Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@21:03:33 GMT

اولین پرتاب ایران به ارتفاع 500 کیلومتری

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۶۶۹۵

کارشناس فناوری فضایی سازمان فضایی ایران : برای اولین بار ایران ماهواره پیام را که مناسب حضور در ارتفاع 500 کیلومتری بود، پرتاب کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شاهر ظهراب زاده در پاسخ به این سوال که علت نقص فنی ماهواره پیام چه بود؟ اظهار داشت: ما به عنوان سازمان فضایی متولی ساخت ماهواره و ایستگاههای زمینی هستیم، ماهواره تحویل پرتابگر شد، پرتابگر ماهواره را تا ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری برد و همان طور که وزیر ارتباطات توضیح داد، کارکرد ماهواره بر تا ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری مناسب بود اما از آن ارتفاع برای اینکه ماهواره را در مدار با سرعت مناسب تزریق کند دچار نقص شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی افزود: از نظر ما آنچه که ما می‌بایست انجام می‌دادیم ساخت ماهواره و راه اندازی ایستگاههای زمینی به خوبی انجام شد دیتاهای ماهواره توسط ایستگاههای زمینی دریافت شد هم دیتای بی کن و هم دیتاهای تله متری که اطلاعات سلامت ماهواره را به زمین ارسال می‌کند.   این کارشناس فضایی در پاسخ به این سوال که چرا این ماهواره نتوانست در مدار قرار گیرد؟ اضافه کرد: این مسئله باید بررسی شود و سازمان فضایی هم متولی آن بخش از کار نیست، متخصصان و مسئولان مرتبط با آن بخش بررسی خواهند کرد و نتیجه را اطلاع خواهند داد اما آنچه که ما باید انجام می‌دادیم و آنچه که باید از ماهواره دریافت می‌کردم دریافت کردیم این را هم اضافه کنم تاکنون ایران موفق شده بود ۴ ماهواره به مدار تزریق کند منتهی همه اینها در مدار ارتفاع ۲۵۰ کیلومتری بودند اما اولین بار بود که توانستیم ماهواره را تا فاصله ۵۰۰ کیلومتری ببریم و این برای ما یک موفقیت بسیار بزرگ است.   وی در پایان افزود: رئیس سازمان فضایی پیش تر اعلام کرده است دو ماهواره دوستی دانشگاه شریف و پیام امیرکبیر آماده پرتاب است ماهواره پیام امروز پرتابش انجام شد باید ببینم که پرتاب ماهواره دوستی دانشگاه شریف چه زمانی انجام خواهد شد.   منبع: خبرگزاری صدا و سیما

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۶۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضانوردان چینی به اقامتگاهشان در فضا رسیدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ای اف پی، یک فضاپیمای حامل ۳فضانورد چینی ماموریت شنژو۱۸ کنار ایستگاه فضایی تیانگونگ پهلو گرفت. این جدیدترین اقدام در برنامه فضایی چین با هدف فرستادن فضانوردان به ماه تا ۲۰۳۰ میلادی است.

خدمه از کپسول که روی یک موشک لانگ مارچ ۲F سواربود، پیاده شدند. این موشک از مقر پرتاب ماهواره جیوکوان در شمال غرب چین در سالع ۱۲:۵۹ دقیقه روز پنج شنبه به فضا پرتاب شده بود.

در نخستین ساعات روز شنبه فضاپیما به طور موفقیت آمیز کنار ایستگاه فضایی چینی پهلو گرفت.

رهبر این ماموریت گوانگ فو خلبان جت جنگنده و فضانوردی است که قبلا در سال ۲۰۲۱ میلادی نیز در ماموریت فضایی شنژو ۱۳ شرکت کرده بود. در کنار او لی کانگ و لی گوانگ سو فضانوردان چینی برای نخستین بار به فضا سفر کردند.

پیش بینی می شود تیانگونگ تا حداقل ۱۰ سال دیگر در ارتفاع ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلومتر سطح زمین،مدار بزند.

کد خبر 6088937 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • فضانوردان چینی به اقامتگاهشان در فضا رسیدند
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • ناسا ۲ ماموریت رصد زمین را پس از ۱۸ سال متوقف کرد
  • ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟+ فیلم
  • مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی
  • بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت
  • کره جنوبی نانوماهواره پرتاب کرد
  • شمارش معکوس برای آغاز ماموریت فضایی سرنشین‌دار چین
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • احتمال رفع فیلتر گوگل‌پلی/رونمایی و پرتاب ماهواره‌های جدید