Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارومیه - ایرنا - مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی با اشاره به اختصاص سبد غذایی در قالب طرح تغذیه کودکان زیر 6 سال به 2 هزار کودک در استان گفت: ارزش این سبد غذایی در ماه برای کودکان مناطق محروم 920 هزار ریال است.

عزیز سهندی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین ارزش این سبد در مناطق غیرمحروم آذربایجان غربی 800 هزار ریال در ماه تعیین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: طرح تغذیه کودکان زیر 6 سال در بین کودکان 6 ماهه تا 6 ساله اجرا می شود که 70 درصد این کودکان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی نیستند.
وی بیان کرد: این طرح با هدف مقابله با سوء تغذیه کودکان اجرا می شود و از ابتدای سال جاری، سبد غذایی مربوطه به صورت ماهانه در اختیار کودکان قرار گرفته است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی ادامه داد: سبد غذایی ارائه شده به کودکان در استان شامل پروتئین، حبوبات، مواد قندی و سبزیجات است.
سهندی اظهار داشت: برای اجرای این طرح در سال جاری 221 میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است که نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش دارد.
به گزارش ایرنا، سوء تغذیه به رژیم نادرست غذایی و دریافت نامناسب کالری گفته می شود که به سه شکل نمود دارد: اضافه وزن و چاقی مفرط که به دلیل مصرف بیش از حد کالری است و مطالعات نشان می دهد 50 درصد مردم ایران، دچار این گونه از سوءتغذیه هستند.
کم وزنی و لاغری مفرط که به دلیل کمبود کالری است و براساس شواهد، 25 درصد مردم ایران، مبتلا به این نوع سوءتغذیه اند.
دسته سوم، کسانی هستند که ظاهری معمولی و نُرمال دارند اما از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی و ریزمغذی ها رنج می برند.
این یک هشدار جدی است؛ سوءتغذیه، سلامت نسل های بعد و آینده جامعه را تهدید می کند و کودکانِ در حال رشد، سالمندان و زنان باردار و شیرده، سه گروه آسیب پذیر نسبت به تغذیه ناکافی و ناسالم و سوءتغذیه هستند که از این دسته، کودکان، به ویژه کودکان زیر شش سال به دلیل سرعت بالای رشد، از بقیه آسیب پذیرترند و نیازمند توجه و رسیدگی هستند.
چاقی و لاغری مفرط، بیماری ‌ها و اختلالات جسمی و روحی مثل راشیتیسم، نابینایی، خلل در سیستم ایمنی و سیستم گوارش بدن، کوتاهیِ قد، نارسایی های مغزی و کاهش بهره هوش، گسترش سقط جنین و مرده زایی و تولد نوزادانی با عقب ماندگی ذهنی، انواع سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و افزایش فشار خون، افسردگی، افزایش هزینه های درمان و طولانی شدن دوره نقاهت به ویژه در پی عفونت هایی که بر اثر کاهش ایمنی بدن به دلیل سوءتغذیه رخ می دهد، افزایش مرگ و میر کودکان بر اثر ابتلا به بیماری های گوناگون، کاهش توانمندی جسمی و قدرت تولید و به تبع آن بروز مشکلات اقتصادی، تغییرات رفتاری مثل بی حسی، بی تفاوتی، تحریک پذیری و به دنبال آن بروز مشکلات اجتماعی و امنیتی از مهم ترین آثار فردی و اجتماعی آن است و تنها راه پیشگیری و کنترل سوءتغذیه، تبعیت از یک الگوی تغذیه سالم و طبیعی به لحاظ کمی و کیفی و دریافت مناسب ویتامین ها، املاح، مواد معدنی و ریزمغذی هاست.
8137/2093

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بهداشت سبد غذايي آذربايجان غربي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۷۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲.۵ برابری تشکیل پرونده‌های تعزیراتی در حوزه بازرسی قاچاق کالا و ارز

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت:۲۹۴ مورد بازرسی در حوزه کشف کالای قاچاق و تشکیل ۶۴ فقره پرونده تعزیراتی به ارزش یک‌هزار و ۴۲۴ میلیارد ریال در فروردین ماه ۱۴۰۳ انجام شده است.   وی همچنین از  رشذ ۱۴۶ درصدی در تشکیل پرونده‌های تعزیراتی حوزه بازرسی قاچاق کالا و ارز در اولین ماه از سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته خبر داد.   معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: دخانیات، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، لوازم یدکی خودرو، پارچه و مواد خوراکی و غذایی از عمده کالا‌های کشفی بوده و در حوزه ارزی ۳۶ مورد سابقه ارسالی از بانک‌های عامل در خصوص عدم ایفای تعهدات ارزی شرکت‌های دریافت‌کننده ارز منجر به تشکیل ۳۶ پرونده تعزیراتی به ارزش ریالی یک‌هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال که شامل ۲میلیون و ۷۷۴ هزار و ۹۲۹ یورو و همچنین ۱۳۷ هزار و ۸۵۰ درهم بود گردیده است.

دیگر خبرها

  • سازمان اسناد ملی ایران به کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی کتاب هدیه کرد
  • 6100 نفر در قالب گروه‌های جهادی به مناطق محروم آذربایجان‌غربی اعزام شدند
  • ایجاد بیش از یکهزار و 600 فرصت شغلی توسط بسیج سازندگی آذربایجان‌غربی
  • جذب حدود ۹ میلیارد ریال حمایت مالی و تشویقی از تعاونی‌های آذربایجان‌غربی
  • آبرسانی به ۶۰۰ روستای آذربایجان غربی
  • معامله ۲۷۰ میلیاردی سهام در بورس آذربایجان غربی
  • ایجاد ۱۶۰۶ فرصت شغلی توسط بسیج سازندگی سپاه آذربایجان‌غربی
  • وصول ۸۴ میلیارد ریال از مطالبات شرکت گاز آذربایجان‌غربی
  • وصول ۸۴ میلیارد ریال از مطالبات شرکت گاز آذربایجان‌غربی با آرای مراجع قضایی
  • افزایش ۲.۵ برابری تشکیل پرونده‌های تعزیراتی در حوزه بازرسی قاچاق کالا و ارز