Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@15:31:12 GMT

آغاز کاوش اضطراری محوطه باستانی «شهران»

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۰۱۴۷

آغاز کاوش اضطراری محوطه باستانی «شهران»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،شهرام رامین  سرپرست کاوش باستان‌شناختی محوطه باستانی شهران رستم‌آباد گیلان امروز «سه شنبه »  با اعلام این خبر گفت : این محوطه باستانی برای اولین‌بار در سال ۱۳۵۷تا ۱۳۵۲ توسط باستان‌شناسان ژاپنی و به سرپرستی شینجی فوکایی مورد کاوش علمی گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود : در حدود سال های ۱۳۶۷تا ۱۳۶۵ هیاتی به سرپرستی محمدرضا خلعتبری در روستای شهران و دامنه‌های جنگلی آن و نقاطی چون ویاوکوه به حفاری پرداخت که نتیجه آن دستیابی به آثاری از سده‌های آغازین هزاره اول پیش از میلاد تا دوره ساسانی بود.

رامین اظهار داشت : این محوطه در سال ۱۳۹۳ توسط هیأتی به سرپرستی مرحوم بهروز همرنگ کارشناس فقید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان به‌منظور تعیین حریم مورد گمانه‌زنی قرار گرفت که حاصل آن کشف قبوری متعلق به هزاره اول پیش از میلاد، از جمله دوره اشکانی بود.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل اجرای پروژه عمرانی شرکت آتیه زیباکنار در جوار محوطه باستانی شهران، بخشی از این محوطه که در حاشیه زمین‌های شرکت موردنظر قرار دارد به مخاطره افتاده است و ضرورت کاوش اضطراری این محوطه باستانی را دوچندان کرده است.

سرپرست هیأت باستان شناسی تصریح کرد : در این راستا هیأتی به این محوطه اعزام و کاوش اضطراری در آن در حال انجام است .

سرپرست هیات کاوش محوطه شهران افزود: این پروژه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشکری تا بهمن ماه سال جاری ادامه خواهد داشت و نتایج تحقیقات باستان‌شناختی آن به زودی منتشر خواهد شد.

کد خبر 4513584 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۰۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعددی در محوطه باستانی نقش رستم

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در مجموعه تاریخی نقش رستم خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، علیرضا عسکری چاوردی گفت: در اثر بارندگی‌های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب‌گرفتگی شد و در پی آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است.

وی افزود: در حال حاضر تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.

عسکری با بیان اینکه بخشی از فرونشست‌های رخ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است افزود: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده بارو‌های خشتی نقش رستم برمی‌گردد که طی این بارندگی‌ها بخش بارو‌ها و آوار‌های رسوب شده باستانی دچار رانش شد.

وی گفت: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام/424/.

 

دیگر خبرها

  • صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد
  • تپه‌های باستانی قم میراث‌دار گنجینه تاریخ هزاران ساله
  • محوطه باستانی نقش رستم دچار آبگرفتگی شد
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش رستم
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش ستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعدد در محوطه باستانی نقش رستم
  • استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در نقش ستم
  • استقرار گروه های پایش، مرمت و باستان شناسی در مجموعه باستانی نقش رستم
  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعددی در محوطه باستانی نقش رستم