Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-09@03:03:47 GMT

آخرین وضعیت پلنگ تندوره تشریح شد

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۳۹۹۳

جلسه کمیته علمی مشورتی بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست برای بررسی اقدامات درمانی و آخرین وضعیت پلنگ ماده تندوره برگزار شد.

به گزارش مهر، جلسه کمیته علمی مشورتی بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست برای بررسی اقدامات درمانی و آخرین وضعیت پلنگ ماده تندوره، که در محدوده دره چهل میر پارک ملی تندوره در استان خراسان رضوی، در تاریخ ۴ دی ماه ۱۳۹۷ به علت رفتار غیر طبیعی، توسط محیط بانان منطقه زنده گیری شده بود، با حضور جمعی از استادان و متخصصان دامپزشکی کشور و دامپزشکان گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان در در معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی، برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجید خرازیان مقدم مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در این رابطه گفت: در این جلسه ابتدا گزارش اقدامات درمانی و تشخیصی و نیز آخرین وضعیت پلنگ تندوره توسط پزشکان معالج حیوان از دانشکده دامپزشکی فردوسی مشهد ارایه شد.

آنچه توسط تیم معالج حیوان گزارش شد نشان می دهد که علایم بالینی و رفتاری حیوان از جمله بینایی، رفتارهای طبیعی، وضعیت عمومی حیوان و پاسخ به محرک های محیطی در روزهای اخیر، نسبت به علائم بالینی و رفتاری حیوان در زمان آغاز اقدامات درمانی، پیشرفت قابل توجهی را نشان داده اگرچه هنوز وضعیت حیوان تثبیت نشده است. سپس نتایج اقدامات تشخیصی انجام شده از جمله آزمایشات مربوط به بیماری‌های ویروسی و انگل‌های خونی، نتایج تصویربرداری و روند درمانی پلنگ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در ادامه جلسه، ضمن قدردانی و تایید اقدامات درمانی و تشخیصی صورت گرفته توسط اساتید دانشکده دامپزشکی فردوسی مشهد و اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، نظر به عدم تثبیت کامل وضعیت حیوان، بر ادامه مراحل درمانی و انجام آزمایشات تکمیلی شامل آزمایشات ملکولی، بیوشیمیایی و تصویربرداری MRI از مغز به دلیل احتمال ضایعات سیستم عصبی مرکزی و تائید یا رد برخی بیماری‌های ویروسی از جمله دیستمپر تاکید شد.

همچنین درخواست شد آزمایشات فوق با نظارت تیم معالج حیوان و همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی انجام و نتایج در اسرع وقت برای بررسی به کمیته علمی مشورتی بیماری های حیات وحش سازمان گزارش شود.

البته در نظر گرفتن وضعیت پلنگ مذکور و به منظور پیشگیری از استرس‌های مضاعف ناشی از حمل و نقل و نیز حضور متخصصین در تیم معالج، بعد از آزمایشات تکمیلی و تثبیت وضعیت حیوان، برای ادامه دوره بازتوانی تا بهبودی کامل حیوان تصمیم‌ لازم گرفته شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: پلنگ تندوره وضعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۳۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از حیات وحش، رسالت همه ایرانی‌ها

به گزارش همشهری آنلاین، نخستین خبر مربوط به گردشگرانی است که در جنگل با یک گربه وحشی در تله شکارچیان مواجه می‌شوند و به جای آنکه بی‌تفاوت از کنار تله عبور کنند، با همکاری هم و کاملا با دقت برای نجات آن گربه وحشی تلاش می‌کنند که درنهایت نیز این حیوان به دامان طبیعت بازمی‌گردد.

اما خبر بعدیمان مربوط به یک بهله سارگپه است که چندوقت پیش توسط یکی از دوستداران حیات وحش و به‌علت مصدومیت به اداره حفاظت محیط‌زیست مانه و سملقان تحویل داده شده بود تا تحت درمان قرار گیرد. این بهله، پس از تیمار و بازیافتن سلامتی کامل، روز گذشته درطبیعت رهاسازی شد تا به زیستگاه خود برگردد.

خوب است بدانید سارگپه‌ها، پرنده‌هایی شکاری از راسته شاهین سانان هستند که در تیره قوشیان قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: لطفا طبیعت را جارو نکنید! با مهمانان‌های جدید تهران مهربان باشید کد خبر 850194 برچسب‌ها نیکوکاری محیط زیست جنگل محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • مشاهده خرس قهوه‌ای و ۲ توله‌اش در اقلید + ویدئو
  • مشاهده یک خرس قهوه‌ای و ۲ توله اش در اقلید
  • ارس پلنگ باغ وحش مشهد تحت درمان قرار دارد
  • حفاظت از حیات وحش، رسالت همه ایرانی‌ها
  • کشف سلاح عجیب از شکارچیان حیات وحش/ عکس
  • هشت شکارچی متخلف حیات وحش گچساران دستگیر شدند
  • آب‌های خاکستری؛ نجات‌بخش حیات زمین
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری