهد، صداقت و فداکاری دارند/ برای موفقیت در برابر دشمن، راهی جز بازگشت به سیره عملی پیامبر (ص) نداریم/تسلیت به خانواده شهدای پرسنل هواپیمای 707 نیروی هوایی ارتش/ماموریت این هواپیما، رساندن گوشت گرم به مردم بوده است/از همه توان برای کاهش رنج مردم استفاده خواهیم کرد آفتاب‌‌نیوز : رئیس جمهور نقش حوزه های علمیه و اندیشمندان را در ترویج معنویت، پاکی، وفای به عهد، صداقت و فداکاری ، بسیار مهم دانست و تاکید کرد: همه علما و اندیشمندان شیعه و اهل تسنن، مبلغ اسلام و سیره پیامبر و اهل بیت علیهم السلام هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی دوشنبه شب در جمع علما و روحانیون اهل تسنن و تشیع استان گلستان ، با بیان اینکه "امروز، مسلمانان در همه جای دنیا تحت فشارند"، گفت: برای موفقیت در برابر دشمن، راهی جز بازگشت به سیره عملی پیامبر (ص) نداریم.

رئیس‌ جمهور با اشاره به سخنان فعلی مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران جشن 40 سالگی انقلاب اسلامی را نخواهد دید، گفت: ان‌شاء الله آنها خواهند دید که در 22 بهمن ملت بزرگ و قدرشناس ایران نسبت به انقلاب اسلامی ملت‌ و حاکمیت ملی چگونه به خیابان‌ها می‌آیند و پاسخ قاطعانه به آنها خواهند داد.

روحانی با بیان اینکه در پیروزی انقلاب اسلامی همه اقشار جامعه از جمله علما، روحانیت، مراجع، امام بزرگوار، دانشجویان، کارگران و بازاریان حضور داشتند، اظهار داشت: اگر بخواهیم امروز انقلاب اسلامی را با 40 سال گذشته بسنجیم، در برخی بخش‌ها مقایسه آسان است و می‌توان با آمار این سنجش را به عمل آورد.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز وزیر نیرو اعلام کرد که در روز اول انقلاب اسلامی ظرفیت برق کشور، 7 هزار مگاوات بود و امروز به بیش از 80 هزار مگاوات رسیده‌ایم که 11.5 برابر ظرفیت برق کشور افزایش پیدا کرده است. همچنین در ابتدای انقلاب اسلامی 19 سد ملی وجود داشت که الان 172 سد بزرگ ملی داریم.

روحانی با تأکید بر اینکه در مسأله معنویت، دین، اعتقادات، ایمان به خدا، معاد، ایثار، فداکاری، صداقت، وفای به عهد، راستگویی، عدم سوء ظن به دیگران، مقایسه بسیار سخت است، ادامه داد: برخی از اقدامات حوزه‌های علمیه، اندیشمندان دینی و اهل سخن را می‌توان با آمار مقایسه کرد.

رئیس جمهور افزود: اینکه یک جوان چند کتاب و یا مقاله خوانده یک بحث است و اینکه چقدر این مطالعات در وی اثر گذاشته است، بحث دیگر است و یا اینکه افزایش تعداد مساجد یک بحث بوده و حالت خلوص و راز و نیاز با حق بحث دیگر است که در این بخش، مقایسه و مسئولیت بسیار سنگین است.

روحانی با بیان اینکه طبق آمار و نظرسنجی‌ها در بخش فرهنگی وضعیت اعتقادات جوانان خوب است و جوانان ایرانی به خدا، پیامبر(ص) و قیامت معتقدند، گفت: شاید در این بخش سرافراز باشیم و کار علما تأثیرگذار بوده است و در مناسک دینی نیز وضعیت جوانان بد نیست، اما باید دقت کرد که اخلاق و رفتار ما چگونه است و چگونه با یکدیگر برخورد می‌کنیم، سخن می‌گوییم و احترام می‌گذاریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید در اخلاق و رفتار با یکدیگر نیز دینی عمل کنیم،  تصریح کرد: آیا در سخنان، کتب، روزنامه‌ها و تبلیغات، وضعیت دروغ، توهین و تحقیر به جایی رسیده است که در وجدان خودمان راضی باشیم، یا خیر؟

روحانی با بیان اینکه در معنویت و کارزار مبارزه با تبلیغات دشمن شرایط بسیار دشواری داریم، چرا که آنان هر روز و هر ساعت علیه دین اسلام کار می‌کنند، تصریح کرد: الان وسایل ارتباط جمعی از دست ما خارج است و امواج رادیویی و تلویزیونی از ما اجازه نمی‌گیرند و در فضای مجازی نیز با شرایط سخت‌تری روبرو هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید ازشیوه‌های جدید در تبلیغات استفاده کرده و در فضای مجازی، رسانه‌های گروهی، مجلات، روزنامه‌ها و تبلیغات دنیای غرب فعال‌تر باشیم، گفت: یکی از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی این بود که خداوند مقدر کرد، ‌امام به پاریس مهاجرت کند و صدای امام از طریق رسانه‌های دشمن به گوش جهانیان برسد.

روحانی با اشاره به اینکه رسانه‌های غرب با کلمات و واژه‌های تاسوعا، عاشورا و نهضت حسینی در سایه شرایط مهاجرت امام خمینی(ره) به پاریس آشنا شدند، ‌اظهارداشت: امام(ره) بر روی مسأله افکار عمومی تأکید بسیاری داشتند و افکار عمومی و وجدان جامعه ابزاری بسیار قدرتمند است.

رئیس جمهور گفت: وظیفه ما در شرایط کنونی بسیار سخت شده است و گاهی یک جمله تبدیل به کلیدی می‌شود که در تمام رسانه‌های دنیا گفت و شنود در مورد آن آغاز می‌شود و امروز نیاز به میکروفن و تریبون نیست چرا که تلفن همراه هر فردی میکروفن و تریبون است.

روحانی با تأکید بر اینکه راهی جز بازگشت به سیره پیامبر(ص) وجود ندارد، خاطر نشان کرد: اگر به سیره پیامبر(ص) بازنگردیم و الگوی پیامبر(ص) الگوی زندگی ما نباشد، پیروزی و موفقیت در برابر دشمنان تا دندان مسلح از نظر فرهنگی بسیار دشوار است.

وی با بیان اینکه امروز، مسلمانان در همه جای دنیا تحت فشارند، افزود: در اروپا که ادعای آزادی دارند، حتی روسری یک دختر مسلمان و صف نماز جماعت مسلمانان را تحمل نمی‌کنند و خداوند نعماتی به ما ارزانی داشته که باید قدردان آنها باشیم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه راه پیروزی و موفقیت و رستگاری در سایه تبعیت از راه پیامبر(ص) است، گفت: امروز روز سختی ماست و همانطور که قبلاً در سخنرانی عمومی اشاره کردم، برخی فکر می‌کنند که این روز امتحان دولت است، اما روز امتحان همه از جمله حوزه علمیه، علما و جوانان است که دشمن با همه قدرت روبروی ما ایستاده است.

روحانی باتاکید بر اینکه امروز روز امتحان همه ماست؛ مانند جنگ احزاب است و باید بایستیم،  گفت: وقتی حضرت علی(ع) در جنگ احزاب به میدان آمد پیامبر(ص) فرمودند تمام ایمان در برابر تمام کفر قرار دارد که امروز نیز همه ایمان در برابر همه کفر قرار دارد و می‌توانیم با ایستادگی و مقاومت پیروز شویم.

رئیس جمهور با اشاره به تعداد بالای دانش‌آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه‌ها، امنیت بالای کشور، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن 80 میلیون ایرانی و قیمت ارزان آب، برق، انرژی و  گندم در مقایسه با سایر کشورها، تأکید کرد: امروز در کشور مشکل وجود دارد اما اگر درد و رنج را می‌بینیم زحمت دیگران را هم ببینیم و شاکر نعمات باشیم.

