Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-04@08:23:34 GMT

گردو غبار؛ چالش دهه آینده خراسان جنوبی

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۴۶۱۱

گردو غبار؛ چالش دهه آینده خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری برنا از خراسان جنوبی؛ در آستانه گرامیداشت 29 دی ماه روز ملی هوای پاک اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی به همراه معاونین این اداره کل با حجه الاسلام و المسلمین عبادی نماینده مردم شهرستانهای بیرجند ، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: استان خراسان جنوبی از لحاظ تنوع زیستی استانی شگفت انگیر و از نظر پتانسیل ها و چشم اندازهای طبیعی یکی از استانهای زیبا و در خور توجه می باشد که تنوع گیاهی و گیاهان دارویی و همچنین تنوع گونه های جانوری آن و وجود گونه های در معرض خطر انقراض مثال زدنی است و از حیث جاذبه های گردشگری و درآمد زایی قابل اهمیت می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکبری با اشاره به چالشهای زیست محیطی در استان از جمله برداشت بی رویه از منابع آبی ، خشکسالیهای پی در پی ، شکار غیرمجاز اظهار داشت : اگر همه دستگاههای اجرایی و مسئولین زیربط وظایف خود در قبال محیط زیست را انجام دهند قطعا به محیط زیست کمک شایانی خواهد شد و هنوز فرصت برای بهود وضعیت در محیط زیست وجود دارد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان داشت:استان خراسان جنوبی از لحاظ محیط زیست انسانی و توسعه صنعت ، هنوز در معرض توسعه صنعتی سنگین قرار نگرفته و از نظر کیفیت هوا در موقعیت مطلوبی قرار دارد وهمچنین در حوزه پسماند در بیرجند اقدامات خوبی انجام شده ولی در روستاهها و شهرهای اطراف استان وضعیت پسماند علی الخصوص پلاستیک و... وضعیت مناسبی ندارد که حتما باید چاره اندیشی شود . اکبری از معضل گردو غبار به عنوان مهمترین چالش استان در دهه آینده نام برد و گفت:استان خراسان جنوبی پنجمین استان از لحاظ فرسایش بادی در کشور می باشد که برداشت بی رویه از آبهای زیر زمینی و از بین رفتن پوشش گیاهی و چرای بی رویه دام از عمده ترین دلایل بروز این مشکل زیست محیطی می باشدکه البته اقدامات مثبتی در راستای کاهش و کنترل این مشکل زیست محیطی شروع شده و در حال انجام می باشد که با رویکرد مثبت دستگاه های زیربط علی الخصوص معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و اداره کل منابع طبیعی،به آینده این موضوع امیدوارهستیم . در ادامه مدیرکل حفاظت محیط زیست بزرگترین مشکل استان را کمبود اعتبارات استانی عنوان کرد و گفت: کارحفاظت از محیط زیست خراسان جنوبی با 100 نفر پرسنل اداری و محیط بان در حال انجام می باشد که این استان شدیدا با کمبود نیرو مواجه می باشد وپرداختی محیط بانان نسبت به سایر استانها با توجه به حجم کاری که انجام میدهند بسیار پایین است که امید واریم با حمایت های نماینده مجلس و سایر دستگاههای مرتبط این مشکل نیز مرتفع شود. در ادامه این دیدار حجه الاسلام و المسلمین عبادی نماینده مردم شهرستاهای بیرجند خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محیط زیست متعلق به همه آحاد جامعه است افزود: محیط زیست تنها متعلق به مانیست و ما امانت داری هستیم که باید ان را به نسلهای آینده منتقل کنیم و به همین خاطر حفاظت و حراست از محیط زیست متعلق به یک دستگاه و نهاد نیست و همه در حفاظت و حراست از آن مسئولیم . وی برداشت بی رویه از منابع آب زیر زمینی و صدور مجوز بی رویه حفر چاه در گذشته را از عمده ترین عوامل تخریب محیط زیست عنوان کرد و افزود: فرهنگ سازی در امر محیط زیست می تواند در بهبود وضعیت آن موثر باشد.وی در پایان سخنان خود با اشاره به وضعیت معیشت محیط بانان اظهار داشت : بنده نماینده محیط بانان در استان نیز می باشم و حتما موضوع معیشت و وضعیت حقوقی این قشر زحمتکش که نگهبانان مواهب و آفریده های خداوند می باشند را از دستگاه های مربوطه پیگیری خواهم کرد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خراسان جنوبی گرد و غبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۴۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری متخلفان شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده هلن

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان از دستگیری متخلفان شکار و چرای غیر مجاز و زودتر از موعد در منطقه حفاظت شده هلن خبر داد.
بختیار طاهری گفت: با تلاش مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست در شهرستان‌های کیار و اردل؛ متخلفان شکار غیرمجاز در حین ارتکاب به جرم و در اقدامی دیگر متخلفان چرای غیر مجاز و زودتر از موعد دام در منطقه حفاظت شده هلن، شناسایی و دستگیر شدند.
وی افزود: از این متخلفان دو قبضه اسلحه شکاری غیر مجاز کشف و ضبط شد، همچنین سه فقره پرونده چرای غیر مجاز و زودتر از موعد دام هم برای متخلفان تشکیل شد.
فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: این متخلفان بریا گذراندن مراحل قانونی پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شدند.
وی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا تخریب محیط‌زیست با سامانه تلفنی ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • دستگیری متخلفان شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده هلن
  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • ساماندهی ۹۰ تن نخاله ساختمانی با اجرای یک پویش در استان مرکزی
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است