Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه قطع صله‌رحم باعث بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود گفت: آسیب‌های روحی و روانی که در جامعه، به‌صورت آسیب و ناهنجاری بروز پیدا می کند که تمام این مشکلات با کانون گرم خانواده و انجام صله‌رحم در معنای حقیقی آن قابل‌حل و دفع است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام سجاد سلطانی، کارشناس مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس پیرامون دلایل افزایش آسیب‌های اجتماعی و فردی گفت: صله‌رحم در معنای لغوی ینی وصل کردن و در تفسیر به معانی پیوند با دوستان و آشنایان است اما به معنای صرف برگزاری مهمانی‌های پرزرق‌وبرق و تجملاتی یا برگزاری مراسم برای خودنمایی کردن مقابل نزدیکان نیست اما هر چیزی باعث پیوند بیشتر بین آن‌ها شود می‌توان صله‌رحم نام گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: صله‌رحم در حقیقت جویا شدن حال اطرافیان یا نزدیکان است که ازلحاظ روحی یا مادی یا جسمی در چه وضعیتی هستند.گاه با بهتر شدن حال روحی فرد یا افراد مقابل نتیجه مطلوب‌تری نسبت به بقیه مسائل از آن‌ها خواهیم دید.برخی اوقات با برطرف کردن مشکل روحی متوجه دیگر مشکلات می‌شویم که چه مسئله‌ای باعث پریشانی حال روحی او شده است.

 

سلطانی با اشاره به این مطلب که درمان حال روحی آیا کافی است یا نه خاطرنشان کرد: ما در رفع مشکل روحی متوجه می‌شویم طرف مقابل از مشکل مالی برخوردار است ما باید در حد وسع خود اگر می‌توانیم کمک مالی کنیم یا نه در بعضی مواقع می‌توانیم زمینه‌ساز یک شغل برای کسب درامد و رفع آن مشکل کنم یا با اعتبار ابروی خود برای شخص مبلغ پولی در اختیار او قرار دهیم ولی اگر حتی توانایی انجام این کارها را نداشته باشیم می‌توانیم با شخص همدردی نموده و در جهت بهتر شدن حال روحی فرد بکوشیم و این باعث قوت پیوند می‌شود.

 

کارشناس مسائل دینی و اجتماعی افزود: نگاه ما باید نسبت به صله‌رحم تغییر کند تا  بتوانیم این مسئله‌ای که آن‌چنان برای خود سخت کرده‌ایم را حل کنیم باید دید ما نسبت به صله‌رحم این باشد که ما با انجام صله‌رحم حال یکدیگر راه بهتر می‌کنم نه اینکه باعث به‌زحمت افتادن یا سختی دیدن سمت مقابل شود یا با انجام صله‌رحم گره‌گشا مشکلات باشیم نه افزودن گره به گره‌های دیگر یا نه با انجام صله‌رحم باعث دل‌خوشی خود می‌شوم و انگیزه بیشتری به زندگی پیدا می‌کنم.

 

وی ادامه داد: اگر بامعنای اصلی صله‌رحم به آن نگاه شود دیگر مسائل اقتصادی یا گرانی‌های اخیر دلیل بر انجام ندادن این امر پر خیروبرکت نمی‌شود. باید صله‌رحم حقیقی باشد این نگاه اشتباه ما به صله‌رحم است که باعث شده شرایط اقتصادی حال مانع انجام آن شود با تفکر کنونی ما صله‌رحم یعنی رفتن به مهمانی یا مهمانی گرفتن که در آن باید حتماً غذاهای آن‌چنانی یا ظروف یا مبل یا.... که اگر این‌ها نباشد باعث کسرشان می‌شود این مسائل است که باعث سخت‌تر شدن انجام صله‌رحم شده است

 

سلطانی گفت: با نگاه درست به این مسئله می‌توان با استفاده از تکنولوژی‌های عصر حاضر برای انجام این کار استفاده نمود. ما با استفاده از شبکه‌های مجازی یا حتی تلفن می‌توانیم به صله‌رحم بپردازیم.اما انجام صله‌رحم به‌صورت حضوری تأثیرات کارآمدتری دارد نسبت به اینکه ما خواسته باشیم به‌صورت تلفنی به آن بپردازیم دارد اما قطعاً نفس حضور بالاتر است به‌عنوان‌مثال مادر و پدر من سن و سالی از آن‌ها گذشته من نمی‌توانم به‌صرف تلفن یا پیام اکتفا کنم.

 

کارشناس مسائل دینی و اجتماعی اظهار داشت: ما باید برای  خانواده خود وقت بیشتری بگذاریم حتی شده مسیر طولانی را برای رسیدن به آن‌ها طی کنیم اما باید نفس حضور خورد را برسانیم به‌ویژه در سالمندان که با حضور در کنار آن‌ها حال روحی آن‌ها مساعدتر می‌شود و در این خصوص روایتی هست که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آلِ می­فرمایند: «هر کس به‌سوی خویشاوندانش باجان و مالش قدم بردارد تا صله‌رحم را به‌جا آورد، خداوند عزوجل به وی اجر صد شهید عطا می­کند و برای هر قدمی که برمی­دارد خداوند چهل هزار حسنه می­نویسد و چهل هزار گناه از وی پاک می­کند و چهل هزار درجه بالا می­برد و گویا خداوند را در حال صبر، صدسال عبادت کرده که عبادتش پذیرفته‌شده است».

 

وی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی حال حاضر درگرو انجام ندادن این امر مهم است بدین گونه که با خالی شدن اطراف شخص و احساس نیاز شخص باعث می‌شود تا افراد سودجو و منفعت‌طلب به نزدیک شخص آمده و با ابراز همدردی یا مهر و محبت به شخص  او را به سمت اهداف شرورانه خود هدایت کنند بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی هم نیز همین است.

 

سلطانی همچنین بیان کرد: اکثر مشکلات اجتماعی و فردی با دخالت خانواده یا اقوام قابل‌حل و برطرف شدن هستند چون در محیط امن خانواده است و اگر این مشکلات توسط نزدیکان او حل نشود به جامعه می‌رسد که در صحبت با افراد سابقه‌دار درمیابیم که اگر نزدیکان و در اولویت اول خانواده او راه به حال خود رها نکرده بودند در این دام گرفتار نمی‌شدند.و یا آسیب‌های روحی و روانی که در جامعه، به‌صورت آسیب و ناهنجاری بروز پیدا می کند که تمام این مشکلات با کانون گرم خانواده و انجام صله‌رحم در معنای حقیقی آن قابل‌حل و دفع است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۶۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند

معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی با اشاره به تأثیرگذاری پررنگ بانوان در جامعه، گفت: بانوان باید در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی پررنگی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، حسن ناهیدی امروز _ سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت بانوان و خانواده اظهار کرد: ریشه‌یابی آسیب‌های اجتماعی در جامعه ضروری است و بدون این امر نمی توان مشکلات را حل کرد.

وی افزود: نیازمند تدوین برنامه ای جامع با خصوصیات کیفی و کمی هستیم تا با هماهنگی بین دستگاه ها اجرایی شود.

معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: هر چقدر ریشه یابی و شناخت آسیب ها بهتر انجام شود، درمان و پیشگیری بهتری صورت می گیرد.

ناهیدی با اشاره به نقش سلامت اجتماعی در زندگی افراد و تاثیر آن بر کاهش آسیب های اجتماعی، گفت: در این راستا برنامه محور بودن از ضروریات است و در پیشگیری از اختلال و آسیب ها موثر خواهد بود.

وی تاکید کرد: اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در دستور کار باشد و اولویت‌بندی آسیب. ها و ارائه راهکار برای کاهش آسیب مورد توجه قرار بگیرد.

معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی نقش آفرینی بانوان استان در تمام عرصه ها و در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی را مهم خواند و افزود: در حوزه بانوان ظرفیت و فرصت های خوبی وجود دارد و در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی نیز نقش بانوان موثر است.

کد خبر 749521

دیگر خبرها

  • بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان، معتاد هستند
  • افزایش تعداد مددسراها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • افزایش تعداد مددسرا‌ها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان مشهدی معتاد هستند
  • بهره‌مندی ۳۶۰۰ دانش‌آموز مازندرانی از طرح سراد
  • ۴۰ درصد متکدیان معتادند
  • طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی ادامه دارد
  • وجود ۷ هزار نقطه بی‌دفاع شهری در اصفهان
  • افزایش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان / چرا طرح نماد ناقص اجرا شد؟