روحانی با اشاره به صفا و صمیمت مردم در ابتدای انقلاب اسلامی و همچنین رزمندگان 8 سال دفاع مقدس، گفت: امروز نیز فضای معنویت و ایمان ماه‌های اولیه انقلاب و دفاع مقدس را نیاز داریم چرا که در جنگ هستیم و با ایستادگی مردم دشمن را شکست می‌دهیم و دشمن نمی‌تواند ما را بشکند.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه در جنگ تحمیلی همه دنیا روبروی ما ایستاد و امکانات غرب و پول برخی کشورهای عربی در خدمت صدام بود، گفت: ما تنها بودیم، اما ایستادگی، وحدت و خلوص در کشور وجود داشت و پیروز شدیم.

روحانی با بیان اینکه اینجا بی‌جهت استان گلستان نام‌گذاری نشده است، گفت: اینجا گلستان ایران است که عالمان شیعه و سنی و همه اقوام کنار هم هستند و این بالاترین نعمت خداوند است چرا که آمریکا و استکبار از این اجتماعات ناراحت است و آنها به دنبال جنگ بین شیعه و سنی و ریختن خون و آبروی مسلمانان هستند تا همدیگر را تکفیر کنیم و نه اینکه با خلوص به یکدیگر نگاه کنیم.

رئیس جمهور گفت: امروز دولت به عنوان خادم مردم و در کنار آنان است و مردم نیز به عنوان سروران باید به صحنه بیایند و علما به عنوان رابط‌های جامعه با آسمان، خدا و معنویت بیش از پیش تلاش کنند.

روحانی تأکید کرد: از همه توان برای افزایش رفاه و کاهش رنج مردم بهره می‌بریم و علما نیز باید با بهره‌گیری از توان معنوی به کمک دولت بیایند تا شاهد پیروزی نهایی باشیم.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با اشاره به حادثه سقوط هواپیما و تسلیت به خانواده پرسنل نیروی هوایی، گفت: در شرایط امروز برای اینکه مردم در مضیقه نباشند، ناچاریم گوشت گرم و کمبودها را با هواپیما حمل کنیم که این هواپیمای حمل گوشت، دچار سانحه شد و پرسنل نیروی هوایی حق بزرگی بر گردن ما دارند.

روحانی همچنین به نقش مهم هواپیماهای 707 و 747 نیروی هوایی در زمان جنگ تحمیلی برای پشتیبانی، جابجایی نیروهای مسلح و سوخت‌رسانی اشاره کرد و گفت: نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس زحمات بسیار زیادی را برای حفظ نظام کشیدند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید به چند دی ماه در دوران نهضت اسلامی اشاره کرد که برای انقلاب اسلامی اهمیت اساسی دارد، گفت: دی ماه 41، 56 و 57 سه مرحله مهم در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی بود .سرآغاز نهضت اسلامی از دی ماه 41 شروع شد که البته حرکتی در مهرماه همان سال و موضوع انجمن‌های ایالتی و ولایتی آغاز شده بود، اما حرکت بعدی و اصلی از دی ماه 41 بود.

روحانی ادامه داد: در دی‌ ماه شاه به قم رفت و آن سخنرانی توهین‌آمیز به روحانیت و علما را در دی ماه 41 ایراد کرد و بحث ارتجاع را به روحانیت نسبت داد اما علما و بویژه امام خمینی(ره) مردم را امر کردند که وقتی شاه به این شهر وارد شد مردم در خانه‌ها بمانند که قم یکپارچه سکوت شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دی‌ ماه دوم که باعث شد نهضت اسلامی اوج بگیرد، در سال 56 و 19 دی ماه بود، اظهار داشت: 19 دی ماه سال 56 حرکت پرسرعت نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی از قم بود که در چهلم آن در تبریز و سایر شهرها ادامه یافت.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه دی ماه سوم که برای نهضت اسلامی اهمیت ویژه داشت، دی ماه 57 بود که در آن شاه از ایران فرار کرد، گفت: فرار شاه به عنوان حادثه‌ای مهم در تاریخ انقلاب اسلامی بود، چرا که در دی ماه 41، شاه به دنبال سرکوب بود، اما خداوند مقدر کرد که در یک دی ماه دیگر از کشور بگریزد و بعد نیز امام خمینی(ره) اعلام کردند که به ایران باز خواهند گشت.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دی‌ ماه برای ما پیام خاصی دارد، ادامه داد: دشمنان انقلاب به دنبال این بودند که انقلاب اسلامی پیروز نشود و بعد از پیروزی نیز امید داشتند تا انقلاب چند ماه بیشتر باقی نمانند.

