Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@10:57:00 GMT

مصر صاحب موزه‌ای روباز می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۳۳۲۳

مصر صاحب موزه‌ای روباز می‌شود

تهران- ایرنا- وزارت باستان‌شناسی مصر با آغاز طرح توسعه منطقه اطراف معبد «دندره» در شهر قنا در جنوب مصر، این منطقه را به موزه‌ای روباز تبدیل کرد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری «مصرس»، «مصطفی وزیری» دبیر کل شورای عالی باستان شناسی در بیانیه‌ای اعلام کرد این طرح با همکاری هیات باستان‌شناسی فرانسه فعال در منطقه باستانی دندره صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزارت باستان‌شناسی مصر مرحله اول این طرح را که شامل نصب 9 تراس سنگی در سمت چپ در ورودی اصلی معبد است تکمیل کرد.
در تراس‌های سنگی چند مجسمه و آثار باستانی از جمله مجسمه الهه بس وجود دارد. همچنین ایزدبانوانی دیگر مصری چون حتحور(الهه مردگان) و نخبت (ایزدبانوی نگاه‌بان) به شکل شاهین به نمایش گذاشته شده است.
«عبدالحکیم الصغیر» مدیرکل معبد دندره گفت که برخی از آثار باستانی که در تراس‌ها به نمایش گذاشته شده، نتایج کاوش‌های باستان شناسی قبلی در منطقه بوده و از زمان اکتشاف تاکنون در معبد نگهداری شده است.
وی افزود: برخی دیگر از این آثار پیش از این در انبار«المامیزی» در «بیت الولاده» وابسته به معبد دندره نگهداری شده است.
«الصغیر» تاکید کرد: تراس ها به گونه ای ساخته شده که متناسب با جنبه باستان شناسی منطقه همچنین اثر باستانی عرضه شده در آن است تا بازدیدکنندگان نهایت استفاده از آن را داشته باشند.

** موزه بزرگ مصر به زودی افتتاح می‌شود
«خالد العنانی » وزیر باستان شناسی مصر با اشاره به اینکه موزه بزرگ مصر شامل آثار باستانی و گنجینه‌های مختلف‌، مهمترین رخداد فرهنگی جهان است، گفت که این موزه به زودی با حضور شخصیت های بزرگ جهانی افتتاح خواهد شد.
وی با اعلام دریافت کمک مالی 3 میلیون یورو از اتحادیه اروپا برای ارتقای سطح موزه بزرگ مصر به استرداد آثار باستانی این کشور از چندین کشور و از رژیم صهیونیستی خبر داد.
وی افزود: تاکنون 40 هزار قطعه اثر باستانی در کارگاه ترمیم موزه مرمت شده و این موزه از سال 2010 تاکنون پذیرای 46 هزار قطعه اثر باستانی بوده است .
فراهنگ** 1453** 9053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مصر موزه ميراث فرهنگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۳۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین: «مس عینک» بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

سفیر چین در دیدار با وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان اطمینان داد پروژه «مس عینک» بدون هرگونه آسیب به آثار باستانی استخراج خواهد شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ژائو شنگ» سفیر چین در دیدار با «خیرالله خیرخواه» وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان اطمینان داد پروژه «مس عینک» در ولایت «لوگر» بدون آسیب زدن به آثار باستانی استخراج خواهد شد.

در این دیدار دو طرف بر ادامه همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی بین پکن و کابل تأکید کردند.

خیرالله خیرخواه با ابراز خرسندی از توسعه و تحکیم روابط فرهنگی میان افغانستان و چین احیای «جاده ابریشم» را در رشد روابط فرهنگی و اقتصادی در منطقه مهم خواند و افزود: زمینه سرمایه‌گذاری تاجران چینی در افغانستان مساعد است.

وی تأکید کرد: حکومت افغانستان محیط امن کاری را برای مشارکت خارجی فراهم کرده است.

استخراج معدن «مس عینک» در دستورکار چین قرار گرفتکابل: پکن استخراج «مس عینک» را به تأخیر نیندازدچین به‌زودی مس‌های «عینک» را استحصال می‌کند

معدن مس عینک لوگر به‌عنوان بزرگ‌ترین معدن مس افغانستان و دومین معدن بزرگ مس جهان در شهرستان «محمدآغه» ولایت لوگر قرار دارد.

قرارداد استخراج آن در سال 2008 میان افغانستان و شرکت چینی MCC امضا شد و حدود 30 سال است که امتیاز استخراج این معدن را در اختیار دارد.

وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به‌تازگی در بیانیه‌ای از طرف رئیس شرکت چینی نوشت: آثار تاریخی معدن مس عینک تنها سرمایه افغانستان نیست، بلکه سرمایه بشریت است و به مصونیت آثار تاریخی در منطقه کاری توجه جدی خواهد داشت.

انتهای پیام/+

دیگر خبرها

  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
  • از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور
  • چین: «مس عینک» بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود