Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@09:01:08 GMT

بازجستن روزگار وصل

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۷۷۱۲۱

بازجستن روزگار وصل

جست‌و‌جوی ریشه‌های تاریخی و ملی هویت فردی برای هر انسانی به‌عنوان یک نیاز برای تشخص طلبی فردی و انسجام درونی‌اش یک ضرورت روانشناختی است که تا زمانی که دچار حس گمشدگی و بحران هویتی نشویم نمی‌توانیم اهمیت آن را درک کنیم. سید رضا صائمی منتقد

 برای درک این معنا می‌توانید به تماشای مستند «در جست‌و‌جوی فریده» در گروه سینمایی هنر و تجربه بنشینید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«در جست‌و‌جوی فریده» یک مستند جست‌و‌جوگر است که با مفهوم هویت ملی و بومی گره خورده است. این مفهوم را در دو سطح و ساحت متفاوت اما موازی با هم می‌توان در این مستند مورد بازنمایی قرار داد. یکی هویت انضمامی که به ملیت فریده برمی  گردد و مشخصاً درباره یک هویت خاص یعنی هویت ایرانی او حرف می‌زند و دیگری هویت انتزاعی که در یک خوانش کلی تر، نیاز روانی انسان بماهو انسان را به هویت و برساختگی‌های فرهنگی آن آشکار کرده و آن را در یک قصه واقعی صورت‌بندی می‌کند. فریده با آنکه در بین خانواده هلندی‌اش احساس خوشبختی می‌کند و زندگی آرام و مرفهی دارد اما یک خلأ درونی که شبیه به گم گشتگی و سردرگمی روانی است او را آزار می‌دهد و در نهایت او را برای یافتن هویت اصلی و تاریخی‌اش راهی ایران می‌کند تا خانواده واقعی خود را بیابد. از این‌رو مستند از یک تعلیق درونی قدرتمند برخوردار است که با تعلیق‌های بیرونی آن که روایت این جست‌و‌جوگری است درهم آمیخته شده و مخاطب را با خود همراه می‌کند. این همراهی مخاطب لزوماً به‌دلیل جاذبه‌های جست‌و‌جوگرانه مستند نیست بلکه یک نوع همذات پنداری انسان شناختی است که در نسبت با مفهوم هویت شکل گرفته و مخاطب را پا به پای فریده و دغدغه‌هایش برای یافتن خانواده‌اش همراه می‌کند. مستند در جست‌و‌جوی فریده از حیث مضمون و حتی شیوه روایت به مستند «زمناکو» ساخته مهدی قربانپور نزدیک است با این تفاوت که در اینجا فریده در پایان خانواده‌اش را پیدا نمی‌کند. با این حال این سفر و جست‌و‌جو  گری و تجربه حضور در ایران به او یک آرامش و تسلی خاطری می‌دهد که حالا دیگر او فریده سابق نیست و انگار کمی از سردرگمی و بلاتکلیفی درونی‌اش کم شده است. اما آنچه برای من در این مستند جذاب‌تر از این جست‌و‌جوگری بود قیاس ناخواسته‌ای است که میان فرهنگ غرب و فرهنگ ایرانی در نسبت با مفهوم هویت، خانواده، احساسات و مناسبات عاطفی بود. این مستند بخوبی عمق این تفاوت‌ها را به تصویر می‌کشد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۷۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند، گفت: این دانشگاه نباید در موضوع دیگری هضم شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در جلسه هیئت مدیره دانشگاه حضرت معصومه(س) که در سالن جلسات دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: در صحنه رویارویی تمدنی انقلاب با استکبار، زن و خانواده یکی از موضوعات کلیدی است.

وی با اشاره به اینکه در این موضوع صاحب‌نظر هستیم، بیان کرد: گفتمان انقلاب اسلامی در مسئله زن با نگاه جامع نقش فعال دارد و این موضوع از لبه‌های تمدنی دنیای جدید است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه این مبانی انقلاب اسلامی دارای منطق است، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع، دانشگاهی مانند دانشگاه حضرت معصومه(س) می‌تواند یک هویت تمدنی پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان این دانشگاه نیز وظیفه حساسی دارند، تصریح کرد: سامانه اخلاقی، علمی و تربیتی این دانشگاه باید در سطح کشور الگو باشد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند، افزود: این دانشگاه نباید در موضوع دیگری هضم شود.

وی با اشاره به اینکه این دانشگاه باید به روز نگه داشته شود، بیان کرد: باتوجه به سندی که نوشته شده است، این دانشگاه باید به یک مرکز بین المللی تبدیل شود.

امام جمعه قم با بیان اینکه باید در مرزهای اثرگذاری حرکت شود، اظهار داشت: موضوعاتی مانند هوش مصنوعی، نانو و ژنتیک جزو موضوعات اصلی آینده هستند که باید از امروز به آن‌ها توجه داشت.

وی با اشاره به اینکه در این دانشگاه هویت زن مسلمان مدنظر است، بیان کرد: برای این موضوع باید اقدامات مطالعاتی از این جنس دیده شود.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه ظرفیت انقلاب اسلامی در دنیا بی‌نهایت است، تصریح کرد: فکر انقلاب اسلامی در دل ملت‌های دنیا اگر به درستی بیان شود، حامیان بسیاری دارد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • خواسته امروز آزادگان جهان، محو رژیم صهیونیستی از صحنه روزگار است
  • نام خلیج فارس همیشه ماندگار است
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • «در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچه‌دار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان
  • همایش علمی خلیج فارس هویت ملی و تاریخی
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در خوزستان
  • دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
  • استغاندار هرمزگان: نگران توسعه صنعتی هرمزگان هستیم
  • روزگار متفاوت زنان اراکی