Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@04:16:03 GMT

برق ایران، راهگشای مشکلات انرژی همسایگان

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۷۶۲۸۵

برق ایران، راهگشای مشکلات انرژی همسایگان

اسلام آباد - ایرنا - مشکلات کمبود انرژی در پاکستان به ویژه اوج این بحران در فصل سرما داستان تکراری برای مردم این کشور محسوب می شود که با گذشت زمان تحمل این وضعیت برای پاکستانی ها سخت می شود در حالی که ظرفیت بالای تولید برق در ایران و صادرات آن به پاکستان می تواند کلید اصلی حل بحران انرژی در این کشور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران همواره از آمادگی خود برای افزایش سطح صادرات برق به پاکستان خبر داده و متقابلا پاکستان نیز با پذیرفتن پیشنهاد کشور همسایه خود می تواند گام بلندی در مسیر رفع بحران انرژی در این کشور بردارد.
بسیاری از شهرهای مختلف ایالت های پنجاب، سند و بلوچستان در فصول گرم سال و به دلیل تشدید دمای هوا و شرایط آبی با مشکل بی برقی روبرو هستند و دو نیروگاه 500 کیلووات و 220 کیلووات نیز در این ایالت ها از کار افتاده و میزان کمبود برق را در پاکستان به حدود سه هزار مگاوات افزایش داده است.
در دیگر فصول سال نظیر زمستان نیز، ساکنان مناطق مختلف این ایالت ها با توجه به بحران برق دچارمشکلات جدی شده اند.
هنوز برق مناطق مختلفی از شهر اسلام آباد به عنوان پایتخت این کشور در برخی روزها تا چند ساعت دچار قطعی می شود و مشکل کمبود برق هنوز در ایالت گلگیت بلتستان پابرجاست.
به رغم تلاش های مهندسان در پاکستان، شرایط بد جوی و مه گرفتگی شدید باعث شد تا صنعت تولید برق این کشور نتواند در وضعیت عادی قرار بگیرد و بسیاری از نیروگاه های این کشور نیز اوایل ماه ژانویه سال جاری میلادی از کار افتاد.
«عمر ایوب خان» وزیر برق و انرژی پاکستان با ابلاغ دستور به شرکت ملی تولید و توزیع برق این کشور، توسعه نظارت بر کار نیروگاه ها در مناطقی که دچار مه گرفتگی شده است را خواستار شد، تا بتوان مشکلات در بخش انتقال برق قدرت را در نخستین فرصت رفع ساخت.
از سوی دیگر، به دلیل سرد شدن بیش از اندازه هوا در پاکستان، تولید برق در نیروگاه های برق آبی نیز شدیدا کاهش یافته است.
جمهوری اسلامی ایران، کشوری با ظرفیت بالا در تولید مازاد انرژی شناخته می شود که می تواند از طریق منابع گسترده خود کمک جدی برای رفع بحران انرژی در پاکستان انجام دهد.
ایران با برخوردری از تجربه های فراوان در بخش انرژی قابلیت ساخت خطوط انتقال جدید در پاکستان است که با کمک آن می توان حتی در شرایط نامساعد جوی، انتقال برق به آسانی انجام شود.
ایران همچنین بزرگترین کشور صادر کننده برق خاورمیانه است و این کشور در زمان کنونی به پاکستان، ترکیه، عراق و افغانستان برق صادر می کند، در حال حاضر ایران 100 مگاوات برق به پاکستان صادر می کند.
جمهوری اسلامی ایران و پاکستان پیش از این قرارداد مشترک گازی را نیز امضا کرده اند که طی آن گاز ایران به پاکستان صادر خواهد شد با این حال این طرح به طور کامل در مسیر عملیاتی قرار نگرفته است.
در صورت تکمیل طرح خط لوله انتقال گاز طبیعی ایران به پاکستان نه تنها بحران انرژی مردم پاکستان به میزان چشم گیری کاهش پیدا می کند بلکه صنعت این کشور جان تازه ای به خود خواهد گرفت.
جمهوری اسلامی ایران، همچنین پیشنهاد افزایش سطح صادرات برق تا سه هزار هزار مگاوات را به پاکستان ارائه کرده است.
اخیرا نیز «عمر ایوب خان» وزیر انرژی پاکستان در دیدار «مهدی هنردوست» سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور اطمینان داد که بخش انرژی این کشور قرار است درخصوص قرارداد واردات 100 مگاوات برق از ایران مذاکرات جامعی با این کشور انجام دهد.
سال گذشته سفیر کشورمان در پاکستان اعلام کرد:جمهوری اسلامی ایران آماده است تا برق صادراتی به پاکستان را به سه هزار مگاوات برساند.
به گزارش منابع خبری پاکستان، تا زمان بهبود شرایط آب و هوا در این کشور به ویژه در فصول سرد سال، کاهش ولتاژ برق، قطعی و کمبود آن در کشور ادامه خواهد یافت.
آساق*274*6125**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد ايران و پاكستان صادرات برق انرژي و برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۶۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح

صنعت نفت و گاز طی سال های گذشته هدف تحریم ها قرار گرفتند و برای فروش آن ها از مبادی رسمی با مشکلات عدیده ای روبرو شدیم. هدف تحریم کنندگان این بود که از طریق مسدود کردن راه های کسب درآمدهای ارزی کشور به دولت فشار بیاورند که در مذاکرات تسلیم شود. اما در نهایت این اتفاق نیفتاد و راه هایی برای فروش نفت و گاز کشور پیدا کردیم. فروش گاز کشور از طریق خطوط لوله صورت می گیرد و مشتریان ما همسایگان هستند. در همین راستا، وزارت نفت به اعمال دیپلماسی فعال انرژی به منظور ایجاد بستری برای فروش گاز کشور مبادرت کرد.  در چارچوب سیاست های وزارت نفت شاهد اقداماتی همچون بهبود روابط با ترکمنستان و از سرگیری سوآپ گاز از این کشور و تلاش برای احیای خط لوله صلح (ایران-پاکستان-هند) هستیم.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریم بر اثر به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی توسط دولت فعلی حاصل شد.  سهراب دل انگیزان، استاد اقتصاد دانشگاه رازی در خصوص دیپلماسی فعال انرژی کشور طی سال های گذشته و حل و فصل مشکلات مان با همسایگان در حوزه انرژی خاطرنشان کرد: منطقی است که باید در تبادلات انرژی خود را در منطقه بهبود ببخشیم و از این فرصت نهایت بهره برداری را داشته باشیم.

وی ادامه داد: موفقیت در حوزه توسعه روابط با همسایگان در حوزه انرژی بسیار کلیدی و مهم است زیرا که ارتباط با همسایگان در حوزه انرژی به کاهش هزینه های حمل و نقل، بهبود روابط سیاسی و تقویت ارتباطات مرزی منجر می شود و به لحاظ کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری به نفع ماست. به همین دلیل، دیپلماسی انرژی به اجرا گذاشته شده توسط دولت اهمیت دارد. از همین رو دولت توانست هوشمندی خوبی در زمینه از سرگیری سوآپ گاز با ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح داشته باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه رازی خاطرنشان کرد: با توجه به تمامی آنچه در بالا گفته شد، احیای روابط مان با ترکمنستان و از سر گیری سوآپ گاز از این کشور مثبت ارزیابی می شود.

دل انگیزان گفت: برنامه ریزی برای افزایش مبادلات انرژی با پاکستان در وزارت نفت کشور اقدام درستی است. از ابتدا در چارچوب اکو ایران، پاکستان و ترکیه به عنوان بنیانگذاران این سازمان مکلف بودند در بخش هایی که در حوزه های مشترک قرار دارند، رابطه تهاتری با یکدیگر برقرار کنند.

وی ادامه داد: پاکستان به دلیل برخی مشکلات در صدد است که به تقویت روابط با کشورهای همسایه فارغ از مخالفت آمریکا بپردازد. این فرصت خوبی برای تهران است که به تقویت روابط در حوزه انرژی با اسلام آباد بپردازد. در همین ارتباط، قرار شده است که پاکستان خط لوله صلح را در بخش مربوط به خودش تکمیل کند که اتفاق خوبی است.

استاد اقتصاد دانشگاه رازی خاطرنشان کرد: در برقراری روابط با پاکستان باید مراقبت کنیم که تبادلات با پول ایران و یا پول دو طرف صورت بگیرد. همچنین باید به دنبال انعقاد قراردادهای بلندمدت با اسلام آباد باشیم.

دل انگیزان گفت: کلیت دیپلماسی انرژی به اجرا گذاشته شده توسط وزارت نفت از این منظر که دولت را وارد ارتباطات مسالمت آمیز با کشورهای همسایه می کند، بسیار قابل قبول است.

وی ادامه داد: به اجرا گذاشتن سیاست هایی همچون توسعه زنجیره ارزش محصولات و صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها مثبت ارزیابی می شود. همچنین در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی نیز باید دقت کنیم که ظرفیت خود را برای نگه داشت متخصصان در داخل حفظ کنیم و این سیاست بستری برای خروج متخصصان از کشور نشود.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • غرب تحمل افزایش روابط ایران با همسایگان را ندارد
  • همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد
  • سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی برای دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی داشت/همکاری با کشورهای همسایه و مستقل گسترش می‌یابد/ ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صدور خدمات فنی-مهندسی دارد
  • رئیسی: این سفر در مقطع فعلی پیام مهمی داشت
  • سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی برای دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی داشت
  • برگزاری این سفر در مقطع فعلی پیام مهمی برای دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی داشت
  • بیانیه مهم ۲۸ ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان
  • نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد