Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@22:41:37 GMT

افزايش سفرهاي ديپلماتيک به عراق/ تحليل

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۷۸۶۰۲

افزايش سفرهاي ديپلماتيک به عراق/ تحليل

خبرگزاري آريا - سه هيئت ديپلماتيک ايراني، فرانسوي و اردني به طور همزمان به عراق سفر و با مقام هاي اين کشور ديدار کردند.
«محمدجواد ظريف»، وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران، روز گذشته (13 ژانويه) به عراق سفر کرد که گفته مي شود اين سفر تا پنج شنبه (17 ژانويه) ادامه خواهد داشت. عبدالله دوم، پادشاه اردن و «ژان ايو لودريان»، وزير خارجه فرانسه نيز امروز (14 ژانويه) وارد بغداد شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سفر «محمدجواد ظريف» و «عبدالله دوم» به عراق را مي توان در دو بعد دوجانبه و چندجانبه بررسي کرد. روابط ايران و عراق از جمله روابط راهبردي ميان کشورها در منطقه خاورميانه است.
از اين رو، محمدجواد ظريف در سفر به عراق علاوه بر ديدار با مقام هاي رسمي اين کشور با شخصيت هاي سياسي و مذهبي نيز ديدار و گفتگو کرده است.
محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران روز گذشته در ديدار با "محمدعلي الحکيم"، همتاي عراقي خود با بيان اينکه ايران و عراق داراي تاريخ مشترک و روابط بسيار نزديک مردمي هستند، گفت: «هر ساله مردم عراق ميزبان ميليون‌ ها ايراني هستند و مردم ايران هم ميزبان ميليون‌ ها عراقي‌ هستند، اين روابط بسيار مستحکمي است که نمي‌ تواند مورد دخالت ديگران قرار گيرد.»
روابط عراق و اردن نيز روابط رو به رشدي است. پيش از اين در نوامبر 2018 "برهم صالح"، رئيس جمهوري عراق به اردن سفر و با مقام هاي اين کشور ديدار و گفت وگو کرد.
"عمر الرزاز"، نخست وزير اردن نيز 28 دسامبر گذشته به بغداد سفر کرد، اما اکنون سفر عبدالله دوم به عراق به نوعي پاسخ به سفر نوامبر گذشته برهم صالح است.
همزمان شاه اردن نخستين مقام ارشد عربي است که از زمان تشکيل دولت جديد عراق در اکتبر گذشته به اين کشور سفر کرده است. تقويت همکاري هاي دوجانبه از جمله در حوزه هاي اقتصادي و امنيتي از محورهاي گفتگوي مقام هاي دو کشور است.
سفر پادشاه اردن و وزير خارجه فرانسه به عراق از بعد چندجانبه نيز اهميت دارد. اردن به عراق از بعد هويت عربي نيز مي نگرد. دولت اردن و برخي ديگر از کشورهاي عربي تلاش دارند با دخالت در امور داخلي عراق، در روابط اين کشور با جمهوري اسلامي ايران مداخله کنند.
سفر پادشاه اردن به عراق در حالي است که وي روز گذشته در «امان» با «ژان ايو لودريان»، وزير خارجه فرانسه ديدار کرد و "لودريان" نيز امروز وارد بغداد شده است. در همين حال، اين سفرها در شرايطي انجام مي شود که "مايک پمپئو"، وزير خارجه آمريکا نيز طي روزهاي گذشته به برخي از کشورهاي منطقه سفر کرد.
اگرچه به نظر نمي رسد که تشکيل ناتوي عربي که پمپئو در سفر اخير به منطقه پيگيري کرد، محور مشترک اين سفرها به عراق باشد، اما به نظر مي رسد که تلاش براي تخريب روابط بغداد - تهران و همچنين کشمکش فلسطين - اسرائيل دو محور مشترک گفت وگوي پادشاه اردن و وزير خارجه فرانسه با مقام هاي عراقي باشد.
در همين راستا، «لودريان» در سفر به امان، پايتخت اردن، با رد طرح معامله قرن آمريکا، گفت: «معامله قرن مطرح نيست و هر آنچه در اين باره گفته مي ‌شود، صرفاً تبليغات است و ما براي دستيابي به راه‌حل دو دولت به پايتختي قدس تلاش مي ‌کنيم.»117/118
نويسنده: سيد رضي عمادي
کليدواژه عراق ظريف

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۸۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردن : نتانیاهو جنگ غزه را باخته است

معاون نخست وزیر و وزیر خارجه اردن امروز (دوشنبه) تاکید کرد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برخلاف ادعاهایش، جنگ غزه را باخته است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «عمون» اردن، «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن امروز طی سخنانی در نشست گفت‌وگو محوری که حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض برگزار شد، گفت که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جنگ غزه شکست خورده است.

وی گفت: نتانیاهو می‌گوید که به دنبال پیروزی در غزه است اما وی اکنون به شکست رسیده و اسرائیل نیز مطرود شده است. روشن است که نتانیاهو به دنبال صلح نیست.

الصفدی با اشاره به اینکه ۱.۳ میلیون فلسطینی بمباران می‌شوند، گفت: همه خواهان صلحی مبتنی بر راه‌حل «دو دولتی» هستیم و باید اسرائیل پایبندی خود به صلح عادلانه و فراگیر را اعلام کند؛ همچنان که جامعه جهانی نیز بر این باور است که راه حل دو دولتی تنها راه تضمین امنیت و صلح خواهد بود.

شبکه «المیادین» نیز به نقل از وزیر خارجه اردن گزارش داد که ابتدا رژیم صهیونیستی باید جنگ را متوقف کند و پس از آن از حماس برای آزادی اسرای صهیونیست درخواست خواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • قطع روابط کلمبیا و رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه
  • رئیس جمهور کلمبیا: از فردا روابطمان با اسراییل را قطع می‌کنیم
  • هشدار وزیر خارجه انگلیس درباره پیامدهای تروریستی خواندن سپاه
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • چرایی بدل شدن اردن به بخشی از سپردفاعی در خدمت صهیونیست‌ها
  • وزیر خارجه آمریکا وارد اردن شد
  • قیمت دینار عراق امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل تنش در روابط دوبلین-لندن
  • وزیر خارجه اردن: نتانیاهو جنگ غزه را باخته است
  • اردن : نتانیاهو جنگ غزه را باخته است