Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-29@16:43:06 GMT

ایران همسایه راهبردی عراق است

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۷۷۶۷۲

لقمان فیلی، سخنگوی ریاست جمهوری عراق با تأکید بر پیروی دولت جدید عراق از سیاست بی‌طرفی و قرار نگرفتن در یک محور منطقه‌ای علیه محور‌های دیگر گفت: «ایران یکی از همسایه‌های راهبردی عراق است و ما تلاش می‌کنیم همکاری‌های خود را با تهران در همه زمینه‌ها تقویت کنیم.»

لقمان فیلی در گفتگو با تلویزیون المیادین گفت: «عراق و منطقه هر دو به یکدیگر نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عراق به لحاظ موقعیت سوق الجیشی و وزن اقتصادی، کشور مهمی در منطقه محسوب می‌شود و به لحاظ تاریخی نیز یکی از محور‌های اصلی منطقه است و اکنون برای بازیابی موقعیت تاریخی خود تلاش می‌کند. جنبش و تحرکات دیپلماتیکی که عراق در حال حاضر شاهد آن است با تلاش‌ها برای بازیابی نقش آن در منطقه به ویژه پس از پیروزی بر داعش ارتباط دارد.»

سخنگوی ریاست جمهور عراق با بیان این که ایران اولین کشوری بود که عراق جدید را به رسمیت شناخت تاکید کرد: «باور داریم ایران یک همسایه راهبردی برای عراق است و روابط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ما با جمهوری اسلامی ایران قوی است و دولت عراق تصمیم دارد این روابط را تقویت کند.»

وی گفت: «ما به لحاظ جغرافیایی در منطقه خاورمیانه قرار داریم و تمایل داریم روابط خود را با کشور‌های همسایه تقویت کنیم. مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران در زمینه تقویت شبکه راه آهن و تبادل اقتصادی و تجاری و رسیدن به تفاهم‌هایی در زمینه پرونده‌های سیاسی ادامه خواهد یافت.»

فیلی همچنین در مورد سفر احتمالی رئیس‌جمهور ایران به بغداد گفت: «ما از حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران برای سفر به عراق دعوت کردیم و روز دوشنبه به صورت رسمی پاسخ مثبت ایران را در این زمینه دریافت کردیم و ان شاء الله این سفر در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت.»

سخنگوی ریاست جمهوری عراق در ادامه افزود: «دولت جدید عراق تمایل دارد روابط خود را با همه کشور‌های همسایه تقویت کند و سفر پادشاه اردن و وزیر امور خارجه ایران نیز در همین چاچوب انجام گرفته است. ما از تقویت روابط اردن با عشایر عراقی استقبال می‌کنیم، اما محتوای دیدار‌های دوجانبه بر پرونده‌های مهم منطقه تمرکز داشت.»

لقمان فیلی همچنین درباره تحولات سوریه و تقویت روابط دوجانبه بیان کرد: «به نظر ما ثبات داخلی سوریه و احترام به حاکمیت ملی این کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از اولویت‌های دولت جدیدعراق، بازگرداندن امنیت و آرامش به کشور و کار برای برقراری ثبات در منطقه از جمله سوریه است. برقراری امنیت در سوریه به معنای برقراری امنیت در عراق است و برقراری ارتباط مستقیم با دولت دمشق دارای اهمیت زیادی است. سفر‌های رئیس‌جمهور عراق به کشور‌های مهم منطقه هنوز به پایان نرسیده است و تصمیم دولت بر این است که تماس‌ها با دولت سوریه حفظ شود. زمان سفر رئیس‌جمهور عراق به دمشق هنوز مشخص نیست، ولی ما تمایل داریم روابط خود را با سوریه تقویت کنیم و برای بازگشت سوریه به آغوش اتحادیه عرب تلاش می‌کنیم. بدون شک عراق در امور داخلی سوریه هیچ دخالتی ندارد و قانون اساسی عراق هرگونه دخالتی را در سوریه منع می‌کند.»

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ریاست جمهوری دولت عراق تلویزیون وزن ایران سیاسی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران خاورمیانه جمهوری اسلامی راه آهن وزیر امور خارجه سوریه امنیت و آرامش دولت سوریه قانون اساسی ایران ریاست جمهوری عراق قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۷۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت

شبکه المیادین در این باره گزارش داد که آمریکا تحرکات خود را در سوریه با هدف تقویت پایگاه‌های غیرقانونی خودش در استان‌های «حسکه» و «دیرالزور» تشدید کرده است.

طبق این گزارش، این تحرکات در پی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال خروج نظامیان آمریکا از عراق و ترس از تشدید حملات مقاومت صورت گرفته است.

طبق این گزارش، حملات روز‌های اخیر به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق به‌منزله یک پیام هشدار برای آمریکایی‌هاست و بر این نکته تاکید دارد که در صورت طفره رفتن واشنگتن از خروج از عراق و حتی سوریه، مقاومت بر تصمیم خود برای تشدید حملات پایبند است.

المیادین همچنین گزارش داد، در پی این تحولات، آمریکایی‌ها طی ماه آوریل ۱۲۰ کامیون حامل تسلیحات نظامی و اسلحه و همچنین سامانه‌های پدافندی وارد پایگاه‌های آمریکا در حسکه و حومه شرق دیرالزور کردند. همچنین در برهه زمانی مذکور، هشت هواپیمای ترابری نیز در این پایگاه‌ها فرود آمدند.

منابع خبری همچنین از تمرینات نظامی اشغالگران آمریکایی در پایگاه‌های غیرقانونی خودشان در حومه حسکه و دیرالزور خبر داده‌اند.

منابع میدانی نیز به المیادین اعلام کردند آمریکا از زمان هدف قرار گرفتن کنسولگری ایران در سوریه به دست صهیونیست‌ها، طرح تقویت اضافی برای پایگاه‌های غیرقانونی خود در سوریه را آغاز کرده است و این تدابیر شامل تسلیحات و تجهیزات مختلف از جمله استقرار سامانه‌های پدافند هوایی اضافی با هدف حفاظت از این پایگاه‌ها در برابر حملات مقاومت است.

در همین راستا منابع مطلع اعلام کردند: مقاومت عراق در حمایت از ملت فلسطین حملات خود را به سرزمین‌های اشغالی فلسطین و بلندی‌های اشغالی جولان متمرکز کرده و آماده تشدید دوباره حملات خود در سوریه و عراق است.

این منابع گفتند: خروج آمریکایی‌ها از عراق باید خروج از سوریه را نیز به همراه داشته باشد، اما واشنگتن نمی‌خواهد پرونده‌های اردوگاه‌های داعش و زندان‌های سوریه بسته شود به همین دلیل ممکن است تمایل به ماندن بیشتر در سوریه داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • وزیر دفاع یک پیام صادر کرد +جزئیات
  • تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود
  • توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • تصمیم عرب‌ها درمورد تهران و تل آویو چیست؟
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