Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- بر اساس گزارش بانک توسعه‌ آسیایی، در ماه‌های اخیر حدود ۳۰متر مکعب سطح آب کابل کاهش یافته است و در صورت ادامه آن کابل باید آماده یک بحران بزرگ کم آبی باشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، براساس بررسی‌‎های بانک توسعه‌ آسیایی، هرساله 80 میلیون متر مکعب آب، از آب‌های زیرزمینی کابل بیرون کشیده می‌شود و در ماه‌های اخیر سطح آب در پایتخت 30 متر معکب کاهش یافته است و اگر جلوی این کاهش گرفته نشود، بحران جدی بوجود خواهد آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند پس از انتظارهای طولانی، کابل سفید پوش شد اما ظاهرا باران و برف در چند روز اخیر هم مشکل پایتخت را حل نخواهد کرد. زیرا مردم چندین پیمانه بیشتر از آبی که ذخیره می‎شود، مصرف می‌کنند.

بر اساس گزارش بانک توسعه‌ آسیایی، در ماه‌های اخیر حدود ۳۰متر مکعب سطح آب کابل کاهش یافته است و در صورت ادامه آن کابل باید آماده یک بحران بزرگ کم آبی باشد.

شانی کمپبل، معاون بانک توسعه آسیایی اخیرا گفته است: «مشکلی که ما در کابل داریم تمرکز بیش از حد جمیعت در پایتخت است که بر تغییرات اقلیمی تاثیر گذاشته و مشکلات بزرگ اقتصادی و اجتماعی را در کنار کم‌‍آبی به بار آورده است، فقط حدود 20 درصد از کابل به سیستم آب لوله‌کشی شهر متصل است و بسیاری از ساکنان کابل از طریق حفر چاه‌هایی که معمولا توسط چندین همسایه انجام می‌شود، تأمین می‌شود.

براساس آمارهای بانک توسعه آسیایی سالانه در کابل 80 متر مکعب آب زیر زمینی بیرون و استفاده می‌شود و این روند همچنان در حال افزایش است.

همزمان، با کم شدن آب‌های زیرزمینی، آب کابل به شدت به سوی آلودگی می‌رود، آمارها نشان می‌دهند حدود ۷۰درصد آب‌های کابل آلوده با مواد زاید هستند و تنها 20 درصد ساکنان کابل به آب نسبتا بهداشتی خوراکی دسترسی دارند.

روح الله رستگار مسئول آبرسانی و فاضلاب داره آبرسانی هرچند از برنامه‌های جدی برای کاهش بحران بی‌آبی در پایتخت سخن می‌زند اما نگران است در صورت ادامه روند کنونی و عدم همکاری مردم در استفاده آب، در چند سال آینده امکان زندگی در کابل به صفر خواهد رسید.

به گزارش شبکه 1 تلویزیون، خشکسالی و گرمای زمین از یک طرف، شدت گرفتن نبردها در بسیاری ولایت‌های افغانستان که سبب افزایش جمعیت در پایتخت شده است، از سوی دیگر سدهای در راه از میان برداشتن مشکل آب در کابل عنوان می‌شوند.

/انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان خشکسالی سدهای مشکل آب کابل پایتخت سدهای فاضلاب برنامه های جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۶۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مدیریت بحران مبنی بر فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات استان تهران

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران درمورد فعالیت سامانه بارشی در استان به ویژه در ارتفاعات هشدار داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران درمورد فعالیت سامانه بارشی در استان به ویژه ارتفاعات هشدار داد و گفت: کشاورزان تمهیدات لازم را در نگهداری از محصولات زراعی و باغی اتخاذ کنند.

 حامد یزدی مهر، بعد از ظهر چهارشنبه از صدور هشدار زرد هواشناسی مبنی بر فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی خبر داد و اظهار کرد: طبق پیش بینی سازمان هواشناسی فعالیت این سامانه از فردا پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه پایان خواهد یافت.

یزدی مهر گفت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی کارشناسان هواشناسی باید منتظر رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید و در برخی نقاط، گردوخاک و احتمال وقوع تگرگ به ویژه در ساعات بعد از ظهر و شب در کل استان تهران به ویژه ارتفاعات باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران به همه مردم به ویژه ساکنین ارتفاعات توصیه کرد که بر اساس هشدار صادر شده و توصیه‌های مدیریت بحران به هنگام فعالیت سامانه بارشی از تردد غیرضروری در جاده‌ها پرهیز کنند و در حین تردد نیز احتیاط لازم را داشته باشند.

وی با تاکید بر استحکام بخشی به سازه‌های موقت، سبک و ناپایدار گفت: لازم است این اقدامات انجام شود چرا که در صورت عدم استحکام کافی شاهد حوادث ناگواری خواهیم بود.

یزدی مهر اجتناب از صعود به ارتفاعات و کار در مناطق مرتفع را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: کوهنوردان و افرادی که در ارتفاع کار می‌کنند هوشیار باشند و از صعود به ارتفاعات به طور جدی خودداری کنند.

وی پرهیز از اسکان در حاشیه رود‌ها و مسیل‌ها، قرار گرفتن در لبه پشت‌بام و مجاور سازه‌های موقت و ساختمان‌های نیمه‌کاره را از دیگر توصیه‌های لازم به شهروندان برشمرد و گفت: لازم است که دستگاه‌های امدادی نیز آمادگی خود را در این خصوص ارتقا دهند.

وی در خصوص احتمال بارش تگرگ نیز هشدار داد و تاکید کرد: کشاورزان عزیز در نگهداری از نهال ها، درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی تمهیدات لازم را بیندیشند.

یزدی مهر بر ضرورت خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و اطمینان از لایروبی کانال‌ها و آب روها، نیز تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • هشدار درباره فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات استان تهران
  • هشدار مدیریت بحران استان تهران درمورد فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات
  • هشدارمدیریت بحران مبنی بر فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات پایتخت
  • هشدار مدیریت بحران مبنی بر فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات استان تهران
  • هشدار جدی آبگرفتگی و وقوع سیلاب در رودخانه‌های کردستان
  • موافقت با خواهرخواندگی بندرعباس با پنج شهر آسیایی
  • هشدار اپل به آیفون‌داران: مراقب آتش‌ گرفتن گوشی خود باشید!
  • ۲ هشدار هواشناسی در هرمزگان صادر شد
  • اوجاقی:به سمت برگزاری مسابقات ورزشی پایتخت‌های آسیایی می رویم
  • ماجرای ضرب و شتم در اتوبوس BRT/ هشدار پلیس به مجرمان