Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-03@03:13:31 GMT

استانی کردن انتخابات ضد مشارکت مردم است

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۷۵۹۲۷

استانی کردن انتخابات ضد مشارکت مردم است

در صورت اجرایی شدن طرح استانی شدن انتخابات، نحوه رأی دادن بیش از آن که مردمی باشد سیاسی می‌شود و احزاب و گروه‌ها فهرستی را برای رأی دادن مردم معرفی می‌کنند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

اغلب صاحب‌نظران سیاسی معتقدند طرح استانی شدن انتخابات مجلس، ضد مشارکت عمومی و مغایر با سیاست‌های کلی نظام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه جام جم با اشاره به تصویب کلیات طرح مذکور در مجلس، به نظرخواهی از کارشناسان پرداخت. حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است: اشکال کار این است که این طرح انگیزه لازم را برای مشارکت همگانی مردم کاهش می‌دهد. چون بالاخره رقابت که در سطح منطقه‌ای کوچک اتفاق می‌افتد بالاتر است و حساسیت برای مشارکت مردم در انتخابات هم بیشتر خواهد شد. از ابتدای پیروزی انقلاب انتخابات متعددی برگزار شده و در همه انتخابات مشارکت مردم از میانگین جهانی بالاتر بوده است. قطعاً با استانی شدن انتخابات ضریب مشارکت پایین خواهد آمد. این در حالی است که مشارکت بالا یکی از ابعاد اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران است و پایین بودن مشارکت به این بعد لطمه خواهد زد. البته نکته مهم این است که طرح استانی شدن انتخابات با سیاست‌های کلی انتخابات مغایرت دارد و سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده و بحث استانی شدن انتخابات هم در مجمع مورد بررسی قرار گرفت و مصوب نشد. طبعاً این طرح حتی در صورت تصویب در مجلس به علت مغایرت آن با سیاست‌های کلی مورد ابلاغ رهبر انقلاب از سوی مجمع تشخیص رد خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

استانی شدن انتخابات مجلس! معایب و مزایای استانی شدن انتخابات مجلس


جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده مجلس هم می‌گوید: استانی شدن انتخابات مجلس مزایا و معایبی دارد، هر چند به واسطه این طرح، نمایندگان از گرفتاری‌های اجرایی در شهرستان‌ها رها شده و وقت بیشتری را برای مدیریت کلان کشور و قانونگذاری خواهندداشت، اما در عین حال دسترسی مردم به نماینده منطقه خود از بین می‌رود و نقش شهرستان‌های کوچک در انتخاب نمایندگان کاهش می‌یابد.


به این ترتیب افراد نخبه شهرستانی فرصت انتخاب شدن نخواهند داشت و در مقابل اغلب چهره‌های سیاسی و افرادی که به کانون قدرت وصل هستند امکان حضور خواهند داشت. از جمله معایب دیگر این است که میزان مشارکت مردم کاهش می‌یابد همچنین در صورت اجرایی شدن طرح برخی تنش‌های قومی- مذهبی به دلیل نبود نمایندگان آنها در مجلس می‌تواند شکل بگیرد که آثار و تبعات امنیتی خواهد داشت.


دکتر ابراهیم فیاض جامعه‌شناس نیز معتقد است: متأسفانه از زمان دولت سازندگی روندی در حال شکل‌گیری است که قدرت در دست دولت متمرکزتر شود. ادامه این وضعیت باعث کاهش آزادی و افزایش استبداد خواهد شد. بنای جمهوری اسلامی افزایش بیشتر مشارکت مردم بود و مردم شهر و روستا خودشان را در سرنوشت کشور سهیم می‌دانند. اما اجرایی کردن این طرح عملاً باعث کاهش مشارکت مردم خواهد شد. در چنین فرآیندی مردم دهات و روستاها و بخش‌های کوچک، دیگر رغبتی برای شرکت در انتخابات پیدا نمی‌کنند و این ذهنیت برای آنها پیش خواهد آمد که احزاب و گروه‌های سیاسی از این پس در عرصه انتخابات فعال‌تر خواهند شد. در شرایط کنونی اگر طرح استانی شدن انتخابات اجرایی شود زمینه برای اشرافیت فراهم خواهد شد.


دکتر نجفقلی حبیبی، استاد دانشگاه نیز می‌گوید: این طرح را طرح مفیدی ارزیابی نمی‌کنم. در شرایط فعلی، مردم به نمایندگان خود اعتماد بیشتری دارند و برای حل مشکلات خود به او مراجعه می‌کنند. مدافعان این طرح شاید این گونه تصور می‌کنند که با اجرایی شدن این طرح مسئولیت نمایندگان در رفع و رجوع مسائل منطقه‌ای کمتر خواهد شد، اما به نظر نمی‌رسد که چنین اتفاقی بیفتد.


