Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، امروزه دنیاى اسلام که از جهت ذخایر مادى، انسانى، فکرى و تاریخى یکى از بزرگ‌ترین مجموعه‌هاى جهان است، بیش از همیشه نیازمند وحدت و تقریب است؛ متمرکز و هم‏ جهت ساختن تلاش‌ها و توان‌ها و به جریان انداختن آن در سمت و سوى نجات امت اسلامى، هدف و آرزوی هر مسلمان خیرخواه و دلسوز است و باید دانست که این هدف، جز در سایه‏ ى نزدیک کردن دل ها، فکرها و ایمان ها، دست ‏یافتنی نیست (مقام معظم رهبری).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مجمع تقریب یک مجمع جهانی است که سمت و سوی مردمی دارد، این مجمع در تلاش است که روابط خوبی با سازمان های مختلف جهانی ایجاد کند تا در بطن جامعه جای داشته باشد، تفکر تقریب، طیف ‌های ‌وسیعی از متفکران و مصلحان را تشکیل می‌دهد که از سر دلسوزی و خردمندی این تفکر را دنبال می‌کنند.

تاکنون در باب تقریب منابع بسیاری به چاپ رسیده است که در همین راستا خبرگزاری تقریب طی سلسله گزارش‌هایی به معرفی کتاب‌های تقریبی برجسته جهان اسلام پرداخته است که در ادامه می‌آید:

در دهمین ‌شماره‌ از این‌‌ ‌‌گزارش به بررسی‌ کتاب «آشنایی با مذاهب فقهی اسلامی»، «تالیف؛ عبدالکریم بی آزار شیرازی»‌‌ می‌پردازیم:
این‌کتاب که از سوی انتشارت «کتاب شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت» ، در 402 صفحه و 15 فصل به چاپ رسیده است.

مؤلف در کتاب حاضر تاریخ فقه را به 8 دوره تقسیم نموده است: 
1-دوره عترت و صحابه
 2-دوره عترت و تابعین 
3 – عصر ظهور مذاهب فقهی
 4- آغاز اجتهاد و متکلمین فقیه
 5- دوران تقلید 
6- دوران تجدید حیات اخباری گری و اهل حدیث
 7- دوران نهضت علمی فقهای اصولی
 8- دوران معاصر.
این کتاب در هر دوره به تناسب موضوع به بررسی تاریخی تطورات فقه و اصول و مذاهب فقهی می پردازد و نکات بدیعی را با استناد به منابع معتبر و دست اول ارائه می کند.
از ویژگی های قابل توجه کتاب، اختصاص سه فصل با عناوین «احیاء و اصلاح علم الخلاف به صورت فقه مقارن»، «تقریب مذاهب در اصول فقه» و «تقریب مذاهب در قواعد فقهی مقارن» به مباحث فقه و اصول قواعد فقه است که نویسنده با تسلطی که بر منابع فقهی و اصولی شیعی و سنی داشته، این موضوعات را به صورت تطبیقی تبیین کرده است.
خصوصیت مهم دیگر کتاب توجه همزمان به معرفی فقه و فقهای همه مذاهب اسلامی خصوصاً فقهای تقریبی است که از امتیازات عمده آن نسبت به کتاب های مشابه در زبان فارسی می باشد.
در این کتاب فقه از مواضع مشترکی است که هر دو مذهب تشیع و تسنن از آن استفاده می‌کنند و نقش قانون گذار را برایشان دارد.
 در این مساله نیز ما با اهل سنت دارای اشتراکات زیادی هستیم که باید آن ها را بشناسیم و بتوانیم در قانون گذاری جامعه بکار بگیریم. 
این اشتراکات فقهی را تحت عنوانی به نام فقه مقارن پیگیری میکنیم. حجت الاسلام بی‌آزار شیرازی از جلوداران امر وحدت در حوزه های علمیه است که تالیف این کتاب نشان دهنده ی کوشش های ایشان در مساله ی وحدت است .
 نویسنده در این کتاب بد‌نبال تبیین دقیقی از تاریخ فقه مقارن، زندگی نامه فقهای تقریبی، بررسی تطبیقی و تقریبی علم اصول و فقه در مذهب، بیان استفاده فقها مذاهب از حوزه ها وکتاب ها و احادیث و اصول و قواعد یکدیگر است. 
حاصل مطالعه ی این کتاب فهم تاریخی از فقه مقارن است و میتوان فقه را به صورت ظرفیتی دید که هنوز خیلی از ابعاد آن مغفول واقع شده است. قابل ذکر است که این کتاب از مجموعه دروس تکمیلی مدارس علوم دینی اهل سنت است.
قسمتی از متن کتاب:
از اساتید او (شهید ثانی ) شهاب الدین بن نجاز الحنبلی است که نزد او شرح الشافیه را خواند و صحیحین را از او شنید و او اجازه داد که جمیع آنچه را که نزد او شنیده یا خوانده و آنچه که روایتش جایز است را روایت کند. وی هم چنین تفسیر بیضاوی را نزد ناصرالدین لقایی مالکی فراگرفت.


انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۸۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد

«عنوان بصری» دربرگیرنده بیانات آیت‌الله سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی در شرح حدیث عنوان بصری مروی از امام صادق(ع) است که به صورت موضوعی منتشر می‌شود.

جلد ششم کتاب عنوان بصری به تازگی منتشر شده که مولف در این جلد، به شرح فقره «ولا یُدبّر العبدُ لنفسه تدبیراً» از این حدیث نورانی پرداخته و موضوع تدبیر در امور اجتماعی و حکومت را بسط و توضیح داده است.

آیت‌الله طهرانی در مجالس نوزده‌گانه این کتاب در توضیح مختصات مکتب الهی و حکومت اسلامی و تفاوت آن با سایرین، محوریت توحید را شاخصه اصلی حکومت اسلام بیان داشته و آثار و تبعات آن را برمی‌شمرند. وی با تاکید بر اهمیت انتخاب تعابیر و کیفیت شعارِ در حکومت اسلام، توجه به توحید و اخلاص در عمل را محور حرکت حاکم اسلام مطرح کرده و با بیان جریاناتی از تاریخ معصومین و اولیای الهی به تبیین مطلب می‌پردازد.

نویسنده در بخشی دیگر از کتاب، با تبیین کلام امام صادق(ع) در حدیث شریف که به عدم تدبیر عبد نسبت به خویش اشاره دارند، اصطلاح مشورت و تدبیر اجتماع و جایگاه و اهمیت آن در اسلام را شرح و تفصیل داده و مسئله تعهد و تخصص را از زوایای مختلف واکاوی و تشریح می‌کند.

برخی از دیگر موضوعات این اثر عبارتند از: «بنای عالم تکوین و خلقت بر توحید»، «نظام تربیتی انسان از منظر اسلام»، «وظایف فردی و اجتماعی سالک در شبانه‌روز»، «اتقان و استحکام عمل در سیر و سلوک إلی‌ الله»، «اهمّیت تعهّد و وجوب التزام به آن»، «اهمّیت بینش عرفانی در مسائل فقهی و اجتماعی»، «لزوم تامین امنیت اخلاقی برای تمام اقشار جامعه در حکومت اسلام».

در پشت جلد کتاب چنین می‌خوانیم: «آن کسی که در انجام امور نسبت به مسائل إتقان و إحکام ندارد، نسبت به مسائل سلوکی هم هیچگونه پیشرفتی ندارد! آن کسی که نسبت به تعهدات اخلاقی و شرعی‌اش بین افراد احساس وظیفه نمی‌کند و یا نسبت به قراردادهای مابین طرفین احساس وظیفه‌ای ندارد و خدا را جدای از این مسائل فیمابین می‌داند، در وادی سلوک و حرکت هم بیش از یک مدّعی نیست و یک سانت هم به جلو نمی‌رود! سلوک به معنای انطباق نفس با واقعیت‌ها و با مسائل فطری است نه اینکه یک سری کارهایی را انجام دادن و نمازی را خواندن و اورادی را گفتن و بعد به هر کاری دست زدن و به هر عمل خلافی اشتغال پیدا کردن و هر ارزشی را زیر پا گذاردن.»

گفتنی است مجموعه «عنوان بصری» از دوره علوم و مبانی اسلام و تشیع منتشر می‌شود که جلد ششم در ۶۲۰ صفحه توسط انتشارات مکتب وحی روانه بازار نشر شده است. دیگر موضوعات این دوره عبارتند از: «جلد اول: ولایت و هدایت»، «جلد دوم: حقیقت ذکر»، «جلد سوم: حقیقت علم»، «جلد چهارم: تزکیه و تهذیب»، «جلد پنجم: حقیقت عبودیت».

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است
  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت درگذشت ماموستا ملااحمد فخری
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است
  • 200 روز سکوت در مقابل جنایت صهیونیست‌ها مایه شرمساری بشریت است
  • زنان نباید از تحصیل محروم شوند
  • اماکن مرتبط با مقاومت در کتاب‌های درسی معرفی شوند