دکتر روحانی افزود: یکی از مقامات ارشد دولت انگلیس بعد از پیروزی انقلاب در رسانه بی‌بی‌سی اعلام کرد که الان برای جلوگیری از انقلاب ایران دیر شده است اما این حکومت 6 ماه بیشتر باقی نخواهد ماند و امید داشتند بعد از 6 ماه دوباره بر کشور و ملت مسلط خواهند شوند.

رئیس جمهور با اشاره به سخنان مسئولان کنونی آمریکا مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران جشن 40 سالگی انقلاب را نخواهد دید، تأکید کرد: ان‌شاء‌الله مسئولان آمریکایی خواهند دید که در 22 بهمن ملت بزرگ و قدرشناس ایران نسبت به  انقلاب، ملت و حاکمیت ملی چگونه به خیابان‌ها می‌آیند و پاسخ قاطعانه به آنها خواهند داد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

منبع: آفتاب

کلیدواژه: استان گلستان رئیس جمهور حسن روحانی اهل سنت شیعیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۵۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از اولین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای در اصفهان چه می دانیم؟/ رافائل گروسی؛ مهمان ویژه ایران در «نصف جهان»

 پایگاه خبری جماران، سارا معصومی: مهمانسرای عباسی بنایی با قدمت 300 ساله در قلب نصف جهان(اصفهان)؛ از هفده تا نوزده اردیبهشت ماه میزبان سی امین کنفرانس ملی هسته ای ایران و اولین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای 2024 میلادی خواهد بود. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز روز دوشنبه در محل این کنفرانس حاضر و سخنرانی خواهد کرد.

 محمد اسلامی،  رییس سازمان انرژی اتمی هفته گذشته در جمع خبرنگاران به اختصار توضیحاتی درباره این کنفرانس داد. به گفته معاون رئیس جمهور در این کنفرانس از حدود ۴۷۷ مقاله‌ای که ارائه شده و ارزیابی شده ۱۸۰ ارائه انجام خواهد شد که ۷۰ مورد از این ۱۸۰ ارائه توسط شرکت کنندگان غیر ایرانی خواهد بود. اسلامی در این باره افزود: این تعداد مقاله برای این نوع کنفرانس یک اتفاق بزرگ است؛ به ویژه در این مقطع از تاریخ که دشمنان ایران همواره علیه برنامه هسته‌ای ایران ابهام ایجاد می‌کنند. در این کنفرانس آقای گروسی مدیر کل محترم آژانس به عنوان مهمان ویژه حضور خواهد داشت .

فناوری هسته ای در خدمت نیازهای عمومی مردم

برگزاری این کنفرانس در این بازه زمانی چه اهمیتی دارد و هدف گذاری سازمان انرژی اتمی از برگزاری آن چه بوده است؟  این کنفرانس  توسط پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای ایران (NSTRI) و انجمن هسته ای ایران حمایت می شود و یکی از کنفرانس های پیشرو بین المللی برای ارائه پیشرفت های جدید و اساسی در زمینه های علوم هسته ای است.

برگزاری این کنفرانس برای تقویت ارتباط بین محققان و دست اندرکاران که در طیف گسترده ای از مناطق علمی کار می کنند کاربرد دارد . تبادل نظر کارشناسان در این سطح می تواند  به بهبود تکنیک های مرتبط با علوم هسته ای کمک قابل توجهی بکند. زمینه های مرتبط با هسته ای به یک موضوع مستقل در توسعه عمومی علم و فناوری تبدیل شده اند. این پیشرفت به دلیل پتانسیل منحصر به فرد علوم و فناوری هسته ای (NST) در پاسخ به چالش ها و یافتن راه حل برای مشکلات در زمینه های مختلف است.