در صورت اجرایی شدن طرح استانی شدن انتخابات، نحوه رأی دادن بیش از آنکه مردمی باشد سیاسی می‌شود و احزاب و گروه‌ها فهرستی را برای رأی دادن مردم معرفی می‌کنند. حتی ممکن است مردم شهرهای کوچک در انتخابات شرکت نکنند و این ذهنیت را داشته باشند که بالاخره لیست و فهرست‌هاست که رأی می‌آورد. در چنین شرایطی بی‌تفاوتی مردم برای نظام خطرناک خواهد بود.

 

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز اعتراضات فرانسه بودجه 98 جام ملت های آسیا انتخابات مجلس رای گیری مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۵۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آحاد جامعه برای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی خود در انتخابات مشارکت کنند

رئیس جمهور انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دینی دانست که آحاد جامعه در راستای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی در آن مشارکت کرده و معتمدین خود را برای قانونگذاری و بهبود روند امور انتخاب می‌کنند.

به گزارش مشرق،آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌های انتخاباتی، بر ضرورت فراهم کردن زمینه حضور گسترده مردم در این مرحله از انتخابات و تمهید تمامی امکانات برای تکمیل حماسه‌آفرینی آنان در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تاکید کرد.

رئیس جمهور انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دینی دانست که آحاد جامعه در راستای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی در آن مشارکت کرده و معتمدین خود را برای قانونگذاری و بهبود روند امور انتخاب می‌کنند.

آیت‌الله رئیسی در ادامه به موضوع ضرورت مشارکت مردم برای تحقق هدف جهش تولید اشاره کرد و افزود: تمهید مقدمات تحقق مشارکت مردم نیازمند اهتمام جدی همه بخش‌های دولت است؛ هر دستگاهی باید زمینه‌ها و راهکارهای جذب مشارکت مردم در بخش خود را به شکل دقیق و با زمان‌بندی مشخص تدوین و اعلام کرده و اجرای آن را به شکل مستمر و گام به گام پایش کند.

رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت همچنین ضمن تبریک فرارسیدن روز کارگر و روز معلم، نقش کارگران و معلمان در پیشرفت و آبادانی کشور را اساسی و مهم توصیف و تصریح کرد: مبنای خلقت عالم بر تعلیم و تربیت استوار است و لذا همه ما در هر زمان و با لحاظ برخورداری از هر سطحی از دانش، همچنان نیازمند دانش‌افزایی و علم‌آموزی بیشتر هستیم.

در جلسه امروز هیات دولت وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه هفته گذشته، هفته درخشش ورزشکاران کشورمان در میادین بین‌المللی بود، قهرمانی تیم ملی فوتسال در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، قهرمانی تیم ملی وشوو در رقابت‌های انتخابی جام جهانی، قهرمانی تیم ملی دختران کمتر از ۱۸ سال در تورنمنت کافا در تاجیکستان، قهرمانی تیم والیبال دانش‌آموزی ایران در رقابت‌های مدارس جهان، قهرمانی، شکستن رکورد و کسب مدال طلای خانم عیدیان در ماده ۴۰۰ متر دو با مانع قهرمانی آسیا، نائب قهرمانی تیم ملی تپانچه بادی کشورمان در مسابقات جام جهانی کره جنوبی و نائب قهرمانی تیم شطرنج امید کشورمان در مسابقات شهرهای آسیا را از جمله این موفقیت‌ها برشمرد که باعث شادی و شعف عمومی در کشور شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز با اعلام خبر دستیابی به فرمولاسیون، فرآیند و فناوری استحصال کود «تریپل سوپر فسفات» به عنوان یکی از کودهای مهم و بسیار پرکاربرد در کشاورزی گفت: سالانه نیاز به واردات ۲۵۰ هزار تن از این نوع کود داشتیم که خوشبختانه تولید آن در کشور بومی‌سازی و خط تولیدی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن راه‌اندازی شده که تا ۲۰۰ هزار تن قابل افزایش است و می‌تواند سالانه تا ۳۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد کند.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت از تولیدات داخل، زمینه رونق تولید داخلی این محصول فراهم شود.

دیگر خبرها

  • به برنامه تحولی در شهر و روستاها نیاز داریم
  • انتخابات مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی است
  • انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز به استان با هم‌صدایی رسانه‌ها
  • مشارکت در انتخابات بهترین راه تحول در کشور است
  • توصیه های انتخاباتی رئیسی در جلسه هیات دولت
  • اظهارات رئیسی درباره انتخابات مرحله دوم مجلس
  • تاکید رئیسی بر حضورگسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • آحاد جامعه برای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی خود در انتخابات مشارکت کنند
  • سخنگوی شورای نگهبان: مفتخر به بهره‌گیری از مشارکت معلمان در نظارت بر انتخابات هستیم
  • وزیر کشور: مولفه مشارکت در دور دوم انتخابات همچنان مهم است