Web Analytics Made Easy - Statcounter

قزوین - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی قزوین گفت: یکپارچه سازی سامانه اتحادیه دامداران صنعتی و سنتی با دامپزشکی و سایر دستگاه ها برای رصد و نظارت دام ها ضروری است.

حمید زینالی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای پیشبرد اهداف این سامانه، پلاک گذاری یا شناسنامه دار کردن دام ها در دامداری های سنتی از چندسال پیش تاکنون در حال پیگیری بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: طرح پلاک گذاری دام قرار بود ابتدا در دامداری های صنعتی اجرا شود تا دام سنگین از ابتدای تولد تا ورود به کشتارگاه تحت نظارت قرار گیرد اما بعدها ضرورت آن در دامداری سنتی نیز احساس شد.
زینالی با بیان اینکه ثبت داده های دام کار بسیار وسیع و دشواری است، اظهار داشت: برای این کار قرار شد از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم که بعدها به علت شماره گذاری مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی و دامداری ها تصمیم گرفتیم از یک سیستم یکپارچه بهره بگیریم.
این مسئول در ادامه گفت: پلاک گذاری دام از سال 95 توسط اتحادیه دامداران روی گوساله ها در دامداری های صنعتی صورت می گیرد و دامپزشکی و مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی اطلاعات آنرا در اختیار می گیرند.
زینالی خاطرنشان کرد: اگر سامانه مشترک و یکپارچه بین دامپزشکی و دامداری های سنتی وجود داشته باشد که این موضوع را پیگیری می کنیم، ورود و خروج و قاچاق دام به حداقل می رسد.
9925*3013

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد دامپزشكي پلاك گذاري دام قزوين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۷۹۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد

اختراع کاربردی دانشجوی دانشکده دامپزشکی دانشگاه لرستان، با عنوان دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه {زنبور عسل} مجهز به سنسور بیهوشی از سوی مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شد.

به گزارش ایسنا، مصطفی شهبازی‌پاچال، دانشجوی دکترای دامپزشکی دانشگاه لرستان و اهل شهرستان دلفان گفت: یکی از ظرفیت‌های استان لرستان، زنبورداری و تولید عسل است؛ اختراع اینجانب در راستای این ظرفیت‌ها و ارتقای تولید است.

شهبازی‌پاچال افزود: «نژاد زنبورهای ایرانی دارای ضعف‌هایی است؛ تلاشم این بوده است با این اختراع، ضعف‌ها رفع شود».

وی ادامه داد: نژادهای مختلف زنبور در جهان را مورد بررسی علمی و تحقیقاتی قرار دادم؛ با تلقیح مصنوعی می‌توان در نژاد مورد نظر، نقاط ضعف را برطرف کرد.

دانشجوی دکترای دامپزشکی دانشگاه لرستان، اظهار داشت: رفتار نیش‌زنی زنبورهای بومی ایران، شدید است؛ این یک ضعف است؛ زیرا رغبت زنبوردار برای رسیدگی به کندوها، کمتر می‌شود؛ دستگاه اختراع شده توسط اینجانب، براساس تلقیح مصنوعی، باعث رفع این ضعف می‌شود.

شهبازی‌پاچال ادامه داد: توانایی زنبورهای بومی برای سپری‌نمودن فصل سرد زمستان، پایین است؛ به همین علت، در فصل زمستان، زنبورداری بومی بدون تلقیح مصنوعی، بین 40 تا 50 درصد تلفات دارد؛ این، یک نقطه ضعف است؛ با تلقیح مصنوعی از طریق دستگاه مذکور، این ایراد رفع خواهد شد.

وی، خاطرنشان کرد: «زادآوری و تولید محصولات برخی زنبورهای بومی، پایین است؛ از طریق تلقیح مصنوعی دستگاه مذکور، این ضعف هم رفع می‌شود».

شهبازی‌پاچال تصریح کرد: اگر دستگاه به مرحله تجاری‌سازی و تولید انبوه برسد می‌توانیم صادرات هم داشته باشیم.

وی از رئیس دانشگاه لرستان،  علی نظری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، مصطفی کرم‌پور و دکتر امین جایدری، رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه لرستان به خاطر استقبال و حمایت از اختراع مذکور، سپاس‌گزاری کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آزاد سازی ۱۳هزار پلاک فرسوده حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران
  • یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است
  • دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد
  • فواصل بهداشتی دامپزشکی مانعی برای مجوز‌های دامداری و پرورش طیور
  • ◄ نشست مرور فرآیندهای مطلوب سامانه یکپارچه عملیات بندری در بندر شهید رجایی
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود/ ضرورت یکپارچه‌­سازی سامانه­‌های فرهنگی آموزش عالی کشور
  • طلا و جواهرات خود را با سلیقه خود سفارشی سازی کنید
  • به‌جای خودروهای ثبت‌نامی این خودروها را بخرید
  • موافقت وزیر صمت با حذف سامانه یکپارچه خودرو