Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی روز دوشنبه به تشریح دلایل عقیم ماندن طرح دولت آمریکا برای ایجاد ائتلاف علیه ایران در منطقه پرداخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در سفرش به ۸ کشور منطقه غرب آسیا در یک هفته گذشته یک پیام را بارها به عنوان اهداف سفرهایش تکرار کرد: «لزوم مبارزه با ایران.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وزیر خارجه آمریکا از هفته گذشته که سفرش آغاز شد از پایتخت کشوری به کشوری دیگر پرواز کرد و در دیدار با پادشاه‌ها، شاهزاده‌ها و روسای جمهور کشورهای مختلف تلاش‌ کرد کشورهای عربی را به اتحاد علیه ایران، همیاری برای کاستن از نفوذ تهران در منطقه و تلاش مشترک برای مقابله با نیروهای هم‌پیمان این کشور فرا بخواند. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی موانعی که پامپئو و دولت ترامپ برای تحقق این هدف با آنها رو به رو هستند را شرح داده است.

رسانه آمریکایی نوشته روز دوشنبه همزمان با اتمام تور منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا مشخص نبود که آیا پیشرفت قابل توجهی در تحقق اهداف سفر او علیه ایران صورت گرفته است یا خیر. این روزنامه نوشت: «موانع عظیمی پیش روی تلاش‌ها برای تشکیل چنین ائتلافی [علیه ایران] وجود دارد.»

نیویورک‌تایمز در توضیح نوشته است: «مقام‌ها و تحلیلگران کشورهای عربی می‌گویند به خاطر پیچیدگی روابط میان کشورها در منطقه، در عمل همکاری نزدیک میان این کشورها در جهت اهداف ضدایرانی دشوار خواهد بود.»

مطابق این تحلیل، نیروهای هم‌پیمان ایران در منطقه که پامپئو خواستار مقابله با آنها است بسیار متنوعند و نمی‌توان برای همه آنها راهکاری یکسان ارائه کرد: حزب‌الله اکنون یک نیروی اصلی در دولت لبنان است، گروه‌های فعال در سوریه جدا از یکدیگر در مناطق جنگی حضور دارند و نیروهایی که در عراق هستند از نفوذ بالایی در جنوب نفت‌خیز این کشور برخوردارند.

روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به تحریم‌هایی که دولت ترامپ آبان‌ماه امسال، حدود ۶ ماه بعد از خروج از برجام علیه ایران بازگرداند می‌نویسد: «مقام‌های آمریکایی در هماهنگ کردن سیاست‌های ضدایرانی خودشان و حرکت دادن آنها به فراسوی تحریم‌های اقتصادی با مشکل مواجه بوده‌اند.»

این تحلیل، علاوه بر این مدعی است ترامپ با ارائه طرح خود برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه اهرم‌های فشار واشنگتن برای محدود کردن حضور ادعایی ایران در خاک سوریه را رها کرده است.   

نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «آقای ترامپ ماه گذشته بر خلاف میل تمامی مقام‌های رده‌ بالای امنیت ملی تصمیم گرفت ۲۰۰۰ نظامی آمریکایی را از شرق سوریه خارج کند. این اقدام موجب از دست رفتن تمام اهرم فشاری خواهد شد که آمریکایی‌ها برای محدود کردن حضور نیروهای ایران و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در آنجا در اختیار داشتند. درخواست آقای پامپئو از شرکای عربی آمریکا این بود که همین هدف را محقق کنند.»

 پامپئو توضیحی درباره اینکه انتظار دارد کشورهای دیگر چطور این هدف را محقق کنند ارائه نکرد. او روز دوشنبه به سوالی در خصوص اینکه ایالات متحده چطور می‌خواهد با نیروهای هم‌پیمان ایران مقابله کند پاسخ مشخصی نداد. 

نیویورک‌تایمز می‌گوید پیام پامپئو در کل از استقبال خوبی در میان سران کشورهای عربی برخوردار شد زیرا آنها هم ایران را تهدید به شمار می‌آورند. 

به عنوان مثال، «ایمن صفدی» وزیر خارجه اردن در کنفرانس خبری چند روز پیش خود با پامپئو گفت: «همه ما با سیاست‌های توسعه‌طلبانه ایران در منطقه مشکل داریم. همه کشورهای عربی- و همنی‌طور آمریکا- خواهان روابط سالم بر اساس اصل عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر و احترام به حاکمیت سایر کشورها هستیم.»

 اما علی‌رغم این، باز هم «ایجاد ائتلافی متحد از کشورهای عربی علیه ایران نیازمند حل شدن طیف گسترده‌ای از مسائل سیاسی، اقتصادی و نظامی در میان کشورهای عربی است.»

