Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار کرد: پیرو ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی، جلسات متعدد ستادی و استانی و تاکید نمایندگان سران قوا در خصوص ساماندهی وضعیت شرکت های تعاونی تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران که فعالیت های اعتباری انجام می دهند باید بیان کرد که قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی، شرکت های مذکور را مجاز به عملیات اعتباری بدون اخذ مجوز فعالیت از این بانک نمی‌داند و به استناد قانون برنامه پنجم توسعه، ایجاد و ثبت نهادهای پولی و اعتباری فقط با اخذ مجوز از بانک مرکزی مجاز است، بنابراین فعالیت واحدهای اعتباری تنها در محدوده عقد قرض الحسنه مجاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سازمان مرکزی تعاون روستایی طی چند مرحله مذاکره کار آموزشی و فرهنگی-اقناعی در ابتدا سعی کرد تا با تدوین برنامه، دستورالعمل ها و آیین نامه های اجرایی و هماهنگی های انجام شده با تمام توان به‌ویژه از اردیبهشت ماه امسال تاکنون نسبت به کاهش میزان شاخص های موثر در کنترل واحدهای اعتباری تعاونی های روستایی و اعضای آنها اقدام کند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت فعالیت واحدهای اعتباری تعاونی های روستایی در سطح کشور بیان کرد: در ابتدای سال ۹۷ در مجموع ۹۵۰ واحد اعتباری در کشور وجود داشت که ۶۷۲ واحد اعتباری فعال و ۲۷۸ واحد اعتباری غیرفعال و شبهه فعال بودند. با پیگیری ها و اقدامات موثر تا پایان مهر ماه امسال تعداد واحدهای فعال با ۳۷ درصد کاهش به ۴۲۶ واحد اعتباری تقلیل یافته اند.

شیرزاد افزود: تمام ۲۷۸ واحد اعتباری غیر فعال و شبه فعال که بستر مناسبی برای سوءاستفاده های اخیر به ویژه در استان‌های تهران، ایلام و البرز  بوده اند، کاملاً حذف شده اند که کار بزرگی در تاریخ سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور محسوب می‌شود.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: هم اکنون سه استان خراسان رضوی با ۹۹، تهران ۶۵ و فارس با ۴۹ واحد اعتباری دارای بیشترین تعداد واحد اعتباری هستند؛ ضمن اینکه استان تهران به تنهایی ۵۱ درصد از حجم کل سپرده ها را دارد و بعد از تهران، خراسان رضوی با ۱۲ درصد و فارس با ۹ درصد در ردیف های بعدی قرار می گیرند در این استان ها سازمان تعاون روستایی بیشترین حجم مبارزه با واحدهای اعتباری را دارد.

وی ادامه اداد: از نظر تعداد سپرده گذاران، استان تهران با ۲۴ درصد بیشترین و استان های خراسان رضوی با ۱۹ درصد و آذربایجان شرقی با ۱۳ درصد در رده های بعدی بیشترین سپرده گذاران قرار دارند. در شش ماه اخیر، تعداد سپرده گذاران با ۳۹ درصد کاهش از یک میلیون و ۲۲۵ هزار و ۲۵۲ نفر به ۷۵۰ هزار و ۳۵۱ نفر رسیده است. در هین راستا در حال حاضر واحدهای اعتباری استانهای تهران، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی به ترتیب دارای بیشترین سپرده گذار هستند که به تدریج روند کاهشی یافته است.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، در خصوص کمیت تعداد تسهیلات گیرندگان، استان آذربایجان شرقی با ۲۵ درصد بیشترین و استان تهران با ۲۴ درصد و استان مرکزی با ۱۲ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

شیرازد در پایان تصریح کرد: از بین ۴۲۶ واحد اعتباری در کشور بر اساس شاخص میزان معوقات ۱۰ درصد از واحدهای اعتباری در مرز ریسک با فراوانی بالا، در استانهای تهران، فارس و آذربایجان شرقی قرار دارند، از منظر میزان نقدینگی سرجمع ملی واحدها حدود ۳۵ درصد ( استاندارد بانک مرکزی۳۰درصد) است. تاکنون با استفاده از ظرفیت های حقوقی سازمان مرکزی و نیروهای حراست سازمان بطور هفتگی ریسک ها کنترل می شود.