·       کاربردهای فناوری هسته ای نقش مهمی در مراقبت های بهداشتی ، از روند تشخیصی گرفته تا درمان قابل قبول دارد.

·       در بخش مواد غذایی ، فناوری هسته ای می تواند تولید را افزایش داده و ذخیره سازی را مدیریت کند.

·        در زمینه مدیریت محیط زیست ، از فناوری هسته ای برای نظارت ، ارزیابی و کنترل هوا ، آب و سایر آلاینده های محیطی استفاده می شود.

·       انرژی هسته ای تنها منبع بدون کربن است که می تواند قدرت بی پایان را تامین کند.

·       مزایای نوآوری هسته ای می تواند در کشف برخی از پیچیده ترین چالش های جهان مانند فقر ، گرسنگی ، نابرابری ، آسیب های زیست محیطی و موارد دیگر کمک کند. بخش توسعه جهانی در حال بررسی راه حل های مبتنی بر هسته ای برای بهبود وضعیت در حوزه های در انرژی ، حمل و نقل ، کشاورزی ، داروسازی ، تغذیه ، صنعت و بوم شناسی است.

آشنایی با محور های کنفرانس

در این کنفرانس سه روزه سخنرانی ها و پنل های تخصصی برگزار می شود که براساس برنامه ریزی صورت گرفته محورهای این سخنرانی ها و بحث های مطرح شده به شرح زیر خواهد بود:

·       کاربرد پرتوها (صنعت، پزشکی و محیط زیست)

·       راکتور های هسته ای (بهره برداری ایمن، تعمیر و نگهداری و مهندسی)

·       فیزیک هسته ای و شتاب دهنده ذرات

·       اندازه گیری تشعشعات

·       انرژی همجوشی و پلاسما

·       ایزوتوپ های پایدار و رادیواکتیو (تولید و کاربرد)

·       ایمنی و امنیت هسته ای

·       کشاورزی هسته ای

·       چرخه سوخت هسته ای

·       فناوری کوانتومی

·       آموزش هسته ای

·       حکمرانی هسته ای

·         تغییر اقلیم و نقش انرژی هسته ای

ریاست این کنفرانس را دکتر جواد کریمی ثابت، رئیس هیئت مدیره انجمن هسته ای ایران است و نام دکتر علی اکبر صالحی، عضو کمیته علمی دانشگاه صنعتی شریف در میان اعضای کمیته علمی منتشر شده است.

اهمیت زمانی برگزاری این کنفرانس

اولین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای در حالی با حضور مهمان هایی از کشورهایی مانند مجارستان، روسیه، ونزوئلا، زیمباوه و ... برگزار می شود که مسئله استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بخصوص در منطقه غرب آسیا با چالش ها و اما و اگرهای بسیاری روبه رو شده است. در دو سال اخیر مسئله ایمنی هسته ای ، ترتیبات امنیتی پیرامون تاسیسات هسته ای و البته چند و چون برخورداری کشورها از این فناوری برای مصارف صلح آمیز سر و صدای بسیاری به راه انداخته است.

پس از حمله روسیه به اوکراین و در اختیار گرفتن امور نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا توسط روس ها این پرونده به یکی از پرچالش ترین پرونده های روی میز رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تبدیل شده و گمانه زنی درباره حمله به این نیروگاه یا توسل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به سلاح اتمی در این جنگ، بارها گروسی را به واکنش های تند و تیز و هشدار دراین باره واداشته است.

از سوی دیگر این کنفرانس در حالی در اصفهان برگزار می شود که منطقه غرب آسیا هنوز از زیر سایه سنگین احتمال جنگ گسترده میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم اسرائیل کاملا بیرون نیامده است و به ادعای برخی رسانه ها اسرائیل پس از پاسخ نظامی مستقیم ایران به حمله این کشور به مقر دیپلماتیک ایران در سوریه، حمله ای ظاهرا خفیف و کنترل شده به یکی از پایگاه های نظامی در اصفهان داشته است. همزمان با تشدید تنش میان ایران و اسرائیل، گمانه زنی های رسانه ای درباره احتمال تکرار خرابکاری اسرائیل در تاسیسات هسته ای ایران و البته احتمال حرکت جمهوری اسلامی ایران به سمت تغییر دکترین هسته ای و چرخش فرمان به سمت تولید سلاح هسته ای هم مطرح شده است. با وجود گمانه زنی ها و فضاسازی های صورت گرفته مقام های متعدد جمهوری اسلامی ایران از جمله ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد که تغییری در این دکترین دفاعی ایران حاصل نشده و سلاح هسته ای در این دکترین جایی ندارد.

حضور رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این کنفرانس و مذاکراتی که در حاشیه آن با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی انجام می دهد نیز حائز اهمیت است. سفر مدیر کل آژانس به ایران در روزهایی انجام می شود که عمده توجه در منطقه به مسئله جنگ غزه و تلاش برای برقراری آتش بس ولو موقت پس از بیش از شش ماه حمله بی امان اسرائیل به این منطقه معطوف است.

با وجود این حاشیه ها، سفر گروسی به ایران و بخصوص حضور او در این کنفرانس در اصفهان بی حاشیه نبوده است.  شنیده های جماران حاکی از آن است که تلاش های بسیاری برای به تعویق افتادن این سفر و تحت فشار قرار دادن گروسی برای عدم شرکت در این کنفرانس در اصفهان در جریان بوده است که تایید حضور او در اصفهان از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان دهنده ناکامی این تلاش ها است. به عنوان نمونه،  مایکل مک کال، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از سفر گزارش شده رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران انتقاد کرد. او در حساب کاربری خود در شبکه ایکس ( توییتر سابق )  در این باره ادعاهای بی پایه و اساس درباره برنامه هسته ای ایران را تکرار کرده و نوشت: « من نگران گزارش‌هایی مبنی بر شرکت  مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در ایران هستم. این حضور، خطر مشروعیت بخشیدن به فعالیت غیرقانونی هسته‌ای ایران را به دنبال دارد. آژانس باید بر روی  پاسخگویی ایران به نقض‌های مرتبط با NPT متمرکز شود .»

به نظر می رسد که گروسی که پیش از این بارها برای حضور در ایران و ادامه مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران درباره اختلافهای موجود میان دو طرف اعلام آمادگی کرده بود اکنون نیز تلاش خود را بر رایزنی های اصلی با رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه این کنفرانس متمرکز خواهد کرد.

اولین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای در حالی در اصفهان برگزار می شود که در چند روز اخیر بحث نهایی شدن توافق امنیتی–نظامی میان پادشاهی عربستان سعودی و ایالات متحده هم پررنگ شده است. یکی از بندهای جنجالی این توافق که پیش از این به رسانه ها درز پیدا کرده، تمایل ریاض برای برخورداری از حق غنی سازی اورانیوم به شکل بومی است؛ درخواستی که قانونگذاران آمریکایی آن را در تناقض با قانون طلایی ایالات متحده در حوزه همکاری هسته ای حتی با متحدان رسمی خود می دانند. پس از عادی سازی رابطه میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در سخنانی در فروردین ماه 1402 در سخنانی که ایسنا آن را منتشر کرد، اعلام کرد که «در راستای خدمت به مردم عربستان سعودی، همکاری‌هایی میان دو کشور در زمینه «رادیودارو» انجام می‌شود.» با این وجود تاکنون خبر ویژه ای درباره رایزنی های میان تهران و ریاض در این زمینه علنی و منتشر نشده است.

دیگر خبرها

  • کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران مهمترین عامل اعتماد به سکو‌های داخلی
  • از اولین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای در اصفهان چه می دانیم؟/ رافائل گروسی؛ مهمان ویژه ایران در «نصف جهان»
  • جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • جان جیمز یوبل فعال ضدصهیونیسم آمریکایی در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • ببینید/ ایران از واقعیت تا فضای مجازی
  • مقام افغان: یوناما واقعیت‌های افغانستان را به جهان معرفی کند
  • مدارس کشور به واقعیت افزوده مجهز می‌شوند؟
  • خسرو غفوریان کیست؟