«مروان معاشر»، معاون اندیشکده کارنگی و وزیر خارجه اسبق اردن می‌گوید: «اگر صحبت از هماهنگی در برخی حیطه‌های معین است که چنین اقدامی همین حالا هم انجام می‌شود ولی اگر هدف، ایجاد یک ائتلاف نظامی یا ناتوی عربی است فکر می‌کنم راه به جایی نمی‌برد.»

او از چند عامل به عنوان موانع تشکیل چنین ائتلافی نام می‌برد: «مناقشات میان کشورهایی مانند عربستان سعودی و قطر، عدم امکان یکپارچه کردن ارتش‌های عربی، نبود ساختار فرماندهی متحد و یکسان نبودن سطح تهدید ایران برای تمامی متحدان عربی آمریکا.»

معاشر گفت: «ضمن اینکه من فکر نمی‌کنم کشور کوچکی مانند اردن که منابع محدودی دارد بخواهد در یک ائتلاف نظامی مشارکت کند. بسیاری از کشورهای منطقه نگاه مثبتی به ایران ندارند ولی این با مشارکت در ائتلاف نظامی علیه آن کشور فرق دارد. فکر می‌کنم این ایده‌ای است که با استقبال چندانی از سوی سایر کشورها، غیر از عربستان سعودی مواجه نخواهد شد.»

نیویورک‌تایمز نوشته بسیاری از کشورها در منطقه ممکن است ایران را دشمن ببینند، اما برخی از آنها مانند مصر و اردن احساس از سوی ایران تهدید مستقیمی را احساس نمی‌کنند و تمایلی نخواهند داشت که خطر درگیری با آن را به جان بخرند. کشورهای کوچک‌تر حاشیه خلیج فارس مانند کویت، بحرین و عمان با ایران روابط تجاری و دیپلماتیک دارند و بعید است که با خصومتها علیه آن همراه شوند.

عراق، از سوی دیگر علاوه بر کیلومترها مرز مشترک، پیوندهای تاریخی، مذهبی و سیاسی مشترکی با ایران دارد.    

منبع: فارس

انتهای پیام/     

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ائتلاف سازی علیه ایران دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۶۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پلن بی» آمریکا در برابر انصارالله چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، سخنگوی نظامی دولت نجات ملی یمن  در ادامه اعلام کرد نیروهای پدافند هوایی یمن یک پهپاد تهاجمی ام‌کیو۹ ریپر ارتش آمریکا را با موشک در حریم هوایی استان صعده در حالی که در حال انجام مأموریت‌های خصمانه بود، سرنگون کردند.

ارتش آمریکا نیز ضمن تأیید این خبر اعلام کرد انصارالله سه موشک بالستیک ضدکشتی در دریای سرخ به سمت چندین هدف شلیک کرد که بر اثر آن، نفتکش انگلیسی آسیب دیده است. ارتش آمریکا اما درباره هدف قرار گرفتن پهپاد اظهارنظری نکرد، اما شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا تأیید کرد یک فروند ام‌کیو۹ که حدود ۳۰میلیون دلار قیمت دارد، اوایل روز جمعه در داخل یمن سقوط کرد و تحقیقات در این زمینه در حال انجام است.

انصارالله یمن همچنین روز جمعه از هدف قرار دادن یک کشتی اسرائیلی به نام «ام‌اس‌سی داروین» در خلیج عدن و شلیک تعدادی موشک و پهپاد به سمت اهدافی در شهر بندری ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

تشدید تحرکات دوباره انصارالله یمن در هدف قرار دادن اهداف دریایی مرتبط با اسرائیل، آمریکا و انگلیس پس از هفته‌ها آرامش نسبی و کاهش محسوس حملات، در حالی صورت می‌گیرد که عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله در سخنرانی روز جمعه، این تصور را که کاهش حملات مربوط به تضعیف توان نظامی این گروه است، رد کرد و وعده داد حملات بیشتری در راه است.

حملات انصارالله و خروج ناوهای آمریکایی از دریای سرخ
تشدید تحرکات انصارالله در دریای سرخ در حالی صورت گرفته که اوایل روز جمعه نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد ناو هواپیمابر یواس‌اس دوایت دی آیزنهاور و ناوشکن یواس‌اس گریولی، پس از حدود چهار ماه حضور در دریای سرخ، از کانال سوئز به سمت شرق مدیترانه عبور کرده‌اند.

مسئله‌ای که واکنش مقامات انصارالله را در پی داشت و محمدعلی الحوثی، یکی از اعضای شورای عالی سیاسی یمن و از رهبران انصارالله با اشاره به خروج ناو آمریکایی از دریای سرخ گفت اگر آمریکا مدعی کاهش عملیات نیروهای مسلح یمن برای حفظ وجهه خود، عقب‌نشینی از نظامی‌سازی دریا و رساندن پیامی به شرکت‌های بیمه است،  این یک خودفریبی مثبت است و اگر آمریکایی‌ها مدعی امن شدن دریای سرخ هستند، می‌توانند کشتی‌های خود را بفرستند تا هدف دلچسبی برای انصارالله شوند.