انتهای پیام/

میزان نقدینگی سرجمع ملی واحدها حدود ۳۵ درصد است

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کشاورزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۹۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رشد بیش از ۲۲درصدی تعاونی‌های زنان در دولت مردمی سیزدهم خبر داد و گفت: دولت توجه ویژه‌ای به فعالیت بانوان در قالب تعاونی دارد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، نگاهی به آمارها بیانگر این است که  تعداد افراد شاغل در کشور در زمستان 1402 بالغ بر 24.1 میلیون نفر بوده است. از این تعداد 84.4 درصد را مردان و 15.6 درصد را زنان تشکیل داده اند. اما از سوی دیگر میزان اشتغال ناقص در زنان کمتر از مردان بوده است.

آمارها بیانگر این است که در زمستان 1402، تعداد افراد دارای اشتغال ناقص به 2 میلیون و 82 هزار و 48 نفر رسیده است. به بیان دیگر در این برهه زمانی 8.6 درصد از افراد شاغل، از حداکثر بهره‌وری خود استفاده نکرده و در زمره نیمه بیکارها یا اشتغال ناقص قرار گرفته اند. برآوردها خبر از آن می دهد که شمار افرادی که درگیر اشتغال ناقص بوده‌اند در گروه مردان بیشتر از زنان بوده است.

حامد ویس‌کرمی، معاون امور تعاون وزارت تعاون,کار و رفاه اجتماعی  با اشاره به اینکه هدف ارتباط دوسویه جهت بررسی مشکلات و موانع صورت گرفت گفت: تعاونی‌های زنان تعاونی‌های هستند که حداقل 70درصد اعضا آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.  تعداد 7هزار و 10تعاونی زنان با عضویت بیش از 66هزار نفر بالغ بر 92 هزار فرصت شغلی در کشور فعال هستند.  

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: 45درصد از تعاونی‌های زنان در گرایش‌های فرش دستباف، صنعت و صنایع دستی، 18درصد در گرایش کشاورزی، 23درصد در رشته خدمات  و 14درصد در سایر گرایش‌ها فعالیت دارند. 

وی گفت: تعاونی‌های زنان بیشتر در حوزه صنایع دستی، فرش دستباف، صنایع غذایی، صنایع بسته‌بندی و کشاورزی فعالیت دارند.  در حوزه‌های گردشگری نیز ظرفیت‌های کسب و کار و اشتغال خوبی برای بانوان در بخش تعاونی کشور وجود دارد. 

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 1223 شرکت تعاونی زنان با  12 هزار و 196 عضو و 18 هزار و 900 فرصت شغلی تشکیل شده است که از رشد بیش از 22درصدی نسبت به مدت دوره مشابه قبل برخوردار است. 

وی با تاکید بر تقویت تعاونی های زنان در سال جاری بیان کرد: خوشبختانه سایر دستگاه‌ها نیز همکاری مطلوبی با تعاونی ها دارند و حمایت از تعاونی‌ها منجر به ایجاد اشتغال پایدار و امنیت شغلی خواهد شد. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اشتغال ۹۲ هزار نفری تعاونی‌های زنان در کشور
  • پرداخت تسهیلات جهت مقاوم سازی مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد
  • ثبت ۲۵۸۹ نفر ایجاد اشتغال نوشهر در سامانه رصد
  • پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
  • سال گذشته شاهد روند کاهشی نرخ بیکاری در کرمانشاه بودیم
  • خرید تضمینی ۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان فارس
  • صادرات ۸۰ میلیون دلاری محصولات تعاونی ها در مازندران
  • ۱۸۵ هزار نفر در کردستان عضو تعاونی‌ها هستند
  • پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد به ۶۲ درصد رسید
  • رشد ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم