Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@21:37:22 GMT

نیاز فضای رسانه ای ویدیوهای از جنس مردم

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۷۶۹۹۸

نیاز فضای رسانه ای ویدیوهای از جنس مردم

تهران-ایرنا- انعکاس روابط انسان دوستانه ایرانیان که در انبوه فضاسازی های منفی علیه مناسبات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم صورت می گیرد، ضرورتی است که می تواند در برخی عرصه ها، این منفی نمایی های گاهی عامدانه را به نقاط مثبت قابل تاملی بدل کند. مثبت هایی از جنس ویدیوی شاد سربازان و واکنش مدبرانه مسوول مربوط.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، انتشار ویدیوهای کوتاه و بلند در شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی و واکنش به این ویدیوها به بخشی از روزمرگی های مردم تبدیل شده است و میان هجوم ویدیوها و خبرهای اغلب منفی، گاهی انتشار ویدیویی شاد و یا روایتی مثبت از یک رویداد، کانون توجه جامعه قرار می گیرد، واکنش های مختلفی به دنبال خود می آورد که این واکنش ها گاهی به قدری تند، تلخ و دور از خواست افکار عمومی است که اصل آن شادی و روایت مثبت را تحت تاثیر قرار می دهد.
ویدیوی کوتاه از شادی سربازان اما به سرنوشت آن تلخی اشاره شده دچار نشد و خوشبختانه با واکنش به هنگام و مدبرانه یک مسوول، به عامل رضایت مردم تبدیل شد و به گواه هشتگ های فضای مجازی آن کلیپ و این واکنش مورد تایید وسیع جامعه قرار گرفت.
روز جمعه ویدیویی کوتاه از گروه ارکستر سربازان در یکی از پادگان های تهران که در حال نواختن یکی از آهنگ های مشهور دهه هفتاد بودند، منتشر شد و ابتدا موجی از لبخند و سپس نگرانی درباره واکنش ها به این شادی را برانگیخت. همزمان با اوج گیری نگرانی ها از شرایط سربازان حاضر در ویدیو، سردار موسی کمالی رییس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در یک استوری اینستاگرامی، در واکنش به انتشار این ویدیو نوشت: ان‌شاءالله سربازان وطن همیشه شاد و دلخوش و سرزنده باشند. عده‌ای گلایه ‌مند هستند و خودشان دست در دست دشمن باعث نفاق بین یگان‌ها هستند. یک کلیپ ساده شادی از سربازان که حتما در هر جایی صورت می‌گیرد اما فیلمش پخش نمی‌شود. فکر کنید جوان خودتان است! حق شادی ندارد؟ دشمن‌شادکن نباشیم.
همچنین دو تن از سربازان حاضر در ویدیو، در پیام تصویری دیگری ضمن اعلام اتمام دوران خدمت سربازی خود، از پیام حمایت سردار کمالی خبر دادند. مجموعه این رویدادها در فضای رسانه ای مورد توجه و تحلیل قرار گرفت.

**واکنش های داخلی به واکنش سردار
#سردار_کمالی، #سرباز_وطن، از هشتگ های مهم ترند شده طی دو روز گذشته در شبکه های مجازی بودند که با تعداد انبوه اظهارنظرهای اغلب مثبت با محوریت این کلیدواژه ها، می توان به میزان نیاز جامعه ایران به رویدادهای این چنینی و واکنش های درست به آن، پی برد.
اظهارنظرها درباره این کلیپ را می توان به دو دوره پیش از پیام سردار کمالی و پس از آن تقسیم کرد. در دوره اول نگرانی ها از نوع برخورد با سربازان حاضر در ویدیو اوج گرفته بود و در همین راستا در شبکه های اجتماعی مانند توییتر برخی مخالفان کشور و نظام سناریوهای احتمالی خود را از برخوردهای قهرآمیز مسوولان با این سربازان آغاز کرده بودند.
گرچه شیوه برخوردهای پیشین با ویدیوهایی از این دست، چندان زمینه ذهنی خوبی برای بیینده ویدیو فراهم نمی کرد و کوه سازی ها از انواع کاه ها، شیوه مرسوم و سبک برخورد غالب بود، اما جنجال سازان هدفمند هم برای ارائه تصویری سیاه از همه عرصه های زندگی ایرانیان از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.
این میان برخی چهره های سیاسی هم با انتشار این ویدیو در صفحات شخصی خود به نوعی از سربازان حاضر در کلیپ اعلام حمایت کردند.
بیم و امیدهای مجازی که طبق گفته یکی از سربازان حاضر، برای او و همقطارانش چندان هم مجازی نبوده و واکنش ها به این ویدیو، استرسی حقیقی بر آن ها تحمیل کر بود، با اظهارنظر سردار کمالی به رضایتی همگانی تبدیل شد و بسیاری از بییندگان این ویدیو به تمجید از اظهارات سردار کمالی و حمایت او از سربازان پرداختند.
حمایتی که بنا به تحلیل بسیاری از کاربران فضای مجازی سناریوهای سیاه نمایی را دستکم در این مورد با ناکامی مواجه کرد. در یکی از توییت های منتشر شده دراین باره می خوانیم: تندیس هفته تقدیم می شود به سردار کمالی. سردار دمت گرم بابت جنس فکرت و نگاهت و البته دهان خیلی از ضدانقلاب ها را بستی ما به داشتن چنین سرداری افتخار می کنیم.
از این دست توییت ها درباره واکنش سردار کمالی بسیار نوشته و منتشر شد و نشان داد که جامعه شیفته درک شدن از سوی مسوولان خود است و این درک شدگی برای مردم ارزشمند است.

**سکوت رسانه های همیشه تحلیلگر!
همزمان با انتشار هر خبر، تصویر و ویدیویی درباره مشکلات و کاستی ها و به ویژه زشتی های عرصه سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ در ایران، این خبر و تصویر و ویدیو به کانون توجه رسانه های خارج از ایران هم فارسی زبان و هم غیرفارسی زبان، تبدیل می شود و روزها و حتی ماه ها درباره آن تحلیل ارائه می کنند. خبر، تصویر و یا ویدیوی ارائه شده اما در صورتی که وجهی مثبت و نشانه ای از پیشرفت درهر یک از این عرصه ها داشته باشد، با پوشش ضعیف و حتی بایکوت خبری روبرو می شود. سکوت خبری این روزها درباره واکنش درست سردار کمالی به ویدیوی شاد سربازان از نمونه های چنین برخوردی هایی است. شاید گفته شود موضوع از حیث اهمیت خبری قابلیت پرداخت نداشته است اما بررسی کوتاه درباره پیشینه پرداخت های خبری برخی رسانه ها نشان می دهد که در برهه هایی، سوژه هایی کانون تحلیل و خبر قرار گرفته اند که میزان موثر بودن آن ها، بسیار سطحی تر از موضوع مورد اشاره بوده است.
این برخورد دوگانه بازگشت مرجعیت خبری به رسانه های داخلی و رسالت آن ها برای حراست از این مرجعیت را بیشتر از گذشته ضروری نشان می دهد. پمپاژ پرونده های سراسر منفی در رسانه های مختلف باید گذرگاهی هم برای انتشار رویدادهای کوچک اما عمیق باقی گذارد.

**ضرورت پرداختن به مناسبات انسان دوستانه ایرانیان
تصویر زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی ایرانیان با تمام فرازونشیب ها، تصویری چند وجهی و چند بُعدی از کاستی ها و پیشرفت هاست. با وجود تمام مشقت های موجود که غیرقابل انکار هستند، هیچ عقل سلیمی نیکی ها و پیشرفت های ایران را نمی تواند انکار کند. ایران همچنان مردمانی مهمان دوست، نوع دوست، هنرمند و تلاش گر دارد. (این به معنای آرمانگرایی محض و نادیده گرفتن خلقیات منفی ایرانیان نیست) تصویر ارائه شده از ایران کنونی که سراسر سختی و تلخی است، باید به دست خود ایرانیان تغییر یابد. نشان دادن هرکدام از وجوه زندگی انسانی در ایران، گامی عملی اما مغفول مانده در این عرصه است.
مناسبات ساده مردم در بسیاری از کشورهای جهان با بهره گیری از تکنیک های رسانه ای به نقاط قوت فرهنگ و سیاست آن کشورها تبدیل شده و منجر به این حکم کلی می شود که مردمان جهان انسان هایی ارزشمند، شاد و نوع دوست هستند. این تصویر از جوامع به ویژه کشورهای غربی، زمانی که با بمباران خبرهای منفی درباره ایران و مردمانش آمیخته شود، ناخودآگاه جمعی مردم را تحت تاثیر قرار داده و آزرده می کند. در حالی که در مناسبات ایرانیان در همه عرصه ها، مواردی به مراتب بیشتر و عمیق تر از جنس نوع دوستی و مهرورزی دیده و تجربه می شود که تنها به این دلیل که هالیوودی! نمی شوند، مورد توجه هم قرار نمی گیرند.
برخلاف آنچه از نیروهای سیاسی و نظامی ایران در جهان توصیف می شود، بسیاری از این نیروها، البته در خفا با بسیاری از افراد عادی جامعه نشست و برخاست داشته و دارند و شاید تاکنون به سیاق پادشاه اردن میزبان ده ها و صدها کارگر شهرداری هم بوده اند. رفتار بسیاری از سرداران و فرماندهان ارشد نظامی در ایران گرچه در چارچوب قانون اما توام با انسان دوستی و رافت بوده که برخورد منطقی سردار کمالی نمونه ای از آن است.
گرچه در گزاره های اجتماعی و سیاسی اعتقاد به توطئه و فرضیه های توهم آلود؛ نمی تواند علمی و راهگشا باشد اما می توان با شواهد بسیاری اثبات کرد که رسانه های بسیاری (اگر نگوییم همه) در جهان، تحولات ایران را خالی از هرگونه عنصر مثبت و پیشرفت می خواهند و کارویژه خود را انعکاس پسرفت ها و کاستی ها تعریف می کنند. بر همین اساس ضروری است که با وجود اعتقاد و آگاهی بر همه کاستی ها و کمبودها؛ گنجینه مناسبات انسان محور ایرانیان گشوده شده و بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

‌سیام**9402**1553

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سردار كمالي رسانه هاي مجازي سربازان وطن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۶۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس‌| خشم سپاهانی‌ها از مجری پرسپولیسی‌؛ او باید عذرخواهی کند!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ حواشی دیدار هفته گذشته بین پرسپولیس و سپاهان که تساوی بدون گل را به دنبال داشت، همچنان ادامه پیدا کرده و مجری شبکه مجازی سرخ‌پوشان اظهاراتی توهین‌آمیز نسبت به تیم اصفهانی و هوادارانش داشته و از مسئولان ذی‌ربط خواسته برای جلوگیری از تنش‌ها از ورود تماشاگران سپاهان در دیدارهای فصل بعد جلوگیری به عمل بیاورند.

به گزارش ورزش سه، اکنون بازیکنان سپاهان نسبت به این مسئله موضع‌گیری تندی داشتند و میلاد زکی‌پور و محمد کریمی زودتر از سایر بازیکنان این اقدام را بی‌اخلاقی عنوان کردند و در اینستاگرام به این مسئله واکنش نشان دادند.

زکی‌پور که بحث حضورش در پرسپولیس هم مطرح بود، حالا تاکید دارد که خود هواداران قرمزپوش هم این مجری را به دلیل اظهاراتش گردن نمی‌گیرند و نوشته است: «آخر و عاقبت تریبون دادن به هر کسی که از راه می‌رسه می‌شه این وقاحت که به خودش اجازه می‌ده به شهر و هوادار محترمی توهین کنه که مجبورند جوابشون رو توی این فضا بدن و دستشون به جایی بند نیست. مطمئنم این بنده خدا رو هوادارای تیم محبوبشم گردن نمی‌گیرن.»

محمد کریمی، کاپیتان سپاهان هم با عصبانیت نسبت به این موضوع نوشته است: «مردم اصفهان و هواداران سپاهان شریف و با تمدن و دوست داشتنی در ایران و حتی جهان هستند. این صحبت‌ها و عقده‌ها و کینه‌ها در رسانه رسمی یک باشگاه قابل باور نیست. امثال این افراد باعث به وجود آوردن فضای مسموم در فوتبال ایران هستند که باید به طور رسمی از مردم اصفهان و باشگاه سپاهان و هواداران پرشمار سپاهان عذرخواهی کنند. به طرز عجیبی رسانه‌هایی که رفتار یک هوادار را به کل مجموعه سپاه نسبت داده‌اند، سکوت کرده‌اند.»

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904068

دیگر خبرها

  • ما وزیر جنگ نیاز داریم نه هواشناس
  • واکنش جالب سردار آزمون به شانس قهرمانی بین پرسپولیس و استقلال
  • واکنش سردار به حضور طارمی در اینتر | من اینجا چیزی زیادی نمی دانم اما...
  • ببینید | اولین واکنش آزمون به شایعات اخیر؛ سردار به ایران می‌آید؟
  • عکس‌| خشم سپاهانی‌ها از مجری پرسپولیسی‌؛ او باید عذرخواهی کند!
  • واکنش تند دو ستاره سپاهان به مجری پرسپولیس
  • سردار رادان: زن چادری در ایران پرچم است
  • صداوسیما مکلف به رسیدگی به تخلفات رسانه‌های فراگیر شد
  • رسیدگی به تخلفات در نمایش‌خانگی به ساترا واگذار شد
  • ابلاغ دستورالعمل رسیدگی به تخلفات رسانه‌های فراگیر