قدرت موشکی انصارالله، عامل فرار ناوهای آمریکایی
سید هادی سید افقهی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با قدس درباره افزایش دوباره تنش‌ها در دریای سرخ، با عجولانه خواندن واکنش آمریکایی‌ها به حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های اسرائیلی تصریح کرد: آمریکایی‌ها به دلیلی نداشتن شناخت از روحیه سلحشوری مردم یمن تصور می‌کردند با هدف قرار دادن چند مکان و چند بندر یمن، انصارالله را وادار به عقب‌نشینی و متوقف کردن حملاتشان خواهند کرد، غافل از اینکه توان مقاومت و قدرت بازدارندگی انصارالله بیش از تصورات و برآوردهای آمریکایی‌ها بود.

سید افقهی با اشاره با خروج ناوهای آمریکایی از دریای سرخ، علت این تصمیم آمریکایی‌ها را آگاهی و هراس از بُرد موشکی و پهپادی انصارالله دانست و افزود: درواقع آمریکایی‌ها از هدف قرار گرفتن احتمالی ناوها نگران بودند، چرا که حضور آن‌ها در دریای سرخ و آسیب‌پذیر بودنشان، آن‌ها را به یک هدف آسان در برابر انصارالله تبدیل کرده بود و در صورت هدف قرار گرفتن آن‌ها یک بی‌آبرویی بزرگ متوجه آمریکایی‌ها می‌شد. از طرفی به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها برنامه‌های دیگری را برای مواجهه با انصارالله در یمن دنبال می‌کنند؛ احتمالاً تحریک و استفاده از گروه‌های نیابتی و تسلیح گروه‌های مخالف برای درگیر کردن انصارالله به یک جنگ داخلی ازجمله این اقدامات خواهد بود.

وی با اشاره به نزدیک بودن انتخابات آمریکا، یکی دیگر از دلایل خروج ناوهای آمریکایی را تلاش آمریکا برای کاهش تنش در منطقه و نگرانی از ادامه بحران انرژی در جهان دانست و عنوان کرد: به واسطه بسته شدن دریای سرخ، آسیب‌های جدی به حوزه اقتصادی و انرژی جهانی وارد آمده که می‌تواند در انتخابات پیش رو تأثیرگذار باشد.

پلن بی واشنگتن در مقابله با صنعا
جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه نیز با مشروع دانستن اقدامات یمن که در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و کشتار صهیونیست‌ها در غزه آغاز شد، اظهار کرد: پس از آنکه تهدیدات آمریکایی‌ها علیه یمن، نتیجه‌ای برای توقف حملات علیه کشتی‌های اسرائیلی و در ادامه آمریکایی و انگلیسی نداشت به نظر می‌رسد واشنگتن برنامه دیگری را در دستور کار رویارویی با یمن قرار داده است.

قنادباشی با بیان اینکه آمریکایی‌ها افزایش قدرت انصارالله و تسلط آن‌ها بر دریای سرخ را برای منافع اسرائیل و خودشان خطری جدی می‌دانند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها ناوهای خود را به دلیل آسیب‌پذیر بودن از منطقه خارج کردند و در ادامه با تسلیح گروه‌ها و قبایلی که در یمن با انصارالله مخالف هستند، تلاش می‌کنند یمن را وارد یک بحران داخلی کنند تا به این شکل انصارالله را تضعیف کنند.

وی با اشاره به توییت حسین العزی، معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن مبنی بر آگاه بودن یمن از طرح‌های متجاوزانه آمریکا علیه این کشور، تأکید کرد: البته در حال حاضر آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با ارسال پیام‌هایی برای انصارالله و کشاندن آن‌ها پای میز مذاکره، به نوعی شرایط حاکم بر منطقه و دریای سرخ را هم برای رژیم صهیونیستی هم برای خودشان در آستانه انتخابات پیش رو در آمریکا تعدیل کنند. اما از آنجایی که بعید است آمریکا تسلط یمن و انصارالله که بخشی از نیروی مقاومت در منطقه است را بر شاهراهی حیاتی همچون دریای سرخ تحمل کند، قطعاً در پشت پرده اقداماتی را علیه انصارالله انجام خواهد داد.

سیداحمد موسوی

دیگر خبرها

  • «پلن بی» آمریکا در برابر انصارالله چیست؟
  • تصمیم عرب‌ها درمورد تهران و تل آویو چیست؟
  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • بالانسر ایران و اسرائیل
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم
  • برندگان جوایز عکاسی جهانی سونی ۲۰۲۴ /از عقیم‌سازی اجباری تا متروکه‌های آلوده به تشعشعات اتمی